ماه‌های آخر درواقع کلیدی‌ترین زمان مطالعاتی فرد هستند، دراین زمان کلیه‌ی تلاش‌های شما درحال به ثمر نشستن هستند، بنابراین باید این دوره را با دقت تمام طی کنید. توجه به باید‌ها و نبایدهای این سه ماه و تلاش برای ایجاد بهترین جمع‌بندی از مهم‌ترین نکات این دوره‌ی طلایی است. دراین بین یکی از مهم‌ترین بخش‌ها انتخاب بهترین گزینه دربین کتاب‌های کمک‌درسی است که به بهترین شیوه به جمع‌بندی‌های آخر کمک کند. دراین متن قصد داریم به بررسی ویژگی‌های کتاب‌های کنکور برای سه ماه مانده به کنکور بپردازیم.

 

ویژگی‌های کتاب‌های کنکور مناسب سه ماه آخر

  • خلاصه و جامع بودن

مهم‌ترین ویژگی که می‌توان برای یک کتاب مناسب این دوره نام برد، خلاصه و جامع بودن است. دیگر زمان تقویت پایه‌ی دروس یا مطالعه‌ی عمیق و تسلط بر مطالب گذشته است و برای آمادگی کنکور حالا باید گام‌های آخر بردارید و برای حاکمیت بیشتر مطالب یک جمع‌بندی انجام دهید. درنظر داشته باشید که این منبع هرچند که باید از بیان با جزییات جلوگیری کند اما به هیچ وجه نباید باعث حذف مطالب مهم شود، بلکه با ارائه‌ی همه‌ی آن‌ها به صورت خلاصه باعث تسلط بر آن‌ها شود.

  • کاهش استرس

شاید به نظرتان انتخاب ویژگی کاهش‌دهنده استرس برای یک کتاب کمک درسی، کاملا بی‌ربط باشد، اما باید بدانید که یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر سطح استرس حاکم براین دوره که زمان بسیار حساسی به حساب می‌آید، ابعاد مختلف یک کتاب کنکور است. به طورمثال کتاب‌های قطور باعث افزایش میزان استرس می‌شوند. تصور کنید برای جمع‌بندی پنج درس، در یک زمان اندک و محدود پنج کتاب بسیار قطور روبه‌روی شما باشد یا پنج کتاب جیبی ؟؟ کتاب مورد استفاده‌ی شما باید با ویژگی‌های مختلف خود این حس را به شما القا کند که شما قادر به تسلط بر این منبع و مرور آن در این زمان هستید.

  • دروس عمومی و اختصاصی

منابع این دوره باید دربرگیرنده‌ی هر دو دسته‌ی دروس عمومی و اختصاصی باشد. اغلب تمرکز خود را روی کتاب‌های اختصاصی می‌گذارند و از مطالعه‌ی دروس عمومی غافل می‌شوند این عمل ضرر بزرگی به نتایج شما وارد کرد. دروس عمومی جایگاه تعیین‌کننده‌ای دارند و نباید از آن‌ها غافل شد، بنابراین در مجموعه کتاب‌های کمک درسی دوره پایانی هر دودسته را کنار یکدیگر قرار دهید.

  • ارائه تست در کنار درسنامه

برای جمع‌بندی دو دسته کتاب برای شما مفید هستند، کتاب‌هایی که شامل مجموعه‌ای از کنکورهای سراسری سال‌های گذشته هستند و به امر شبیه‌سازی کنکور کمک می‌کنند و کتاب‌هایی که از دوبخش تست و درسنامه تشکیل شده. درواقع آزمون پیش روی شما یک آمون تستی است، پس بهتر است به همین شیوه با نوع ارائه‌ی مطالب درهر درس آشنا شوید، مباحث کلیدی و نکات تستی را مطالعه کنید و برای جمع‌بندی ذهنی و رفع اشکال به درسنامه مراجعه کنید.

  • تاکید بر نکات کلیدی

همان‌طور که اشاره شد دراین زمان دیگر وقت مطالعه‌ی عمیق بخش‌هایی که معمولا در آزمون‌ها وجود ندارند، نیست بنابراین بهتر است مجموعه‌ی مورد مطالعه شما بر مهم‌ترین نکات در درسنامه اشاره کند و ترجیحا به مطالعه‌ی تست‌های کنکوری که بیشترین شباهت را به آزمون پیش‌روی شما دارند بپردازید.

