رپورتاژ آگهی


چطور از دهان شویه استفاده کنیم؟

سلامت و زیبایی دندان‌ها، یکی از مهم‌ترین خواسته‌هایی است که هر فرد در زندگی خود دارد. وقتی دندان‌ها سالم باشد، سلامت کلی بدن نیز بهبود پیدا می‌کند و در صورتی که دندان‌ها درخشان و سفید باشند، روی زیبایی چهره بسیار تاثیر می‌گذارد.

این روزها محصولات بسیاری در بازار وجود دارد که برای مراقبت از دندان‌ها استفاده می‌شوند که مهم‌ترین آنها مسواک و خمیر دندان هستند. اما دهان شویه چیست؟

دهان شویه یک محلول مراقبتی است که برای شستشوی دندان، لثه و دهان استفاده می‌شود. این محلول معمولا حاوی یک ضد عفونی کننده برای از بین بردن باکتری‌های مضر درون دهان است که همچنین می‌تواند مواد غذایی درون لایه‌های دندان که با مسواک و نخ دندان از بین نمی‌روند را، از دهان خارج کند.

دانستن طرز استفاده از دهان شویه به شما کمک می‌کند تا دهان خود را خوشبوتر کنید، به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کنید و در نهایت التهاب لثه را نیز درمان کنید. دهان شویه در دو مدل در بازار وجود دارد که شامل دهان شویه درمانی و دهان شویه آرایشی می‌شوند. دهان شویه آرایشی بوی بد دهان را از بین می‌برد اما علت بوی بد دهان را درمان نمی‌کند. از طرف دیگر دهان شویه درمانی، باکتری‌هایی را که باعث بوی بد دهان می‌شوند از بین می‌برد و در عین حال پلاک، التهاب لثه و احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد. زمانی که با توجه به نیاز خود گزینه مناسب را از میان انواع دهان شویه انتخاب کردید، برای مصرف آن ابتدا باید به جعبه و دستورالعمل روی آن مراجعه کنید  یا با دندان‌پزشک خود مشورت کنید. به خاطر داشته باشید، صرف نظر از اینکه از دهان شویه استفاده می‌کنید یا خیر، همیشه دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.

در ادامه این مقاله درباره نحوه انتخاب دهان شویه و استفاده از آن توضیح خواهیم داد تا بتوانید نهایت بهره را از این محصول ببرید.

انتخاب دهان شویه

چطور از دهان شویه استفاده کنیم؟

برای اینکه از دهان شویه استفاده کنید و بیشترین اثر را روی دندان‌های خود احساس کنید، ابتدا باید نوع درستی از این محصول را انتخاب کنید.

۱- از دهان شویه‌های آرایشی برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده کنید

اگر هدف شما صرفاً تازه کردن نفس است، محصولات مختلفی برای این کار وجود دارد که می‌توانید از میان برندهای مختلف انتخاب کنید. این مدل دهان شویه‌ها طعم و بوی خوبی در دهان ایجاد می‌کنند و به طور موقت، بوی بد دهان را از بین می‌برند. دهان شویه‌های آرایشی گزینه‌ای مناسب برای از بین بردن فوری بوی غذا از دهان و بلافاصله بعد از خوردن برخی خوراکی‌ها مانند پاستای سیر هستند. این محصول عملکردی مشابه با قرص نعناع دارد، در حالی که میزان کالری آن نسبت به قرص نعناع کمتر است.

  • اگر بوی بد دهان شما مزمن است، دهان شویه آرایشی نه تنها منبع مشکل را برطرف نمی‌کند، بلکه به کاهش پلاک، التهاب لثه یا پوسیدگی نیز کمک نمی‌کند. این محصول در کوتاه مدت بوی بد دهان را از بین می‌برد، اما باکتری‌های تولید کننده آنها را از بین نمی‌برد. هدف از دهان شویه‌های آرایشی فقط این است که دهان شما طعم و بوی خوبی بدهد.

۲- از دهان شویه‌های درمانی برای از بین بردن باکتری‌ها استفاده کنید

دهان شویه‌های درمانی، باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند را از بین می‌برند، در عین حال پلاک دندان را نیز کاهش می‌دهند و التهاب لثه را درمان می‌کنند. برخی از مدل‌ها، حتی خاصیت سفیدکنندگی دندان‌ها را نیز دارند. اگر به دنبال دهان شویه‌ای هستید که به صورت کلی دهان شما را تمیز کند، مدلی را انتخاب کنید که خاصیت درمانی داشته باشد و باکتری‌های مضر در دهان را نیز کاهش دهد.

