با تغییر فصل، شرایط آب و هوایی هم تغییر می‌کند و این شرایط روی وضعیت پوست ما اثر می‌گذارد. با این تغییرات ما به روش‌های درمانی پوست مناسب با این شرایط نیاز داریم و باید برنامه مراقبت پوست خود را مطابق با این شرایط و تغییرات تطبیق دهیم. با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا، تغییرات آب و هوایی تاثیر چشمگیری روی وضعیت پوست بیشتر افراد دارد و باعث می‌شود که پوست خشک‌تر، حساس‌تر و آسیب پذیرتر شود. بنابراین لازم است که روش‌های درمانی پوست و برنامه مراقبت پوست متناسب با این وضعیت و تغییرات، تطبیق پیدا کند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز روش‌های درمانی پوست را که برای استفاده در فصل پاییز مناسب هستند به شما معرفی خواهیم کرد و خواهیم گفت که برای شادابی بیشتر پوست در این فصل اعمال کدام تغییرات در برنامه مراقبتی پوست شما ضروری است.

جایگزین کردن ویتامین C با رتینول برای شادابی و درخشش پوست

چیزی که در فصل تابستان اهمیت بیشتری دارد مراقبت از پوست در مقابل نور خورشید است و اگر قرار است در این فصل از سرم استفاده شود سرم ویتامین C بهترین گزینه است. چون این سرم اثر آنتی اکسیدانی بالایی دارد و از پوست شما در مقابل عوامل محیطی مثل اشعه‌های مضر خورشید و رادیکال‌های آزاد دیگر حفاظت می‌کند. در این فصل استفاده از سرم‌های رتینول ایده خوبی نیست چون رتینول پوست را نسبت به نور خورشید حساس‌تر می‌کند و باعث التهابات و مشکلات پوستی شدید می‌شود. اما در فصل پاییز که شدت تابش نور خورشید کمتر می‌شود شما می‌توانید از سرم‌های رتینول به جای سرم‌های ویتامین C استفاده کنید و پوست خود را شاداب‌تر، زیباتر و جوان‌تر کنید. البته استفاده از ضدآفتاب را نیز در این فصل فراموش نکنید.

روش‌های درمانی پوست برای زیبایی

بهره گرفتن از غذاهای فصلی پاییز و مزایای آن‌ها برای پوست

در هر فصلی غذاهای خاصی فراوان می‌شوند که این غذاها اغلب با شرایط آب و هوایی آن فصل هماهنگی دارند. خوردن غذاهای فصلی هم هزینه کمتری برای شما دارد و هم پوست شما را از فوایدی که دارند بهره مند می‌کند. فصل پاییز فصل رونق محصولات مختلفی است از جمله کدوتنبل، سیب زمینی شیرین، کلم برگ و کلم بروکلی که منبعی غنی از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند و قیمت مناسبی هم دارند. فراموش نکنید که مصرف این سبزیجات به صورت تازه فواید بسیار بیشتری برای پوست شما دارد تا زمانی که بخواهید آن‌ها را به صورت ترشی و شور و فرآوری شده مصرف کنید. علاوه بر این سبزیجات، از مصرف ادویه‌های مفیدی مثل زنجبیل و دارچین هم غافل نباشید چون اثر سم زدایی آن‌ها برای پوست بسیار مفید است.

روش‌های درمانی پوست برای زیبایی

تمرکز بیشتر روی حفظ رطوبت پوست

بسته به منطقه‌ای که در آن سکونت دارید، سرد شدن هوا به منزله کاهش رطوبت است و وقتی رطوبت جو کاهش پیدا می‌کند لایه بیرونی پوست شما نیز رطوبت بیشتری از دست داده و خشک‌تر می‌شود. این خشکی به منزله حساس شدن و ملتهب شدن پوست و مستعد شدن آن برای آسیب های بعدی است. برای حفظ رطوبت پوست در این فصل شما به یک مرطوب کننده قوی‌تر نیاز دارید مثل کرم شب یا سرم‌های حاوی روغن‌های مرطوب کننده. اگر از ماسک‌های جذب کننده چربی مثل ماسک رس استفاده می‌کنید آن را با یک ماسک رطوبت رسان مثل ماسک هیالورونیک اسید، پپتاید و … جایگزین کنید. استفاده از دستگاه‌های بخور در محیط هم می‌تواند به جبران رطوبت از دست رفته پوست در فصل سرما کمک کند.

