آیا مرتب کردن لوازم آرایشی ضرورت دارد؟ شما هر روز بارها به مجموعه لوازم آرایشی خود نیاز پیدا می‌کنید و هر بار تعدادی از محصولات موجود در آن را مورد استفاده قرار می‌دهید. اگر کار مرتب کردن لوازم آرایشی درست انجام شده و این محصولات در محل مشخصی و به صورت منظم و دسته بندی شده سر جای خود قرار گرفته باشند کار شما در پیدا کردن این محصولات هم ساده خواهد بود و وقت کمتری برای آرایش خود صرف خواهید کرد. فرقی نمی‌کند اگر یک کشوی مخصوص لوازم آرایش دارید یا یک قفسه و کمد را در بخشی از منزل به آن اختصاص داده‌اید در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما روش صحیح مرتب کردن لوازم آرایشی را به شما آموزش خواهیم داد تا همه چیز را به خوبی و درست سر جای خود قرار دهید، وقت کمتری صرف پیدا کردن وسایل خود کنید و از فضا حداکثر استفاده را داشته باشید.

کار مرتب کردن لوازم آرایشی از جهات مختلفی اهمیت دارد، قبل از هرچیزی، داشتن یک فضای زندگی مرتب و منظم در آسایش و راحتی شما تاثیر چشمگیری دارد و زمانی که همه چیز سر جای خود قرار داشته باشد شما از وجود آن‌ها نیز مطلع خواهید بود و احتمال خریدهای اشتباه و تکراری نیز به صفر خواهد رسید. از طرف دیگر وقتی همه چیز در دسترس شما قرار دارد شما به خوبی می‌دانید که چه زمانی تاریخ مصرف این محصولات به اتمام می‌رسد و به موقع آن‌ها را از چرخه مصرف خود خارج می‌کنید. داشتن وسایل متعدد و در هم و نامرتب هم باعث می‌شود که وسایل مختلفی بدون استفاده باقی بمانند و شما پس از مدتی مجبور باشید آن‌ها را دور بریزید. بنابراین واضح است که داشتن یک کمد و مجموعه لوازم آرایش منظم و دسته بندی شده و مرتب کردن لوازم آرایشی از اهمیت خاصی برخوردار است و ما در پنج گام این کار را به شما آموزش خواهیم داد.

مرتب کردن لوازم آرایشی

گام اول: شروع کار مرتب کردن لوازم آرایشی

هر کسی مجموعه مختلف و متنوعی از لوازم آرایشی و مراقبتی برای پوست و مو و بدن دارد که بسته به نیازها و سبک زندگی وی ممکن است مجموعه‌ای مختصر و یا مجموعه‌ای گسترده را در بر بگیرد. ابزارهایی مثل برس‌های آرایشی، اسپری‌ها، کرم‌ها، پودرها و همه چیزهایی که شما برای مراقبت روزمره و زیباتر کردن خودتان مورد استفاده قرار می‌دهید در این مجموعه قرار می‌گیرند و تا زمانی که این محصولات در یک مجموعه منظم و مرتب دسته بندی نشده باشند به سادگی قابل استفاده نخواهند بود و مدیریت کردن آن‌ها هم به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

مرتب کردن لوازم آرایشی

خوشبختانه راه‌های مختلفی برای مرتب کردن لوازم آرایشی و بهداشتی و ساده‌تر کردن استفاده از آن‌ها وجود دارد و شما باید در گام اول همه چیزهایی را که دارید بشناسید. ابتدا باید بدانید که از چه چیزهایی استفاده می‌کنید؟ هدف شما از استفاده از این محصولات چیست؟ آیا استفاده از این محصولات برای شما ضروری هستند؟ آیا به راحتی از پس هزینه آن‌ها برمی‌آیید؟ آیا فضای کافی برای نگهداری از این محصولات در اختیار دارید؟ آیا محلی که این محصولات را در آن نگهداری می‌کنید مناسب و کافی است؟ این‌ها سوالاتی است که در گام اول و پیش از شروع کار باید به آن پاسخ دهید تا با دیدی بازتر سراغ مرتب کردن لوازم آرایشی خود بروید.

گام دوم: مجموعه لوازم آرایشی خود را پاکسازی کنید

مثل هر پروژه “مرتب کردن و دسته بندی کردن” دیگر شما باید کار خود را با بیرون  ریختن همه چیزهایی که دارید آغاز کنید. اگر محصولات مورد استفاده خود را در مکان‌های مختلفی نگهداری می‌کنید همه را از کابینت‌ها، کشوها و کمدهای مختلف در اتاق‌ها و دستشویی و حمام و… جمع آوری کرده و فارغ از نوع و کاربرد آن‌ها یک جا جمع کنید. همه این محصولات را یک به یک بررسی کنید و محصولاتی را که تاریخ انقضای آن‌ها گذشته است و یا دیگر قابل استفاده نیستند کنار بگذارید تا بعدا دور بریزید. اگر محصولاتی در اختیار دارید که کاملا شبیه به هم هستند آن‌ها را هم مطابق نیاز خود کنار بگذارید.

