سراسر سطح پوست ما از روزنه‌های کوچکی پوشیده شده که در حال عادی قابل دیدن نیستند. این روزنه‌های پوستی وظیفه تنفس پوست و جذب و دفع مواد را به عهده دارند. اما گاهی عوامل داخلی و خارجی باعث می‌شود که این روزنه‌ها بزرگ شوند و ظاهر صاف و یکدست پوست را برهم بزنند و عوارضی برای زیبایی و سلامت پوست به دنبال داشته باشند. در این مقاله روش‌هایی برای کوچک کردن و بستن روزنه‌های پوستی برای داشتن پوستی زیبا و شفاف را بیان خواهیم نمود.

پاکسازی صورت

صورت خود را هر شب قبل از خواب بشویید: حتی اگر آرایشی روی صورت نداشته باشید اگر بدون شستن صورت به رختخواب بروید همه چربی‌های صورت و کثیفی‌های که در طول روز جذب شده است با خود به رختخواب می‌برید که باعث بسته شدن روزنه‌های پوست و شروع مشکل می‌شود. پس قبل از خواب حتما با آب ولرم صورت خود را بشویید و با حوله تمیز خشک کنید. یک روش سریع برای بستن روزنه‌های پوستی استفاده از یخ است، یک کیسه آب یخ را روی صورت خود بگذارید تا روزنه‌ها بسته شوند. این کار قبل از خواب بیشتر توصیه می‌شود.

از یک پاک کننده ملایم مناسب پوست استفاده کنید: برخی از پاک کننده‌های صورت حاوی موادی قوی هستند که باعث تحریک پوست می‌شود و تحریک پوست روزنه‌های پوستی را بازتر و بزرگ‌تر نشان می‌دهد. از شوینده‌ها و پاک کننده‌هایی که حاوی سولفات  یا الکل باشند استفاده نکنید چون همه چربی پوست را پاک کرده و باعث تحریک و التهاب می‌شود. شوینده‌هایی که حاوی دانه‌های ریز ماساژ دهنده هستند برای استفاده روزانه مناسب نیستند و باید حداکثر هفته‌ای دوبار استفاده شوند.

صبح‌ها با آب سرد صورت خود را بشویید: صبح‌ها پس از بیدار شدن از یک خواب کامل و خوب آب سرد روی صورت خود بزنید، این کار باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی و نشاط بیشتر صبحگاهی می‌شود و نیازی به استفاده از پاک کننده و شوینده خاصی وجود ندارد به شرطی که شب قبل از خواب از آن استفاده کرده باشید.

چند روز یکبار لایه‌برداری کنید: سلول‌های مرده روی سطح پوست با عرق و چربی پوست ترکیب می‌شوند و باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی و تحریک آن‌ها می‌شوند. برای جلوگیری از ایجاد این حالت باید حداقل هفته‌ای دوبار لایه برداری صورت را انجام دهید که روش انجام آن در مطالب قبلی روش لایه برداری طبیعی به طور کامل توضیح داده شد.

استفاده از پاک کننده ملایم باعث کوچک شدن روزنه‌های پوستی می شود

خالی کردن و پاکسازی روزنه‌های پوستی

از بخور استفاده کنید: روزنه‌های باز روی پوست به خصوص روی بینی مستعد به جا گذاشتن نقاط سیاه رنگ هستند، این نقاط سرسیاه را می‌توانید با فشار خارج کنید اما این کار را باید روی پوست تمیز و نرم و با ابزارها و دست تمیز انجام دهید. برای این که خارج کردن نقاط سرسیاه به راحتی انجام شود و کل روزنه‌های پوستی شما باز و تمیز شوند از بخور آب داغ استفاده کنید، آب جوش را داخ یک ظرف پهن بریزید و صورت خود را روی آن بگیرید تا روزنه‌ها باز و تمیز شوند سپس با آب سر صورت خود را بشویید تا روزنه‌های تمیز کوچک شوند.

از ماسک صورت استفاده کنید: برخی از انواع ماسک‌های طبیعی به پاکسازی روزنه‌های پوست و سطح آن کمک می‌کنند. ماسک رس و ماسک جلبک دریایی چنین خاصیتی دارد که می‌توانید آن‌ها را از داروخانه تهیه کرده و هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

بخور دادن به تمیز کردن روزنه‌های پوستی کمک می کند

مرطوب کردن و تقویت پوست

پس از پاکسازی صورت آن را آبکشی کنید: چه پس از بخور دادن صورت، چه پس از استفاده از پاک کننده حتما در اخر صورت خود را آبکشی کنید. بیشتر افراد این کار را فراموش می‌کنند و در واقع کار آن‌ها ناتمام و بی اثر باقی می‌ماند. آبکشی را ترجیحا با آب ولرم مایل به سرد انجام دهید، آب داغ باعث تحریک پوست و باز شدن روزنه‌های آن می‌شود.

از سرکه سیب استفاده کنید: سرکه سیب یک ماده طبیعی و ملایم و موثر در تقویت پوست است که برای همه انواع پوست مفید است. یک قاشق سرکه سیب را با یک قاشق آب مخلوط کرده و با پنبه روی سطح پوست بمالید و آبکشی کنید سپس از مرطوب کننده خود استفاده کنید.

ماسک عسل به کار ببرید: عسل خالص و طبیعی یک ماده فوق‌العاده موثر برای آب رسانی و تقویت پوست است که به کوچک کردن روزنه‌های پوستی نیز کمک زیادی می‌کند. یک قاشق عسل را روی پوست بمالید و ده دقیقه استراحت کنید سپس با آب ولرم آبکشی کنید، این کار باعث درخشش و زیبایی هرچه بیشتر پوست شما خواهد شد.

مرطوب سازی پوست را مرتب انجام دهید: پس از انجام هر کدام از روش‌های مراقبت پوست استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید چون علت اصلی بیشتر مشکلات پوستی کمبود رطوبت و خشکی و التهاب است که به تحریک پوست و بزرگ شدن روزنه‌های پوستی منجر می‌شود. مرطوب کننده‌ای که استفاده می‌کنید باید بدون چربی، فاقد الکل و مواد معطر باشد و به هیچ عنوان باعث قرمزی و تحریک پوست شما نشود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز، شاخه مراقبت از پوست دنبال کنید. پیشنهادات و انتقادات خود را درباره مطالب مجله در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)