روش‌های درمانی پوست برای زیبایی

استحمام صحیح، یکی از روش‌های درمانی پوست

هیچ چیز به اندازه یک حمام داغ در یک روز سرد دلچسب نیست اما آب داغ و بخار با از بین بردن چربی طبیعی پوست و لایه محافظ آن باعث افزایش خشکی و التهاب می‌شود. علاوه بر این حمام کردن با آب داغ سطح انرژی بدن را کاهش می‌دهد چون وقتی از حمام داغ خارج می‌شوید بدن شما به تدریج سرد شده و سیگنال‌هایی به مغز می‌فرستد که به معنای نزدیک شدن وقت خواب است. اما در مقابل حمام با آب سرد و ولرم اگرچه در یک روز سرد به نظر دلچسب نمی‌رسد اما می‌تواند سیستم لنفاوی بدن را تقویت کرده و علاوه بر حفظ رطوبت و شادابی پوست، سطح انرژی بدن را نیز بالاتر ببرد.

 

ارتقای کیفیت لایه برداری به عنوان یکی از روش‌های درمانی پوست

در فصل تابستان لایه برداری عمیق چندان توصیه نمی‌شود چون این کار پوست را نسبت به اشعه‌های مضر خورشید حساس‌تر می‌کند. اما با شروع فصل پاییز می‌توان به تدریج لایه برداری را به روش عمیق‌تر و موثرتر انجام داد. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد، از لایه برداری فیزیکی با اسکراب‌های مختلف گرفته تا پیلینگ‌های شیمیایی که پوست را به طور عمیق پاکسازی و لایه برداری می‌کنند اما لازم است که شما متناسب با جنس و شرایط پوست خود یک روش لایه برداری را انتخاب کرده و به طور مرتب انجام دهید.

روش‌های درمانی پوست برای زیبایی

تخلیه سیستم لنفاوی برای برای تقویت و شادابی پوست

خستگی لنفاوی یکی از عوامل اصلی بروز تیرگی در اطراف چشم، کدر شدن پوست، بروز چروک‌های سطحی و حتی آکنه است. تخلیه سیستم لنفاوی نه تنها می‌تواند به درخشان شدن پوست و از بین رفتن پف‌ها و تیرگی‌ها کمک کند بلکه به عنوان یک نوع ورزش پوستی عمل کرده، ماهیچه‌های صورت را تقویت کرده، اندورفین آزاده کرده و اکسیژن رسانی به بافت‌های پوست را افزایش می‌دهد. اما چطور می‌توان تخلیه سیستم لنفاوی را انجام داد؟ این کار با یک برس خشک مناسب به سادگی امکان پذیر است و شما می‌توانید در منزل هم آن را انجام دهید. سه تا پنج دقیقه قبل از حمام با حرکات کوتاه و محکم برس کشیدن را از پاها آغاز کنید و تا قلب ادامه دهید.

روش‌های درمانی پوست برای زیبایی

تقویت پوست با استفاده از ماساژ صورت

اگر برنامه ماهانه‌ای برای بهره مندی از ماساژ صورت ندارید فصل پاییز بهترین زمان برای این کار است چون ماساژ پوستی می‌تواند آسیب‌های ناشی از تابستان را درمان کرده و به بهبود و تقویت پوست در پاییز کمک کند. البته ماساژ پوستی به طور تخصصی در سالن‌های زیبایی و کلینیک‌ها انجام می‌شود اما خود شما هم می‌توانید انواع ساده ماساژ پوستی را به همراه ماسک‌های تقویت کننده مورد استفاده قرار دهید تا زیبایی و شادابی پوست شما تضمین شود.

