اصلاح موهای بدن با تیغ یکی از روش‌های حذف موقت موهای زائد بدن است که نسبت به روش‌های دیگر کم هزینه‌تر است و درد کمتری دارد اما بسیاری از افراد به خصوص کسانی که پوست حساسی دارند پس از اصلاح موهای بدن دچار سوزش و درد آزاردهنده‌ای می‌شوند که ممکن است گاهی غیرقابل تحمل شود. علل مختلفی باعث ایجاد این سوزش و درد می‌شود اما چطور می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟ در این مقاله چندین روش مختلف که با مواد در دسترس در منزل اعم از طبیعی و شیمیایی قابل انجام است معرفی شده است و در ادامه خواهید خواند که اصلاح موهای بدن را چطور انجام دهید تا کمتر به این عوارض دچار شوید.

استفاده از مواد طبیعی و خانگی

بلافاصله از کمپرس سرد استفاده کنید: بلافاصله پس از اصلاح تعدادی یخ بردارید و حوله خود را دور آن بپیچید و روی ناحیه‌ای که در آن احساس درد و سوزش دارید قرار دهید و فشار دهید. حوله می‌تواند مرطوب باشد اما نباید از آن آب بچکد. پنج تا ده دقیقه این کار را ادامه دهید تا سوزش برطرف شود.

از ترکیب جوی دوسر روی پوست استفاده کنید: خمیر جوی دوسر ماده‌ای التیام دهنده و لایه‌برداری ملایم است. برای ساختن این خمیر دو قاشق جوی دوسر پودر شده را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و روی ناحیه‌ای که دچار درد و سوزش است بمالید و پس از سی دقیقه بشویید. اگر خمیر خیلی غلیظ بود کمی آب به آن اضافه کنید. این کار هرچه سریع‌تر انجام شود اثر بهتری خواهد داشت.

از ترکیب عسل و سرکه سیب کمک بگیرید: عسل ماده‌ای طبیعی است که خاصیت ضدباکتری و مرطوب کنندگی و التیام بخشی دارد و می‌توانید آن را روی ناحیه ملتهب و پنج دقیقه صبر کنید سپس با آب سرد بشویید. پس از این کمی سرکه سیب روی محل بپاشید و صبر کنید خشک شود. خاصیت ضدالتهاب سرکه درد را کاملا از بین می‌برد و پوست را خنک می‌کند.

چای کیسه‌ای هم می‌تواند موثر باشد: یک عدد چای کیسه‌ای (حتما چای سیاه باشد) و آن را مرطوب کنید سپس به آرامی و با ملایمت روی ناحیه ملتهب بمالید. اسید تنیک موجود در چای سیاه بلافاصله قرمزی و التهاب ناشی از تیغ زدن را از بین می‌برد اما ممکن است لازم باشد چندین بار این کار را تکرار کنید.

از جوش شیرین استفاده کنید: یک قاشق جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید و هم بزنید تا کاملا حل شود. اگر محلول رقیق بود مقدار بیشتری جوش شیرین به آن اضافه کنید. پنبه را داخل این محلول بزنید و روی ناحیه ملتهب پوست بمالید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا مشکل کاملا برطرف شود.

آلوئه ورا یکی از موثرترین مواد در کاهش عوارض ناشی از اصلاح است: ژل داخل برگ‌های آلوئه ورا درمان سوختگی و التهاب است و کافی است برگ آلوئه ورا را برش دهید و فشار دهید تا ژل آن خارج شود سپس آن را با حرکات دورانی روی ناحیه ملتهب بمالید. این کار را دو دقیقه ادامه دهید و اجازه دهید جذب پوست شود سپس با آب سرد آبکشی کنید. این کار را با ژل آماده آلوئه ورا هم می‌توانید انجام دهید.

استفاده از روغن‌ها برای درمان عوارض ناشی از اصلاح موهای بدن

روی ناحیه ملتهب روغن‌های گیاهی بمالید: روغن‌های گیاهی متعددی وجود دارند که خاصیت ضددرد و ضدالتهاب دارند و می‌توانند در کاهش سوزش و درد ناشی از اصلاح موثر باشند مانند روغن اسطوخودوس، بابونه و گل همیشه بهار. هشت قطره از یکی از این روغن‌ها را با یک چهارم پیمانه آب مخلوط کنید و پنبه را داخل آن زده و روی محل مالتهب پوست بمالید تا بهبود یابد.

از روغن درخت چای استفاده کنید: روغن درخت چای ماده‌ای ضدباکتری و با اثر ضدعفونی کننده است که به سرعت التهاب ناشی از استفاده از تیغ را از بین می‌برد. سه قطره از این روغن را با یک  قاشق روغن زیتون یا آب رقیق کنید و پوست را با این ترکیب به آرامی با نوک انگشت ماساژ دهید و آن را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست باقی بگذارید سپس با آب ولرم آبکشی کنید.

روغن نارگیل هم می‌تواند موثر باشد: روغن نارگیل حاوی اسید لوریک است که خاصیت مرطوب کنندگی و التیام بخشی دارد. مقدار کمی از این روغن را روی ناحیه ملتهب بمالید و آرام ماساژ دهید تا اثر کند.

