برخی از آقایان تصور می‌کنند مراقبت از پوست کاری است که تنها خانم‌ها باید انجام دهند. اما مراقبت از پوست برای آقایان نیز یک کار ضروری است که اگر به درستی انجام شود پیری را به تعویق انداخته و احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی از آکنه تا سرطان را نیز کاهش می‌دهد. در این مقاله اصول مراقبت از پوست برای آقایان را به تفضیل بیان کرده‌ایم.

پاکسازی و لایه برداری

یک پاک کننده مناسب پوست خود پیدا کنید: یک پاک کننده خوب می‌تواند تمام آلودگی‌هایی را که ممکن است در روزنه‌های پوست نفوذ کرده و باعث ایجاد آکنه می‌شوند از صورت شما پاک کند. صابون معمولی باعث خشکی و التهاب پوست می‌شود و بهتر است به دنبال پاک کننده‌های غیرصابونی که مناسب پوست شما هستند باشید مثلا اگر مبتلا به آکنه هستید از انواعی استفاده کنید که برای درمان آکنه مناسب باشند و حاوی موادی مثل سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکساید باشند.

یکبار در روز صورت خود را بشویید: شستن صورت بیش از این باعث خشکی صورت می‌شود و این کا را تنها یک بار در صبح یا شب انجام دهید. اما برای سرحال شدن در طول روز می‌توانید کمی آب سرد یا ولرم روی صورت بپاشید. صورت خود را با آب داغ نشویید، چون آب داغ سلول‌های پوستی را می‌کشد. برای خشک کردن هم حوله روی روی پوست نکشید بلکه آن را با ملایمت روی صورت بگذارید و بردارید.

با ضدآفتاب و محصولات دیگر روی صورت خود به رختخواب نروید: اگر از ضدآفتاب در طول روز استفاده کرده‌اید حتما قبل از خواب صورت خود را پاک کنید چون ضدآفتب حاوی موادی است که ماندن آن روی پوست باعث چروک و آسیب در طول شب می‌شود. حتی آلودگی‌های محیطی و عرق هم نباید روی پوست باقی بمانند و بهتر است قبل از خواب حتما صورت خود را پاک کنید.

چند روز یکبار لایه برداری کنید: استفاده از اسکراب صورت و یا برس مخصوص لایه برداری کمک می‌کند که سلول‌های مرده از سطح پوست شما جدا شوند و پوستی تازه و سالم داشته باشید. این کار پوست را برای اصلاح هم آماده می‌کند و التهاب پس از آن را کاهش می‌دهد. لایه برداری را با حرکات دورانی و ملایم انجام دهید و پس از انجام آن صورت خود را آبکشی کنید.

محافظت از پوست و مرطوب کردن

هر روز مرطوب کننده بزنید: هربار پس از شستن صورت از یک مرطوب کننده ملایم بدون رنگ روی پوست استفاده کنید تا پوست حالت کشسانی خود را از دس ندهد و خشک و حساس نشود. مرطوب کننده‌هایی حاوی روغن زیتون، روغن ارگان یا لانولین برای پوست‌های خشک و انواع سبک بدون چربی برای پوست‌های چرب توصیه می‌شود.

اطراف چشمان خود را نیز مرطوب کنید: اگر روی نواحی اطراف چشم خود از مرطوب کننده استفاده نکنید پس از مدتی دچار چروک در اطراف چشم خواهید شد. آقایان بالای سی سال حتما باید استفاده از کرم‌های مرطوب کننده دور چشم را آغاز کنند تا گرفتار چین و چروک نشوند.

ضدآفتاب بزنید: مراقبت از پوست برای آقایان تنها محدود به مرطوب کننده نیست. پوست شما در طول روز در معرض عوامل محیطی خطرناکی مثل اشعه‌های آفتاب قرار دارد و برای حفاظت از پوست در مقابل این عوامل مضر به استفاده از ضدآفتاب نیاز دارید. می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از ضدآفتاب‌های بدون رنگ حاوی مرطوب کننده استفاده کنید. در زمستان از ضدآفتاب با درجه حفاظت ۱۵ و در تابستان از ضدآفتاب با درجه حفاظت حداقل ۳۰ استفاده کنید. برای حفاظت پوست اطراف چشم هم استفاده از عینک آفتابی را فراموش نکنید.

مراقبت از پوست برای آقایان

نکات مربوط به اصلاح در مراقبت از پوست برای آقایان

از تیغ باکیفیت استفاده کنید: اصلاح صحیح و مناسب هم یکی از نکات مهم در مراقبت از پوست آقایان است. تقریبا همه آقایان حتی آن‌هایی که ریش می‌گذارند نیاز دارند بخشی از صورت خود را اصلاح کنند، برای این کار شما به یک تیغ تیز و باکیفیت نیاز دارید، پس تیغهای ارزان را رها کنید چون برای حفاظت از پوست شما طراحی نشده اند. تیغ‌های دولبه برای اصلاح مناسب‌ترند و نتیجه کار تمیزتر خواهد بود. اگر قصد ندارید ریش‌های خود را از ته بزنید از ماشین اصلاح استفاده کنید.

صورت خود را با آب ولرم بشویید: برای شروع اصلاح ابتدا صورت خود را بشویید. آب ولرم بهترین انتخاب است چون آب داغ یا سرد پوست را تحریک خواهد کرد. شستن باعث می‌شود که باکتری و آلودگی روی پوست پاک شود و مانع از ایجاد عفونت و التهاب شود.

روی صورت خیس خود کرم اصلاح بزنید: تا زمانی که صورتتان خیس است از کرم اصلاح استفاده کنید، این کرم موها و پوست را نرم کرده و اصلاح را ساده‌تر می‌کند. هرگز روی پوست خشک خود تیغ نکشید مگر آن که از ماشین اصلاح استفاده کنید. کرم اصلاح را از انواعی انتخاب کنید که حاوی مواد شیمیایی به خصوص الکل نباشد، چند دقیقه صبر کنید تا کرم روی صورت بنشیند سپس اصلاح را شروع کنید.

با روش صحیح صورت خود را اصلاح کنید: هنگام اصلاح لازم نیست فشار زیادی روی صورت وارد کنید، اگر تیغ تیز باشد اصلاح به درستی انجام خواهد شد. موها را در جهت رشد آن تیغ بزنید و نه در جهت مخالف. اگر موهای صورت شما خیلی بلند است ابتدا با قیچی آن را کوتاه کنید سپس تیغ بزنید. تیغ را داخل آب گرم بگیرید تا تمیز شود سپس کار اصلاح را ادامه دهید. پوست خود را کمی بکشید تا اصلاح در نزدیک‌ترین سطح به پوست انجام شود.

در انتها صورت خود را آبکشی کنید و بلافاصله مرطوب کننده بزنید: پس از اتمام کار صورت خود را با آب سرد بشویید و با حوله به آرامی خشک کنید. در مراقبت از پوست برای آقایان لازم است بلافاصله مرطوب کننده هم بزنید.

موهای باقیمانده روی صورت را قیچی کنید: در انتها با یک قیچی کوچک و تیز موهایی را که احتمالا روی صورت باقیمانده، همچنین موهای داخل بینی و گوش خود را صلاح کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)