رپورتاژ آگهی


لانه گزینی جنین چه علائمی دارد

بارداری مراحل مختلفی دارد. بسیاری از والدین نسبت به چگونگی این مراحل کنجکاو هستند. به ویژه مراحل اولیه که می‌توانید حاوی نشانه‌ها و علائمی برای اطلاع به والدین باشد. یکی از اولین مراحل بارداری، لانه گزینی ست. شباهت علائم لانه گزینی با پریود، در بیشتر موارد مادران را مشکوک می‌کند که آیا بارداری رخ داده است یا خیر. در ادامه قصد داریم در مورد علائم لانه گزینی جنین بیشتر توضیح دهیم.

لانه گزینی چیست

یکی از اولین علائم بارداری، خونریزی لانه گزینی ست. بعد از لقاح موفق،از ترکیب تخمک و اسپرم جسمی به نام بلاستوسیت ایجاد می‌شود که در لوله‌ی فالوپ حرکت کرده تا به رحم برسد. وقتی به رحم برسد، درون دیواره‌ی رحم چسبیده و به اصطلاح کاشته می‌شود که به این عمل لانه گزینی می‌گویند. این اتفاق با تغییرات در هورمون‌های زنانه همراه است که روند پریود ماهانه را متوقف کرده و بدن را برای بارداری آماده می‌کند. این لانه گزینه همراه با درد، لکه بینی و دیگر علائم است که در ادامه بیشتر در موردش توضیح می‌دهیم. نکته‌ی مهم این است که علائم و زمان لانه گزینی جنین برای همه‌ی زنان قابل مشاهده نیست. پس اگر علائم زیر را حس نکردید به این معنا نیست که حاملگی رخ نداده است.

علائم لانه گزینی از کی شروع می‌شود

لانه گزینی بین ۶ تا ۱۲ روز پس از تخمک گذاری و معمولاً ۸ تا ۹ روز پس از لقاح رخ می‌دهد. بنابراین تاریخ دقیق لانه گزینی می‌تواند به زمان تخمک گذاری و اینکه بارداری در اوایل یا دیررس در پنجره تخمک‌گذاری رخ داده است متغیر باشد.

علائم لانه گزینی جنین

علائم لانه گزینی جنین شامل مجموعه‌ای از علائم زیر است که شدت آنها در زنان مختلف متفاوت است. بیشتر زنان فقط بعضی از آنها را تجربه می‌کنند و بعضی دیگر، هیچکدام را تجربه نمی‌کنند.

خون ریزی

یکی از اصلی‌ترین علائم لانه‌گزینی، خونریزی ست. بسیاری از افراد از آن به عنوان اولین علائم از علائم حاملگی یاد می‌کنند. وقتی بلاستوسیت در رحم جاگذاری می‌شود، بخشی از دیواره رحم را خراش داده که می‌تواند منجر به خونریزی خفیفی شود. این خونریزی تنها در یک سوم زنان حس می‌شود. از آنجایی که زمان تقریبی این خونریزی با پریود یکسان است، بسیاری آن را با خون قاعدگی اشتباه می‌گیرند.

لانه گزینی جنین چه علائمی دارد

اما بین این دو خونریزی تفاوت‌هایی وجود دارد. خونریزی لانه گزینی جنین چگونه است:

  • خونریزی لانه گزینی جنین چند روز طول می‌کشد؟ خونریزی لانه گزینی بسیار سبک است و تنها یک الی ۳ روز طول می‌کشد. در بعضی زنان حتی تنها چند ساعت است.
  • خون لانه گزینی صورتی روشن است و مانند خون پریود تیره و کثیف نیست.
  • خونریزی لانه گزینی شبیه لکه بینی ست و جریان ندارد.

گرفتگی عضلات

یکی دیگر از علائم لانه گزینی جنین که شبیه علائم پریود است، درد و گرفتگی در رحم است. تغییرات هورمونی عامل اصلی بروز این درد هستند. در بعضی زنان در این دوران شکم به لمس حساس  می‌شود و احساس کمردرد و گرفتگی می‌کنند.

درد لانه گزینی در کدام قسمت است؟ اکثر زنان گرفتگی‌های لانه گزینی را در قسمت پایین شکم یا کمر خود تجربه می‌کنند. گاهی اوقات این گرفتگی ها در یک طرف بدن جدا شده و در سمت راست و پایین سمت چپ شکم شما احساس می‌شوند.

ترشحات رحمی

از دیگر نشانه‌های لانه گزینی جنین، می‌توان به خروج ترشحات اشاره کرد. در حوالی زمان لانه گزینی جنین ممکن است متوجه تغییرات مخاطی دهانه رحم شوید. در حالی که کمی بعد از تخم گذاری، این ترشحات شفاف، کشسان و لیز هستند، بعد از لانه گزینی آنها غلیظ و سفید می‌شوند. این موضوع به دلیل افزایش پروژسترون و استروژن است.