درهمین راستا سعی می‌شود، لیستی از مجموعه کتاب‌های جامع کنکورکه توسط انتشارات گاج طراحی شده و هدف اصلی آن‌ها جمع‌بندی پایانی مباحث مرتبط با کنکور است، را مورد بررسی قرار دهیم:

کتاب‌های مینی میکروطلایی

یکی از بهترین همراه‌ها برای این دوره کتاب‌های مینی میکروطلایی است. درواقع برخی آن‌ها را بهترین کتاب‌ها برای جمع‌بندی‌های پایانی می‌دانند. این کتاب‌ها از دوبخش تشکیل‌شده، توضیحات خلاصه به صورت موضوع به موضوع که تنها در برخی از مباحث به صورت درس به درس ارائه شده، که در کنارآن کلیدی‌ترین تست‌های مناسب جمع‌بندی پایانی موجود است و.کتاب‌های میکرو طلایی

از میزان خلاصه بودن مطالب در کتاب‌های میکروطلایی کاسته می‌شود. این‌کتاب‌ها از سه بخش درسنامه‌ی خلاصه و جامع، تست‌های تالیفی و کنکوری تشکیل شده، و باتوجه به زمان موجود می‌توانید، به صورت گزینشی از مطالب آن استفاده کنید. مجموعه میکروطلایی، یک کتاب مناسب برای تمام دوره‌ی کنکور به ویژگی سه ماه پایانی محسوب می‌شود

دور دنیا در چهار ساعت

قطعا اضافه کردن این کتاب به لیست کتاب‌های جمع‌بندی یک انتخاب عاقلانه است. در مجموعه‌ی دوردنیا در چهارساعت،۶ کنکور سراسری داخل و خارج از کشور به همراه پاسخنامه آورده شده و به شما کمک می‌کند تا خود را در یک آزمون جامع مشابه کنکور  بسنجید. همان‌طور که مطلع هستید یکی از اساسی‌ترین برنامه‌ها برای جمع‌بندی پایانی، شبیه‌سازی کنکور است. به این صورت که درشرایطی نسبت مشابه شرایط یک آزمون سراسری، کنکور سال‌های قبل را زده و از تسلط خود به مطالب آگاه می‌شوید. براساس این آگاهی نقاط قوت و ضعف شناسایی شده و سعی می‌شود، براساس آن یک جمع‌بندی مناسب صورت گیرد. یادتان باشد که این نوع شبیه‌سازی را به هیچ‌عنوان از لیست برنامه‌های خود حذف نکنید و بدانید زدن تست‌های کنکور بدون تحلیل آن‌ها بخش اعظمی از هدف شما را از بین می‌برد.

میکرو طبقه‌بندی

دسته‌ی دیگری از کتاب‌ها که در لیست کتاب‌های جامع کنکور قراردارند، کتاب‌های میکرو طبقه‌بندی است. این نوع کتاب شامل دو بخش، درسنامه‌های مختصر و تست‌ ها به همراه پاسخنامه است. این مجموعه یکی از بهترین و محبوب‌ترین گزینه‌ها برای جمع‌بندی کنکور برپایه‌ی تسلط بر تست است و در آن تست‌های کنکور سراسری در کنار تست‌های تالیفی و تست‌های آزمون‌های آموزشی گاج آورده شده است. بنابراین یک مجموعه‌ی جامع برای تسلط بر انواع طراحی سوالات تستی است. استفاده از کتاب‌های میکرو طبقه‌بندی به زمان مطالعه هم بستگی دارد و بهتر است در هردوره از بخشی از مباحث برای مطالعه استفاده کنید و به طور مثال زدن همه‌ی انواع تست برای یک جمع‌بندی در ماه آخر مناسب نیست و بهتر است روی تست‌های کنکور سراسری تمرکز شود، اما در ماه‌های قبل برای مطالعه‌ی جامع‌تر مطالب تست‌های تالیفی هم بسیار مناسب هستند.

برنامه ریزی برای سه ماه مانده به کنکور ۱۴۰۰

برای آمادگی جهت شرکت در کنکور سال ۱۴۰۰ انتخاب هوشمندانه‌ای بود که با مطالعه‌ی متن بالا با دسته‌ای از کتاب‌های کنکور و کمک‌درسی مورد نیاز برای جمع‌بندی سه ماه آخر آشنا شدید، درنظر داشته باشید که کلیه‌ی انواع کتاب‌های توضیح داده شده درلیست کتاب‌های جامع انتشارات گاج قرار دارند و برای سه رشته‌ی علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی طراحی سایت شده.می‌توانید با مراجعه به سایت گاج مارکت و مطالعه‌ی کتاب‌های جامع رشته‌ی خود با کتاب‌هایی که برای درس مورد نظرتان موجود است، آشناشوید.