راز داشتن پوستی نرم و لطیف با ظاهری سالم و طبیعی هنوز برای انسان‌ها کاملا شناخته شده نیست و سال‌هاست که بشر به دنبال کشف دارو یا ماده‌ای جادویی است که پوست او را زیباتر و جوان‌تر کند. زیبایی پوست تنها به عوامل ژنتیکی یا غذاها و داروهایی که مصرف می‌کنیم بستگی ندارد بلکه استفاده از اسانس و عصاره برای پوست نقش مهمی ایفا می‌کند. در دنیای آرایش و زیبایی امروز، این عصاره‌ها به عنوان مایع معجزه آسای زیبایی شناخته می‌شوند ولی تاثیر و اهمیت آن‌ها هنوز برای بسیاری از مردم آشکار نشده است. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز همه چیزهایی را که باید درباره اسانس و عصاره برای پوست بدانید خواهید خواند و با بهترین اسانس‌ها و عصاره‌ها برای پوست آشنا خواهید شد.

اگر با فرهنگ و عادات مردم کره جنوبی آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که مراقبت از پوست در این کشور یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین کارهایی است که کره‌ای‌ها هر روز انجام می‌دهند. راز پوست درخشان و بی‌نقص زنان کره‌ای در اسانس‌ها و عصاره‌هایی است که آن‌ها استفاده می‌کنند و در واقع استفاده از اسانس‌های پوست یکی از مراحل ضروری و مهم مراقبت پوست کره‌ای به شمار می‌رود. اما مدتی است که این عصاره‌ها به دنیای غرب هم راه پیدا کرده‌اند و اثر خود را روی پوست زنان دیگر کشورها نیز نشان داده‌اند. اما یک اسانس مخصوص پوست دقیقا چیست و چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد؟ آیا استفاده از این اسانس‌ها برای همه ضروری است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

 

اسانس و عصاره برای پوست چه مزایایی دارد؟

قبل از هرچیز باید به این سوال پاسخ دهیم که اسانس و عصاره برای پوست دقیقا چیست؟ اسانس به ماده‌ای گفته می‌شود که فرمول غلیظ و فشرده‌ای دارد و اسانس و عصاره برای پوست هم نوعی اسانس است که مخصوص پوست طراحی شده تا بتواند چروک‌ها، خطوط، کدر بودن و ناهمواری‌های روی پوست را از بین ببرد. اسانس‌هایی که در مراقبت پوست کره‌ای به کار می‌رود معمولا سبک و رقیق هستند و حاوی مواد مرطوب کننده و ضدپیری قوی و فشرده‌ای هستند که با ادامه استفاده، اثر خود را به جا می‌گذارند و پوست را صاف و نرم و درخشان می‌کنند. اسانس‌ها را می‌توان سرم‌های دنیای مدرن برشمرد که البته نباید با تونر اشتباه گرفته شوند چون هم تونر و هم اسانس، هردو بافتی مایع و رقیق دارند ولی کار تونر متعادل کردن pH پوست پس از پاکسازی آن است در حالی که وظیفه اسانس و عصاره برای پوست مرطوب کردن قوی و جلوگیری از پیری است.

 

این عصاره‌ها چگونه روی پوست تاثیر می‌گذارند؟

این که کدام اسانس و چگونه به زیبایی و جوانی پوست شما کمک می‌کند به عوامل متعددی از جمله نوع و جنس پوست و نیاز و هدفی که از این کار دارید بستگی دارد. شما باید به دنبال ترکیباتی باشید که مشکل پوست شما را برطرف کند و ظاهر آن را به شکلی که خودتان می‌خواهید درآورد. مثلا اگر به آکنه و التهاب پوستی مبتلا هستید باید به دنبال اسانسی باشید که ترکیبات التیام بخش و ضدآکنه مثل روغن درخت چای در خود داشته باشد. اگر پوست خشکی دارید به دنبال اسانس‌هایی باشید که حاوی مواد مرطوب کننده قوی مثل سدیم هیالورونیت و پروپولیس باشد و اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید باید به سراغ اسانس‌هایی بروید که بافت رقیق و آبکی داشته باشند. اسانس را قبل از استفاده از سرم و مرطوب کننده استفاده کنید و قانون کلی ترتیب استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی را فراموش نکنید (اول مواد رقیق، سپس مواد غلیظ). برای زدن اسانس روی پوست نیز لازم نیست از پنبه یا چیزهای شبیه به آن استفاده کنید، اسانس را روی پوست بمالید و با ضربات ملایم به خورد پوست بدهید.

