براش های آرایشی کاربرد زیادی در آرایش دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توان آرایشی حرفه‌ای و زیبا داشت. اما استفاده کردن از براش های آرایشی باعث کثیف شدن آن‌ها می‌شود، مواد آرایشی اعم از پودری و مایع روی آن‌ها می‌نشیند و این مواد با چربی و کثیفی پوست شما مخلوط می‌شود. در نتیجه پس از چند بار استفاده، مخلوطی از باکتری و چربی روی براش های آرایشی وجود خواهد داشت که مستقیما به پوست شما منتقل و باعث بروز انواع مشکلات پوستی خواهد شد. به همین دلیل لازم است که هر چند وقت یک بار این براش‌ها را تمیز کنید و بشویید. اما شستن اشتباه یا ناکامل این براش‌ها به آن‌ها صدمه وارد می‌کند و ممکن است آلودگی‌های آن را به طور کامل از بین نبرد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم گفت که چطور براش های آرایشی خود را به دو روش تمیز کنید و بشویید بدون آن که به آن‌ها صدمه وارد کنید.

شستشوی عمیق براش های آرایشی

هر ماه یک بار لازم است که براش های آرایشی خود را عمیق و کامل بشویید، به خصوص براش‌هایی که برای آرایش صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا براش‌هایی که برای مواد آرایشی مایع مثل خط چشم و کانسیلر و … کاربرد دارند. این براش‌ها خیلی سریع‌تر از براش‌های مخصوص پودر، باکتری‌ها را به خود جذب می‌کنند و می‌توانند باعث بروز مشکلات پوستی مثل آکنه و التهاب شوند. این کار بیش از چند دقیقه زمان شما را نخواهد گرفت پس حتما شستشوی عمیق براش‌های آرایشی را هر ماه یک بار به عنوان بخشی از برنامه مراقبتی پوست خود در نظر بگیرید (البته اگر هر روز آرایش می‌کنید شاید لازم باشد به دفعات بیشتری این کار را انجام دهید).

براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید

واضح است که کیفیت براش‌های شما در این فرآیندها تاثیر مستقیمی دارد. اگر از براش‌های بی‌کیفیت استفاده کنید پس از چند بار شستشوی عمیق، آسیب‌های وارد شده به موها و ساختار براش در حدی خواهد بود که دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید. اما اگر برای خرید براش‌های باکیفیت سرمایه گذاری کنید با شستشوی منظم و صحیح می‌توانید یک عمر از آن‌ها استفاده کرده و آرایشی حرفه‌ای و زیبا داشته باشید. فرآیند شستشوی عمیق براش های آرایشی در چهار مرحله زیر انجام می‌شود:

موهای براش را خیس کنید: ابتدا موهای براش را زیر آب ولرم بگیرید تا کاملا خیس شوند اما دقت کنید که تمام قسمت سر براش در آب غوطه ور نشود. اگر عمق ریشه موهای براش خیس شود چسب به کار رفته در آن آسیب می‌بیند و عمر براش‌های شما کوتاه‌تر خواهد شد.

از شوینده مناسب استفاده کنید: در مرحله بعد یک شوینده مناسب انتخاب کنید، این شوینده هرچه ملایم‌تر باشد بهتر است و لازم نیست سراغ شوینده های قوی مثل مایع ظرفشویی و لباسشویی بروید. برخی برندها شوینده‌هایی مخصوص برای براش های آرایشی طراحی و تولید کرده‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما یک شامپوی ملایم یا شامپو بچه و حتی شوینده صورت (که در عمل برای پاک کردن آرایش طراحی شده است) نیز گزینه مناسبی است و به موهای براش آسیب وارد نمی‌کند. در این مرحل بهتر است براش هایی را که از موی طبیعی ساخته شده‌اند از براش‌های موی مصنوعی جدا کنید و برای هر کدام از شوینده متفاوتی استفاده کنید. براش‌های موی مصنوعی مقاومت بیشتری دارند و شما می‌توانید از شوینده قوی‌تری مثل صابون مایع را برای شستن آن‌ها به کار ببرید.

فشار دهید و بچرخانید: پس از خیس کردن براش‌ها و تدارک دیدن شوینده مناسب، مقداری از شوینده را روی کف دست خود بریزید و براش را روی کف دست خود بچرخانید و فشار دهید تا شوینده به تمام موهای آن نفوذ کند. پدهایی پلاستیکی وجود دارند که برای شستشوی براش طراحی شده‌اند و شما می‌توانید براش را روی سطح بافت‌دار آن‌ها حرکت دهید تا تمام آلودگی‌ها و مواد آرایشی از آن زدوده شود.

آبکشی کنید: در این مرحله براش را آبکشی کنید تا مواد شوینده از آن کاملا جدا شود. در این مرحله دقت داشته باشید که براش را سربالا نگیرید چون این کار باعث می‌شود آب و مواد شوینده به قسمت‌های داخلی براش نفوذ کند و باعث از بین رفتن چسب و پوسیدگی دسته براش شود. اجازه ندهید شوینده مدت زیادی روی موهای براش باقی بماند و هر براش را بلافاصله پس از شستشوف آبکشی کنید.

خشک کنید: خشک کردن را در دو مرحله انجام دهید، ابتدا براش را به آرامی روی یک حوله تمیز فشار دهید تا آب اضافی آن کاملا گرفته شود و با دست به موهای براش حالت دهید تا به صورت کج و نامنظم خشک نشوند. سپس براش‌ها را روی لبه کانتر آشپزخانه یا میز طوری قرار دهید که سر آن‌ها به طرف بالا نباشد و موها نیز از هیچ جهتی تحت فشار نباشند، همچنین می‌توانید آن‌ها را به شکل سرو ته از محل مناسبی آویزان کنید تا کاملا خشک شوند. خشک شدن کامل براش‌ها چند ساعت زمان می‌برد و پس از آن می‌توانید مجددا از آن‌ها استفاده کنید.

براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید

تمیز کردن براش آرایشی

در بیشتر مواقع شستشوی عمیق برای تمیز ماندن براش‌های آرایشی کافی نیست و شما باید هر چند وقت یک بار براش‌های خود را تمیز کنید. به طور مثال وقتی قصد آرایش چشم‌های خود را دارید از چندین رنگ سایه استفاده می‌کنید و در این میان ممکن است براش‌های کافی برای این کار نداشته باشید و شستن براش‌ها اجتناب ناپذیر باشد. در این شرایط یک تمیز کردن ساده می‌تواند جوابگوی نیاز شما باشد بدون آن که به شستن کامل براش‌ها احتیاج داشته باشید. برای این منظور می‌توانید از یک اسپری پاک کننده استفاده کنید، اسپری را روی براش بزنید و با یک دستمال، کثیفی‌های آن را پاک کنید تا تروتازه شود.

اگر اسپری مخصوص این کار را در اختیار ندارید می‌توانید از یک دستمال مرطوب استفاده کنید. در هر صورت فراموش نکنید که مراقبت درست از براش‌ها و شستشوی صحیح آن‌ها نیاز شما را به خرید براش‌های جدید برطرف می‌کند و شما مجموعه‌ای کامل و بی‌نقص از ابزارهای آرایشی را در اختیار خواهید داشت که با کمک آن‌ها می‌توانید آرایش کاملی داشته باشید بدون آن که هزینه زیادی را بپردازید.

براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)