  • استفاده از دهان شویه آنتی باکتریال ممکن است به شما در مقابله با ریشه بوی بد دهان، که اغلب توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود، کمک کند. استفاده از این نوع دهان شویه، باکتری را از بین می‌برد و همچنین تکثیر این باکتری‌ها را نیز متوقف می‌کند. گفته می‌شود، برخی از عناصر ضد باکتریایی استفاده‌شده در این نوع دهان شویه‌ها مانند کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیم، ممکن است باعث تغییر رنگ دندان‌های شما نیز بشوند.
  • همچنین، می‌توانید به استفاده از دهان شویه ضدعفونی کننده فکر کنید. استفاده از این نوع دهان شویه رشد باکتری‌ها و همچنین قارچ‌ها، تک یاخته‌ها و ویروس‌ها را متوقف می‌کند. اما با این حال، دهان شویه ضدعفونی کننده حاوی مقدار زیادی الکل است که می‌تواند دهان شما را خشک کرده و باعث تحریک آن شود.

۳- برای جلوگیری از پوسیدگی دندان از دهان شویه حاوی فلوراید استفاده کنید

اگر هدف شما به طور خاص جلوگیری از پوسیدگی دندان است، می‌توانید از دهان شویه درمانی و حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید در اکثر خمیر دندان‌ها وجود دارد و حتی در برخی کشورها به آب آشامیدنی اضافه می‌شود. اما اگر دندان‌های شما به طور خاص مستعد پوسیدگی هستند، می‌توانید از این نوع دهان شویه برای جلوگیری از پوسیدگی استفاده کنید.

  • فلورایدِ بیش از حد می‌تواند برای شما مضر باشد، اما اگر میزان آن در خمیر دندان و دهان شویه کم باشد، خطری برای شما نخواهد داشت. اگر می‌خواهید مینای دندان‌هایتان را دوباره معدنی کنید و از پوسیدگی‌های بعدی جلوگیری کنید، فلوراید بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

۴- از دهان شویه‌های تجویزی برای اهداف پزشکی استفاده کنید

اگر عفونت، درد دهان، کمبود بزاق (زیروستومی) یا بیماری دیگری دارید، حتما با پزشک یا دندان‌پزشک خود مشورت کنید تا یک دهان شویه مخصوص برای درمان این مشکل تجویز کنند. طبق دستور پزشک از دهان شویه استفاده کنید. دستورالعمل‌های همراه نسخه خود را بررسی کنید تا در مورد دوز و عوارض جانبی آن مطلع شوید.

۵- از دهان شویه‌های گیاهی برای از بین بردن لکه‌های روی دندان و مواد شیمیایی استفاده کنید

اگر می‌خواهید شروع به استفاده از دهان شویه کنید، اما ترجیح شما استفاده از محصولات گیاهی است، می‌توانید دهان شویه را یا خودتان بسازید و یا اینکه مدل‌های گیاهی را تهیه کنید تا از سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوید. میخک، نعناع فلفلی و رزماری همگی گیاهانی هستند که به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضدعفونی کنندگی و خنک کنندگی به طور سنتی در آماده سازی محصولات مراقبت از دهان و دندان استفاده می‌شوند.

نحوه استفاده موثر از دهان شویه

چطور از دهان شویه استفاده کنیم؟

تا به اینجا با نحوه انتخاب بهترین دهان شویه بر اساس نیاز آشنا شدیم. در این مرحله به نحوه استفاده موثر از دهان شویه اشاره خواهیم کرد:

۱- مقدار مناسبی از دهان شویه را در یک فنجان کوچک بریزید

دستورالعمل‌های روی جعبه دهان شویه خود را بخوانید تا به این موضوع پی ببرید که از چه میزان دهان شویه باید استفاده کنید. بطری‌های دهان شویه شما معمولا همراه با یک فنجان کوچک (اغلب درب بطری) فروخته می‌شود که می‌توانید از آن برای اندازه‌گیری مقدار صحیح استفاده کنید. اگر بطری شما همراه با فنجان نبود، دهان شویه را در فنجان کوچکی که برای این منظور اختصاص داده‌اید، بریزید.

