به ندرت پیش می‌آید که کسی به طور ذاتی قوانین و اصول خوش‌لباسی را بداند. اگر شما جزو این دسته خوش‌شانس نیستید به توصیه‌های شیک‌پوشی نیاز دارید. توصیه‌های که به شما می‌گوید چطور باید لباس انتخاب کنید و چطور آن‌ها را بپوشید. در این مقاله مهم‌ترین توصیه‌های شیک‌پوشی را از زبان کارشناسان مد برای آقایان آماده کرده‌ایم که می‌تواند کمک خوبی برای شما در جهت ارتقاء تیپ و استایل شما باشد.

لباس‌هایتان را شب قبل آماده کنید

بیدار شدن صبح زود به اندازه کافی سخت و دشوار است، حال اگر انتخاب لباس برای پوشیدن و آماده شدن هم به مجموعه کارهای روزانه شما اضافه شود کار بسیار دشوارتر خواهد شد. یک راه ساده برای حل این مشکل این است که هر شب قبل از خواب لباس‌های صبح فردا را انتخاب کنید، به وضعیت اتو و بقیه موارد آن توجه و رسیدگی کنید تا هم انتخاب بهتری داشته باشید و هم زمان بیشتری برای خوابیدن در صبح!

پیراهن رسمی را داخل شلوار بگذارید

حتما شما هم کسانی را می‌شناسید که همیشه در حال فرو کردن پیراهن داخل شلوار هستند و دستشان مدام زیر کمر شلوارشان است، مثل این آقایان نباشید! یکی از جدی‌ترین توصیه‌های شیک‌پوشی درباره پوشیدن پیراهن رسمی این است که نوع پیراهن و روش قرار دادن آن را به نحوی انتخاب کنید که در طول روز دوام داشته باشد و به راحتی بتوانیید به فعالیت‌های خود بپردازید بدون این که نگران خارج شدن پیراهن از زیر شلوار باشید.

درست لباس بخرید

اشتباهی که اکثر آقایان در خرید لباس مرتکب می‌شوند این است که لباس‌های خود را به صورت مجموعه‌ای خریداری می‌کنند. از نظر کارشناسان مد این روش خرید صحیح نیست و شما را به سمت تکراری پوشیدن سوق می‌دهد. توصیه‌های شیک‌پوشی در مورد خرید لباس به شما می‌گوید که به صورت کانونی خرید کنید یعنی یک لباس اساسی با قابلیت تطبیق پذیری بالا بخرید تا اکثریت لباس‌های شما با آن هماهنگ شوند و بتوانید ده‌ها تیپ مختلف بسازید.

اندازه‌های بدن خود را بدانید

آیا پیش آمده که فروشنده سایز شما را بپرسد و شما جوابی نداشته باشید؟ سایزهای بدن همیشه یکسان باقی نمی‌مانند و با افزایش سن و عوامل دیگر دچار تغییر می‌شوند پس لازم است که قبل از خرید و انتخاب لباس ابعاد بدن خود را اندازه گیری کرده و به خاطر بسپارید.

از مهم ترین توصیه‌های شیک‌پوشی این است که سایز بدن خود را بدانید

کفش‌ها را واکس بزنید

کسی که کفش‌های کثیف و نامرتب می‌پوشد هرگز به درجه شیک‌پوشی نخواهد رسید. یکی از مهم‌ترین توصیه‌های شیک‌پوشی مراقبت درست از کفش‌ها و استفاده منظم از واکس کفش و برق انداختن آن‌هاست. این توصیه در مورد کفش‌های رسمی است، درباره کفش‌های غیررسمی مثل کتانی هم باید نظافت آن‌ها را همیشه مد نظر قرار دهید.

به سلامت و بهداشت پوست اهمیت دهید

شستشوی صورت، مراقبت از پوست و استفاده از محصولا مراقبتی صورت مخصوص خانم‌ها نیست. آقایان باید اصلاح منظم داشته باشند و همچنین به مرطوب کننده، ضدآفتاب و محصولات مربوط به اصلاح صورت نیاز دارند و حداقل روزی دوبار باید صورت خود را بشویند.

