قسمت نظرات سایت آمازون و دیگر وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی مملو از نظرات دروغین و جعلی است. در این مقاله به بررسی چند ابزار آنلاین می‌پردازیم که به شما کمک می‌کنند تا نظرات سایت آمازون را از نظر اعتبار، تحلیل و بررسی و نظرات جعلی را شناسایی کنید و در نهایت محصولی را انتخاب کنید که ارزش آن را داشته باشد. در کل پیشنهاد می‌کنیم درباره هر محصول ابتدا در سایت‌های تخصصی به تحقیق و جست‌وجو بپردازید و به نظرات وب‌سایت‌های تجاری به عنوان اطلاعات مکمل نگاه کنید.

اینترنت به همان اندازه که شگفت‌انگیز است، ابزار خوبی هم برای سودجویان است و هر روز ما را در معرض انواع تبلیغات و نظرات جعلی و دروغین هم قرار می‌دهد و با با افزایش توانایی‌ها و تکنیک‌های جاعلین، شناختن  نظرات جعلی نیز دشوارتر شده است. نظرات جعلی نظراتی هستند که به صورت قانونی توسط فروشنده یا توسط اشخاصی که به آن‌ها پول پرداخت شده است، ایجاد شده است. این روزها که در قرنطینه ناشی از کرونا به سر می‌بریم، خریدهای ما بیشتر از قبل به صورت آنلاین انجام می‌شود، بنابراین اگر مراقب نباشید، نظرات جعلی می‌تواند هزینه‌های جدی‌ برای شما داشته باشد.

بررسی نظرات سایت آمازون

در یک نظرسنجی که اخیراً انجام شده است،  از هزار خریدار آمریکایی که قصد خرید محصولات مربوط به فناوری در روز پرایم (Prime Day) آمازون را داشتند، فقط ۱۶ درصد از پاسخ‌دهندگان بسیار مطمئن بودند که می‌توانند نظرات جعلی محصولات سایت آمازون را تشخیص دهند. ۲۴ درصد مطمئن بودند که می‌توانند این کار را انجام دهند. بیشتر افراد – ۳۳ درصد – تا حدی مطمئن بودند که می‌توانند از نوشته‌های جعلی سردربیاورند. بقیه شرکت‌کنندگان اصلاً مطمئن نبودند که می‌توانند نظرات جعلی را تشخیص دهند.

چرا این موضوع مهم است؟ چون در همان نظرسنجی، ۷۸ درصد از مردم گفتند که

نظرات محصولات آمازون نقش زیادی در تصمیمات خرید آن‌ها دارد.

تحلیل سایت آمازون

ما توصیه می کنیم قبل از خرید محصولات فنی، از سایت‌هایی که بررسی‌های تخصصی جامع در خصوص این محصولات ارائه می‌دهند، استفاده کنید.

چند نکته ساده را در خواندن نظرات وب‌سایت‌های تجاری در نظر داشته باشد: وقتی دارید نظرات آمازون را به دقت می‌خوانید، مواظب نظرات بیش از حد مثبت یا منفی باشید که جزئیات کافی را ارائه نمی‌دهند. نسبت به نظرات بسیار مختصر پنج ستاره و یک ستاره مشکوک باشید، به خصوص اگر همه آن‌ها در یک روز ارسال شده باشند. آمازون برای مقابله با نظرات جعلی، یک برچسب خرید تأیید‌شده (Verified Purchase) اضافه کرده است که نشان می‌دهد این نظرات قانونی هستند. درواقع این برچسب به شما می‌گوید که آمازون تأیید کرده است که کسی که این نظر را گذاشته، محصول موردنظر را خریداری کرده است.

به غیر از این نکات چند ابزار دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند به شما در شناسایی نظرات جعلی کمک کنند. در ادامه به این بررسی این ابزاهای آنلاین می‌پردازیم.

بررسی نظرات سایت آمازون با Fakespot

این ابزار میزان قابل اعتماد بودن صفحه هر محصول را در سایت‌های Amazon، Best Buy، eBay ، Sephora  و Walmart  ارزیابی می‌کند. الگوریتم Fakespot برای تعیین قابلیت اطمینان به نظرات و نظردهندگان، تجزیه و تحلیل زبان، نظرات قبلی و سابقه خرید نگاه می‌کند.

