هیچ چیز مانند لباس نمی‌تواند بیانگر شخصیت و ویژگی‌های باطنی شما در اولین برخورد باشد. انتخاب لباس مناسب هم کمک می‌کند که شما فردی شیک‌پوش و جذاب باشید و هم تصویر درستی از خود در جامعه ارائه دهید. عوامل متعددی در انتخاب لباس مناسب نقش دارند مثل رنگ لباس، برند لباس و قیمت آن که باید براساس سلیقه و وضعیت مالی خود به انتخاب لباس اقدام کنید. اما لباس‌ها به تنهایی اهمیتی ندارند و وقتی می‌توانند استایل شما را بسازند که در کنار هم استفاده شوند بنابراین تعریف کمد لباس در گام بعدی مطرح می‌شود که از اصول مهم و موثر در انتخاب لباس مناسب و تبدیل به یک فرد شیک‌پوش است.

انتخاب لباس مناسب برای شما

رنگی را که مناسب شماست پیدا کنید: این رنگ‌ها می‌توانند رنگ‌هایی باشند که با تن رنگ پوست شما هماهنگی دارند و یا تنها رنگ‌های محبوب شما هستند.

  • طبق تعاریف کلی مطرح شده درباره تن رنگ پوست و رنگ مناسب برای آن، اگر ته رنگ پوست شما سرد باشد بهتر است از رنگ‌های سرد و اگر رنگ پوست شما گرم باشد بهتر است از رنگ‌های گرم برای لباس استفاده کنید.
  • با فیزیک رنگ و چرخ رنگ آشنا شوید و در لباس‌های خود از رنگ‌هایی استفاده کنید که در چرخ رنگ در مقابل هم قرار می‌گیرند. این رنگ‌ها رنگ‌های مکمل هستند و زیبایی خاصی در کنار هم ایجاد می‌کنند.
  • برای این که بیش از حد رنگارنگ نباشید توصیه می‌شود در کنار رنگ‌های روشن از یک یا دو رنگ روشن هم استفاده کنید. این رنگ‌ها می‌توانند اساس لباس‌های شما را تشکیل دهند و طیف‌های مختلف قهوه‌ای، خاکستری، سرمه‌ای و سیاه و سفید را شامل می‌شوند.
  • فراموش نکنید که شما در لباس‌های خود باید خوشحال باشید یعنی ممکن است رنگی به تن پوست شما هماهنگ باشد اما آن رنگ رنگ محبوب شما نباشد. در هر صورت علاقه در اولویت است.

از برندی خرید کنید که به سبک آن علاقه دارید: اگر نوع خاصی از لباس یا اکسسوری با تیپ و ظاهر شما هماهنگی زیادی دارد و مدل مورد علاقه شما نیز هست برند آن را به خاطر بسپارید و سعی کنید دفعات بعد هم از آن برند خرید کنید چون احتمال این که لباس مناسب خود را در این مجموعه پیدا کنید بیشتر است. البته کیفیت و سبک طرحی  برندها همیشه ثابت نمی‌ماند و اگر حس کردید برند مورد علاقه شما دیگر مانند گذشته نیست به دنبال یک برند جدید برای خود بگردید.

از یک لباس مناسب چند عدد بخرید: اگر در خرید خود لباسی پیدا کردید که کاملا مناسب و مورد علاقه شماست تنها به خرید یک عدد از آن بسنده نکنید. این کار شاید به نظر شما غیراقتصادی باشد اما ممکن است بعدها چیزی مشابه آن را پیدا نکنید و پشیمان شوید درحالی که داشتن چند لباس به خصوص لباس‌های اساسی و لباس محل کار از این مدل در رنگ‌های مختلف می‌تواند به کامل شدن کمد لباس شما کمک کند.

به ارزش لباس‌ها توجه کنید: اگر قدرت خرید لباس‌های باکیفیت را دارید برای آن‌ها هزینه کنید چون این هزینه کردن در آینده از نظر اقتصادی به نفع شما خواهد بود. مثلا یک جفت کفش باکیفیت شاید قیمتی سه برابر کفش‌های ارزان داشته باشد اما دوام و راحتی آن ده برابر بیشتر است. البته همیشه گران بودن به معنای باکیفیت بودن نیست و لازم است که بتوانید این دو مورد را به خوبی تشخیص دهید.

انتخاب لباس مناسب

ساخت کمد لباس

لباس‌های اساسی به تعداد کافی داشته باشید: لباس‌های اساسی همان طور که از نامشان پیداست اساس تیپ شما را تشکیل می‌دهند، این لباس‌ها را به اشکال متنوعی می‌توان با بقیه لباس‌ها و اکسسوری‌ها ترکیب کرد و برای موقعیت‌های مختلفی از محیط کار گرفته تا مهمانی پوشید مانند شلوار جین، شلوار پارچه‌ای مشکی، مانتو مشکی و … شما از این لباس‌ها به تعداد کافی و در کیفیت مناسب و دوام بالا نیاز دارید.

یک یا دو رنگ خنثی انتخاب کنید: برای موقعیت‌های جدی و رسمی مثل محیط کار نمی‌توان هر لباسی پوشید بلکه به لباس‌های موقر و رسمی که مناسب این شرایط باشند نیاز دارید. چاره کار استفاده از رنگ‌های خنثی است بنابراین کارشناسان مد توصیه می‌کنند لباس‌های اساسی را اکثرا در رنگ‌های خنثی و تیره تهیه کنید تا در هماهنگ کردن آن‌ها با هم و پوشیدن آن‌ها برای شرایط رسمی مشکلی نداشته باشید. رنگ‌های خنثی را به یک یا دو رنگ محدود کنید که بهتر است یکی از آن‌ها مشکی باشد چون همه رنگ‌های خنثی با هم هماهنگی ندارند.

هنگام خرید، تصور درستی از لباس‌هایی که دارید داشته باشید: برای این که بتوانید لباس مناسب بخرید ابتدا باید بدانید که چه دارید مگر آن که قصد داشته باشید همه چیز را یکجا بخرید. اگر تصور درستی از چیزهای داخل کمد لباس خود نداشته باشید ممکن است لباس‌های تکراری بخرید و یا بعدا در هماهنگ کردن لباس‌ها با هم دچار مشکل شوید. پس لازم است قبل از خرید کمد خود را بررسی کنید و لیستی از چیزهایی که نیاز دارید تهیه کنید.

هرچیزی را که نمی‌پوشید کنار بگذارید: این کار اولین گام برای داشتن یک کمد لباس کامل و مرتب است. فراموش نکنید که داشتن لباس زیاد به خصوص لباس‌های بی‌کیفیت کمکی به شیک‌پوشی شما نخواهد کرد بلکه شما را در انتخاب لباس مناسب سردرگم خواهد کرد. پس قبل از  اقدام به خرید، سراغ کمد لباس بروید و تمام چیزهایی را که مدت زیادی است نپوشیده‌اید کنار بگذارید، آن را به نیازمندان اهدا کنید، به دوستانی که به آن علاقه دارند بدهید و یا دور بریزید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک‌پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)