پوست شما به چه چیزهایی نیاز دارد؟


مراقبت از پوست در سلامت و زیبایی آن تاثیر بسیار زیادی دارد و جوان ماندن و شادابی پوست به شدت متاثر از روشی است که شما برای مراقبت از پوست به کار می‌برید. اما هر نوع و جنس پوست نیاز به مراقبت خاصی دارد و به طور مثال روش‌ها و محصولاتی که برای پوست‌های چرب مناسب هستند روی پوست‌های خشک یا حساس اثر معکوس دارند. پس شما قبل از برنامه ریزی برای مراقبت از پوست، باید جنس پوست خود را بشناسید و بر اساس آن اقدام کنید.

جنس پوست را به طور کلی می‌توان به شش دسته تقسیم کرد که هر دسته نیازهای خاصی دارد و برای متعادل شدن و بهبود وضعیت آن باید از محصولات خاصی استفاده کرد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم گفت که پوست شما به چه چیزهایی نیاز دارد و برنامه مراقبت روزمره بر اساس جنس پوست شما باید شامل چه چیزهایی باشد.

اولین قدم برای مراقبت از پوست شناخت جنس پوست است، در بیشتر موارد تشخیص جنس و نوع پوست ساده است اما همیشه این طور نیست. اگر از جنس پوست خود مطمئن نیستید بهتر است با یک کارشناس یا پزشک پوست مشورت کنید و یا مقاله مجله قرمز را برای تشخیص انواع مختلف پوست مطالعه کنید و بر اساس نکاتی که در این مقاله ذکر شده است جنس پوست خود را تشخیص دهید.


برنامه مراقبت روزمره برای جنس پوست معمولی

اگر پوست شما چربی اضافی ندارد و به طور معمول در آن احساس خشکی ندارید و التهاب و قرمزی و چروک و آکنه جزو مشکلات جدی زندگی شما به شمار نمی‌رود پس شما پوست معمولی یا نرمال دارید. این نوع پوستی است که همه آرزوی آن را دارند و اگر شما در این دسته قرار می‌گیرید بسیار خوش شانس هستید و با مشکلات بسیار کمتری برای مراقبت از پوست خود روبرو خواهید بود. مراحل مراقبت برای جنس پوست معمولی شامل موارد زیر است:

پاک کننده:

یک پاک کننده ملایم که فاقد سولفات باشد و هر روز یک یا دو بار (یک بار صبح و یک بار شب) مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند پوست شما را تمیز نگه داشته و از بروز جوش‌های ریز جلوگیری کند.

تونر:

هر روز دو بار یک بار صبح و یک بار شب پس از شستشوی صورت از تونر استفاده کنید، از تونرهایی که حاوی اتانول، الکل ایزوپروپیل و اس دی الکل هستند اجتناب کنید.

مرطوب کننده:

از مرطوب کننده‌ای که حاوی ضدآفتاب باشد در صبح و از مرطوب کننده معمولی در شب استفاده کنید. مرطوب کننده‌هایی که حاوی دمیتیکون، پانتنول و سدیم هیالورونات باشند گزینه مناسبی هستند.

سرم‌‌های آنتی اکسیدان:

سرم‌هایی مثل ویتامین سی و یا عصاره آلگائه و یا سرم‌های حاوی رزماری و نعناع که اثر روشن کنندگی و جوانسازی دارند باید هر شب مورد استفاده قرار بگیرند.

محصولات حاوی گلایسولیک اسید:

برای نرمال نگه داشتن پوست نرمال لایه برداری یک ضرورت است. برای این منظور استفاده از محصولات حاوی گلایسولیک اسید توصیه می‌شود که بهتر است دو تا حداکثر سه بار در هفته مورد استفاده قرار بگیرد.


برنامه مراقبت روزمره برای جنس پوست خشک

پوست خشک به پوستی گفته می‌شود که نمی‌تواند رطوبت را به مقدار کافی در خود نگه دارد و مستعد خشکی و پوسته پوسته شدن است. هدف از مراقبت از پوست خشک مرطوب نگه داشتن آن است و شما باید برای مراقبت از این جنس پوست استفاده از سرم‌ها و محصولات مرطوب کننده را در اولویت قرار دهید. محصولات ضروری برای مراقبت از پوست خشک شامل موارد زیر است:

لوسیون پاک کننده:

یک شوینده بدون کف و بسیار ملایم که به جای خشک کردن پوست آن را مرطوب و نرم کند بهترین گزینه برای پوست‌های خشک است که باید یک بار صبح و یک بار شب مورد استفاده قرار بگیرد.

تونر:

هر روز دو بار یک بار صبح و یک بار شب پس از شستشوی صورت از تونر استفاده کنید، از تونرهایی که حاوی اتانول، الکل ایزوپروپیل و اس دی الکل هستند اجتناب کنید.

سرم آنتی اکسیدان:

از سرم‌هایی که حاوی ویتامین‌های A، E یا C هستند استفاده کنید تا تولید کلاژن در پوست تقویت شود. این سرم‌ها را یک بار هر روز صبح استفاده کنید و پس از آن ضدآفتاب را فراموش نکنید.

