وقتی قرار است برای ورزش و تمرین به باشگاه بروید انتظار دارید که روزی پر از فعالیت و عرق کردن را پشت سر بگذارید بنابراین آرایش در باشگاه چیزی نیست که به دنبالش باشید، چون همیشه شنیده‌اید که ورزش کردن با آرایش باعث مسدود شدن روزنه‌های پوستی و ایجاد آکنه و مشکلات دیگری خواهد شد. به طور کلی هدف از ورزش و رفتن به باشگاه مراقبت از اندام و سلامت بدن است و این کار با آرایش منافات دارد اما اگر مجبور باشید از محیط کار یا مهمانی مستقیم به باشگاه بروید و وقت پاک کردن آرایش خود را نداشته باشید یا صورت شما در شرایطی باشد که نتوانید بدون آرایش از منزل خارج شوید و یا یک معتاد به آرایش باشید چه خواهید کرد؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت که آرایش در باشگاه تحت چه شرایطی قابل انجام است.

ورزش کردن همراه با آرایش ممکن است باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی و در مواردی التهاب و آکنه شود، از طرف دیگر اگر به آکنه مبتلا باشید آرایش در باشگاه آن را بدتر خواهد کرد. اما این به آن معنا نیست که حتما باید با صورتی خالی و کاملا پاک به باشگاه بروید، با رعایت نکاتی می‌توان در باشگاه هم کمی آرایش داشت بدون آن که آسیبی به پوست شما برسد و نگران جوش زدن و مشکلات دیگر باشید.

آرایش در باشگاه

آرایش در باشگاه باید سبک باشد

ورزش کردن خود به اندازه کافی دشوار هست، حال اگر بخواهید یک برنامه روتین مراقبت پوست هم به آن اضافه کنید کار پیچیده‌تر خواهد شد. بنابراین اگر شما جزو افرادی هستید که مستقیما از محل کار به باشگاه می‌روند شما را به خاطر اراده و عزمتان تشویق می‌کنیم. اما شما باید هنگام ورزش کردن احساس خوبی داشته باشید و این احساس باید مربوط به ظاهر و چهره شما هم باشد، یعنی اگر به طور روزمره از ریمل و کانسیلر زیر چشم استفاده می‌کنید و بدون آن احساس خوبی نسبت به خودتان ندارید بنابراین لازم است که آن‌ها را همراه داشته باشید تا احساس زشت و منفی نسبت به خودتان نداشته باشید اما آرایش شما باید ملایم و سبک باشد و قرار نیست آرایش باشگاه شما با آرایش مهمانی‌ها و موقعیت‌های خاص هم تفاوتی نداشته باشد.

اگر پس از آرایش از پودر تثبیت کننده هم استفاده می‌کنید سعی کنید آن را روی ناحیه T روی صورت محدود کنید یعنی خط پیشانی و بین ابروها تا چانه که فرم T شکلی را پدید می‌آورند. چون این قسمت‌ها نسبت به بقیه صورت چرب‌تر است و بافت بیشتری دارد و بیشتر عرق می‌کند در نتیجه به تثبیت بیشتر و قوی‌تری نیاز دارد. در کنار این آرایش از دستمال‌های جاذب عرق هم استفاده کنید تا عرق روی صورت شما باقی نماند و باعث عوارض پوستی نشود.

آرایش در باشگاه

اگر از ریمل در باشگاه استفاده می‌کنید احتمالا با پدیده سیاه شدن زیر چشم مواجه بوده‌اید چون ریمل بر اثر گرما و تعریق ذوب می‌شود و زیر چشمان شما می‌ریزد. شاید ساده‌ترین روش برای اجتناب از این اتفاق استفاده از ریمل ضدآب باشد اما پاک کردن این نوع ریمل ساده نیست و به جای آن توصیه می‌کنیم از ریمل‌های با فرمول  تیوپی استفاده کنید، این ریمل‌ها ضدآب هستند اما پاک کردن آن‌ها ساده‌تر است چون هر مژه را به صورت مجزا پوشش می‌دهند و به راحتی نمی‌ریزند. این نوع ریمل‌ها را لازم نیست تنها برای آرایش در باشگاه به کار ببرید بلکه به عنوان یک ریمل روزمره هم قابل استفاده هستند.

