ما هر روز از چندین نوع محصولات زیبایی و آرایشی و مراقبت پوست استفاده می‌کنیم که برخی از  آن‌ها در یک قسمت مشترک از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند مثلا رژ لب و خط لب و یا سرم مراقبت پوست و مرطوب کننده. استفاده همزمان از این محصولات زیبایی و مراقبتی کار را بسیار پیچیده می‌کند و ما معمولا سردرگم می‌شویم که کدام محصول را باید اول استفاده کنیم تا بهترین تاثیر را داشته باشند. اما هر مشکلی راه حلی دارد و کارشناسان آرایش و زیبایی هم راه حل این مشکل را پیدا کرده و در اختیار ما قرار داده‌اند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز می‌خوانید که کدام محصولات زیبایی را باید اول استفاده کنید سپس سراغ محصول دیگر بروید.

اول سرم یا مرطوب کننده؟

ترتیب استفاده از محصولات زیبایی و آرایشی

قانون اصلی در ترتیب استفاده از محصولات زیبایی و مراقبتی این است که محصولات رقیق‌تر باید اول استفاده شوند سپس سراغ محصولاتی با ساختار غلیظ‌تر بروید. تا هر دو به خوبی جذب پوست شوند. پس اگر هم از سرم مرطوب کننده یا سرم‌های دیگر برای زیبایی و مراقبت پوست استفاده می‌کنید و هم کرم مرطوب کننده می‌زنید اول سرم را که رقیق و مایع است روی پوست استفاده کنید سپس کرم بزنید چون اگر اول مرطوب کننده بزنید سرم راهی برای جذب شدن در پوست نخواهد داشت. اما اگر از سرم‌های رایج مثل آنتی اکسیدان یا اسید هیالورونیک استفاده کنید و صبر کنید تا جذب شود سپس مرطوب کننده بزنید مرطوب کننده مانند یک محافظ عمل می‌کند و به جذب بهتر آن کمک می‌کند.

اول پاک کننده آرایش چشم یا پاک کننده آرایش صورت؟

ترتیب استفاده از محصولات زیبایی و آرایشی

پاک کننده‌های آرایش چشم حاوی ترکیباتی هستند که مواد مقاوم موجود در محصولات زیبایی چشم مثل ریمل ضدآب و … را در خود حل می‌کنند و زمینه مناسبی  را فراهم می‌کنند که پاک کننده آرایش صورت بتواند این مواد را از روی صورت پاک کند پس ابتدا باید با پاک کننده آرایش چشم این مواد را حل کنید سپس باقیمانده‌ها را با استفاده از پاک کننده آرایش صورت از اطراف چشم تمیز کنید. اگر عکس این کار را انجام دهید این خطر وجود دارد که مواد آرایشی چشم در اطراف آن باقی بماند و باعث آسیب به پوست شود.

اول کرم شب یا کرم دور چشم؟

ترتیب استفاده از محصولات زیبایی و آرایشی

کرم دور چشم حاوی ترکیبات ملایم و مرطوب کننده است که برای پوست نازک و ظریف اطراف چشم مناسب است اما بیشتر کرم‌های شب حاوی موادی مثل رتینول و ویتامین سی هستند که باعث التهاب و تحریک موقت پوست می‌شوند پس ابتدا باید از کرم دور چشم استفاده کنید تا این ناحیه از التهاب و تحریک محافظت شود سپس کرم شب بزنید. در این حالت کرم دور چشم مانند یک مانع عمل می‌کند و پوست نازک اطراف چشم را از التهاب و قرمزی ناشی از کرم شب محافظت می‌کند. اگر عکس این کار را انجام دهید کرم شب ممکن است باعث ایجاد کیست‌های کوچک بی‌خطر اما مقاوم به درمان در اطراف چشم شود.