مرطوب کننده:

هر روز صبح از مرطوب کننده حاوی ضدآفتاب و هر شب از یک مرطوب کننده قوی آبرسان استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز پوست شما تامین شود. روغن‌های غنی حاوی روغن بادام و روغن جوجوبا گزینه مناسبی هستند.

سرم رتینول:

سرم رتینول را هر شب مورد استفاده قرار دهید تا لایه‌های خشک روی پوست شما پاکسازی شده و پوست تقویت شود. این سرم را روی کرم مرطوب کننده بزنید تا پوست کمتر تحریک شود. نگران جذب نشدن آن نباشید چون مولکول‌های رتینول ریز هستند و به راحتی از کرم مرطوب کننده عبور کرده و جذب پوست می‌شوند.

کرم دور چشم:

هر شب از کرم‌های حاوی پپتاید به عنوان کرم دور چشم استفاده کنید تا پوستت اطراف چشم که نازک‌تر و مستعد چروک است مرطوب و بازسازی شود.

لایه بردار خانگی:

پوست خشک به لایه برداری مکرر و ملایم نیاز دارد و برای این کار بهتر است هر هفته دو تا سه بار از کرم‌های لایه بردار شیمیایی استفاده کنید تا سلول‌های مرده سطح پوست پاکسازی شود.

روغن صورت:

اگر پوست بسیار خشکی دارید از روغن‌های مخصوص پوست که حاوی عصاره‌های طبیعی مثل روغن گل سرخ یا روغن‌های دیگر هستند هر هفته چند بار استفاده کنید.


برنامه مراقبت روزمره برای جنس پوست چرب

اگر ترشح چربی در پوست شما بیش از حد معمول است باید با مراقبت صحیح این چربی را کنترل کنید و اجازه ندهید چربی اضافی باعث ایجاد آکنه و التهاب در پوست شما شود، اما این به معنای آن نیست که پوست شما نیاز به مرطوب شدن ندارد. محصولات مورد نیاز برای پوست‌های چرب شامل موارد زیر هستند:

ژل پاک کننده:

یک ژل پاک کننده که اثر ضدباکتری داشته باشد اما پوست را خشک و ملتهب نکند باید هر روز دو بار یک بار شب و یک بار صبح مورد استفاده قرار بگیرد.

تونر:

تونرهای ملایم حاوی سدیم PCA که نوعی هومکتانت حفظ کننده رطوبت است و یا عصاره نارون کوهی و یا ترکیبات طبیعی دیگر جایگزین بسیار بهتری برای الکل است که پوست را خشک و ملتهب نمی‌کند. این تونر را پس از هر بار پاک کردن صورت استفاده کنید.

مرطوب کننده:

مرطوب کننده‌های بدون چربی مثل ژل‌های مرطوب کننده را هر روز دو بار استفاده کنید.

ضدآفتاب:

هر بار قبل از خروج از منزل به جای ضدآفتاب‌های شیمیایی از ضدآفتاب‌هایی که حاوی اکسید روی هستند استفاده کنید.

سرم AHA/BHA:

اسیدهای آلفاهیدروکسی و بتاهیدروکسی با لایه برداری ملایم روزنه‌های بزرگ پوست و جوش‌های سرسیاه را از بین می‌برند و بهتر است هر روز از آن استفاده کنید.

سرم رتینول:

رتینول نیز باعث کوچک شدن روزنه‌های پوستی شده و با تقویت لایه‌های زیرین پوست آن را شاداب‌تر و جوان‌تر می‌کند. از این سرم نیز هر شب استفاده کنید.

ماسک رس:

استفاده از ماسک رس یک بار در هفته باعث پاکسازی عمیق پوست شده و چربی آن را کنترل می‌کند.

روغن صورت:

شاید عجیب به نظر برسد اما پوست چرب هم به روغن نیاز دارد و استفاده از روغن‌های گیاهی مرطوب کننده می‌تواند با مرطوب کردن پوست، از ترشح چربی اضافی جلوگیری کند. این روغن‌ها را یک تا دو بار در هفته روی مرطوب کننده استفاده کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.


برنامه مراقبت روزمره برای جنس پوست مختلط

پوست مختلط به پوستی گفته می‌شود که در قسمت گونه‌ها خشک یا نرمال و در قسمت‌های دیگر چرب است. به این ترتیب این نوع پوست هم مشکلات پوست خشک را دارد و هم مشکلات پوست چرب را. برای مراقبت از این جنس پوست باید از محصولات زیر استفاده کنید:

ژل پاک کننده:

یک ژل پاک کننده را که اثر ضدباکتری و ضد آکنه داشته باشد اما پوست را خشک و ملتهب نکند هر روز دو بار یک بار شب و یک بار صبح مورد استفاده قرار دهید.

تونر:

قسمت مربوط به تونر در پوست چرب را مطالعه کنید.

