زیبایی و شادابی پوست شما در گرو نگهداری و مراقبت صحیح از آن است. پوست شما نیازهای متعددی دارد مثل مرطوب کردن، لایه برداری، محافظت در مقابل عوامل محیطی و … که هر یک با محصولات مناسبی قابل برطرف شدن هستند. اما علم زیبایی و مراقبت پوست یک علم در حال تغییر و پیشرفت است و هر روز یافته‌های جدیدی در این زمینه کشف می‌شود. پس برای همه کسانی که به زیبایی و شادابی پوست خود اهمیت می‌دهند ضروری است که دانش خود را پیوسته به روز کنند. ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز جدیدترین یافته‌ها و نکات را در مورد زیبایی و شادابی پوست برای شما بیان خواهیم کرد تا اطلاعات خود را در این زمینه به روز کنید و زیبایی و شادابی پوست پوست خود را تضمین کنید.

چند محصول جدید که می‌تواند زیبایی و شادابی پوست را تضمین کند

در دنیای آرایش و زیبایی هر روز محصولات جدیدی وارد بازار می‌شوند که برخی از این محصولات می‌توانند کار چند محصول را همزمان برای شما انجام دهند و علاوه بر تضمین زیبایی و شادابی پوست در وقت شما نیز صرفه جویی کنند. سه نمونه از این محصولات جدید را در ادامه خواهید شناخت.

ژل‌های پاک کننده: ژل‌های پاک کننده همان طور که از نامشان پیداست کار پاکسازی کامل پوست را انجام می‌دهند اما فایده آن‌ها به همین مورد محدود نمی‌شود. این محصولات حاوی گلایسولیک اسید هستند که اثر جوانسازی  ضدلک دارند و علاوه بر آن با متعادل کردن اسیدیته پوست، باعث خنک شدن و کاهش التهاب آن می‌شوند. این ژل‌ها کار سرم  ضدلک و تونر و پاک کننده را با هم انجام می‌دهند و پوست شما را تمیز و شاداب می‌کنند.

زیبایی و شادابی پوست

سرم‌های تقویت کننده: سرم‌هایی که حاوی ویتامین E و C هستند اثر مرطوب کنندگی، آنتی اکسیدانی و جوان کنندگی دارند و استفاده از آن‌ها برای جلوگیری از پیری پوست، کاهش عوارض آلودگی هوا و … برای همه در هر سنی توصیه می‌شود.

 

روغن‌های احیا کننده: روغن‌های احیا کننده پوست حاوی چربی‌های ضروری برای پوست هستند و نه تنها رطوبت و شادابی آن را تضمین می‌کنند بلکه با داشتن مواد مغذی به تقویت و احیای پوست نیز کمک می‌کنند. این روغن‌ها حاوی سرامید هستند که لایه بیرونی پوست را بازسازی می‌کند و از نازک شدن پوست جلوگیری می‌کند. در کنار آن روغن‌های طبیعی و ویتامین E هم می‌تواند به شادابی و تقویت بیشتر پوست کمک کند.

زیبایی و شادابی پوست

ماسک زیر بغل، واقعیت یا شوخی؟

این روزها همه جا صحبت از ماسک است، از ماسک صورت گرفته تا ماسک پا و دست و ماسک مو و حتی ماسک شکم برای خانم‌های باردار. ماسک زیربغل شاید بیشتر شبیه به یک شوخی باشد اما واقعیت دارد. مساله این است که کمتر کسی به پوست زیربغل اهمیت می‌دهد و تنها چیزی که در مورد آن مهم است از بین بردن موهای زائد زیربغل است. اما زیبایی و شادابی پوست زیربغل نیز اهمیت دارد و اگر می‌خواهید زیربغل شما هم سالم و شاداب باشد این ماسک بهترین راه حل است. اما ماسک زیربغل دقیقا چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ پوست زیربغل در تماس مستقیم با غدد لنفی قرار دارد و استفاده از یک ماسک دتوکس در این قسمت می‌تواند سموم را خیلی سریع‌تر از بدن شما دفع کند. اما چرا باید این ماسک روی زیربغل استفاده شود؟

زیبایی و شادابی پوست

پوست زیربغل با عرق کردن وظیفه تنظیم دمای بدن را به عهده دارد اما پوست این قسمت فرصت کافی برای تنفس ندارد. چون ما هر روز از ضدعرق‌ها و دئودورانت‌ها برای از بین بردن بوی بدن عرق استفاده می‌کنیم و این محصولات حاوی مواد شیمیایی مثل آلومینیوم، پارپابن، فتالات و فرمالدهید هستند که عملکرد پوست زیربغل را مختل می‌کنند. در این شرایط پوست زیربغل به یک استراحت واقعی نیاز دارد و ماسک این فرصت را به آن می‌دهد. اما برای استفاده از ماسک زیربغل آن را روی پوست زیربغل بزنید و بازوی خود را بالا نگه دارید. پس از ۱۵ دقیقه می‌توانید ماسک را بشویید و در این مدت بهتر است بازوی خود را پایین نیاورید و یا برای راحتی دراز بکشید. پس از آن روی زیربغل دیگر هم ماسک بزنید و این کار را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید تا زیبایی و شادابی پوست زیربغل شما تضمین شود.