  • روی بیشتر جبعه‌های دهان شویه، استفاده از حدود ۲۰ میلی‌لیتر توصیه شده است. این مقدار برای تمیز کردن دندان در یک نوبت کافی است. اما با این حال، برای برخی از دهان شویه‌های حاوی فلوراید به ۱۰ میلی‌لیتر محلول نیاز دارید.
  • اگر از دهان شویه‌های تجویزی استفاده نمی‌کنید، زیاد نگران استفاده از مقدار دقیق آن نباشید و به اندازه‌ای دهان شویه استفاده کنید که داخل دهان را پر کند. هنگام استفاده از دهان شویه‌های تجویزی، همیشه دستورالعمل دندان‌پزشک خود را دنبال کنید.

۲- مایع دهان شویه را در دهان خود بریزید

تمام دهان شویه را به یک باره درون دهان خود بریزید. دهان خود را ببندید و محلول را درون دهان خود بچرخانید. دهان شویه را قورت ندهید. این محلول ممکن است حاوی مواد شیمیایی قوی باشد که برای قورت دادن مناسب نیستند.

۳- محلول را بین دندان‌های خود به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه بچرخانید

روی بطری را بخوانید تا بدانید دقیقا چه مدت باید دهان شویه را داخل دهان خود بچرخانید. در این مدت زمان، حتما این محلول را به تمام نقاط جلویی و پشتی دندان‌های خود برسانید.

۴- محلول را از دهان خود خارج کنید

پس از اتمام کار، محلول دهان شویه را داخل سینک بریزید. سینک را بشویید تا از شر دهان شویه‌ی استفاده شده خلاص شوید.

  • بسته به نوع دهان شویه‌ای که استفاده می‌کنید، ممکن است لازم باشد بین ۱ تا ۲ ساعت یا بیشتر برای غذا و نوشیدنی خوردن صبر کنید تا اثربخشی دهان شویه افزایش یابد. دستورالعمل‌های روی بطری را بخوانید تا متوجه شوید که آیا باید این مدت زمان منتظر بمانید یا خیر.

زمان استفاده از دهان شویه

چطور از دهان شویه استفاده کنیم؟

مطمئنا برای افزایش اثربخشی دهان شویه، باید از زمان استفاده از آن باخبر باشید. در ادامه درباره این موضوع خواهیم گفت:

قبل یا بعد از مسواک زدن از آن استفاده کنید

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، مهم نیست که از دهان شویه قبل یا بعد از مسواک زدن استفاده کنید، چرا که هر دو به یک اندازه موثر هستند. نکته مهم‌تر استفاده از دهان شویه‌ی با کیفیت برای پاکسازی دهان است.

از دهان شویه برای تازه کردن نفس خود در هر زمان استفاده کنید

برای تازه کردن نفس و خوشبو کردن دهان، می‌توانید از دهان شویه در هر ساعتی از روز استفاده کنید. اگر مشکل بوی بد دهان دارید، دهان شویه می‌تواند جایگزین خوبی برای قرص‌ها و شربت‌های نعناع در تمام طول روز باشد.

دهان شویه را جایگزین مسواک زدن و نخ دندان نکنید

دهان شویه مکملی برای سایر روش‌های بهداشت دهان و دندان است، نه جایگزینی برای آنها. برای مراقبت از دندان‌های خود، ابتدا باید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به صورت مداوم انجام دهید. در بیشتر موارد باید دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. هر بار که مسواک می‌زنید یا فقط صبح یا شب از دهان شویه استفاده کنید. انتخاب زمان استفاده از دهان شویه به شما بستگی دارد.

برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از دهان شویه به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید

اگر از دهان شویه برای درمان التهاب لثه، بوی بد مزمن یا پوسیدگی دندان استفاده می‌کنید، باید با دندان‌پزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا مطمئن شوید که از دهان شویه مناسب استفاده می‌کنید. دهان شویه به تنهایی ممکن است برای درمان مشکلی که با آن دست به گریبان هستید به اندازه کافی موثر نباشد، بنابراین مهم است که قبل از بدتر شدن شرایط، مراقبت‌های دندان‌پزشکی را انجام دهید.

منبع: لوکس ایرانا