دنیای مد تاریخچه‌ای به قدمت بیش از چند قرن دارد و در طول این قرن‌ها دستخوش تغییرات و تحولات گوناگونی شده است. در این مدت طراحان و برندهای معروف پوشاک در دنیای مد سربرآورده‌اند، مطرح شده‌اند و پس از مدتی به فراموشی سپرده شده و یا نام خود را در تاریخ ثبت کرده‌اند. هر برندی سبک و سیاق خاصی در طراحی دارد و عناصر و المان‌هایی شیوه طراحی آن را از برندهای دیگر متمایز می‌کند مثلا وقتی شما یک کت یقه گرد از جنس نوعی پارچه فاستونی چند رنگ می‌بینید بدون تردید مطمئن هستید که این کت از برند شانل (و یا یک کپی غیرقانونی از آن) است اما این المان‌ها و عناصر طراحی در طول سال‌ها  و با روی کار آمدن طراحان مختلف برای برندهای معروف پوشاک دچار تغییر و تکامل شده‌اند و ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به بررسی تعدادی از برندهای معروف پوشاک و تغییر و تحول آن‌ها در یک دهه اخیر خواهیم پرداخت.

نگاهی به تحولات برندهای معروف پوشاک

پروئنزا اسکولر   Proenza Schouler

پروئنزا اسکولر یک برند نسبتا جدید در زمینه پوشاک و اکسسوری زنانه است که در سال ۲۰۰۲ توسط جک مک کولو و لازارو هرناندز در نیویورک تاسیس شد و جالب است بدانید که نام این برند ترکیبی از نام خانوادگی مادران این دو طراح است. این دو طراح از ابتدا، کار خود با بازطراحی و تولید لباس‌های کلاسیک مثل دامن مشکی کار خود را آغاز کردند و این سبک و سیاق را به هویت طراحی خود تبدیل کردند که به موفقیت و توسعه برند در سال‌های بعد انجامید. اکنون پس از گذشت بیش از ۱۵ سال از تاسیس برند پروئنزا اسکولر سبک کلاسیک برند، همچنان در طراحی‌های آن دیده می‌شود اما این سبک با نوعی ضدساختارگرایی همراه شده است و کاربرد رنگ در طراحی‌های جدید بسیار متنوع‌تر و جسورانه‌تر از سال‌های اولیه عمر برند است که به نظر می‌رسد برند سعی دارد با این کار قشر بیشتری از افراد و مشتریان را به خود جذب کند و با ترندهای متنوع‌تر سال‌های اخیر خود را وفق دهد.

نگاهی به تحولات برندهای معروف پوشاک

بالنسیاگا Balenciaga

بالنسیاگا یکی از شناخته شده‌ترین برندهای پوشاک است که در سال ۱۹۱۹ توسط کریستوبال بالنسیاگا در اسپانیا تاسیس شد و دنیای مد را به طور کلی تغییر داد. کریستوبال بالنسیاگا را به جرات می‌توان از خلاق‌ترین طراحان پوشاک زنانه در قرن بیستم برشمرد که با ابداعات هنرمندانه خود مثل لباس‌های کشی و چسبان، دامن‌های پفی و ارائه سبک مینیمال در طراحی لباس‌های زنانه، مفهومی جدید به فشن مدرن داد. در حال حاضر دمنا ژوالسیا طراح باسابقه گرجستانی مدیریت طراحی برند بالنسیاگا را بر عهده دارد و مشاهده کارهای او نشان می‌دهد که ژوالسیا توانسته است تعریفی جدید از زن مدرن در سبک خود ارائه دهد. ده سال قبل وقتی نیکلاس گسکیه مدیریت برند را بر عهده داشت توانسته بود با طراحی دوباره فرم‌های مدرن بالنسیاگا مثل یقه‌های گرد ایستاده و تنه‌های گرد لباس به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند و حال دمنا ژوالسیا روحی تازه به این سبک داده و آن را با نیازها و ترندهای روز هماهنگ‌تر کرده است.

برندهای معروف پوشاک

سلین Céline یکی از برندهای معروف پوشاک

برند فرانسوی سلین توسط سلین ویپیانا در سال ۱۹۴۶ تاسیس شد و در حال حاضر به عنوان یکی از مهم‌ترین برندهای فرانسوی پوشاک و اکسسوری زنانه شناخته می‌شود. در ده سال گذشته برند سلین دچار تحولات زیادی شده است و از یک برند تقریبا فراموش شده به یکی از برندهای معروف پوشاک تبدیل شد که این تحول را تا حد زیادی مدیون خلاقیت‌های فیبی فایلو بوده است. فیبی فایلو طراح کیف‌های ماندگار که از سال ۲۰۰۸ تا پایان سال ۲۰۱۷ مدیریت طراحی برند را بر عهده داشت با طراحی‌های مدرن و سطح بالای خود روحی تازه به برند سلین دمید در حالی که پیش از حضور فیبی فایلو برند سلین تحت مدیریت ایوانا اومازیک و لباس‌های خز او به یک برند بیش از حد لاکچری و دور از دسترس تبدیل شده بود. در پایان سال ۲۰۱۷ فیبی فایلو به دلایل شخصی از برند سلین کناره گیری کرد و جای خود را به ادی سلیمان طراح فرانسوی داد که کار برای برندهایی مثل دیور و ایو سن لوران را در کارنامه خود دارد.