اول مرطوب کننده یا ضدآفتاب؟

ترتیب استفاده از محصولات زیبایی و آرایشی

این سوال رایجی میان خانم‌ها است و بهتر است با یک مثال توضیح داده شود، فرض کنید مرطوب کننده شما مانند یک ژاکت است در این صورت ضدآفتاب نقش پالتو را روی آن به عهده دارد که از لایه زیرین محافظت می‌کند. پس هیچ چیزی دیگری نباید روی آن قرار بگیرد تا ضدآفتاب به خوبی بتواند اشعه‌های خورشید را مهار کند. اما اگر اول ضدآفتاب بزنید سپس مرطوب کننده بزنید هنگام مالیدن مرطوب کننده روی صورت مقدار زیادی از ضدآفتاب از روی صورت شما پاک می‌شود و دیگر اثری نخواهد داشت در حالی که مرطوب کننده نیز به خوبی روی پوست جذب نخواهد شد.

اول فونداسیون یا کانسیلر؟

ترتیب استفاده از محصولات زیبایی و آرایشی

این محصولات زیبایی نقش پوشانندگی و یکدست کردن پوست را به عهده دارند و اگر می‌خواهید آرایش بی‌نقصی داشته باشید ابتدا باید یک لایه نازک فونداسیون بزنید و آن را کاملا محو کنید سپس با یک کانسیلر که کاملا همرنگ کرم پودر باشد عیب‌ها و مشکلات پوست مثل تیرگی و جوش و … را پوشش دهید. کانسیلر ترکیبی غلیظ‌تر نسبت به فونداسیون دارد و قدرت پوشانندگی آن بیشتر است در نتیجه آرایش نهایی شما بی‌نقص خواهد شد. اگر عکس این کار را انجام دهید هنگام زدن و محو کردن فونداسیون بیشتر کانسیلر پاک خواهد شد و اثری نخواهد داشت.

اول خط لب یا رژ لب؟

ترتیب استفاده از محصولات زیبایی و آرایشی

روش کلاسیک به کار بردن این محصولات زیبایی ابتدا استفاده از خط لب و سپس رژ لب است یعنی اینکه اول خطوط دور لب را مشخص کنید و سپس داخل آن را با رژ پر کنید چون در این حالت نتیجه‌ کار تمیزتر و قرینه‌تر خواهد بود و ماندگاری بیشتری خواهد داشت. اما امروزه فرمول‌هایی که برای ساخت رژ لب به کار می‌رود با گذشته متفاوت است و ماندگاری بالاتری دارد پس ضرورتی ندارد که اول از خط لب استفاده شود و می‌توانید ابتدا رژ لب بزنید سپس با کمک یک مداد لب همرنگ آن ایرادات احتمالی را برطرف کنید و لب‌هایی زیبا و متقارن و خوشرنگ داشته باشید.

اول خط چشم یا سایه چشم؟

ترتیب استفاده از محصولات زیبایی و آرایشی

در این مورد اولویتی وجود ندارد و همه چیز به سلیقه و دلخواه شما بستگی دارد. اگر ابتدا سایه چشم را بزنید زمینه مناسبی برای کشیدن خط چشم فراهم کرده‌اید و می‌توانید با یک مداد چشم نرم آرایش چشم را کامل کنید اما روش دیگری هم برای این کار وجود دارد یعنی یک لایه خط چشم بکشید سپس با کشیدن یک لایه برس سایه چشم روی آن خط چشم خود را ماندگارتر کنید. اگر خط چشم مایع یا ماژیکی کشیده باشید این روش مناسب‌تر است و به ضدآب شدن آن کمک می‌کند در حالی که برای خط چشم مدادی و دودی روش اول مناسب‌تر خواهد بود.

اول سرم نرم کننده یا سرم حالت دهنده؟

ترتیب استفاده از محصولات زیبایی و آرایشی

سرم نرم کننده سرمی است که پس از شستشوی موها روی آن زده می‌شود تا گره‌های مو را از هم باز کند و موها راحت‌تر شانه شود پس اگر موهای زبری دارید که به راحتی گره می‌خورد ابتدا از این سرم استفاده کنید و موهای خود را به راحتی شانه بزنید و گره‌های آن را باز کنید سپس از سرم حالت دهنده کمک بگیرید و موها را حالت دهید تا خشک شوند و بدون نیاز به سشوار حالت بگیرند. اگر در حمام از نرم کننده استفاده می‌کنید می‌توانید استفاده از سرم نرم کننده پس از حمام را حذف کنید و تنها از سرم حالت دهنده استفاده کنید.

ترتیب استفاده از محصولات زیبایی و آرایشی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)