 مثلا اگر سه عدد خط چشم سرمه‌ای دارید واقعا به هر سه آن‌ها نیازی نخواهید داشت و آن محصولی را که بیشتر مناسب شما است و تاریخ انقضای آن دورتر است بردارید و بقیه را دور بریزید یا به کسی بدهید که می‌دانید به آن احتیاج دارد. محصولاتی که هرگز مورد استفاده قرار نمی‌دهید هم باید از این مجموعه حذف شوند. اگر لوازم آرایشی خاصی دارید که از مد افتاده‌اند بهتر است آن‌ها را هم بسته به فضایی که در اختیار دارید کنار بگذارید تا فضای بیشتری برای محصولات ضروری‌تر فراهم شود. از این به بعد هم “قانون یک نو یک کهنه” را اجرا کنید یعنی اگر محصول جدیدی خریداری کردید یکی از محصولات مشابه از همان دسته را حذف کنید و کنار بگذارید. در ان مرحله می‌توانید فضاهای خالی و حتی محصولات خود را گردگیری و تمیز کنید، برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی را بشویید و خشک کنید تا همه چیز تمیز و آماده سازماندهی باشد.

مرتب کردن لوازم آرایشی

گام سوم: لوازم خود را دسته بندی کنید

پس از این که محصولات اضافی و غیرقابل مصرف را کنار گذاشتید و دور ریختید با مجموعه‌ای محدود از لوازم آرایشی و بهداشتی ضروری سر و کار دارید که باید مرتب و دسته بندی شوند و در گام سوم نوبت به این کار می‌رسد. معیار شما برای این دسته بندی می‌تواند متفاوت باشد مثلا شما می‌توانید این محصولات را بر اساس نوع دسته بندی کنید مثلا لوازم بهداشت و مراقبت پوست را در یک دسته و لوازم مربوط به مراقبت مو را در یک دسته قرار دهید و از طرف دیگر لوازم آرایش صورت را در یک دسته و لوازم آرایش چشم را در دسته‌ای دیگر قرار دهید.

اما روش بهینه‌تر برای این کار، دسته بندی محصولات بر اساس میزان استفاده شما است مثلا محصولاتی را که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنید مثل کرم ضدآفتاب و مرطوب کننده و بالم لب در یک دسته قرار دهید، محصولاتی را که هر هفته یکی دو بار از آن استفاده می‌کنید مثل سرم حالت دهنده مو و کرم پودر آرایشی و لایه بردار را در یک دسته و محصولاتی را که گاه به گاه در مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌دهید مثل سایه ۲۴ رنگ و چیزهایی از این دست را نیز در مجموعه‌ای جداگانه قرار دهید، یک بخش هم برای پک‌های مسافرتی در نظر بگیرید. این مجموعه‌ها را طوری قرار دهید که به ترتیب میزان استفاده در دسترسی بیشتر شما باشند اما این به معنای آن نیست که لوازمی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند باید فراموش شوند مثلا وقتی قصد آرایش برای شرکت در عروسی را دارید نباید مجبور شوید همه محتویات کمد آرایش را بیرون بریزید.

مرتب کردن لوازم آرایشی

گام چهارم: فضا را بهینه سازی کنید

پس ازدسته بندی و مرتب کردن لوازم آرایشی نوبت به بهینه سازی فضا می‌رسد. برای این کار ابتدا باید نگاهی واقع بینانه و دقیق به فضایی که در اختیار دارید بیندازید. آیا قرار است همه چیز را در یک قفسه در حمام که با بقیه اعضای خانواده شریک هستید جا دهید و باید بقیه لوازم را در اتاق خواب خود نگه دارید یا این که فضایی بزرگ و اختصاصی فقط برای خودتان در اختیار دارید؟ شما باید یک فضای در دسترس، مثل قفسه دستشویی و حمام و یا جلوی آینه میز توالت را به محصولاتی اختصاص دهید که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنید. بقیه محصولات را هم می‌توانید در فضاهای دیگری در اتاق نگهداری کنید. اگر محصولاتی در اختیار دارید که باید در فضای خنک و تاریک نگهداری شوند حتما در کمدها و داخل کشو قرار دهید و از قرار دادن آن‌ها در مقابل تابش نور خورشید و روبروی پنجره اجتناب کنید. در نظر داشته باشید که برخی از محصولات هم باید در یخچال نگهداری شوند تا کیفیت آن‌ها به خصوص در فصول گرم سال حفظ شود.

مرتب کردن لوازم آرایشی

گام پنجم: فضا را دسته بندی کنید

در این مرحله نوبت به آن می‌رسد که برای هر چیزی فضا و جایگاه مشخصی تهیه و تدارک ببینید. پس از این که جای هر محصول را مشخص کردید فضایی مناسب برای آن آماده کنید. مثلا محصولاتی را که هر روز استفاده می‌کنید و جلوی آینه دستشویی یا آینه میز توالت قرار داده‌اید مرتب کنید و روی یک سینی زیبا طوری بچینید که همه چیز به سادگی در دسترس باشد. تهیه کردن یک میز چرخان چند طبقه هم می‌تواند به زیباتر شدن و منظم‌تر شدن فضا کمک کند. یک لیوان شیک هم برای قرار دادن برس‌های آرایشی تدارک ببینید و مدادها و اشیای دیگری را که قابل چیدن روی سطوح نیستند در این لیوان‌ها قرار دهید.

سایر وسایلی را که کمتر مورد استفاده قرار می‌دهید در کشوها و کمدهای اتاق خود بچینید اما قبل از این کار فضا را به خوبی دسته بندی کنید، مثلا یک بخش را به قرار دادن لاک‌های ناخن، یک بخش را به رژهای لب و سایر وسایل اختصاص دهید. محصولاتی که در حمام مورد استفاده قرار می‌گیرند مثل اسکراب و برس حمام و … را نیز در قفسه مربوطه در حمام قرار دهید تا همه چیز به درستی سر جای خود قرار بگیرد و هر چیزی در دید شما باشد بدون آن که مجبور باشید ساعت‌ها به دنبال آن بگردید و یا ماه‌ها از وجود آن بی‌خبر باشید.

مرتب کردن لوازم آرایشی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه  ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)