چند پیراهن را یکجا اتو کنید

هرچند اتوکردن لباس‌ها کار خسته کننده‌ای است اما پوشیدن لباس‌های چروک و ناصاف هم از اشتباهات جدی در استایل است که باید از آن برحذر باشید. یکی از توصیه‌های شیک‌پوشی برای آقایان این است که اتو کردن را به صورت منظم و هفتگی انجام دهید و همه لباس‌های چروک خود را یکجا اتو کنید تا در صورت کمبود وقت با محدودیت مواجه نشوید.

اصول لکه‌بری را یاد بگیرید

لکه‌های مواد غذایی، گل و لای خیابان و … خیلی ناگهانی پیش می‌آیند و اگر شما رفتار درست با این لکه‌ها را ندانید به لباس‌های خود آسیب جدی خواهید زد. محض احتیاط همیشه یک شیشه محتوی لکه‌بر لباس در میز کار یا داشبورد اتومبیل خود همراه داشته باشید تا از ثابت شدن لکه‌ها جلوگیری شود و در اسرع وقت برای خشکشویی لباس اقدام کنید.

لباس به تعداد کم و با کیفیت بالاتر بخرید

داشتن لباس به تعداد زیاد نشانه شیک‌پوشی نیست، لباس‌هایی که کیفیت پایینی داشته باشند نه تنها شما را خوش‌تیپ‌تر نخواهند کرد بلکه تاثیر عکس خواهند داشت. پس به جای خرید تعداد زیاد لباس با قیمت کم، تعداد کم لباس با قیمت و کیفیت بالا تهیه کنید تا در درازمدت در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کنید.

عطر را فراموش نکنید

هرگز اهمیت و تاثیر عطر را دست کم نگیرید، هرچند عطر نمی‌تواند جایگزین بهداشت شخصی و حمام شود اما فردی که بوی خوبی می‌دهد در جامعه تاثیرگذارتر و محبوب‌تر است. حتما عطر شخصی داشته باشید و آن را به عنوان نماد و نشانه خود و حضور و خاطره خود به کار ببرید.

به جزئیات توجه کنید

یکی از مشکلات آقایان در لباس پوشیدن و انتخاب لباس عدم توجه به جزئیات است، نکته‌ای که باعث برتری خانم‌ها در شیک‌پوشی نسبت به آقایان می‌شود. اگر می‌خواهید یک مرد شیک‌پوش باشید باید بیش از گذشته به جزئیات در لباس‌ها و اکسسوری‌ها، ترکیب رنگ‌ها و هماهنگی‌‌ها توجه کنید.

ست بودن خیلی هم ضروری نیست

یک باور قدیمی درباره لباس‌های مردانه وجود دارد که بر اساس آن باید همه قسمت‌های فلزی لباس‌ها اعم از بند و قاب ساعت، سگک کمربند، قاب عینک و … با هم و همه قسمت‌های چرمی لباس‌ها مثل کمربند و کفش و … باید با هم همرنگ باشند. این قانون قابل شکستن است و چندان ضرورتی برای رعایت آن وجود ندارد.

لباس‌های لوگودار نپوشید

حتما شنیده‌اید که می‌گیند باید مارک روی آستین کت خود را بکنید، این نکته در مورد بقیه لباس‌ها و اکسسوری‌های شما نیز صادق است و هیچ لوگوی درشت و مشخصی نباید روی لباس‌های شما دیده شود. به همین دلیل پوشیدن تی‌شرت لوگودار، کیف با لوگوی بزرگ و کفش‌های رسمی و نیمه‌رسمی دارای لوگو از اشتباهات مد مردانه محسوب می‌شود.

کراوات بستن را یاد بگیرید

کراوات یک اکسسوری شیک و جذاب برای استایل مردانه است که در مواقع مختلفی می‌تواند استفاده شود. مردی که روش گره زدن کراوات را بلد نباشد چند گام در خوش لباسی عقب است. سعی کنید از کسانی که در کراوات بستن مهارت دارند این کار را یاد بگیرید، بارها تمرین کنید تا به آن مسلط شوید و در موقعیت‌های لازم از این توانایی خود استفاده کنید.

اگر این مقاله را پسندیدید می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز، شاخه پوشاک آقایان دنبال کنید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)