رفتار شما با پوستتان در زیبایی و سلامتی آن تاثیر زیادی خواهد داشت علاوه بر این داشتن سبک زندگی نامناسب و عادات غلط در زندگی می‌تواند روی ظاهر پوست شما نیز اثر منفی داشته باشد و اگر این عادات بد را ترک کنید و سبک زندگی خود را اصلاح کنید قطعا پوست زیباتری خواهید داشت. اما کدام عادت بد و رفتار غلط با پوست باعث آسیب به آن می‌شود؟ این اشتباهات همیشه به عمد رخ نمی‌دهد و بعضی اوقات شما کاملا ناآگاهانه به پوست خود صدمه می‌زنید. در این مقاله با چند عادت بد که اثر منفی روی پوست شما دارند و باعث آسیب به آن می‌شوند آشنا خواهید شد.

استفاده از پاک کننده‌ها و اسکراب‌های قوی

پاک کننده‌های صورت که پایه شیمیایی داشته باشند می‌توانند چربی‌های طبیعی و مفید پوست را از سطح آن بزدایند و با تحریک، خشکی و آسیب به پوست شوند. به جای پاک کننده‌های شیمیایی قوی بهتر است از پاک کننده‌های ملایم مثل آب میسلار یا پاک کننده‌های برپایه چربی استفاده کنید که چنین اثری روی پوست ندارند اما کار پاکسازی را نیز به طور کامل انجام می‌دهند. اسکراب کردن صورت نیز اگر درست انجام نشود اثری منفی روی پوست خواهد داشت، کارشناسان توصیه می‌کنند به جای اسکراب‌های فیزیکی از لایه بردار‌های ملایم که حاوی اسیدهای لایه‌بردار هستند استفاده کنید و این کار را دوتا سه بار در هفته انجام دهید تا پوست قابلیت بازسازی داشته باشد.

عادت بد در رفتار با پوست

ورزش کردن در میانه روز

ورزش کردن از عادات خوبی است که برای سلامت بدن بسیار مفید است و روی پوست نیز اثر مثبتی خواهد داشت اما زمان انجام آن اهمیت زیادی دارد. شدت تابش نور خورشید در میانه روز (حدود ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر) در بیشترین خالت خود قرار دارد و اگر ورزش و پیاده روی را در این زمان انجام دهید به پوست خود صدمه خواهید زد. طوری برنامه ریزی کنید که در این زمان تا حد ممکن از منزل خارج نشوید و پوست خود را در معرض اشعه‌های مضر خورشید قرار ندهید. بهترین زمان برای ورزش صبح زود همزمان با طلوع خورشید است.

صحبت کردن با تلفن

این مورد شاید عجیب به نظر برسد اما تلفن همراه یکی از آلوده‌ترین اشیاء موجود در محیط زندگی ما است و شما هنگام صحبت با تلفن این آلودگی‌ها را مستقیما به پوست خود منتقل می‌کنید که باعث انواع مشکلات و تحریک پوست می‌شود. اگر اهل صحبت زیاد با تلفن همراه هستید حتما از هدفون استفاده کنید و بعد از هربار دست زدن به گوشی همراه دستان خود را بشویید. تلفن همراه خود را نیز به طور مرتب با دستمال‌های ضدعفونی کننده تمیز کنید تا آلودگی‌های روی آن انباشته نشوند و به پوست شما انتقال نیابند.

افکار منفی یک عادت بد و مضر برای پوست

اخیرا مطالعاتی در یک انجمن علمی تحقیقاتی در امریکا صورت گرفته است (انجمن ۲۳andme) که در آن ارتباط مستقیمی میان تفکر مثبت و کند شدن فرآیند پیری پوست کشف شده است. نتیجه این مطالعات بسیاری از محققان را به هیجان آورده است چون ثابت می‌کند مردان و زنان می‌توانند فرآیند پیر شدن پوست خود را با تفکرات مثبت و دوری از افکار منفی و بدبینی کنترل کنند. پس به خاطر داشته باشید تفکر منفی یک عادت بد و مضر است که باعث پیری زودرس شما خواهد شد و سعی کنید همیشه دیدی مثبت به زندگی و حوادث داشته باشید تا همیشه جوان بمانید.

خوابیدن روی یک طرف صورت

یکی از اشتباهات رایج که باعث ایجاد چروک در صورت می‌شود خوابیدن به پهلو است. خوابیدن روی یک طرف صورت وزن زیادی را به آن قسمت وارد می‌کند در نتیجه پوست شما تحت فشار قرار می‌گیرد و چروک می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق همیشه سعی کنید به پشت بخوابید. اگر به هر دلیلی (مثل مشکلات تنفسی و سینوسی) نمی‌توانید به پشت بخوابید بهتر است به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا این مشکل را برای همیشه درمان کنید.

خوابیدن با آرایش یک عادت بد برای پوست

هرکسی می‌داند که خوابیدن با آرایش باعث ایجاد چروک روی صورت، بسته شدن روزنه‌های پوستی و آکنه می‌شود اما لازم است بدانید تنها مواد آرایشی نیستند که باعث این مشکلات می‌شوند. پوست شما در طول روز مقدار زیادی چربی ترشح می‌کند و آلودگی‌ها و رادیکال‌های آزاد محیط را به خود جذب می‌کند و اگر این مواد در شب روی صورت باقی بمانند باعث تحریک پوست، آکنه و چروک‌های پوستی می‌شوند پس فراموش نکنید که هر شب صورت خود با پاک کننده ملایم و مناسب پاک کنید تا پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

عادت بد در رفتار با پوست

نزدن مرطوب کننده زیر چانه

مراقبت پوست بیشتر افراد تنها محدود به مرزهای صورت است و کمتر به قسمت زیر چانه، گردن و سینه توجه می‌شود و به همین دلیل است که این قسمت‌ها قبل از صورت دچار چروک و پیری می‌شوند. پس این عادت بد و غلط را ترک کنید و ا این به بعد هنگام استفاده از مرطوب کننده، لایه بردار و سایر محصولات مراقبتی و ضدپیری آن را زیر چانه و روی گردن خود هم بزنید.

دست زدن به صورت

مالیدن دستان آلوده به صورت، دست زدن به جوش‌ها و فشار دادن صورت از عادات غلطی هستند که متاسفانه بسیار رایج است و باعث آلودکی صورت، تحریک پوست و ایجاد آکنه و بدتر شدن آکنه‌های فعلی می‌شود و می‌تواند جای جوش و زخم هم به جا بگذارد. برای پیشگیری از این اتفاق سعی کنید عادت بد دست زدن به صورت را ترک کنید تا پوستی سالم داشته باشید.

رعایت نکردن بهداشت روبالشی

اگر به طور مرتب روبالشی خود را نمی‌شویید بهتر است هرچه زودتر برای سلامت پوست خود این عادت بد را ترک کنید و حتما برنامه مشخصی برای این کار داشته باشید. چون پوست شما در طول شب در تماس مستقیم با روبالشی و ملحفه‌های شما است بنابراین اگر هر نوع آلودگی روی آن‌ها وجود داشته باشد مستقیما به پوست شما منتقل خواهد شد که می‌تواند باعث عفونت‌های پوستی، آکنه و مشکلات دیگر شود. کارشناسان توصیه می‌کنند حداقل هر دوهفته یک بار روبالشی و ملحفه‌های خود را با شوینده‌های ضدباکتری بشویید تا پوستتان تمیز و سالم باقی بماند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)