روش‌های مختلفی برای رفع موها زائد صورت و بدن وجود دارد مثل بند انداختن، تیغ زدن و یا موم انداختن که به آن اپیلاسیون هم گفته می‌شود. اپیلاسیون از روش‌های پرطرفدار رفع موهای زائد بدن است که می‌تواند در مدت کوتاهی تمام موهای زائد را از ریشه جدا کرده و پوست بدن را صاف و شفاف کند. اما بیشتر خانم‌ها به دلیل درد زیاد اپیلاسیون و سوالات بی‌جوابی که در این مورد دارند از آن وحشت دارند و روش‌های پردردسر دیگر مثل اصلاح بدن را ترجیح می‌دهند. با تیغ زدن موهای زائد پس از چند روز مجددا با ظاهری خشن‌تر ظاهر می‌شوند اما در اپیلاسیون تا چند هفته اثری از موهای زائد نیست و موهایی که رشد می‌کنند نسبت به قبل نازک‌تر و کمرنگ‌تر هستند. پس اگر همه جزئیات را در مورد اپیلاسیون بدانید و با مزایای آن آشنا شوید خواهید دید که این روش گزینه بسیار بهتر و موثرتری برای از بین بردن موهای زائد است. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز سوالات متداولی را که در مورد اپیلاسیون صورت و بدن وجود دارد مطرح کرده و به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

اپیلاسیون چیست؟

اپیلاسیون یا وکس کردن که به آن موم انداختن هم گفته می‌شود یک روش برای کندن موهای زائد از ریشه است و این روش را می‌توان روی همه قسمت‌های بدن و صورت اعمال کرد. در این روش یک موم چسبناک با حرارت گرم می‌شود و روی پوست بدن مالیده می‌شود. این موم به پوست و موهای زائد بدن می‌چسبد و وقتی سفت می‌شود با سرعت از روی آن جدا می‌شود و موهای زائد را با خود از ریشه می‌کند. در این روش باید پوست کاملا تمیز و بدون چربی باشد و موها هم باید به حد کافی بلند باشند تا موم قدرت چسبندگی روی آن را داشته باشد و بتواند آن‌ها را از ریشه بکند، گاهی ممکن است لازم باشد که موم انداختن روی هر ناحیه دو تا سه بار مکرر انجام شود تا تمام موها از ریشه جدا شوند. این روش یک روش موقت برای حذف موهای زائد است و رشد مجدد موها ممکن است یک تا دو ماه به طول بینجامد. واضح است که جدا کردن تعداد زیادی مو از ریشه می‌تواند دردناک باشد و به همین دلیل اپیلاسیون روی قسمت‌های مختلف پوست به خصوص قسمت‌هایی که موهای فشرده‌تری دارد دردناک‌تر است.

اپیلاسیون یا وکس کردن

بین انواع موم‌هایی که برای اپیلاسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد کدام بهتر است؟

به طور کلی دو نوع وکس برای این کار وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. وکس شفاف حالتی چسبناک و شبیه به عسل غلیظ دارد، این نوع وکس بر اثر خنک شدن سفت نمی‌شود و باید با استفاده از پارچه مورد استفاده قرار بگیرد در حالی که وکس سفت (که نام خود را از وکس معمولی یا همان موم گرفته است) پس از خنک شدن روی پوست سفت می‌شود و بدون استفاده از پارچه می‌توان آن را از روی پوست جدا کرد. هر یک از این نوع وکس‌ها کاربرد خاصی دارند و برای قسمت‌های خاصی مناسب هستند مثلا وکس شفاف برای قسمت‌های وسیع‌تر مثل بازوها و ساق پا مناسب است چون کار کردن با آن سریع‌تر است و زمان زیادی نمی‌برد. در مقابل وکس سفت برای قسمت‌های کوچک‌تر و فشرده‌تر مثل زیربغل مناسب است. به طور کلی برای افرادی که پوست حساسی دارند وکس سفت گزینه مناسب‌تری است چون این نوع وکس بر خلاف وکس شفاف (که به پوست و مو با هم می‌چسبد) فقط به موها می‌چسبد و تحریک کمتری روی پوست بدن ایجاد می‌کند.

اپیلاسیون یا وکس کردن

آیا قبل از اپیلاسیون نیاز به اصلاح وجود دارد؟

همان طور که گفتیم وکس کردن زمانی نتیجه بهتری دارد که موها به اندازه کافی بلند باشند پس شما نباید نگران این باشید که حال تکنسین وکس را در سالن زیبایی به هم خواهید زد یا خیر. این کار شغل او است و وظیفه او از بین بردن موهای زائد مشتریان است و هر چه زمان و دردسر کمتری برای این کار متحمل شود راضی‌تر خواهد بود. پس کوتاه کردن موها با قیچی را فراموش کنید چون با کوتاه کردن نه تنها موها دردسر اپیلاسیون بیشتر خواهد شد بلکه موهای کوتاه به خوبی و به طور کامل از بین نخواهند رفت و احتمال رویش موها به داخلی و زیرپوستی شدن موها نیز بیشتر از گذشته خواهد بود.

