مدتی از شروع سال ۲۰۱۹ می‌گذرد و در این مدت تقریبا همه سبک‌ها و ترندهای مخصوص این سال معرفی شده‌اند از جمله رنگ سال پنتون که توسط شرکت پنتون معرفی می‌شود. این شرکت برای سال ۲۰۱۹ رنگ مرجانی زنده را انتخاب و معرفی کرده است، رنگی گرم و ملایم و شاد که می‌تواند محیط زندگی شما را زیباتر کند. اما چطور می‌توان از رنگ سال پنتون در دکوراسیون منزل استفاده کرد؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز رنگ سال پنتون را به شم معرفی خواهیم کرد و خواهیم گفت که چطور از این رنگ در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید.

رنگ سال پنتون چیست؟

شرکت پانتون یا پنتون Pantone شرکتی در نیو جرسی آمریکا است که که به ‌خاطر سیستم رنگ مخصوص خود شهرت دارد. سیستم رنگی پنتون که به اختصار PMS خوانده می‌شود سیستمی اختصاصی است و در صنایع به ‌ویژه صنایع چاپ و طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.. سیستم تطبیق رنگ پانتون یک سیستم کامل برای تولید رنگ‌های استاندارد است و با استفاده از این استاندارد رنگ، تولیدکنندگان مختلف در مکان‌های متفاوت می‌توانند دقیقا همان رنگی را که مشتری یا کارفرما مد نظر دارد تولید کنند. شرکت پنتون هر سال یک (و گاهی دو) رنگ را به عنوان رنگ غیررسمی سال انتخاب می‌کند که این رنگ تاثیر چشمگیری بر ترندها و سبک‌های طراحی در صنایع مختلف از جمله مد و طراحی داخلی می‌گذارد. در واقع بسیاری از مردم و طراحان، در پاییز هر سال منتظر هستند تا پنتون رنگ سال را معرفی کند تا آن‌ها محصولات جدید خود را بر این اساس طراحی و تولید و وارد بازار کنند.

رنگ سال پنتون

رنگ سال پنتون برای ۲۰۱۹

شرکت پنتون برای سال ۲۰۱۹ “رنگ مرجانی زنده” یا Living Coral را به عنوان رنگ سال انتخاب کرده است. این رنگ یک رنگ بسیار زیبا و شاد است که انرژی بخش بوده و از طیف‌های نارنجی به شمار می‌رود. هدف از انتخاب این رنگ به عنوان رنگ سال پنتون جلب کردن توجه مردم به موجودات دریایی است که به دلیل دخالت‌های انسان در طبیعت، در حال نابودی هستند. همچنین به دلیل گسترش خشونت و ترور در جهان، پنتون سعی کرده با انتخاب یک رنگ شاد و پرتحرک، انرژی مثبتی به دنیای امروز تزریق کند. رنگ مرجانی زنده، یک رنگ قوی و در عین حال ملایم است که اگرچه به صورتی و نارنجی بسیار نزدیک است اما ته رنگ طلایی را هم می‌توان در آن حس کرد.

رنگ سال پنتون

ترفندهایی برای استفاده از رنگ سال پنتون در دکوراسیون منزل

اگر به دنبال این هستید که دکوراسیون منزل خود را به روز کنید استفاده از رنگ سال پنتون یعنی رنگ مرجانی زنده بهترین و ساده‌ترین راه است. اما در گام اول باید بدانید که این رنگ با چه رنگ‌های دیگری بهترین همنشینی را دارد. این رنگ ترکیبی بسیار زیبا با رنگ آبی متوسط و روشن به وجود می‌آورد چون این دو مکمل هم هستند. چنین ترکیبی شاداب و زنده است که یادآور فضای زیر دریا است و انرژی ذهن را تقویت می‌کند. ترکیب مرجانی با رنگ زیتونی نیز زیبا است و ترکیبی زمینی و آرام اما خوشرنگ به وجود می‌آورد. اگر به رنگ‌های تیره‌تر و طیف قهوه‌ای علاقه دارید می‌توانید از ترکیب آن با مرجانی کمک بگیرید. شاید بیشتر افراد تصور کنند چنین ترکیبی بیش از حد روشن و زنده است اما می‌توانید مقدار مرجانی را محدودتر کنید و فقط در اکسسوری‌ها از آن استفاده کنید. دیگر رنگ‌های مکمل مرجانی عبارتند از آبی فیروزه‌ای، خردلی، نعنایی، سبز دریایی و طلایی که اتفاقا جزو رنگ‌های محبوب سال هم هستند.

