خشک شدن و چروک شدن پوست اتفاقی نیست که مختص سن پیری و کهنسالی باشد، پوست چروک ممکن است در میانسالی و حتی جوانی هم به سراغ شما بیاید اگر مراقبت از پوست را جدی نگیرید و به زیبایی و سلامت آن اهمیتی ندهید. اما این پایان کار نیست، شما در هر مرحله‌ای که باشید می‌توانید پوست چروک را احیا کرده و جوانی و زیبایی را تا حد ممکن به آن بازگردانید به شرطی که روش درست این کار را بدانید. در این مقاله ما به شما آموزش خواهیم داد که چطور در پنج گام پوست چروک را از بین ببرید و پوستی سالم و شاداب داشته باشید. این روش‌ها و گام‌ها مورد تایید کارشناسان زیبایی و پزشکان متخصص پوست هستند و با اطمینان می‌توانید آن‌ها را به کار بگیرید و از نتایج آن بهره ببرید.  

گام اول: استفاده از ضدآفتاب

اگر تاکنون استفاده از ضدآفتاب را جدی نگرفته‌اید و توصیه‌های کارشناسان و متخصصان را پشت گوش انداخته‌اید اکنون زمان آن رسیده که به قدرت جادویی ضدآفتاب ایمان بیاورید. برای این که پوست چروک خود را درمان کنید (و همچنین برای جلوگیری از آن) حتما هر روز ضدآفتاب بزنید. تنها ضدآفتاب زدن کافی نیست بلکه باید ضدآفتابی را انتخاب کنید که مناسب پوست شما باشد و درجه حفاظت آن در مقابل آفتاب SpF حداقل ۳۰ باشد و اگر حاوی مرطوب کننده و ترکیبات ضدچروک هم باشد که با یک تیر چند نشان زده‌اید. همه ضدآفتاب‌ها حالت کرمی و سنگین ندارند بلکه ضدآفتاب‌هایی به شکل اسپری و مایع هم در بازار موجودند که استفاده بسیار ساده‌تری دارند و کاملا سبک هستند.

احیای پوست چروک و آسیب دیده

گام دوم: استفاده از مرطوب کننده

بسیاری از افراد هنوز به اهمیت استفاده از مرطوب کننده پی نبرده‌اند و از آن به ندرت (و یا هرگز) استفاده می‌کنند. به خصوص افرادی که در مناطق خشک و کوهستانی زندگی می‌کنند و با هوای سرد و خشک روبرو هستند حتما باید هرروز از مرطوب کننده استفاده کنند در غیر این صورت پوست چروک و خشک در سنین جوانی به سراغ آن‌ها خواهد آمد. اگر دچار پوست چروک هستید و می‌خواهید این مشکل را برطرف کنید باید از مرطوب کننده‌های قوی استفاده کنید که خاصیت آبرسانی بالایی دارند (مانند هیالورونیک اسید) که قدرت بازسازی پوست و بازگرداندن جوانی را به پوست دارد. شما علاوه بر مرطوب کننده قوی و موثر باید از مواد نگهدارنده رطوبت هم استفاده کنید، این مواد حاوی چربی‌های قوی هستند که روی پوست مانعی محافظ به وجود می‌آورند و از تبخیر رطوبت آن جلوگیری می‌کنند. یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین این مواد وازلین است که در هر منزلی یافت می‌شود و اثر خوبی در حفظ رطوبت پوست دارد.

احیای پوست چروک و آسیب دیده

گام سوم: کاربرد رتینول برای درمان پوست چروک

در مقالات قبلی درباره اهمیت و نقش رتینول در بازسازی و جوانسازی پوست گفته‌ایم. رتینول شکل خاصی از ویتامین آ است که از چند جهت در بازسازی پوست موثر است و باعث از بین رفتن حالت چروک و پیری در پوست می‌شود. اول این که رتینول قابلیت لایه برداری قوی دارد و  با جدا کردن لایه‌های خشک و مرده پوست باعث می‌شود پوست سالم و صاف از لایه‌های زیرین بیرون بیاید. فایده دیگر رتینول این است که این ماده لایه‌های زیرین پوست را به ترشح کلاژن تحریک می‌کند و از این طریق به جوانسازی پوست کمک می‌کند چون با افزایش سن ترشح کلاژن محدود می‌شود یکی از علل پیری پوست نیز همین است. استفاده از رتینول باید تحت نظر پزشک و به صورت تدریجی انجام شود تا عوارض ناشی از آن (قرمزی و تحریک پوست) به حداقل برسد، هرچند این عوارض با ادامه مصرف از بین می‌روند اما در برخی افراد ممکن است ماندگاری بیشتری داشته باشند.

احیای پوست چروک و آسیب دیده

گام چهارم: استفاده از داروهای الاستین ساز

رتینول تنها ماده‌ای نیست که پوست را به ترشح کلاژن تحریک می‌کند بلکه مواد دیگری هم هستند که چنین اثری دارند و اگر از محصولات حاوی این ترکیبات استفاده کنید اثر آن را در جوانسازی پوست و از بین رفتن پوست چروک مشاهده خواهید کرد. برخی از این ترکیبات در مواد طبیعی هم موجود هستند مثلا عصاره شاه توت یا عصاره شوید اثر کلاژن سازی دارند که می‌توانید آن‌ها را به صورت مستقیم روی پوست استفاده کنید و یا از محصولاتی که حاوی این ترکیبات طبیعی هستند بهره ببرید.

احیای پوست چروک و آسیب دیده

گام پنجم: استفاده از آنتی اکسیدان‌ها برای درمان پوست چروک

آنتی اکسیدان‌ها اهمیت زیادی برای سلامت بدن دارند و پوست هم جزء مهمی از بدن شماست. با یک مثال اهمیت آنتی‌اکسیدان‌ها را مشخص می‌کنیم: فرض کنید می‌خواهید به سفر بروید، اولین کاری که برای امنیت منزل انجام می‌دهید چیست؟ قفل کردن درب منزل و روشن کردن دزدگیر منزل برای جلوگیری از سرقت. آنتی اکسیدان‌ها هم شبیه به دزدگیر بدن شما هستند یعنی در مرحله دوم امنیت سلامت شما قرار می‌گیرند و وقتی قفل در شکسته شد یعنی سیستم ایمنی شکست خورد وارد عمل می‌شوند. در اینجا دزدها همان عوامل تحریک کننده و آسیب زننده به پوست هستند مانند اشعه ماورا بنفش. یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌ها ویتامین سی است و اگر از محصولات حاوی این ویتامین استفاده کنید می‌توانید با پیری و چروک پوست مقابله کنید و تا حد زیادی آن را از بین ببرید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)