روش اصلاح موهای بدن

درمان‌های مراقبتی و دارویی برای کاهش عوارض ناشی از اصلاح موهای بدن

افترشیو بزنید: این محصول به طور ویژه برای کاهش التهاب و قرمزی ناشی از اصلاح طراحی شده است و نه تنها برای اصلاح صورت آقایان بلکه برای اصلاح موهای بدن هم موثر است اما این محصولات معمولا حاوی عطر و الکل هم هستند که باعث تشدید التهاب می‌شود پس بهتر است از انواع خاصی از افترشیوها که مخصوص اصلاح موهای بدن هستند و حاوی عطر و الکل نیستند استفاده کنید.

از لوسیون استفاده کنید: لوسیون‌هایی که برای مرطوب کردن دست و بدن به کار می‌روند اگر حاوی گلیسولیک اسید باشند می‌توانند در کاهش التهاب ناشی از اصلاح هم موثر باشند. اما اگر پوست حساسی دارید بهتر است از این روش استفاده نکنید چون ممکن است حاوی الکل یا اسید سالیسیلیک یا هردو باشند که باعث خشکی پوست می‌شوند.

وازلین استفاده کنید: وازلین با ایجاد یک لایه محافظ روی پوست، رطوبت پوست را حفظ می‌کند و اگر پس از اصلاح یک لایه نازک روی پوست زده شود به سرعت جذب خواهد شد و نیازی به آبکشی هم نخواهد داشت. این کار را می‌توانید دو تا سه بار تکرار کنید تا التهاب پوست از بین برود.

خمیر آسپرین تهیه کنید: مواد تشکیل دهنده آسپرین خاصیت ضدالتهاب دارند و نه تنها برای داخل بدن بلکه روی پوست هم موثر هستند. دو یا سه عدد آسپرین را با پشت قاشق له کنید و در یک کاسه با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیری شود. این خمیر را روی قسمت ملتهب پوست بمالید و ده دقیقه صبر کنید سپس با آب ولرم آبکشی کنید. اگر باردار هستید یا به آسپرین آلرژی دارید یا هموفیلی یا سابقه بیماری‌های انعقادی دارید این روش را امتحان نکنید.

کرم ضدخارش حاوی هیدروکورتیزون استفاده کنید: پماد هیدروکورتیزون که برای کاهش خارش، ورم  و قرمزی پوست به کار می‌رود در کاهش التهاب ناشی از اصلاح با تیغ هم موثر است و روند بهبودی را تسریع می‌کند اما این پماد را روی قسمت‌های زخم شده نزنید و بیش از دوبار در روز استفاده نکنید.

تغییر در روش اصلاح موهای بدن برای عوارض کمتر

زود زود اصلاح نکنید: تیغ زدن زود به زود موهای بدن در افزایش عوارض ناشی از اصلاح موثر است چون زمان لازم است تا این زخم‌ها و التهاب‌ها بهبود یابند و اگر مجددا این کار را تکرار کنید التهاب تشدید خواهد شد. بهتر است اصلاح موهای بدن را حداکثر ۵ تا ۶ روز یکبار انجام دهید.

از تیغ تیز استفاده کنید: تیغ‌ها پس از چند بار استفاده کند می‌شوند و باید تعویض شوند. استفاده از تیغ کند احتمال التهاب و تحریک پوست را افزایش می‌دهد پس همیشه از تیغ تیز و نو استفاده کنید تا پوستتان دچار مشکل نشود.

از کرم اصلاح استفاده کنید: کارشناسان توصیه می‌کنند حتما اصلاح را روی پوست مرطوب و در آخرین مرحله استحمام انجام دهید و یا اگر این امکان وجود ندارد قبل از اصلاح از کرم مخصوص اصلاح استفاده کنید تا پوست نرم و مرطوب و آماده تیغ زدن شود.

قبل از اصلاح لایه برداری کنید: لایه برداری کردن قبل از اصلاح موهای بدن کمک می‌کند تا موها نزدیک‌تر به ریشه قطع شوند و دیرتر رشد کنند همچنین احتمال رشد موها به داخل هم کم می‌شود.

تکنیک درستی برای اصلاح به کار ببرید: هنگام اصلاح موهای بدن فشار زیادی  روی پوست وارد نکنید و آن را با حرکات کوتاه انجام دهید. بهترین روش این است که موها را در جهت رشد آن‌ها تیغ بزنید اما می‌توانید این کار را در دو مرحله انجام دهید، ابتدا در جهت رشد موها و سپس در جهت خلاف رشد موها تا احتمال رشد مو به داخل کاهش یابد.

بلافاصله آبکشی کنید: حتما بالافصله پس از تیغ زدن هر ناحیه روی آن آب بگیرید تا موهای قطع شده از روی پوست پاک شوند.

موهایی را که به داخل رشد کرده‌اند رها کنید: اگر مویی به داخل رشد کرده تیغ زدن روی آن باعث بدتر شدن شرایط می‌شود. فعلا این مو را رها کنید و اطراف آن را اصلاح کنید تا راه خود را پیدا کند.

ناحیه ملتهب را با لباس نپوشانید: پوشیدن لباس بلافاصله پس از اصلاح (به خصوص لباس‌های تنگ و با جنس مصنوعی تحریک کننده) التهاب پوست را افزایش می‌دهد. پس بهتر است یکی دوساعت ناحیه اصلاح شده را باز بگذارید تا تنفس کند و التهاب آن از بین برود.

اصلاح موهای بدن

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)