رنگ سال پنتون

رنگ مرجانی یک رنگ گرم است اما در عین حال ملایم بوده و می‌توان آن را چیزی بین نارنجی و صورتی در نظر گرفت. این رنگ، رنگ خوش بینی، خوش گذرانی و لذت است و ویژگی رنگ‌های تند را دارد اما تند و جسورانه نیست، مثل رنگ‌های پاستل ملایم و دلپذیر است اما مانند آن‌ها کمرنگ و بی‌رمق نیست. شما می‌توانید از رنگ مرجانی در قسمت‌های کوچک مثل تزئینات داخلی استفاده کنید اما مانعی هم برای استفاده از این رنگ در بخشی از دیوار یا مبلمان وجود ندارد. مرجانی در خانواده نارنجی قرار می‌گیرد اما مشکل عدم تطبیق پذیری نارنجی را ندارد. این رنگ با رنگ‌های تیره مثل مشکی و سرمه‌ای هم به خوبی ترکیب می‌شود و جلوه‌ای زیبا به وجود می‌آورد. در کنار سطوح چوبی هم می‌توان از رنگ مرجانی استفاده کرد و طراوت و شکوه خاصی به آن‌ها بخشید.

رنگ سال پنتون

رنگ سال پنتون

مرجانی تطبیق پذیری بالایی دارد و با بیشتر رنگ‌ها هماهنگ می‌شود، از طیف‌های خنثی مثل خاکستری گرفته تا رنگ‌های پاستل و حتی رنگ‌های تند و شاد. اگر نمی‌توانید از این رنگ به مقدار زیاد در فضای منزل خود استفاده کنید توصیه می کنیم سراغ اکسسوری‌های مرجانی مثل کوسن مخمل بروید چون مخمل به رنگ مرجانی زیبایی و جلوه‌ای خاص دارد. اگر جسارت بیشتری دارید می‌توانید یک اکسسوری بزرگ مثل صندلی تاب خور را در این رنگ انتخاب کنید اما در نظر داشته باشید که زیاده روی در استفاده از این رنگ می‌تواند فضای منزل را بیش از حد شلوغ کند. مرجانی زنده یک رنگ برونگرا و شاد است و برخی افراد ممکن است احساس خوبی نسبت به احاطه شدن با این رنگ نداشته باشند پس بهتر است اعتدال را رعایت کنید.

رنگ سال پنتون

اگر به دنبال یک مبلمان خاص و بیانگر هستید می‌توانید سراغ رنگ مرجانی بروید. از آنجایی که این رنگ یک رنگ دریایی محسوب می‌شود در کنار اکسسوری‌های مربوط به دریا مثل صدف و ماهی و … نیز جلوه جذاب‌تری به وجود خواهد آورد. ترکیب مرجانی با دیوارهای سفی منزل نیز زیبا و چشمگیر است و در خانه‌های سنتی هم می‌توان از چنین مبلمانی استفاده کرد. برای این که فضای هماهنگ‌تری به وجود آورید در کنار مبلمان مرجانی از لوازمی که رنگ روشن‌تر و تیره‌تر از آن دارند (در همان طیف مرجانی) استفاده کنید.

رنگ سال پنتون

همان طور که گفتیم رنگ مرجانی شاد و تا اندازه‌ای جسورانه است اما نباید برای استفاده از این رنگ در دکوراسیون منزل خود دچار تردید شوید. پس از اضافه کردن مرجانی به فضای منزل خود خواهید دید که انرژی و اعتماد به نفس به سراغ شما آمده است و فضایی دلپذیر و شاد به وجود آمده است. خوشبختانه به دلیل شاد و روشن بودن این رنگ شما می‌توانید فقط در اکسسوری‌های کوچک یا متوسط از این رنگ استفاده کنید پس لازم نیست هزینه‌های زیادی را برای تغییر و به روز کردن دکوراسیون منزل خود متحمل شوید. مثلا شما می‌توانید فقط چند کوسن مخمل مرجانی، چند گلدان بلوری با ته رنگ مرجانی، رومیزی مرجانی، چراغ و چیزهای دیگری را که چندان جلب توجه نمی‌کنند استفاده کنید و انرژی و زیبایی این رنگ جذاب را به فضای منزل خود تزریق کنید.

رنگ سال پنتون

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه دکوراسیون داخلی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Amara (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)