آیا ممکن است بدن شما نسبت به دئودورانت مقاوم شود؟

بسیاری از ما به استفاده از دئودورانت عادت داریم پس از هر بار استحمام در اولین مرحله از دئودورانت استفاده می‌کنیم. دئودورانت محصولی است که از مواد شیمیایی مختلفی ساخته شده است، این مواد باعث کاهش تعریق می‌شوند، باکتری‌های موجود در زیربغل را از بین می‌برند و در نتیجه بوی بد عرق را کاهش می‌دهند. بنابراین برای افرادی که زیاد عرق می‌کنند و عرق آن‌ها بدبو است دئودورانت در اشکال مختلف آن می‌واند یک راه نجات باشد. اما مطالعات نشان داده است که بدن شما می‌تواند به مرور زمان نسبت به دئودورانت مقاوم شود یعنی پس از آن این محصول روی پوست اثری نخواهد داشت و باعث کاهش تعریق نخواهد شد.

زیبایی و شادابی پوست

دکتر ربکا بکست متخصص پوست می‌گوید: “مطالعات نشان داده است که وقتی شما از یک محصول مثل دئودورانت برای کاهش دادن باکتری‌های زیربغل استفاده می‌کنید نسبت تعداد باکتری‌های مختلف روی پوست تغییر می‌کند و این تغییر باعث می‌شود که باکتری‌های جدید نسبت به مواد شیمیایی دئودورانت مقاوم شوند و از بین نروند.” این تغییر و جهش مشابه چیزی است که در مورد آنتی بیوتیک‌ها رخ می‌دهد، پس اگر اخیرا احساس می‌کنید که با وجود استفاده از دئودورانت همچنان بدن شما بوی بد عرق می‌دهد نگران نباشید. فقط کافی است از یک دئودورانت جدید استفاده کنید. دکتر بکست توصیه می‌کند برای جلوگیری از ایجاد این نوع مقاومت از دئودورانت‌های مختلف استفاده کنید (حداقل هر شش ماه یک بار برند دئودورانت خود را عوض کنید) تا باکتری‌ها فرصت تطبیق و مقاومت نداشته باشند.

دئودورانت کاهنده مو چیست؟

وجود موهای زائد در بدن همیشه دردسرساز است و همه دوست دارند با از بین بردن این موها به روش‌های مختلف پوستی مثل پوست کودکان داشته باشند. با استفاده از تیغ موها زیرپوستی می‌شوند و پس از چند روز دوباره رشد می‌کنند. وکس کردن هم دردناک است و دردسرهای خاص خودش را دارد. استفاده از لیزر هم هرچند نتیجه خوبی به دنبال دارد اما هزینه آن بالا است و چندین جلسه درمان مداوم برای مشاهده نتیجه ضروری است. اما اخیرا محصول جدیدی وارد بازار شده است که با نام دئودورانت کاهنده مو شناخته می‌شود.

این محصول نوعی اسپری است که روی قسمت‌های مودار پوست زده می‌شود و با کاهش دادن تکثیر کراتینوسیت در پوست، از رشد فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کند. این محصول رشد سلولی را کاهش می‌دهد و با اثر ضدالتهابی که دارد هیچ تاثیر منفی روی پوست شما نخواهد داشت. دئودورانت‌های کاهنده مو در دو نوع مخصوص صورت و مخصوص بدن طراحی شده‌اند که با استمرار در استفاده می‌توان تاثیر چشمگیر آن‌ها را در کاهش موهای زائد مشاهده کرد. البته استفاده از این اسپری به معنای این نیست که شما می توانید تیغ زدن و اصلاح را کنار بگذارید اما نیاز به این کار به مراتب کمتر از گذشته خواهد بود و با ظریف شدن و نازک شدن موها، اصلاح کردن هم چندان آزاردهنده نخواهد بود.

 

آیا وازلین می‌تواند باعث پرپشت شدن ابروها شود؟

نازک بودن و ضعیف بودن موهای ابرو جزو مشکلاتی است که بسیاری از خانم‌ها با آن درگیر هستند، حال این مشکل می‌تواند ناشی از برداشتن بیش از حد ابروها یا نازک بودن طبیعی و ژنتیکی آن‌ها باشد. در هر صورت با محبوب شدن ابروهای پرپشت و تیره این مشکل بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند. حتما شما هم شنیده‌اید که زدن وازلین به ابروها می‌تواند باعث پرپشت شدن و تقویت آن‌ها شود. اما این گفته تا چه حد صحت دارد؟ وازلین یک روغن قوی با خاصیت آبرسانی بالا است که می‌تواند فواید زیادی برای پوست و موی شما داشته باشد اما پرپشت کردن ابروها جزو فواید آن نیست، یافته‌ها نشان می‌دهد که وازلین نمی‌تواند باعث تقویت موهای ابرو شود.

زیبایی و شادابی پوست

 تقویت ابروها به عوامل متعددی بستگی دارد مثلا افزیش دادن گردش خون زیر پوست ابرو با برس کشیدن و ماساژ دادن، تغذیه مناسب و تحریک فولیکول‌های مو با استفاده از سرم‌ها و مواد تقویت کننده دیگری که توسط پزشک و متخصص تجویز می‌شوند. استفاده از سرم‌های تقویت کننده مخصوص ابرو و مژه (که البته قیمت بالایی هم دارند) می‌تواند موهای ابروهای شما را تقویت کند و به پرپشت شدن آن کمک کند. در این میان چیزی که واضح است این است که وازلین تاثیری در این رشد و تقویت ندارد. اما این روغن طوبت مورد نیاز پوست و مو را تامین می‌کند و می‌تواند به عنوان حالت دهنده موی ابرو و مژه مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از وازلین هیچ تاثیر منفی روی موهای ابروهای شما نخواهد داشت البته ممکن است در واردی باعث  بسته شدن روزنه‌های پوستی و ایجاد آکنه شود که در این صورت بهتر است مصرف آن را قطع کنید.

زیبایی و شادابی پوست

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)