وقتی صحبت از لباس رسمی و غیررسمی می‌شود همه به یاد کت و شلوار و انواع لباس‌های مردانه می‌افتند. اما این مساله در مورد لباس‌های زنانه هم مطرح است و همه باید بتوانند تفاوت‌های لباس رسمی و لباس غیررسمی زنانه را تشخیص دهند چون هر موقعیتی لباس خاص خود را می‌طلبد و اگر کسی نتواند این تفاوت‌ها را به درستی بشناسد در انتخاب لباس مناسب برای این موقعیت دچار مشکل خواهد شد. پس اگر می‌خواهید انواع لباس زنانه و تفاوت‌های لباس رسمی و لباس غیررسمی زنانه را تشخیص دهید این مقاله را تا انتها بخوانید.

شناخت مفهوم لباس رسمی و لباس غیررسمی زنانه نیاز به آشنایی با برخی اصطلاحات خاص مد و فشن دارد مثلا وقتی گفته می‌شود “برای مراسم فردا لباس راحتی شیک بپوشید” باید بدانید منظور از این کلمه چیست تا لباس درستی برای مراسم انتخاب کنید. مثلا لباسی که برای یک دورهمی دوستانه مناسب است نمی‌توان برای یک مراسم رسمی یا عروسی پوشید چون میزان رسمی و غیررسمی بودن شرایط این دو متفاوت است. شاید بیشتر مواقع علت سردرگمی خانم‌ها در انتخاب لباس همین ناآگاهی از شرایط و میزان رسمی و غیررسمی بودن آن است و اگر شناخت ما از شرایط و محدودیت‌ها افزایش یابد انتخاب آگاهانه و صحیحی خواهیم داشت.

تیپ راحتی/ غیررسمی

لباس غیررسمی زنانه

منظور از لباس غیررسمی زنانه لباسی است که شما در آن کاملا احساس راحتی می‌کنید، لباسی که در منزل می‌پوشید و قید و بند و محدودیت خاصی در مورد آن وجود ندارد. یک شلوار جین و تیشرت با کفش کتانی، بلوز و دامن با کفش عروسکی تخت و هرچیزی مشابه این شرایط لباس غیررسمی زنانه را دارا است. حتی چیزهایی مانند پیژامه یا لباس باشگاه هم می‌توانند لباس غیررسمی زنانه تلقی شوند. هیچ لزومی ندارد در تیپ راحتی خود از کفش پاشنه بلند یا اکسسوری‌های زیاد استفاده کنید و باید چیزی را انتخاب کنید که کاملا در آن راحت باشید، البته برخی خانم‌ها با کفش پاشنه بلند کاملا راحت هستند و می‌توانند با لباس  غیررسمی زنانه خود از این کفش‌ها استفاده کنند. توجه کنید که شما در انتخاب استایل لباس راحتی آزادی کامل دارید و بهتر است چیزی را انتخاب کنید که با سلیقه و شخصیت شما همخوانی کامل داشته باشد.

تیپ راحتی شیک

لباس غیررسمی زنانه

وقتی صحبت از تیپ راحتی شیک می‌شود منظور لباس‌های راحت و زیبایی است که آخر هفته‌ها می‌پوشید. این تیپ کمی از لباس غیررسمی زنانه رسمی‌تر است و در این استایل شما می‌توانید شیک‌پوشی خود را به رخ دیگران بکشید. برای ساختن چنین تیپی لازم است همه لباس‌های خود را جداگانه از بهترین و شیک‌ترین نوع انتخاب کنید و با هم ترکیب کنید مثلا دامن و بلوز آستین کوتاه به اضافه همه اکسسوری‌های مورد نیاز از جواهرات تا کمربند و دستمال گردن و یک جفت صندل زیبا. ترکیب شلوار جین و کفش پاشنه بلند ترکیب زیبایی است که هم در این دسته از استایل زنانه قرار می‌گیرد.

تیپ نیمه رسمی زنانه

لباس غیررسمی زنانه

این تیپ شاید از پیچیده‌ترین تیپ‌های لباس زنانه و مردانه باشد و زمانی استفاده می‌شود که بخواهید با دوستان نه چندان صمیمی خود بیرون ناهار بخورید و بخواهید شیک و مرتب باشید یا این که محیط کار بسیار راحت و غیررسمی داشته باشید که هم شیک بوودن و زیبا بودن و هم راحت بودن هر دو مد نظر شماست. برای این نوع تیپ انتخاب‌های متنوعی وجود دارد. یک مانتوی شیک غیراسپورت که مجلسی هم نباشد با رنگ‌های شاد اما شیک انتخابی عالی است اما برای کفش حتما باید بین کفش پاشنه بلند و کفش تخت رسمی یکی را انتخاب کنید.