مرطوب کننده:

پوست مختلط به مرطوب کننده بدون چربی نیاز ندارد بلکه به مرطوب کننده سبکی که اثر آبرسانی بالایی دارد و حاوی اسیدهای مفیدی مثل هیالورونیک اسید است نیاز دارد آن هم دو بار در روز.

ضدآفتاب:

ضدآفتاب‌های فیزیکی حاوی اسید روی گزینه مناسبی برای پوست مختلط است.

سرم AHA/BHA:

اسیدهای آلفاهیدروکسی و بتاهیدروکسی با لایه برداری ملایم روزنه‌های بزرگ پوست را از بین می‌برند و بهتر است هر روز از آن استفاده شود.

سرم رتینول:

رتینول نیز باعث کوچک شدن روزنه‌های پوستی شده و با تقویت لایه‌های زیرین پوست آن را شاداب‌تر و جوان‌تر می‌کند. از این سرم هر شب استفاده کنید.

ماسک رس:

این ماسک را هر هفته روی قسمت T صورت که چربی بیشتری دارد استفاده کنید تا این چربی را کنترل کند.

روغن صورت:

روغن‌های صورت روی پوست‌های مختلف معجزه می‌کنند و می‌توانند خشکی و چربی همزمان پوست را کنترل کرده و به داشتن پوستی نرمال کمک کنند. این روغن ها را هر هفته استفاده کنید.


برنامه مراقبت روزمره برای جنس پوست حساس

برای مراقبت از پوست حساس بهتر است تعداد محصولاتی را که روی پوست به کار می‌برید به حداقل برسانید تا تحریک و التهاب آن نیز کمتر شود:

لوسیون پاک کننده:

از یک لوسیون بسیار ملایم که اثر پاک کنندگی خوبی دارد اما به لایه رویی پوست صدمه نمی‌زند هر روز و هر شب استفاده کنید.

تونر:

از یک تونر فاقد الکل که اثر ضدالتهاب و مرطوب کننده دارد و حاوی مواد مفیدی مثل بتاگلوکان است دو بار در روز استفاده کنید.

مرطوب کننده:

از یک مرطوب کننده فاقد بو دو بار در روز استفاده کنید.

ضدآفتاب:

ضدآفتاب حاوی اکسید روی گزینه مناسبی برای پوست حساس است.

ماسک ژلی:

ماسک‌هایی که اثر خنک کننده و التیام بخش دارند مثل ماسک ژل آلوئه ورا را هر هفته یک یا دو بار استفاده کنید.

سرم اسید لاکتیک:

اسید لاکتیک بهترین ماده برای لایه برداری پوست حساس است چون مواد دیگر مثل AHA باعث تحریک آن می‌شوند. این سرم را دوبار در هفته استفاده کنید.


برنامه مراقبت روزمره برای جنس پوست افراد مسن

افرادی که با مشکلاتی مثل چروک و پیری پوست درگیر هستند در این دسته قرار می‌گیرند و باید از محصولات خاصی برای مراقبت از پوست خود استفاده کنند تا فرآیند پیری را کند و متوقف کنند. شرایط این نوع پوست بسیار شبیه به پوست خشک است و تنها تفاوت‌های کوچکی با آن دارد.

لوسیون پاک کننده:

هر روز دوبار از لوسیون مناسب پوست خشک استفاده کنید و پوست گردن را نیز فراموش نکنید.

تونر:

هر روز صبح از تونرهای مناسب پوست خشک که حاوی AHA و BHA هم هستند استفاده کنید.

سرم آنتی اکسیدان:

سرم‌هایی با اثر ضدچروک و سفت کننده را هر شب روی صورت و گردن مورد استفاده قرار دهید.

مرطوب کننده:

از یک مرطوب کننده حاوی ضدآفتاب در روز و یک مرطوب کننده قوی آبرسان در شب استفاده کنید.

لایه بردار فیزیکی:

با یک برس مخصوص پوست هر شب پوست را با حرکات دورانی ماساژ دهید تا هم جریان خون در آن افزایش یابد و هم پوست به صورت فیزیکی و ملایم لایه برداری شود.

سرم رتینول:

رتینول اثر جوانسازی دارد و برای افرادی که دچار چروک هستند ضروری است. این سرم را هر شب استفاده کنید.

کرم دور چشم:

هر شب از کرم‌های حاوی پپتاید به عنوان کرم دور چشم استفاده کنید تا پوستت اطراف چشم که نازک‌تر و مستعد چروک است مرطوب و بازسازی شود.

لایه بردار خانگی:

هر هفته دوبار از یک کرم لایه بردار شیمیایی حاوی گلایسولیک اسید استفاده کنید.

سرم روشن کننده:

هر هفته از یک سرم با اثر روشن کنندگی استفاده کنید تا لکه‌هایی که در سنین بالا شایع هستند از بین بروند.

روغن صورت:

برای حفظ رطوبت و شادابی پوست هر هفته دوبار از یک روغن طبیعی روی صورت و گردن استفاده کنید.


اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)