دنیای رنگ‌ها دنیایی زیبا، متنوع و گسترده است، هر رنگی علاوه بر زیبایی و آثار بصری خود معنایی هم در خود دارد. مفهوم رنگ و پیامی که هر رنگ انتقال می‌دهد جزو اصول اولیه همه هنرها از جمله طراحی لباس است و طراحان لباس و استایلیست‌ها هم از این معانی و مفهوم‌ها به خوبی آگاه هستند و آن‌ها را به جا و صحیح در طراحی‌های خود به کار می‌برند. اما برای هر فرد شیک‌پوش و خوش سلیقه که رنگ‌ها را در لباس‌های خود به کار می‌برد ضروری است که مفهوم رنگ و معنا و پیام این رنگ‌ها را درک کند و به درستی بشناسد تا بتواند تصویر صحیحی از خود در جامعه ارائه دهد. در  این مقاله به مفهوم رنگ ها و پیامی که هر رنگ لباس در خود دارد می‌پردازیم.

مفهوم رنگ قرمز در لباس‌های شما

رنگ قرمز از زیباترین و درخشان‌ترین رنگ‌ها است. این رنگ جزو رنگ‌های اصلی است که در طیف رنگ‌های گرم قرار می‌گیرد و از نظر علمی پایین‌ترین طول موج نور قابل تشخیص توسط چشم انسان را دارد. رنگ قرمز از گذشته نماد گناه و اشتیاق و هوس بوده است و چون یادآور خون است از دیدگاه عقاید مسیحی و یهودی با شیطان و گناه‌ها مرتبط دانسته می‌شود. آمار نشان می‌‌دهد که ماشین‌های قرمز بیشترین آمار تصادف را در میان رنگ‌های مختلف اتومبیل داشته است. دلیل آن این است که این رنگ هیجان را افزایش می‌دهد. رنگ قرمز رنگ عشق و فداکاری هم هست و به عنوان نماد شجاعت هم به کار می‌رود و از پرکاربردترین رنگ‌ها در پرچم‌های ملل مختلف است.

مفهوم رنگ قرمز

رنگ قرمز توجه مردم را جلب می‌کند و شاید بهترین انتخاب برای پوشش و لباس نباشد اما علم ثابت کرده است که این رنگ به همه می‌آید و با هر نوع رنگ پوست سازگار است. رنگ قرمز جزو رنگ‌های ترند فصل جاری است و در همه لباس‌ها می‌تواند استفاده شود. اگر می‌خواهید با اعتماد به نفس بیشتر و قوی‌تر در جامعه ظاهر شوید لباس قرمز بپوشید. قرمز شما را شجاع‌تر و جذاب‌تر نشان می‌دهد و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اکسسوری‌ها و جواهرات است، جواهرات قرمز مثل یاقوت نشانه عشق و قدرت هستند و شما را به آرزوهای خوبتان می رسانند.

کسانی که زرد می‌پوشند چه ویژگی‌هایی دارند؟

زرد نیز مانند رنگ قرمز یکی از رنگ‌های اصلی است و جزو رنگ‌های گرم طبقه بندی می‌شود. این رنگ در طیف نوری قرار دارد و طول موج آن مابین نارنجی و سبز است. رنگ زرد بیشتر از هر رنگ دیگری چشم را به خود جلب می‌کند و در فرهنگ‌های مختلف هم معانی متعددی دارد مثلا در بسیاری از فرهنگ‌ها رنگ زرد به معنای بیماری است اما رنگ روشنایی و نور، عشق و علاقه و محصول دادن هم هست. این رنگ به افراد احساس شوق و لذت می‌دهد و به دانش و معرفت انسان‌ها هم اشاره دارد. البته گاهی مفهوم رنگ زرد به ابتذال و چیزهای بی‌ارزش و پیش پاافتاده هم اشاره دارد (مثل مجلات زرد و …) و معنای ارزانی را منتقل می‌کند. رنگ زرد فشار خون و نبض را بالا می‌برد و نشانه لذت و شادی، گرما، امید و خوشبینی هم تلقی می‌شود. پس اگر می‌خواهید چنین تاثیری بر طرف مقابل خود بگذارید رنگ زرد را در لباس‌های خود امتحان کنید البته در این کار زیاده روی نکنید و به جای زرد روشن در مقادیر زیاد از طیف‌های خنثی‌تر مثل کرم و قهوه‌ای استفاده کنید.