اسانس و عصاره برای پوست

چرا به استفاده از اسانس و عصاره برای پوست نیاز داریم؟

حال این سوال پیش می‌آید که آیا واقعا استفاده از اسانس و عصاره برای پوست ضروری است؟ آیا با وجود این همه مراحل که هر روز باید برای مراقبت از پوست انجام دهیم لازم است که یک مرحله دیگر هم به آن اضافه کرده و هزینه‌های خود را افزایش دهیم؟ کارشناسان می‌گویند اسانس‌ها حاوی ترکیبات مرطوب کننده و روشن کننده‌ای هستند که روند بازسازی سلول‌های پوست را تسریع کرده و باعث جوان شدن پوست شما می‌شوند در نتیجه این اسانس‌ها مزایای زیادی برای پوست دارند و استفاده از آن‌ها تاثیر واضحی روی پوست خواهد داشت و شما پس از مدتی استفاده خواهید دید که رطوبت پوست شما عمیق‌تر شده و درخشش و روشنی خاصی در آن مشاهده می‌شود. پس اگر می‌خواهید رطوبت ماندگاری به پوست خود بدهید بدون آن که احساس سنگینی در آن داشته باشید، استفاده از اسانس‌ها را به شما توصیه می‌کنیم چون در مقابل مزایایی که اسانس برای پوست شما دارد ارزش اضافه کردن یک مرحله دیگر به مراقبت پوست را دارد. اسانس با مواد مرطوب کننده سبکی که دارد به درون پوست نفوذ کرده و لایه بیرونی آن را محافظت می‌کند، این حالت مشابه زمانی است که شما یک اسفنج را کاملا خیس می‌کنید و این اسفنج به خوبی هر ماده‌ای را روی سطح خود جذب و پخش می‌کند در حالی که اسفنج خشک چنین خاصیتی ندارد. پوست مرطوب نیز مانند این اسفنج خیس عمل کرده و همه مواد مراقبت پوست مثل سرم و ضدآفتاب و مواد آرایشی را به خوبی جذب می‌کند.

خوشبختانه اسانس‌ها می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی برای مرطوب کننده باشند. استفاده از اسانسی که مواد مرطوب کننده قوی در خود دارد و پوست را تا عمق زیادی مرطوب می‌کند نیاز شما را به استفاده از مرطوب کننده اضافی از بین برده و در عین حال پوست را به خوبی تغذیه می‌کند بدون آن که احساس سنگینی روی آن داشته باشید. با بررسی‌ها و پرسش‌هایی که از مصرف کنندگان اسانس‌ها صورت گرفته است مشخص شده است که کاربران پس از استفاده از اسانس‌ها احساس بسیار بهتری روی پوست خود داشته‌اند و بدون نیاز به لایه‌های اضافی دیگر روی پوست می‌توانند پوستی شاداب و جوان داشته باشند.

 

آشنایی با چند نوع اسانس و عصاره مفید و موثر برای پوست

در ادامه با تعدادی از اسانس‌ها و عصاره‌هایی که برای پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند آشنا می‌شوید. این اسانس‌ها از برندهای برتر جهان بوده و مواد کمیاب و خاصی در خود دارند و طبیعتا قیمت آن‌ها بسیار بالا است اما آشنایی با ترکیبات به کار رفته در آن‌ها و ویژگی‌های خاص آن‌ها می‌تواند در شناخت بهتر اسانس‌ها و عصاره‌ها راه گشا باشد.

 

اسانس La Pairie: این اسانس حاوی عصاره خاویار با خلوص صددرصد است که باعث سفت شدن پوست و کوچک شدن روزنه‌های آن می‌شود.

اسانس و عصاره برای پوست

اسانس Missha : این اسانس حاوی ۸۰ درصد عصاره مخمر فشرده است که با نیاسینامید و ویتامین B3 ترکیب شده است و باعث نرمی و لطافت و مرطوبی پوست شده و لکه‌های رنگی آن را از بین می‌برد.

اسانس و عصاره برای پوست

اسانس Hanskin: این اسانس مرطوب کننده حاوی درصد بالایی از سدیم هیالورونیت است که به خوبی در پوست جذب شده و باعث می‌شود پوست مدت زیادی مرطوب باقی بماند.

اسانس و عصاره برای پوست

اسانس Whamisa: این اسانس بهترین اسانس برای کاهش تولید چربی در پوست است که حاوی ترکیبات مرطوب کننده ضدالتهاب و آنتی اکسیدانی مثل عصاره درخت چای، اسید هیالورونیک و عصاره کلم بروکلی است.

اسانس و عصاره برای پوست

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)