آرایش در باشگاه

با توجه به مواردی که گفته شد شما باید آرایش در باشگاه را به این گزینه‌ها محدود کنید و ترجیحا از زدن کرم پودر و محصولات غلیظ دیگر روی پوست خود اجتناب کنید چون هنگام ورزش کردن روزنه‌های پوست باز می‌شوند و هرچه میزان آرایش روی صورت شما بیشتر و سنگین‌تر باشد احتمال تعریق و بسته شدن روزنه‌های پوستی هم بیشتر خواهد شد و در نتیجه بیشتر به مشکلات پوستی دچار خواهید شد. بنابراین آرایش شما در باشگاه تنها می‌تواند یک ریمل با فرمول مناسب، کمی کانسیلر سبک بدون چربی و رژ لب و خط چشم و پودر تثبیت کننده در حدی باشد که اعتماد به نفس و احساس خوبی در شما ایجاد کند و نه بیشتر.

آرایش در باشگاه

عرق و آرایش را از پوست خود پاک کنید

البته عرق کردن دست خود ما نیست و وقتی در معرض گرما و فعالیت بدنی شدید قرار می‌گیریم غدد عرق فعال شده و ترشح می‌کنند تا بدن را خنک‌تر کنند. اما با روش‌هایی می‌توان این تعریق را کم کرده و عوارض ناشی از آن را به حداقل رساند. هر آرایشی که برای باشگاه داشته باشید مهم نیست، مهم این است که مراقبت از پوست پس از ورزش را کاملا جدی بگیرید. پاکسازی پوست پس از ورزش کردن بهترین گزینه است اما اگر فرصت این کار را بلافاصله بعد از ورزش و در باشگاه ندارید و تصمیم دارید این کار را به طور کامل و دقیق در منزل انجام دهید بهتر است با کمک دستمال‌های پاک کننده آرایش، آرایش و عرق و چربی روی صورت خود را بدون نیاز به آب و شستشو تا حد ممکن پاک کنید و دستمال را در سطل زباله بیندازید سپس در حد روزمره آرایش خود را انجام داده و به منزل بروید و در منزل کار پاکسازی صورت را به طور کامل و اساسی انجام دهید.

آرایش در باشگاه

پاکسازی دومرحله‌ای پوست پس از ورزش

زمانی که به منزل بازگشتید تا پاکسازی پوست را انجام دهید در نظر داشته باشید که باید به نحوی این کار را انجام دهید که دچار انسداد روزنه‌های پوستی نشوید، برای رسیدن به این هدف، کارشناسان آرایش استفاده از روش پاکسازی دومرحله‌ای را پیشنهاد می‌کنند که یک روش کامل و تضمین کننده سلامت و پاکی پوست است. یعنی استفاده از دو نوع پاک کننده صورت که اولی برپایه روغن و دومی بر پایه آب است. ابتدا صورت خود را با یک پاک کننده برپایه چربی پاک کنید چون چربی به راحتی در چربی حل می‌شود و این نوع پاک کننده مواد آرایشی و چربی‌ها و عرق‌های روی پوست (به خصوص آرایش ضدآب مثل ریمل) را از سطح پوست می‌زداید و چربی‌های مورد نیاز پوست را نیز تامین می‌کند.

در مرحله دوم برای پاک کردن صورت از پاک کننده‌های فومی برپایه آب استفاده کنید و چربی‌ها و مواد آرایشی حل شده را از سطح پوست پاک کرده و آبکشی کنید. در این مرحله برای سلامتی و زیبایی بیشتر توصیه می‌کنیم از ماسک رس هم استفاده کنید و روزنه‌های پوست را تمیز کنید. پس از همه این مراحل مرطوب کننده روزمره خود را استفاده کنید و پس از یک روز فعال و پرکار از داشتن پوستی سالم و شاداب و پاک لذت ببرید.

آرایش در باشگاه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی و مراقبت از پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)