مفهوم رنگ زرد

مفهوم رنگ سبز در لباس‌ها

رنگ سبز از طیف‌های متنوع رنگی است که هرچند جزو رنگ‌های اصلی نیست و از ترکیب آبی و زرد به دست می‌آید اما در علم فیزیک در کنار قرمز و آبی جزو نورهای اصلی قرار می‌گیرد. افرادی که دچار کوررنگی هستند معمولا در تشخیص رنگ سبز از رنگ‌های دیگر دچار مشکل می‌شوند. رنگ سبز جزو رنگ‌های غالب در طبیعت است و به همین دلیل نماد زندگی، تجدید حیات، حاصلخیزی و شادابی است اما در کنار آن در هر فرهنگی معنای خاص خود را دارد که گاهی متناقض هم هستند به طور مثال در برخی از فرهنگ‌ها سبز نشانه امید و پیشرفت است اما در برخی دیگر (از جمله فرهنگ غربی) نشانه مرگ و شیطان است. این رنگ در فرهنگ اسلامی استفاده گسترده‌ای دارد چون نماد بهشت است.

مفهوم رنگ سبز

رنگ سبز اثر آرامش بخشی دارد که در کاهش استرس و دور کردن نگرانی‌ها و افزایش انرژی بدن نقش دارد. برای عاشقان طبیعت که به آرامش و زیبایی آن علاقمند هستند سبز بهترین انتخاب است. البته نوعی از سبز که سبز زمردی نامیده می‌شود نسبت به طیف‌های دیگر آن ظاهر سطح بالاتر و گران قیمت‌تری دارد و بیشتر توصیه می‌شود. این رنگ سبز با بیشتر رنگ‌های پوست از خیلی تیره تا خیلی روشن سازگاری دارد و بهتر است به جای رنگ‌های متضاد آن با رنگ‌های سرد و خنثی ترکیب شود.

رنگ صورتی چه معنایی در خود دارد؟

صورتی ترکیبی از سفید و قرمز است که حالتی ملایم و سرد دارد. جالب است بدانید که تا قرن هفدهم صورتی نامی در زبان انگلیسی نداشت و از این زمان نام Pink که نام نوعی گل است برای آن انتخاب شد. صورتی ارتباط زیادی با جذابیت، ادب، حساسیت، شکنندگی، دوست داشتنی بودن، رمانتیک بودن، زنانگی و کودکی دارد. این رنگ جزو محبوب‌ترین رنگ‌ها در میان خانم‌ها و دختران است که جالب است بدانید تا اوایل قرن بیستم صورتی رنگی پسرانه قلمداد می‌شد چون از قرمز به دست می‌آمد. اما به تدریج معنای خود را از دست داد و به رنگی دخترانه و زنانه تبدیل شد. صورتی را رنگ هزاره نامیده‌اند چون در کنار نمایش زنانگی، ظرافت و زیبایی، قدرت را نیز در نوع خاص خود به نمایش می‌گذارد. پس لازم نیست نگران دخترانه بودن این رنگ باشید و رنگ صورتی را با اعتماد به نفس بپوشید و عاشق خودتان باشید.

مفهوم رنگ صورتی

مفهوم رنگ آبی در لباس‌های شما

یکی از رنگ‌های سه گانه اصلی که جزو رنگ‌های سرد هم دسته بندی می‌شود و جزو نورهای مرئی است. آبی طیف‌های متنوعی دارد که از خیلی روشن تا خیلی تیره را شامل می‌شود. در بسیاری از فرهنگ‌ها کلمه‌ای که برای اشاره به سبز و آبی به کار می‌رود یکسان است و به همین دلیل چندان از سبز قابل تشخیص نبوده است. رنگ آبی به عنوان یک رنگ سرد اثر آرامش بخش دارد اما نور آبی اثر معکوس دارد و باعث افزایش هیجان و فعالیت بدن می‌شود و در تولید هورمون ملاتونین موثر است. رنگ آبی محبوب‌ترین رنگ برای رنگ لباس است و پوشیدن چنین لباسی نشان دهنده آرامش درونی شما است که از آبی دریا و آسمان نشات گرفته است. کسانی که آبی می‌پوشند افرادی قابل اعتمادتر هستند پس لباس آبی بهترین انتخاب برای مصاحبه شغلی و ملاقات با مشتری است.

مفهوم رنگ آبی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه ترفندهای شیک پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)