نفخ

نفخ که به عنوان یکی از علائم اولیه بارداری نیز شناخته می‌شود از علائم لانه گزینی جنین است و به دلیل تاثیر پروژسترون بر سرعت گوارش رخ می‌دهد. کمی قبل از پریود نیز ممکن است این اتفاق رخ دهد.

لانه گزینی جنین چه علائمی دارد

حساسیت سینه‌ها به لمس

پس از لانه گزینی، سطح hCG، استروژن و پروژسترون به سرعت افزایش می‌یابند و مجموعه این تغییرات می‌تواند باعث حساسیت سینه نسبت به لمس شود. به ویژه در نوک سینه‌ها. در بعضی زنان این درد با تورم همراه است و می‌تواند تا چندین ماه ادامه داشته باشد.

حالت تهوع

یکی از مشهورترین علائم بارداری؛ حالت تهوع است. در حالی که بعضی معتقدند تهوع در بارداری پسر کمتر است اما لزوماً چنین نیست و حالت تهوع می‌تواند از علائم لانه گزینی جنین پسر و دختر به صورت همزمان باشد. این اتفاق معمولاً از هفته‌ی ۵ بارداری آغاز شده و می‌تواند تا چند ماه ادامه داشته باشد.

سردرد و نوسانات خلقی

افزایش سطح هورمون‌های بارداری می‌تواند منجر به بروز سردرد یا نوسانات خلقی شود. بیشتر زنان حس می‌کنند در این دوران از نظر روحی حساس‌تر و زودرنج‌تراند. در بارداری دختر نوسانات هورمونی شدید‌تر است. بنابراین به عنوان یکی از علائم لانه گزینی جنین دختر می‌تواند به تغییر سریع و زیاد احساسات اشاره کرد.

تغییر دمای بدن

اگر تغییرات روزانه‌ی بدن خون را بررسی کنید، به عنوان یکی از علائم لانه گزینی جنین، متوجه تغییرات دمایی محسوسی خواهید شد. به طور کلی سیر دمای بدن زن حامله چنین است: قبل تخمک گذاری دما کاهش می‌یابد و بعد از آن افزایش می‌یابد و نزدیک قاعدگی دوباره کاهش می‌یابد. اما اگر لانه گزینی رخ داده باشد و باردار باشید، دمای بدن بالا می‌ماند.

خستگی

به نظر می‌رسد احساس خستگی به عنوان یکی از علائم معمولی از بارداری از روز اول تا زایمان ادامه داشته باشد. اما ممکن است در اوایل و لانه گزینی و زمانی که سطح پروژسترون بدن افزایش می‌یابد، احساس خواب آلودگی بیشتر باشد. شایع‌ترین علت خستگی، افزایش سطح پروژسترون است، چه از طریق روند طبیعی بارداری یا داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده است.

لانه گزینی جنین چه علائمی دارد

علائم لانه گزینی جنین دوقلو

آیا علان لانه گزینی در مورد دوقلوها با زمانی که تنها یک جنین است، تفاوتی دارد؟ خونریزی لانه گزینی اغلب با بارداری دوقلو همراه است کمی شدیدتر است زیرا شدت آسیب و افزایش سطح هورمون‌ها در این بارداری بیشتر است. با این حال هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. همچنین ممکن است حتی با وجود بارداری دوقلو شما هنوز هم متوجه‌ی علائم لانه گزینی نشوید.

علائم لانه گزینی جنین در آی وی اف

بعضی گمان می‌کنند در بارداری با انتقال جنین به روش ای وی اف، نسبت به روش طبیعی تفاوت‌هایی وجود دارد. اما حقیقت این است که علائم لانه گزینی بعد از انتقال جنین بسیار مشابه حالت طبیعی ست. و اگر زنی آنها را با شدت بیشتری حس می‌کند، به ویژگی‌های فیزیکی خودش بستگی دارد نه به عمل انجام شده.

چند روز بعد از کاشت IVF علائم شروع می‌شود؟ پس از چند روز، جنین مستقیماً وارد رحم می‌شود. در بیشتر موارد، تقریباً دو هفته طول می‌کشد تا علائم اولیه بارداری رخ دهد.

در زمان لانه گزینی، جنین چند روزه است

هنگامی که جنین به مرحله بلاستوسیست رسید، تقریباً ۵ تا ۶ روز پس از لقاح، از زونا شفاف خود بیرون آمده و فرآیند لانه گزینی در رحم را آغاز می‌کند. البته باید در نظر داشته باشید که با وجود تفاوت‌هایی که در بارداری هر زن وجود دارد، سن جنین در زمان لانه گزینی نیز می‌تواند متفاوت باشد.