لوازم آرایش و زیبایی بخش مهمی از سبد کالای خانوار را تشکیل می‌دهند و خانم‌ها و آقایان ایرانی همه ساله هزینه زیادی را صرف خرید این محصولات می‌کنند تا چهره‌ای زیباتر و جوان‌تر داشته باشند. فارغ از این که ما واقعا چقدر به استفاده از لوازم آرایش نیاز داریم و چقدر از این خریدها ضروری است خرید لوازم آرایش به یک عادت تبدیل شده است و بسیاری از ما بدون این که نیاز به وسیله خاصی داشته باشیم آن‌ها را می‌خریم و کمد لوازم آرایشی ما پر می‌شود از وسایلی که استفاده نمی‌شوند، تاریخ مصرف آن‌ها گذشته و یا به درستی از آن‌ها نگهداری نشده است. در این شرایط است که باید این لوازم آرایش دور انداخته شوند چون استفاده از آن‌ها ممکن است عوارضی در پی داشته باشد.  در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که کدام محصولات و لوازم آرایش و زیبایی شما دیگر قابل استفاده نیستند و هر چه زودتر باید آن‌ها را دور بیندازید.

لوازم آرایش و زیبایی که تاریخ انقضای آن‌ها فرا رسیده است

همه محصولاتی آرایشی و بهداشتی تاریخ مصرف مشخصی ندارند و شما باید در آن تاریخ مشخص از محصول استفاده کنید و پس از این تاریخ اگر از محصول استفاده کنید امکان این که به پوست و بدن خود صدمه بزنید وجود دارد. تاریخ انقضای هر محصول آرایشی به نوع آن و میزان نگهدارنده‌هایی که در آن به کار رفته است بستگی دارد و معمولا بین ۶ ماه تا سه سال پس از تولید است که به این تاریخ انقضاء تاریخ انقضای قفسه‌ای گفته می‌شود که به صورت یک تاریخ مشخص روی بسته و یا در انتهای قسمت تیوپ برخی از محصولات درج می‌وشد. اما این تاریخ انقضاء تنها چیزی نیست که شما باید در نظر داشته باشید، محصولات آرایشی و بهداشتی یک تاریخ انقضای دیگر هم دارند که از لحظه باز شدن درب محصول محاسبه می‌شود و معمولا بین سه تا ۲۴ ماه است. این تاریخ انقضاء معمولا به شکل یک نماد گرافیکی روی بسته محصول درج می‌شود و اگر به دقت به بسته بندی محصولات مورد استفاده خود نگاه کنید عباراتی مثل ۱۲M یا ۹M را که کنار یک شکل شبیه به ظرف درج شده است مشاهده خواهید کرد.

دسته لوازم آرایش

این به معنای آن است که این محصول آرایشی و بهداشتی تنها ۱۲ ماه یا ۹ ماه پس از باز شدن درب آن قابل استفاده است و پس از آن باید دور ریخته شود. تاریخ انقضای قفسه‌ای چیزی است که بیشتر مردم با آن آشنا هستند و آن را در نظر می‌گیرند اما تاریخ انقضای دوم معمولا کمتر جدی گرفته می‌شود در حالی که باز شدن درب محصول به معنای اکسید شدن محصول و کاهش عمر آن است و پس از مدت معین محصول مورد نظر اگر برای پوست شما خطرناک نباشد قطعا بی‌اثر خواهد بود. پس و تاریخ باز شدن درب محصول را نیز حتما روی آن یادداشت کنید و هر چند وقت یک بار تاریخ انقضای محصولات آرایشی خود را چک کنید تا ناخواسته باعث آسیب به پوست خود نشوید.

لوازم آرایش و زیبایی که باعث تحریک پوست شما شده‌اند

اگر استفاده لوازم آرایش و بهداشتی خاصی باعث تحریک پوست شما شده است نباید مصرف آن را ادامه دهید. به خاطر داشته باشید که این علائم و واکنش‌های آلرژیک در ابتدا ممکن است به صورت سوزش و قرمزی ساده پوست خود را نشان دهد اما شما نباید به امید این که پوستتان به آن عادت خواهد کرد به استفاده از آن ادامه دهید چون این علائم نه تنها کاهش نخواهند بافت بلکه ممکن است واکنش آلرژیک پوست شما شدیدتر هم شده و باعث مشکلات جدی‌تری مثل آکنه، ورم، التهاب و تاول‌های پوستی شدید شود که با درمان‌های ساده برطرف نخواهد شد. قبل از استفاده از هر گونه محصول آرایشی و بهداشتی جدید حتما آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود مثل، پشت زانو، روی شکم، زیر فک یا روی مچ دست امتحان کنید و اگر علائم آلرژیک خاصی مثل خارش و قرمزی و سوزش مشاهده نکردید مصرف آن را روی صورت نیز انجام دهید.