چطور می‌توان از رویش موها به داخل جلوگیری کرد؟

رویش موها به داخل و زیرپوستی شدن آن‌ها پدیده‌ای اجتناب ناپذیر است و همیشه احتمال آن وجود دارد. البته احتمال زیرپوستی شدن موها در اپیلاسیون بسیار کمتر از تیغ زدن و روش‌های دیگر است اما باز هم همیشه تعدادی موی آزاردهنده خلاف جهت مورد انتظار رشد می‌کنند و نقاط دردناک کوچکی شبیه به جوش روی پوست به وجود می‌آورند که رفع آن ممکن است هفته‌ها زمان ببرد. اما با ترفندهایی می‌توان احتمال رشد موها را به داخل کاهش داد، مهم‌ترین ترفند، داشتن یک برنامه منظم برای اپیلاسیون است. وقتی شما خیلی زودتر یا خیلی دیرتر از زمان مناسب این کار را انجام می‌دهید موها شکننده شده و به جای درآمدن از ریشه، قطع می‌شود و به داخل رشد می‌کنند. در نتیجه با داشتن یک برنامه منظم برای اپیلاسیون و پایبندی به آن می‌توان این احتمال را کاهش داد. کارشناسان توصیه می‌کنند انجام اپیلاسیون هر سه هفته یک بار برای صورت و زیر بغل و هر ۴ تا شش هفته یک بار برای بقیه بدن کافی است.

اپیلاسیون یا وکس کردن

چطور می‌توان درد ناشی از اپیلاسیون را کاهش داد؟

همان طور که گفتیم کندن یک باره همه موهای یک قسمت بزرگ از پوست می‌تواند دردناک باشد اما خوشبختانه با روش‌های می‌توان این درد را به حداقل رسانید. نیم ساعت قبل از شروع جلسه اپیلاسیون، از یک قرص ضددرد مثل پروفن یا ادویل استفاده کنید و همچنین انجام اپیلاسیون را در روزهای منتهی به شروع عادت ماهانه خود انجام ندهید چون از یک هفته مانده به شروع این دوره، بدن به شدت نسبت به درد حساس می‌شود و وکس کردن در این شرایط می‌تواند غیر قابل تحمل شود. کارشناسان معتقدند بهترین زمان برای انجام این کار سه تا چهار روز پس از پایان عادت ماهیانه است چون در این زمان بدن کمترین حساسیت را به درد دارد.

آیا اپیلاسیون در دوران بارداری ممکن است؟

بله، شما می‌توانید در دوران بارداری هم این کار را انجام دهید اما باید در نظر داشته باشید که در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی حساسیت به درد کمی بیشتر می‌شود و ممکن است انجام این کار نسبت به قبل کمی دردناک‌تر باشد پس بهتر است قبل از وکس کردن در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

اپیلاسیون یا وکس کردن

چرا پس از اپیلاسیون پوست قرمز و حساس می‌شود؟

قرمزی و التهاب پوست پس از اپیلاسیون امری طبیعی است که معمولا یک تا دو روز پس از انجام این کار خود به خود برطرف می‌شود. اما در برخی افراد این حالت پایدارتر است و به واکنش‌های مشابه اگزما مثل خارش و قرمزی شدید منتهی می‌شود. علت عمده این اتفاق (علاوه بر حساس بودن پوست و مستعد بودن به واکنش‌های آلرژیک) استفاده از لباس‌های نامناسب است. سعی کنید پس از اپیلاسیون از لباس با الیاف نرم و لطیف مثل پنبه که تنگ و چسبان هم نباشد استفاده کنید تا پوست کمتر دچار تحریک شود. حمام کردن بلافاصله پس از اپیلاسیون هم توصیه نمی‌شود و بهتر است حداقل ۸ تا ۱۲ ساعت صبر کنید و سپس پوست خود را در تماس با آب داغ قرار دهید. از ورزش‌های شدید که به تعریق و تحریک پوست منجر می‌شود نیز بپرهیزید تا زمانی که التهاب پوست کاملا از بین برود.

چطور می‌توان یک اپیلاسیون موفق و با تاثیر طولانی‌تر داشت؟

لایه برداری منظم در فواصل بین جلسات اپیلاسیون یک روش عالی برای از بین بردن سلول‌های مرده است چون این کار نه تنها پوست را صاف و شفاف می‌کند بلکه از رشد موها به داخل نیز جلوگیری می‌کند. دو تا سه روز پس از وکس کردن، این لایه برداری را شروع کرده و به صورت فیزیکی یا شیمیایی متناسب با نوع پوست خود حداقل هر هفته یک بار انجام دهید. استفاده از مرطوب کننده را هم فراموش نکنید تا پوست شما کمتر دچار آسیب شود. با این کار تاثیر اپیلاسیون طولانی‌تر شده و موها به طور منظم و طبیعی رشد خواهند کرد و شما شاهد تحریک و التهاب و رشد موها زیرپوستی نخواهید بود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)