شیک پوشی همیشه به معنای ترکیب درست لباس‌های زیبا نیست بلکه مراقبت از لباس‌ها هم نقش مهمی در شیک پوشی دارند. اما همان طور که اشتباهات مد در شیک پوشی وجود دارد اشتباهات مراقبت از لباس هم در مراقبت از لباس بسیار رایج هستند و همین اشتباهات نه تنها عمر و دوام لباس‌ها را کاهش می‌دهند بلکه باعث به هم خوردن استایل شما نیز می‌شوند. اما به دلیل الگوهای جنسیتی و باورهای نادرستی که در جامعه وجود دارد بیشتر آقایان تصور می‌کنند کارهای مربوط به مراقبت از لباس مخصوص خانم‌ها است و همین بی‌توجهی باعث می‌شود که آقایان بزرگ‌ترین خطاکاران در مراقبت از لباس‌های خود باشند و اشتباهات مراقبت از لباس بیشتر از آن‌ها سر بزند. اما نگران نباشید، ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز رایج‌ترین اشتباهات مراقبت از لباس را که بسیاری از آقایان هر روز مرتکب می‌شوند برای شما بیان خواهیم نمود و خواهیم گفت که چطور دیگر به این اشتباهات دچار نشوید.

شستشوی نادرست یکی از رایج‌ترین اشتباهات مراقبت از لباس

داشتن لباس‌های تمیز از اصول اولیه شیک پوشی است و هیچ کس با لباس‌های کثیف و نامرتب خوش تیپ نمی‌شود. همین مساله اهمیت شستشوی لباس را برای همه آشکار می‌کند و هر فردی که می‌خواهد همیشه شیک و مرتب باشد باید بتواند لباس‌های خود را به درستی بشوید و تمیز کند. اما اشتباه در شستشوی لباس از رایج‌ترین اشتباهات مراقبت از لباس است که بسیاری از افراد به خصوص آقایان آن را مرتکب می‌شوند. شستن لباس‌ها به طور کلی اصول و قواعدی دارد که اگر به درستی رعایت نشوند نه تنها لباس‌های شما به خوبی تمیز نخواهند شد بلکه ممکن است لباس‌های شما آسیب ببینند.

هر بار که لباسی شسته می‌شود کمی از عمر آن کاسته می‌شود و از ظاهر و میزان کهنگی لباس می‌توان دریافت که آن لباس چندین بار شسته شده است. این مساله اجتناب ناپذیر است و نمی‌توان آن را متوقف کرد اما با شستن درست لباس‌ها می‌توان از سرعت این کهنه شدن کاست. اولین قدم برای شستن درست لباس‌ها این است که برچسب مراقبتی آن را با دقت بخوانید. اگر با این برچسب‌ها و نوشته‌های روی آن آشنایی ندارید این مقاله از مجله قرمز را مطالعه کنید. البته این برچسب‌ها و اطلاعاتی که روی آن درج شده است کمی محتاطانه هستند و مثلا وقتی که عبارت “فقط شستشو با دست” روی آن درج شده است می‌توان با پشت و رو کردن و با دور کند ماشین، آن را در ماشین لباسشویی هم شست.

اشتباهات مراقبت از لباس

این نکته را به خاطر داشته باشید که همیشه آب سرد گزینه بهتری برای شستشوی لباس است و اگر می‌خواهید لباس شما عمر بیشتری داشته باشد از آب داغ و گرم اجتناب کنید. برای آشنایی با دمای آب مناسب برای شستشوی لباس این مقاله از مجله قرمز را مطالعه کنید. همیشه قبل از شستشو لباس‌ها را (به خصوص لباس‌های رنگی و تیره) را پشت و رو کنید تا از رنگدهی و بور شدن آن جلوگیری کنید. لباس‌های ظریفی که حتما باید با دست شسته شوند را در یک تشت آب با دست بشویید و اگر روش درست این کار را نمی‌دانید حتما این مقاله از مجله قرمز را مطالعه کنید. اما بهترین راه برای شستشوی درست لباس‌ها شناخت جنس لباس است، هر جنس از الیاف را به روش‌های خاصی می‌توان شست:

  • الیاف مصنوعی: این الیاف مقاومت بالایی دارند و می‌توان آن‌ها را فشرد، چلاند و در ماشین لباسشویی شست. اما آب داغ باعث جمع شدن الیاف مصنوعی می‌شود و باعث می‌شود که لباس آب برود و آسیب ببیند.
  • کتان و پنبه: الیاف نخ و کتان ممکن است کمی آب بروند اما مشکل اصلی این الیاف در بو گرفتن آن‌ها است و لازم است که بلافاصله آن‌ها را از ماشین خارج کنید و اجازه ندهید مدت زیادی خیس نمانند.
  • پشم: الیاف پشمی نسبت به آب حساس هستند و جمع می‌شوند بنابراین بهتر است در صورت امکان آن‌ها را به خشکشویی بدهید.
  • ابریشم: ابریشم از پشم هم حساس‌تر است و باید در آب سرد و با دست شسته شود و برای خشک کردن نیز بهتر است از آن را روی یک حوله رول کنید و فشار دهید تا آب اضافی جذب شود.

نکته مهم دیگر در شستن لباس‌ها انتخاب شوینده مناسب است چون آب به تنهایی نمی‌توان لباس را تمیز کند. همیشه سعی کنید بهترین نوع شوینده را انتخاب کنید و از شوینده‌های ارزان و بی‌کیفیت اجتناب کنید. اگر با انواع شوینده‌ها و ویژگی‌های آن‌ها آشنایی ندارید این مقاله از مجله قرمز را در مورد شوینده‌های لباس مطالعه کنید. اما به طور کلی شوینده‌های مایع و غیربیولوژیکی گزینه بهتری برای شستشوی لباس‌های شما هستند چون به راحتی در آب حل می‌شوند و از خود لکه و سفیدی به جا نمی‌گذارند در نتیجه لباس‌های شما تمیزتر خواهد شد.

