رپورتاژ آگهی


شما نیز به دنبال یک راه خوب و مطمئن برای جایگزین کردن دندان از دست رفته خود می‌گردید؟ ایمپلنت دندان یکی از روش‌های مناسب جهت کاشت دندان است. حال این سؤال به وجود می‌آید که بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت چه زمان خواهد بود؟ آیا بلافاصله بعد از کشیدن دندان قبلی اقدام به کاشت کنیم یا باید مدتی بگذرد؟ نبود یک یا چند دندان تأثیر زیادی بر چهره و نوع حرف زدن شما دارد و این امر باید برای شما بسیار مهم باشد. ایمپلنت دندان یک کاشت دائمی و طبیعی بوده که با قرار دادن آن در جای دندان از دست رفته، تفاوتی با دندان قبلی شما نخواهد داشت.

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت یکی از راه‌های مطمئن برای جایگزین کردن دندان از دست رفته به حساب می‌آید. جنس ایمپلنت تیتانیوم خالص و به صورت سازگار با بدن ساخته شد. محل قرار‌گیری آن درون استخوان فک و به شکل میله باریک خواهد بود. به جرأت می‌توان گفت که امروزه ایمپلنت از بهترین نوع کاشت برای جایگزینی دندان از دست رفته به شمار می‌رود. ماندگاری و عدم ماندگاری آن در بیشتر مواقع به نگهداری و رعایت بهداشت مناسب بعد از قرار دادن آن برمی‌گردد. مراقبت صحیح و رعایت بهداشت را باید مورد توجه قرار دهید.

امروزه افراد زیادی هستند که با وجود پیشرفته شدن و امکانت از دندان درد رنج می‌برند. پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال و … از جمله بارزترین دلایل خرابی دندان محسوب می‌شوند. استفاده از بریج، پروتز‌های دندان تا چند سال قبل تنها راه برای جایگزینی دندان کشیده شده بود؛ اما امروزه ایمپلنت دندان نیز اضافه گردید. ایمپلنت دندان در عصر حاضر در اکثر کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌پذیرد و باید درباره آن با یک متخصص ایمپلنت مشورت کنید. ایمپلنت‌ها چند نوع هستند؟ ایمپلنت‌ها به‌طور کلی در ۲ نوع مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • ساب پریوستیال / subperiosteal: ایمپلنتی را که بر استخوان آرواره و همچنین زیر بافت لثه محل قرارگیری آن است را ساب پریوستیال می‌گویند.
  • اندوستیال / endosteal: ایمپلنتی که درون استخوان قرار بگیرد را ایمپلنت اندوستیال می‌نامند.

امروزه استقبال از ایمپلنت ساب پریوستیال نسبت به اندوستیال کمتر شده است زیرا این ایمپلنت‌ها عملکرد ضعیف‌تری در بلند مدت از خود نشان می‌دهند. اینکه بهترین ایمپلنت دندان چیست و چگونه باید تعیین شود به نظر متخصص جراحی لثه و ایمپلنت بستگی داشته داشته و در جلسات مشاوره کاشت ایمپلنت بررسی میگردد.

نکته مهم بعد از جراحی ایمپلنت

وجود درد بعد از هر نوع جراحی یک امر بسیار طبیعی و نرمالی است؛ بنابراین از وجود آن نترسید و در صورت شدید بودن درد یک مسکن ساده بخورید. همچنین خونریزی کردن، ورم کردن، بروز حساسیت و … نیز از دیگر مواردی هستند که احتمال دارد اتفاق بیفتند. جای نگرانی وجود نداشته و همگی آن‌ها قابل برطرف شدن خواهند بود.

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت

فاکتور های مهم در تعیین زمان کاشت ایمپلنت

برای انجام هر کاری شما باید پروسه‌ای را طی کنید. یعنی فقط خواستن کافی نیست و اگر می‌خواهید ایمپلنتت دندان بکارید باید مراحل آن را نیز پشت سر قرار دهید. ایمپلنت دندان یک درمان بسیار حساس است و باید مواردی را قبل از آن با متخصص ایمپلنتولوژی در میان بگذارید:

  • بررسی و پی بردن به خصوصیات جای خالی دندان کشیده شده
  • چگونگی کشیده شدن دندان
  • معاینه و اطمینان از سلامتی عمومی شما
  • سنجیدن تراکم استخوان محلی که می‌خواهیم در فک ایمپلنت را بکاریم