دسته لوازم آرایش

قبل از خرید از نوع لوازم آرایشی و بهداشتی جدید به ترکیبات آن توجه کنید و هر چیزی را که حاوی الکل، عطر یا پلی پروپیلن باشد خریداری نکنید. البته این تمام چیزی نیست که باید مراقب آن باشید، اگر پوست شما حساس است و سابقه آلرژی‌های مختلف را دارید باید نوع موادی را که به آن آلرژی دارید بشناسید و از محصولات حاوی این مواد استفاده نکنید. فراموش نکنید که درج عبارت “هایپورآلرژنیک” یا ضدحساسیت روی بسته محصولات مختلف تضمین کننده عدم ایجاد آلرژی نیست و بهتر است قبل از تهیه و استفاده از هر نوع محصول جدید با پزشک متخصص خود مشورت داشته باشید. پس اگر محصول خاصی باعث تحریک و حساسیت پوست شما شده است دلیلی برای نگهداشتن آن در کمد لوازم آرایش شما وجود ندارد و هر چه زودتر باید آن را دور بیندازید و یا آن را به کسی بدهید که پوست حساسی ندارد و می‌تواند از آن استفاده کند.

لوازم آرایش و زیبایی که درست از آن‌ها مراقبت نشده است

بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی باید در شرایط خاصی نگهداری شوند تا حداکثر کارایی و عمر را داشته باشند چون این محصولات حاوی مواد ناپایداری هستند که در دمای بالا یا رطوبت بالا یا شرایط خاص دیگری از بین می‌روند و محصول مورد نظر کارایی خود را از دست می‌دهد. به طور مثال اگر روی یک کرم حاوی ویتامین C شرایط نگهداری آن دمای زیر ۲۰ درجه درج شده باشد شما باید آن را در یخچال قرار دهید چون در دمای اتاق این محصول پایداری کافی نخواهد داشت و از بین خواهد رفت. برخی از محصولات هم نباید در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند و باید در محیط تاریک داخل کمد و قفسه نگهداری شوند در غیر این صورت ممکن است که ترکیبات موجود در آن‌ها از بین برود و کارایی خود را خیلی زودتر از رسیدن تاریخ انقضای خود از دست بدهند. اگر شما محصولاتی در منزل دارید که از آن‌ها درست نگهداری نکرده‌اید باید بدانید که این محصول دیگر کارایی لازم را ندارد و استفاده از آن اثری نخواهد داشت پس باید آن را دور بیندازید. این مساله در مورد محصولات بهداشتی مثل ضدآفتاب، کرم‌های لایه بردار و جوان کننده و هر محصولی که اثر درمانی دارد اهمیت بیشتری دارد.

دسته لوازم آرایش

لوازم آرایش و زیبایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید

همان طور که گفتیم عادت خرید لوازم آرایش باعث می‌شود که کشوهای شما پر شود از محصولاتی که حتی از وجود آن‌ها هم خبر ندارید چه برسد که بخواهید از آن‌ها استفاده کنید. خیلی پیش می‌آید ما محصولی می‌خریم که رنگ آن با رنگ پوست ما سازگاری ندارد و یا شرایط مناسبی برای استفاده از آن پیش نمی‌آید به همین دلیل این محصولات بلااستفاده باقی می‌مانند و تاریخ انقضای آن‌ها فرا می‌رسد. البته در این مورد ضرورتی به دور ریختن لوازم آرایش و بهداشتی وجود ندارد و شما می‌توانید آن‌ها را به کسانی بدهید می‌توانند از این محصولات استفاده کنند. در اهدای لوازم آرایش و زیبایی بی‌استفاده خود حتما بهداشت شخصی را در نظر داشته باشید و محصولاتی را که به طور مستقیم با چشم و دهان شما در تماس هستند مثل رژ لب، ریمل و خط چشم را به دیگران ندهید چون این کار می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های پوستی و واکنش‌های آلرژیک در افراد مختلف شود. اما اگر هنوز محصولاتی دارید که به درد شما نمی‌خورند ولی قابل استفاده هستند می‌توانید آن‌ها را به کسانی بدهید که از چنین محصولاتی استفاده می‌کنند. به این ترتیب کمد لوازم آرایش شما از محصولات اضافی و بی‌مصرف خالی می‌شود و می‌توانید با دقت بیشتری از چیزهایی که دارید استفاده کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)