اشتباهات مراقبت از لباس

خشک کردن نادرست از معمول‌ترین اشتباهات مراقبت از لباس

آیا اخیرا متوجه شده‌اید که لباس‌هایتان پرز می‌دهد در حالی که قبلا این طور نبود؟ در این صورت باید خشک کن ماشین لباسشویی را مقصر بدانید. خشک کن ماشین لباس‌ها را با دور تند و حرارت می‌چرخاند و به سرعت آن‌ها را خشک می‌کند اما این کار برای برخی از الیاف لباس بیش از حد خشن است و به آن‌ها صدمه می‌زند و باعث کوچک شدن لباس‌ها می‌شود. حتی اگر نشانه‌های واضحی از آب رفتن هم در لباس مشخص نباشد باز عمر لباس به حد زیادی کاهش خواهد یافت. بنابراین فراموش نکنید که خشک کردن در هوای آزاد بهترین و کم ضررترین روش است که نه تنها مصرف برق شما را کاهش می‌دهد بلکه در افزایش عمر لباس‌ها (به خصوص لباس‌های روشن) موثر است. البته لباس‌های بافتنی را هرگز نباید از بند رخت آویزان کنید بلکه باید آن را در شکل اصلی خود و روی یک سطح افقی روی حوله قرار دهید تا خشک شود.

اشتباهات مراقبت از لباس

اشتباهات مراقبت از لباس در نگهداری و تعمیر آن‌ها

پس از انجام شستشوی لباس و خشک کردن آن‌ها نوبت به نگهداری از لباس‌ها می‌رسد. این که لباس خود را در چه شرایطی نگهداری کنید در طول عمر آن تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر این لباس‌ها در طول عمر خود چندین بار به تعمیر و نوسازی نیاز پیدا می‌کنند که اگر این کار به درستی انجام نشود یا اصلا انجام نشود عمر لباس به شدت کاهش خواهد یافت. بنابراین نگهداری و تعمیر لباس نقش مهمی در حفظ کیفیت و دوام لباس دارد و اگر این مورد به درستی رعایت نشود لباس‌ها به سرعت آسیب خواهند دید. اولین قدم برای نگهداری از لباس، انبار کردن آن است، انبار کردن یعنی قرار دادن لباس داخل کمد یا هر جای دیگری که محل نگهداری آن است. برخی از لباس‌ها نیازهای ویژه‌ای دارند و عدم آشنایی با این نیازها می‌تواند به قیمت خراب شدن و پشیمانی شما تمام شود.

کت و شلواری که از جنس پشم است باید روی چوب لباسی‌هایی از جنس چوب سدر آویزان شود، این چوب لباسی‌ها باید به اندازه‌ای بزرگ باشند که باعث چروک شدن لباس نشوند و تمام عرض شانه کت را در بربگیرند. چوب سدر بوی بد لباس را جذب می‌کند و برای لباس‌هایی که از جنس پشم هستند یک ضرورت به شمار می‌روند. آیزان کردن لباس‌های بافتنی از چوب لباسی جزو اشتباهات مراقبت از لباس است چون با این کار لباس بر اثر وزن خود کش می‌آید و پس از مدتی لباس بافتنی محبوب شما به تنتان گشاد و ناهماهنگ خواهد بود. مورد مهم دیگر لباس‌های چرم هستند که باید دور از حرارت نگهداری شوند هر سه تا شش ماه یک بار با استفاده از اسپری‌های محافظ چرم تعمیر شوند.

اشتباهات مراقبت از لباس

موارد دیگری هم در مورد تعمیر لباس‌ها وجود دارد که همه آقایان باید بدون اتکا به دیگران بتوانند انجام دهند:

  • اگر لباستان نخ کش شد: اگر لباس شما به یک شی گیر کرد و نخ کش شد بلافاصله نخ اضافی را قیچی کنید و سعی کنید چروک ایجاد شده را با دست باز کنید.
  • سفت کردن دکمه شل: هر کسی باید روش درست دوختن دکمه لباس را بداند و به محض این که با یک دکمه شل یا افتاده در لباس‌های خود مواجه شد آن را رفع کند.
  • تعمیر پارگی‌های کوچک: اگر قسمت کوچکی از لباس شما پاره شد نگران نباشید، اگر این پارگی روی مخل بخیه لباس باشد به سادگی قابل رفع است به شرطی که شما مهارت کافی در دوخت داشته باشید. اگر پارگی روی سطح لباس باشد می‌توانید از لایه های چسبی زیر آن استفاده کنید. اما اگر پارگی از حد مشخصی بیشتر باشد بهتر است به یک خیاط ماهر مراجعه کنید و اگر لباس قابل تعمیر نبود باید آن را دور بیندازید.

البته این نکته را فراموش نکنید که کیفیت خود لباس نقش مهمی در طول عمر و دوام آن دارد و لباس‌های ارزان و بی‌کیفیت هر چقدر هم با دقت نگهداری شوند عمر طولانی نخواهند داشت و فقط وقت و هزینه شما را هدر خواهند داد. پس اگر می‌خواهید همیشه شیک و مرتب و خوش لباس باشید به کیفیت لباس‌هایی که تهیه می‌کنید توجه کافی داشته باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس و پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)