اگرچه ناخن‌های بلند زیبا و جداب هستند اما همیشه نمی‌توانیم ناخن‌های خود را بلند نگه داریم و گاهی مجبور به داشتن ناخن‌های کوتاه هستیم. ناخن‌های بلند مستعد شکستن و آسیب هستند و انجام بسیاری از کارها را دشوار می‌کنند و از نظر بهداشتی و در شرایط خاص اجتماعی مثل محیط کار نیز داشتن ناخن‌های بلند چندان توصیه نمی‌شود. اما برخلاف تصور عموم ناخن‌های کوتاه زشت نیستند و اگر به درستی به آن‌ها رسیدگی کنید و به زیبایی ناخن‌های کوتاه خود توجه کنید دستان زیبا و جذابی خواهید داشت. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز روش انجام مانیکور برای ناخن‌های کوتاه را به شما آموزش خواهیم داد.

آماده کردن ناخن‌ها

ناخن‌ها را سوهان بکشید: حتی اگر ناخن‌های شما کوتاه است نیاز به سوهان کشیدن دارید، شما باید با سوهان شکل متقارن و زیبایی به ناخن‌های خود بدهید و بنا به سلیقه خود آن‌ها را به شکل گرد یا صاف و مستطیلی درآورید اما گوشه ناخن‌ها را حتما گرد کنید چون احتمال شکستن گوشه تیز ناخن‌ها بالا است و ممکن است به لباس‌های شما گیر کند.

مرطوب کننده بزنید: از یک کرم دست قوی استفاده کنید و آن را به همه جای دست‌ها به خصوص سطح ناخن‌ها و اطراف آن بزنید. بالای انگشتان را فراموش نکنید. چند دقیقه صبر کنید تا کرم و چربی آن کاملا جذب پوست و ناخن شما شود.

ناخن‌ها را در آب قرار دهید: یک کاسه را از آب گرم پر کنید و کمی شامپو بدن ژلی داخل آن بریزید و حل کنید سپس نوک انگشتان را تا انتهای بند اول داخل کاسه فرو ببرید و پنج دقیقه صبر کنید. می‌توانید هربار یکی از دست‌ها را داخل کاسه فرو ببرید و با دست دیگر با تلفن همراه و یا مجله مشغول باشد تا زمان سریع‌تر بگذرد!

ناخن‌ها را خشک کنید و از بافر استفاده کنید: دست‌ها را از داخل کاسه درآورده و با یک حوله تمیز خشک کنید سپس از بافر ناخن استفاده کنید و ناخن‌ها را جلا دهید تا زمانی که مطمئن شوید سطح ناخن کاملا خشک شده است. چون اگر ناخن‌ها کاملا خشک نشوند لاک زدن به آن دشوار خواهد بود.

کوتیکول ناخن‌ها را عقب دهید: همان طور که در مطالب قبلی درباره مانیکور گفتیم برای بلندتر نشان دادن صدف ناخن‌ها این کار لازم است اما اگر صدف ناخن‌های شما مشکلی ندارد می‌توانید این مرحله را فراموش کنید چون عقب زدن کوتیکول ناخن و قیچی کردن آن کار بی ضرری نیست و اگر زیاد انجام شود به پوست اطراف ناخن آسیب وارد کرده و موجب عفونت و زخم خواهد شد.

با رسیدگی به ناخن‌های کوتاه می توانید ناخن هایی زیبا داشته باشید

لاک زدن ناخن‌های کوتاه

یک رنگ لاک انتخاب کنید: شما هر رنگی را می‌توانید برای لاک ناخن کوتاه خود انتخاب کنید اما رنگی توصیه می‌شود که با پوست دست شما همخوانی داشته و البته با شرایطی که برای آن آماده می‌شود هماهنگ باشد. اما اگر پوست روشنی دارید از رنگ‌های تند مثل قرمز و بنفش که تضاد خوبی با پوستتان دارد استفاده کنید اما برای پوست‌های تیره رنگ‌های روشن مثل صورتی و نارنجی انتخاب خوبی است. اما اگر دوست دارید ناخن‌های کوتاه شما بلندتر دیده شود بهتر است از رنگ‌های نزدیک به رنگ پوست مثل هلویی، صورتی کمرنگ و … که یک درجه از آن روشن‌تر باشد استفاده کنید.