روش‌های درمانی پوست برای زیبایی

رطوبت رسانی به موها در روزهای آخر هفته و تعطیلات

خشک شدن هوا تنها به پوست صورت شما صدمه نمی‌زند بلکه موها هم در هواس سرد و خشک، حساس‌تر و آسیب پذیرتر می‌شوند. همچنین اگر در تابستان از موهای خود در مقابل تابش خورشید و کلر موجود در آب استخر محافظت نکرده باشید این آسیب‌ها جدی‌تر خواهند شد. پس با شروع پاییز وقت آن می‌رسد که رطوبت مورد نیاز موهای خود را تامین کنید. ماسک‌های رطوبت رسان و تغذیه کننده مثل ماسک روغن جوجوبا، ماسک روغن نارگیل و روغن شی می‌توانند رطوبت و شادابی پوست شما را تامین کنند اما برای راحتی، بهتر است این کار را در روزهای آخر هفته انجام دهید تا در طول هفته موهایی شاداب و درخشان داشته باشید.

روش‌های درمانی پوست برای زیبایی

معاینه کامل پوست برای پیشگیری از بیماری‌ها

شما در طول تابستان در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرید و این اشعه‌های مضر می‌توانند به پوست شما صدمه بزنند. بنابراین لازم است که با آغاز فصل پاییز به متخصص پوست مراجعه کرده و پوست خود را به طور کامل معاینه و آزمایش کنید. معاینه پوست و بررسی وضعیت آن تصویر بهتری از شرایط آن در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید با تجویز پزشک برای ماه‌های آینده برنامه ریزی کنید و بهتر و کامل‌تر از پوستتان مراقبت کنید.

روش‌های درمانی پوست برای زیبایی

میکرونیدلینگ به عنوان یکی از موثرترین روش‌های درمانی پوست

میکرونیدلینگ در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین روش‌های درمانی پوست است که تاثیری چشمگیر در بهبود شرایط پوستی دارد. رول میکرونیدلینگ یک رول پوشیده از سوزن‌های بسیار ریز است که لایه بیرونی پوست را سوراخ می‌کنند و پوست برای درمان این زخم‌های بسیار ریز، کلاژن بیشتری ترشح می‌کند. به این ترتیب تیرگی‌ها، لکه‌ها و ناصافی‌های پوست از بین می‌روند و پوست درخشان‌تر و زیباتر می‌شود. این روش درمانی برای فصل پاییز بسیار مناسب است چون در طول تابستان ممکن است لکه‌های ناشی از نور خورشید در سطح پوست شکل گرفته باشند و این روش درمانی به از بین رفتن آن‌ها کمک می‌کند. شما می‌توانید میکرونیدلینگ را در منزل و با تهیه یک  درمارولر استاندارد انجام دهید و یا می‌توانید به کلینیک‌های درمانی مراجعه کرده و از متخصصین بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند.

روش‌های درمانی پوست برای زیبایی

بازبینی مجدد روش‌های مراقبتی پوست

مراقبت از پوست یک وظیفه مهم و جدی برای همه کسانی است که می‌خواهند همیشه پوستی زیبا داشته باشند و پیری را به تعویق بیندازند. اما یک برنامه مراقبتی پوست و روش‌های درمانی پوست زمانی خوب و موثر خواهد بود که متناسب با پوست شما و شرایط شما برنامه ریزی شده باشد. اگر قصد بازبینی برنامه مراقبتی پوست خود را دارید شروع فصل پاییز بهترین زمان برای این کار است. شما با بررسی محصولاتی که مورد استفاده قرار می‌دهید و حذف محصولات اضافی، نامناسب و محصولاتی که در تهیه آن‌ها از مواد شیمیایی مضر استفاده شده یا در آزمایش آن‌ها از حیوانات استفاده می‌شود کنار بگذارید و بر اساس نیازهای جدید خود محصولاتی جدید و مناسب تهیه کنید تا در فصل‌های آینده پوستی زیباتر و سالم‌تر داشته باشید.

روش‌های درمانی پوست برای زیبایی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)