فقط کافیست URL صفحه مورد نظر در سایت‌های اشاره شده را کپی کرده و در وب‌سایت Fakespot جای‌گذاری کنید تا صفحه موردنظر مورد بررسی قرار گیرد. پس از اتمام کار، Fakespot برای آن صفحه  امتیازی (از A تا F) را ارائه می‌دهد که به شما می‌گوید آیا اطلاعات این صفحه قابل اعتماد است یا نه.

همچنین نظراتی که تقلبی قلمداد می‌شوند را فیلتر می‌کند و یک رتبه‌بندی قابل اعتمادتری را ارائه می‌دهد. این درجه به شما نمی‌گوید که کالای مورد نظر در واقع خوب است یا بد، اما به شما این امکان را می‌دهد که با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید.

Fakespot  دارای افزونه Chrome نیز هست که به خریداران آنلاین امکان می‌دهد تا با فشار دادن یک دکمه، تجزیه و تحلیل صفحه وب مربوط به یک محصول را در اختیار داشته باشند.  Fakespot همچنین دارای نرم‌افزار برای iOS و Android است، که در آن صفحات را می‌توان از طریق یک مرورگر وب مستقیماً برای تجزیه و تحلیل در برنامه به اشتراک گذاشت.

 فیک اسپات

ReviewMeta

ReviewMeta  تقریباً به همان روش FakeSpot عمل می‌کند، اما روند درجه‌بندی را مانند آنالیزور آمازون ساده می‌کند. کافیست مانند Fakespot ، URL محصول موردنظر را کپی و در سایت  ReviewMeta جای‌گذاری کنید. در این حالت ReviewMeta  امتیازی برای صفحه وب موردنظر ارائه نمی‌دهد. در عوض، نظراتی که غیر قابل اعتماد نمی‌داند را حذف می‌کند و رتبه کل آمازون را با یک رتبه جدید از نظر  ReviewMeta جایگزین می‌کند.

این ابزار توانایی منحصر به فردی را برای الگوریتم بهینه‌سازی ارائه می‌دهد. پس از آن‌که وب‌سایت یک صفحه را تجزیه و تحلیل کرد، می‌توانید وارد مکانیک درجه‌بندی شوید و نحوه توزیع دسته‌ها را تنظیم کنید. این سایت همچنین برای عوامل موثر در رتبه‌بندی تعدیل شده، جزئیات دقیق – همراه با نمودار – را ارائه می‌دهد.

برای تجزیه و تحلیل سریع یک صفحه وب و دیدن سه درجه‌بندی Warn / Pass / Fail که وابسته به نتایج است، می‌توانید افزونه مرورگر  ReviewMeta را برای Chrome ، Firefox ، Safari  یا Edge اضافه کنید. هم‌چنین می‌توانید از برنامه‌های iOS  و Android نیز استفاده کنید.

تحلیل نظرات فروشگاه اینترنتی

Review Index

Review Index  یک ابزار آنلاین است که روی جمع‌آوری رتبه‌بندی محصولات مربوط به فناوری در سایت آمازون و Steam تمرکز دارد، اما می‌تواند تعیین کند که آیا امتیاز محصول با نظرات جعلی افزایش یافته است یا نه. این ابزار هم دارای افزونه‌های Chrome  و Firefox است که روند کار را آسان می‌کنند.

کافیست URL  محصول موردنظر را در این سایت جایگذاری کنید. این ابزار براساس کلمات تجزیه و تحلیل شده، محصول را به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کند. هم‌چنین برای اطمینان از معتبر بودن نظرات، آزمون اسپم را اجرا می‌کند و در پایان یک نمره Pass / Fail  را در اختیار شما قرار می‌دهد.

تحلیل نظرات سایت امازون

چگونه نظرات جعلی سایت آمازون را گزارش دهیم؟

اگر در روند بررسی نظرات فکر می‌کنید نظراتی جعلی هستند، می‌توانید این موارد را به آمازون گزارش دهید و آن را برای بررسی و حذف احتمالی علامت‌گذاری کنید. کافیست روی Report abuse  در زیر نظرات کلیک کنید.

گزارش به آمازون

امیدواریم از این ابزارها استفاده کنید و برای شما مفید باشند. اگر تجربیات خوبی در این زمینه دارید نظرات ارزشمندتان را در قسمت نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید 🙂


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : pcmag