حتما برای شما هم پیش آمده است که کمد لباس خود را باز می‌کنید و پس از جستجوی فراوان چیزی را که نیاز دارید پیدا نمی‌کنید. در این شرایط احتمالا فکر می‌کنید که لباس کافی برای پوشیدن ندارید و باید مجددا به خرید بروید. حقیقت این است که این سوال همیشه بین علاقمندان به مد و فشن مطرح است که ما برای داشتن یک کمد لباس کامل به چند لباس نیاز داریم؟ آیا تعداد کم لباس می‌تواند استایل شیک و زیبایی برای ما بسازد و یا ما برای شیک پوش شدن ما به تعداد زیادی لباس نیاز داریم؟ چه تعداد لباس می‌تواند باعث شادی و رضایت ما باشد؟ کارشناسان مد و لباس و روانشناسان در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهند و به شما می‌گویند که برای داشتن یک کمد لباس کامل و جامع به چه تعداد لباس نیاز دارید.

کمد لباس کامل

لباس‌های بیشتر به معنای دردسر بیشتر

انتخاب هرچیزی به خصوص انتخاب لباس همیشه می‌توانند باعث تردید و دودلی شود و هرچه انتخاب‌های پیش روی شما بیشتر باشند این تردیدها بیشتر خواهند شد. کارشناسان مد و لباس معتقدند داشتن لباس‌های متعدد به معنای آزادی انتخاب نیست بلکه این تنوع بالای انتخاب در نهایت باعث سردرگمی می‌شود و شما پس از مدتی متوجه می‌شوید که تنها از تعداد محدودی از لباس‌های موجود در کمد استفاده کرده‌اید و تعداد زیادی از این لباس‌ها بدون استفاده باقی مانده‌اند. علاوه بر این ضرب المثل “هرکه بامش بیش برفش بیشتر” را نیز فراموش نکنید و به خاطر داشته باشید که داشتن لباس زیاد به معنای دردسر زیاد برای نگهداری آن‌ها است. یعنی شما با داشتن یک کمد بزرگ و پر از لباس، لباس‌های بیشتری برای شستشو دارید و پول بیشتری باید برای مصرف آب و برق بپردازید. این لباس‌ها معمولا به اتو و خشکشویی هم نیاز دارند و همه این کارها به معنای صرف وقت و هزینه بیشتر است، هزینه‌ای که بازگشتی هم ندارد و تاثیر چندانی هم در شیک پوشی شما نداشته است.

کمد لباس کامل

کمد لباس کپسولی یا کمد لباس کامل ؟

مدتی است که مفهوم کمدهای کپسولی میان استایلیست‌ها باب شده است و در همه سایت‌ها و مجلات مد می‌توان مقالاتی را درباره این کمدهای کوچک و کم لباس پیدا کرد. هرچند کمد کپسولی هزینه‌های خرید و نگهداری لباس را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد اما این نوع کمد لباس برای همه مناسب نیست. کسانی که با تیپ‌های تکراری و پوشیدن چندین باره یک لباس مشکلی ندارند می‌توانند به راحتی این سبک را برای بقیه عمر خود انتخاب کنند اما بیشتر افراد به خصوص خانم‌ها نمی‌توانند از این محدودیت انتخاب رضایت خاطر داشته باشند.

کمد لباس کامل

دقیقا برعکس حالت قبلی که انتخاب بسیار زیاد باعث سردرگمی می‌شد در این حالت نیز نداشتن حق انتخاب باعث سردرگمی و عدم رضایت می‌شود. الیزابت دان استاد روانشناسی در دانشگاه UBC که در زمینه موضوعاتی مثل پول و وقت و شادی و ارتباط این موارد با هم تحقیقات گسترده‌ای انجام داده است معتقد است که تعداد لباس‌های کم نمی‌تواند بیشتر افراد را راضی کند و برای هر شخصی تعداد لباس مشخصی وجود دارد که رضایت بخش و تشکیل دهنده یک کمد لباس کامل است.

کمد لباس کامل

تطبیق لذتی، یک پدیده روانشناسی جالب

به گفته روانشناسان و به تایید تجربیات شخصی خود ما، خریدن لباس‌های نو باعث احساس شادی و لذت در فرد می‌شود. اما پس از آن پدیده‌ای به نام “تطبیق لذتی” در ذهن رخ می‌دهد و دیگر خرید لباس‌های نو به اندازه قبل لذت بخش نیست. مثلا اگر امروز یک شلوار جین بخرید و هیجان زده باشید، هفته بعد با خرید یک شلوار جین دیگر هیجانی به مراتب کمتر را تجربه خواهید کرد. در نتیجه همان طور که داشتن لباس‌های کمتر رضایت ذهنی و روانی را در پی نخواهد داشت داشتن لباس‌های زیاد نیز حس لذت و رضایت از شیک پوشی را زایل خواهد کرد. پس سعی کنید حد تعادل را رعایت کنید و در حدی لباس بخرید که لذت خریدهای تازه را از دست ندهید.

کمد لباس کامل

تناسب درست، رمز داشتن کمد لباس کامل

خرید عاقلانه و حساب شده اولین اصل در داشتن یک کمد لباس کامل و عالی است. شما باید بدانید که چه چیزهایی لازم دارید و چه چیزهایی مورد علاقه شماست. هرچه محدودیت‌های بیشتری برای خرید و انتخاب خود اعمال کنید انتخاب لباس ساده‌تر شده و سردرگمی و استرس ناشی از آن نیز کاهش می‌یابد. همیشه علت و توضیحی برای انتخاب خود داشته باشید و خرید هیچ لباسی را بدون دلیل و در نظر گرفتن آن برای موقعیتی خاص انجام ندهید.

کمد لباس کامل

 اما اگر همچنان در پیدا کردن لباس مناسب برای پوشیدن دچار مشکل هستید علت این است که تناسبات را در ترکیب لباس‌های کمد خود رعایت نمی‌کنید. اصل ۸۰/۲۰ یکی از اصول مهم است که در علوم مختلف کاربرد دارد و استایل هم از آن بی‌بهره نمانده‌است. طبق این اصل شما باید هشتاد درصد از تعداد کل لباس‌های خود را از میان لباس‌های اصلی و در رنگ‌های خنثی و تطبیق پذیر (مثل مانتوی مشکی، شلوار جین و …) انتخاب کنید و بیست درصد بقیه را از میان اکسسوری‌ها و لباس‌هایی در رنگ‌های متنوع و خاص انتخاب کنید تا بتوانید استایل ساده خو را با آن‌ها جذاب‌تر کنید. بیشتر افراد این تناسب را در نظر نمی‌گیرند و در نتیجه هنگام انتخاب لباس با محدودیت مواجه می‌شوند. در حالی که این اصل مهم می‌تواند به شما در داشتن کمد لباس کامل و ساختن بهترین ترکیب‌های لباس کمک کند.

کمد لباس کامل

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)