لباس محل کار

این تیپ برای ادارات و محل کار رسمی استفاده می‌شود و بسته به محیط کاری شما و شرایط اجتماعی محل زندگی شما کاملا متفاوت است. برای چنین محیطی شما باید لباسی انتخاب کنید که پوشیدگی مناسب داشته باشد و در عین مرتب بودن و زیبا بودن راحت هم باشید. اما برخلاف تصور عموم، لباس مناسب محیط کار لزوما از مدافتاده و غیرشیک نیست. ترکیب شیک شلوار مشکی زیبا با مانتوی شیک و اکسسوری‌های مناسب می‌تواند عالی، مدروز و جذاب باشد.

لباس کوکتل

لباس کوکتل در دسته لباس‌های رسمی برای مهمانی‌های نه چندان بزرگ قرار می‌گیرد و در واقع تعریفی از نوعی لباس مجلسی زنانه است که قد آن تا زانو است و همرا با کفش پاشنه بلند پوشیده می‌شود. چنین لباسی در مهمانی‌هایی که در کنار رسمی بودن جنبه دوستانه هم دارند استفاده می‌شود. از آنجایی که لباس کوکتل بهتر است در بقیه قسمت‌ها پوشش کامل داشته باشد و توصیه می‌شود از رنگ‌های جذاب و با تزئین کافی و نه زیاد انتخاب شود. اگر مطمئن نیستید چه نوع لباسی برای این مهمانی‌ها مناسب است یک لباس مشکی ساده کوتاه انتخاب کنید.

 لباس رسمی زنانه

لباس مجلسی / لباس غیررسمی زنانه

این نوع لباس معمولا تحت عنوان لباس مجلسی شناخته می‌شود که انواع مختلفی دارد و براساس مناسبت، شرایط آب و هوایی و … نوع آن تغییر می‌کند:

  • یکی از رسمی‌ترین انواع لباس مجلسی بلک تای Black Tie است که نمی‌توان تعریف دقیق و جامعی برای آن ارائه کرد. چنین معمولا لباسی بلند است و روی زمین کشیده می‌شود اما گاهی برخی از لباس‌های کوکتل را هم می‌توان در این دسته قرار داد. لباس بلک تای ساده و با برش ظریف و زنانه تهیه می‌شود و محدودیتی در رنگ آن وجود ندارد.
  • اگر کمی از بلک تای به سمت لباس غیررسمی زنانه متمایل شویم به لباس‌های بلک تای دلخواه می‌رسیم. این لباس‌ها نسبت به بلک تای معمولی راحت‌ترند و محدودیتی در فرم و بلندی ندارند. بهترین مثال برای این نوع لباس رسمی لباس‌هایی  است که ستارگان سینما برای مراسم اسکار می‌پوشند و مدل‌های جالب و خلاقانه‌ای را می‌توان در آن‌ها مشاهده کرد.
  • بلک تای تابستانی همان طور که از نامش پیداست مخصوص فصل گرم است و بهترین انتخاب برای یک عروسی زیبای تابستانی است. این نوع لباس‌ها سبک، بلند و از جنس نازک و نرم هستند و با جواهرات کم و کوچک استفاده می‌شوند. همراه بلک تای تابستانی نباید از دستکش مجلسی استفاده کرد.
  • رسمی‌ترین نوع لباس مجلسی زنانه وایت تای White Tie  نامیده می‌شود. شاید شرایط پوشیدن چنین لباسی برای هر کسی پیش نیاید اما این لباس را در مهمانی‌های بزرگ مثل مجالس سلطنتی و مهمانی‌های رقص اعیانی می‌پوشند. وایت تای حالتی سنتی دارد و تا حد زیادی یادآور قصه‌های شاهزادگان است اما محدودیت زیادی در شرایط انتخاب این لباس وجود ندارد و از دامن‌های پر و چین‌دار گرفته تا لباس بلند مشکی را می‌توان در چنین مهمانی‌هایی پوشید. وایت تای معمولا با دستکش بلند استفاده می‌شود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک بانوان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Trend Spotter (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)