نگاهی به تحولات برندهای معروف پوشاک

گوچی Gucci

کمتر کسی هست که با فشن آشنایی داشته باشد اما برند گوچی را نشناسد. گوچی که در ابتدا یک کارگاه چرم سازی ساده بود در سال ۱۹۲۱ توسط گوچیو گوچی تاسیس شد و در مدت کوتاهی به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پوشاک و اکسسوری چرم در ایتالیا و جهان تبدیل شد. در ده سال گذشته برند گوچی تحت مدیریت طراحانی نابغه و بااستعداد بوده است و این تحولات، برند گوچی را از یک برند در حال فراموشی به یکی از لاکچری‌ترین برندهای معروف پوشاک تبدیل کرد. از میانه دهه ۹۰ میلادی تام فورد نابغه بی چون و چرای طراحی لباس، مدیر طراحی برند گوچی شد و با سبک باشکوه و خاص خود جانی تازه به این برند بخشید و نام خود را در میان طراحان برتر دنیای مد مطرح کرد. پس از آن فریدا جانینی طراح ایتالیایی سبک باشکوه تام فورد را ادامه داد اما با روی کار آمدن الساندرو میشل سبک طراحی گوچی دچار تحول بزرگی شد و طرح‌های ماکسیمالیستی و شگفت انگیز و خلاقانه او، هویتی تازه به برند گوچی بخشید.

نگاهی به تحولات برندهای معروف پوشاک

مارک جیکوبز   Marc Jacobs

مارک جیکوبز طراح مد آمریکایی کار خود را از دهه نود میلادی آغاز کرده است و در این مدت برای برندهای معتبری از جمله لوی ویتون کار کرده است. مارک جیکوبز در سال ۲۰۰۱ برند شخصی خود را با نام مارک جیکوبز تاسیس کرد و در کنار ادامه کار برای برند لویی ویتون به طراحی‌های دیوانه وار و خلاقانه خود تحت این نام و برند ادامه داد اما از سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت کار خود را روی برند شخصی متمرکز کند. او یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین سبک‌ها را در طراحی لباس دارد و اگر نگاهی به نمایش‌های مد این برند بیندازید خواهید دید که طرح‌های او روز به روز عجیب‌تر و شگفت‌انگیزتر می‌شوند. به طور مثال سبک مادربزرگی او در سال ۲۰۰۶ با لباس‌های بافتنی اورسایز اکنون کاملا تغییر کرده است و در سال ۲۰۱۶ به سبکی عجیب‌تر با کفش‌های لژدار نردبانی و لباس‌های بلند کروشه روی آورده است و همچنان به خلاقیت و نوآوری‌های شگفت انگیز در طراحی‌های خود ادامه می‌دهد.

نگاهی به تحولات برندهای معروف پوشاک

رگ اند بون  Rag & Bone

برند رگ اند بون یک برند آمریکایی در تولید پوشاک است که بیشتر به خاطر لباس‌های جین لاکچری و باکیفیت خود شناخته می‌شود. این برند در سال ۲۰۰۲ توسط نیتان بوگل و مارکوس وین رایت تاسیس شد و خط تولید پوشاک مردانه و زنانه آن در سال ۲۰۰۴ راه اندازی شد. برند رگ اند بون یک سبک طراحی کلاسیک و ساده دارد و در مدتی که این برند فعالیت خود را آغاز کرده است هرگز هویت جذاب طراحی خود را از دست نداده است. شما در هر فصل و با هر مجموعه جدید این برند، لباس‌های جذاب و خلاقانه‌ای می‌بینید که همچنان هویت اصلی خود را دارند، لباس‌هایی که به روز هستند و با ترندهای جدید همگامند اما اصالت و سبک کلاسیک خود را از دست نداده‌اند.

نگاهی به تحولات برندهای معروف پوشاک

سن لوران Saint Laurent

ایو هنری متیو سن لوران کسی بود که در سال ۱۹۶۱ خانه مد افسانه ایو سن لوران را تاسیس کرد، او که به عنوان یکی از انقلابی‌ترین طراحان مد قرن بیستم شناخته می‌شود پس از حضور موفق در برندهایی مثل دیور توانست نام خود را در میان طراحان آن زمان مطرح کند و سبک مدرن خود را به دنیا بشناساند. برند ایو سن لوران به عنوان یکی از برندهای معروف پوشاک نقش مهمی در دنیای مد ایفا کرده است اما پس از خود ایو سن لوران همه چیز تغییر کرد حتی نام برند (که به سن لوران تغییر یافت). در حال حاضر آنتونی واکارللو طراح ایتالیایی مدیریت برند سن لوران را به عهده دارد، پیش از او ادی سلیمان سبک دهه هشتادی را در این برند زنده کرده بود و اکنون واکارللو به دنبال نوع خاصی از جذابیت در لباس‌های نصفه و نیمه از جنس چرم مشکی و با هدف حفظ هویت اصلی برند است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)