بنابراین جراح مورد نظر تمامی این مسائل را به کمک اشعه ایکس تصایر اسکن و همچنین سی تی اسکن دهان و دندان مورد بررسی قرار خواهد داد. دندانپزشک زمانی اقدام به کاشت ایمپلنت می‌کند که مشکلی در جای خالی دندان کشیده شده و سلامت عمومی شما وجود نداشته باشد. بعد از انجام بررسی‌ها اگر مشکلی از قبیل عفونت لثه در فرد دیده شود جراح ابتدا آن را برطرف کرده و سپس ایمپلنت را انجام می‌دهد. بنابراین معاینه‌های قبل از شروع درمان ایمپلنت بسیار مهم و حیاتی هستند؛ در ادامه لازم به ذکر است که فرق دندان مصنوعی با ایمپلنت به قدری واضح است که فرد در صورتی که بخواهد حسی معادل دندان های طبیعی خود را تجربه کند، چاره ای جز ایمپلنت دندان نخواهد داشت.

بعد از کشیدن دندان زمان مناسب کاشت دندان (ایمپلنت)

پوسیدگی، مشکلات ژنتیکی، حادثه، شکستگی و … از جمله عواملی هستند که باعث از دست رفتن دندان شما می‌شوند. بنابراین شما باید فوراً برای جایگزینی این دندان‌های از دست رفته اقدام نمایید. ابتدا باید شما به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه نموده تا معاینات اولیه صورت پذیرند و روند درمان و روش آن کاملاً مشخص گردند. چنانچه برای جایگزین کردن دندان خود اقدام نکنید دندان‌های مجاور دچار بی‌نظمی شده و تحلیل لثه و استخوان فک نیز اتفاق خواهد افتاد.

کاهش اعتماد به نفس، مشکلات ظاهری، اختلال در خوردن و … نمونه‌هایی از این مشکلات هستند. در نتیجه بهترین روش و مطمئن‌ترین راه برای جایگزینی سریع دندان شما ایمپلنت دندان خواهد بود.

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت

اهمیت ایمپلنت پس از کشیدن دندان چیست؟

به دلایل متعددی بهتر است بعد از کشیده شدن دندان جالی خالی آن در صورت نبودن مشکل پر شود. علاوه بر این‌که روی فرم صورت و مدل لبخند شما اثر می‌گذارد باعث ایجاد مشکلات زیر هم خواهد شد:

  • پاکسازی دندان‌ها با وجود جاهای خالی دشوار خواهد بود.
  • لبخند زدن را برای شما سخت کرده و طرح لبخند را ناقص می‌کند.
  • احتمال این‌که دندان‌های مجاور خود را به سمت جای خالی بکشانند زیاد است.
  • امکان دارد مشکلاتی همچون عفونت دندان و لثه به وجود آید.
  • ممکن است استخوان فک در منطقه‌ای که دندان کشیده شده، دچار آسیب شود.
  • مشکلاتی در خصوص حرف زدن و بیان درست کلمات
  • و…

ایمپلنت دندان درست مانند یک دندان طبیعی و واقعی برای شما عمل می‌کند. بنابراین با قرار دادن آن‌ها در جای خالی از تمامی این مشکلات جلوگیری خواهد شد.

کلام پایانی

دریافتیم که بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان و اطمینان حاصل کردن از صحت و سلامتی استخوان‌های فک و لثه‌ها است. حتماً باید متخصص دندانپزشک شما بررسی‌های لازم را به واسطه تصاویر سی تی اسکن و اشعه ایکس به صورت دقیق گزارش دهد. دلایل مختلفی برای از دست دادن دندان وجود دارند که می‌تواند در هر سن و سالی اتفاق بیفتد. کشیده شدن دندان حس اعتماد به نفس و همچنین سهولت در غذا خوردن و لبخند زیبا را از هر کسی خواهد گرفت. ایمپلنت دندان بهترین راه برای برگرداندن لبخند زیبا برای شما محسوب می‌شود، پس هر چه سریع‌تر به انجام آن اقدام نمایید.

دکتر عباس گشاده رو متخصص جراحی لثه و کاشت ایمپلنت، پس از ده سال طبابت و سابقه بیش از ۵۰۰۰ جراحی و درمان موفق ایمپلنت و دریافت دانشنامه تخصصی جراحی لثه و ایمپلنت، هم اکنون به عنوان رییس بخش جراحی لثه و ایمپلنت در بیمارستان دولتی علاوه بر ارائه خدمات درمان تخصصی به عنوان هیئت علمی دانشگاه نیز مشغول به فعالیت میباشند و با داشتن سابقه کاری و مدارج علمی و تخصصی بالا میتوانند بهترین درمانهای ایمپلنت و زیبایی را برای مراجعین محترم ارائه دهند.