پوشش پایه را بزنید: مانند مانیکورهای معمول عمل کنید و مراحل لاک زدن را آغاز کنید. مرحله اول پوشش پایه یا بیس کوت (Base Coat) است که انواع مختلفی دارد مثلا برخی انواع بیس کوت خاصیت محکم کنندگی ناخن را دارند و ناهمواری‌های سطح آن را صاف و پر می‌کنند.

لاک اصلی را بزنید و صبر کنید تا خشک شود: پس از این که پوشش پایه کاملا خشک شد اولین لایه از لاکی را که انتخاب کرده‌اید بزنید، لایه را نازک بزنید تا زودتر خشک شود و پخش نشود اما اگر مقدار زیادی لاک روی ناخنتان قرار دادی نگران نشوید و آن را با یک دستمال پاک کنید. بهترین تکنیک برای لاک زدن این است که یک نقطه در مرکز پایین ناخن ایجاد کنید و سپس برس لاک را به سمت بالا حرکت دهید و لاک را کاملا پخش کنید سپس با دو حرکت دیگر در طرفین لاک هر ناخن را کامل کنید. یک روش دیگر که برای بلند و باریک نشان دادن ناخن‌های کوتاه مناسب است این است که از لاک زدن به دو طرف ناخن خودداری کنید تا ناخن شما بلندتر دیده شود. صبر کنید تا لایه اول لاک کاملا خشک شود سپس لایه دوم را بزنید.

تاپ کوت بزنید و اطراف ناخن را تمیز کنید: پس از خشک شدن لاک از پوشش نهایی یا تاپ کوت (Top Coat) استفاده کنید، برخی تاپ کوت‌ها خاصیت خشک کنندگی دارند و می‌توان آن را روی لاکی که کاملا خشک نشده هم استفاده کرد. پس از اتمام این مرحله یک گوش پاک کن را به لاک پاککن آغشته کرده و اطراف ناخن را که به لاک آلوده شده است پاک کنید.

ناخن‌های کوتاه با رنگ قرمز مناسب پوست روشن است

ایده‌های جالب برای زیبایی ناخن‌های کوتاه

شما مجبور نیستید تنها از لاک ساده برای ناخن‌های خود استفاده کنید، مدل‌های متنوع و جذاب زیادی برای لاک زدن وجود دارند که بیشتر آن‌ها روی ناخن کوتاه هم قابل اعمال است و آن‌ها را زیباتر نشان می‌دهد. مثلا استفاده از استیکرهای مخصوص ناخن مثل خطوط موازی با ناخن روی لاک ساده کمک می‌کند تا ناخن‌های شما بلندتر دیده شوند. چند مدل پیشنهادی برای زیباتر کردن ناخن‌ها عبارتند از:

مدل ناخن اومبره: این مدل مدت زیادی نیست که معرفی شده و در این مدت محبوبیت زیادی میان خانم‌ها پیدا کرده است. برای داشتن ناخن‌های اومبره باید از دو رنگ لاک استفاده کنید و لاک دوم را به صورت سایه وار با کمک اسفنج روی لاک اول بزنید و کامل کنید. این مدل با خطای دید ناخن‌های شما را کشیده ‌تر و زیباتر می‌کند.

روش اومبره مناسب ناخن‌های کوتاه

مدل ناخن اکلیلی: یک روش دیگر برای افزایش جذابیت ناخن کوتاه استفاده از اکلیل است. برای این منظور شما می‌توانید از لاک‌هایی که حاوی اکلیل هستند استفاده کنید و یا لاک معمولی بزنید و روی آن اکلیل بپاشید. اکلیل‌ها در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف از خیلی درشت تا ریز موجود هستند و درخشش زیبایی به ناخن می دهند.

لاک اکلیلی مناسب ناخن‌های کوتاه است

مدل ناخن رنگ پاشی: اگر استعداد نقاشی و یا ابزارهای لازم برای انجام کارهای ظریف روی ناخن را ندارید این تکنیک را به شما توصیه می‌کنیم. در این روش شما از یک رنگ ساده برای پایه لاک استفاده می‌کنید سپس به کمک حداقل دو رنگ لاک دیگر که با برش روی ناخن می‌پاشید طرح‌های زیبایی را روی ناخن‌هایتان ایجاد می‌کنید البته این روش کثیف‌کاری زیادی دارد و بهتر است در جایی انجام شود که نیازی به تمیز کردن نداشته باشد.

روش رنگ پاشی برای لاک زدن ناخن‌های کوتاه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)