شهر تاریخی کاشان اگرچه جاذبه‌های تاریخی فراوانی دارد اما بیشتر با نام گلاب و گل محمدی آن شناخته شده است. هرسال در اردیبهشت مراسم گلاب‌گیری در کاشان برگزار می‌شود و افراد زیادی از  سراسر ایران و جهان برای تماشای این مراسم به کاشان سفر می‌کنند. گل‌هایی خوشبو و زیبا که در دل کویر می‌روید و به بخشی از فرهنگ هفت هزارساله این شهر و البته کشور ما تبدیل شده است. گلاب کاشان شاید معروف‌ترین محصول به دست آمده از گل محمدی باشد اما جالب است بدانید که یکی از برندهای معروف خارجی در اقدامی جالب دست به تولید عطری خاص از گل محمدی کرده است و نام این عطر را نیز رز کاشان نام نهاده است.

گفتیم که کاشان یکی از مقاصد توریستی مهم کشور ماست که در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهر اصفهان قرار گرفته است و سالانه تعداد زیادی مسافر برای بازدید از جاذبه‌های توریستی این منطقه به آن سفر می‌کنند. هرچند بناهای زیبایی مثل حمام فین، مسجد آقابزرگ که در دوره صفوی ساخته شده‌اند بخش مهم این جاذبه‌های توریستی را تشکیل می‌دهند اما گل محمدی یا گل سرخ نیز نقش مهمی در جذب توریست داشته است. این مقاله از زبان ویکتوریا فرولوا نوشته شده است که یکی از کارشناسان عطر معروف است و در پاییز گذشته دیداری از شهر کاشان داشته است و به گفته خودش گل‌های محمدی کاشان نیت سفر وی بوده است.

گل محمدی و عطر فرانسوی

گل سرخی که باعث شهرت کاشان شده است از انواع محلی رز صورتی دمشقی است که به نام گل محمدی معروف شده است. بوته این رز از خاک می‌روید و رایحه  تندی دارد که پس از رقیق سازی از آن برای ساخت گلاب استفاده می‌شود. گلاب نوعی مایع معطر است که در آشپزی، داروسازی و مراقبت پوست کاربرد دارد. با این که در فصل پاییز به کاشان سفر کردم اما توانستم چندین نمونه از انواع گلاب را امتحان کنم، بعضی از انواع گلاب بوی غنچه پرپر شده  و پوست لیمو می‌داد اما رایحه‌ای که بیش از بقیه  مورد توجه من قرار گرفت بویی شبیه به تمشک با رایحه عسل و میخک داشت. چیزی که در مغازه‌های کاشان به وفور یافت می‌شود اسانس خالص گل سرخ است که رایحه‌ای بسیار خوشبو، زنده و غنی دارد و به سرعت فضا را پر می‌کند. گفته می‌شود برای تهیه هر قطره از این اسانس بیش از پنجاه عدد گل محمدی مورد استفاده قرار می‌گیرد که باعث می‌شود این اسانس ارزش بالایی داشته باشد.

عطر گل محمدی با برند فرانسوی

گل محمدی و عطر فرانسوی

گلاب باکیفیت کاشان را در خارج از ایران هم می‌تواند پیدا کرد اما اولین بار عطرسازان فرانسوی بودند که رایحه رز محلی ایران را کشف کردند. امیلی کوپرمان Emilie Coppermann عطرساز معروف فرانسوی از رایحه گل سرخ کاشان برای ساخت عطر رز کاشان استفاده کرده است و آن را با نام Kashan Rose   برای کمپانی The Different طراحی و تولید کرده است که بسته صد میلی لیتری آن با قیمت ۱۰۰ یورو به فروش می‌رسد. ویکتوریا فرولوا می‌گوید: نت آغازی این عطر بسیار لطیف و در تضاد با نت مخملی پایانی آن است. در نت میانی این عطر از رایحه گل سرخ کاشان نیز در کنار رایحه‌های دیگر استفاده شده است. رایحه دیگری که در این عطر به کار رفته عطر هل است که رایحه‌ای کاملا شرقی دارد و مرا به یاد سفرم به ایران و خوردن یخ در بهشت می‌اندازد.

عطرسازان سنتی ایران از گل محمدی برای ساخت عطر استفاده‌های مختلفی کرده‌اند و آن را در عطرهای رقیق تا تند به کار برده‌اند. عطر رز از نظر شامه‌ای انعطاف پذیری فوق‌العاده‌ای دارد چون حسی از تازگی و طراوت را ایجاد می‌کند. عطر رز را می‌توان با رایحه‌های شرقی تند و یا رایحه‌های میوه ملایم درآمیخت و عطرهایی فوق‌العاده به وجود آورد که می‌توانند خاطره‌انگیز و طراوت بخش باشند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: How To Spent It (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)