آیا این لباس برای سن من مناسب است؟ آیا برای پوشیدن آن زیادی جوان یا مسن نیستم؟ این‌ها سوالاتی هستند که هر روز ذهن ما را در مورد رازهای شیک پوشی به خود درگیر می‌کنند. اما هر لباسی محدوده سنی خاصی دارد؟ شادی بتوان چند قانون کلی برای رازهای شیک پوشی در هر سن خاصی بیان کرد اما نمی‌توان مرز و محدوده خاصی را در این مورد قائل شد. افراد شیک پوش بسیاری در رده‌های سنی مختلف این مساله را ثابت کرده‌اند و به ما نشان داده‌اند که سن فقط یک عدد است و نمی‌تواند یک محدودیت باشد. در واقع سلیقه پیر و جوان نمی‌شناسد و کسی که استایل زیبایی دارد به خوبی می‌داند که چه چیزی برای او مناسب‌تر است. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز درباره ارتباط سن و لباس‌هایی که باید بپوشیم مطالبی را بیان خواهیم کرد و در ادامه رازهای شیک پوشی در هر دوره سنی را بازگو خواهیم کرد.

رازهای شیک پوشی در سنین بالا

حتما شما هم قوانین نانوشته خاصی را در مورد محدودیت‌های سنی لباس پوشیدن شنیده‌اید مثلا گفته می‌شود پس از سی سالگی لبه شلوار جین خود را تا نکنید و یا پس از چهل سالگی لباس‌هایی نپوشید که شانه و بازوهای آن نپوشیده باشد. این قوانین تا حد زیادی منطقی به نظر می‌رسد چون فیزیک بدن و سبک زندگی با گذشت زمان تغییر می‌کند و این‌ها مواردی هستند که باید در انتخاب لباس مورد توجه قرار بگیرند. اما این که گفته شود پوشیدن لباس‌های طرح‌دار و رنگی در سنین بالا مجاز نیست هیچ توجیهی ندارد. آیا می‌توان بالا بودن سن و داشتن چین و چروک را با پوشیدن لباس‌های تیره که اتفاقا سن را هم بالا نشان می‌دهند هماهنگ دانست؟ واقعیت این است که چهره‌های مد شناخته شده‌ای در دنیا وجود دارند که بسیاری از این قوانین غیرقابل توجیه را شکسته‌اند و به آیکن‌های مد میانسالی تبدیل شده‌اند.

شیک پوشی در هر سنی ممکن است، رازهای شیک پوشی

آیا پیر شدن به معنای آن است که شما انتخاب‌های بسیار محدودی برای شیک پوشی دارید؟ مثلا وقتی هشتاد ساله شدید فقط مجاز هستید که یک لباس بافتنی خاکستری با دامن و جوراب بپوشید و انتخاب دیگری پیش روی شما نیست؟ همان قدر که این قانون خنده دار به نظر می‌رسد محدود کردن خانم‌های میانسال به لباس‌های تکراری و بیرنگ نیز غیرمنطقی است. اگر شما استایل آیرس آپفل را مشاهده کنید می‌بینید که دنیایی از رنگ‌های شاد و زیبا آن را شکل داده و او در آستانه صد سالگی نیز سر حال و شاداب به نظر می‌رسد. اگرچه افرادی مثل آیریس آپفل شیک پوشی را در ژن خود دارند که از جوانی جزو آیکن‌های مد بوده‌اند و شاید تقلید از آن‌ها برای افراد عادی تا حدی غیرممکن به نظر برسد اما همین موارد می‌تواند ایده‌های خوبی برای رازهای شیک پوشی در سنین مختلف باشد.

رازهای شیک پوشی در دوره‌های سنی مختلف

نمونه دیگر بیانکا جگر است که در دهه هفتاد جزو آیکن‌های مد به شمار می‌رفت و هنوز هم با وجود این که سن و سالی از وی گذشته است به خوبی توانسته است موقعیت خود را حفظ کند. او علاقه خاصی به لباس‌های مشترک بین مردان و زنان دارد و از طرح و تزئینات شلوغ روی لباس‌های خود نیز هراسی ندارد.

رازهای شیک پوشی در دوره‌های سنی مختلف

هلن میرن هم جزو آیکن‌های مد میانسالی است که حتما او را با نقش آفرینی در فیلم‌های مختلف به خاطر می‌آورید. او در این سن نیز استایل موقر بریتانیایی خود را دارد و هنوز کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشد و به همه مردم دنیا نشان می‌دهد که سن فقط یک عدد است.

رازهای شیک پوشی در دوره‌های سنی مختلف

شما حتما دایان کیتون را از نقش‌های ماندگارش در فیلم‌های مختلف دهه ۷۰  ۸۰ به خاطر دارید. او هنوز هم استایل شخصی و متمایز خود را که یادآور فیلم و کاراکتر آنی هال است دارد و همیشه با لباس‌هایی با استایل مردانه در میان مردم ظاهر می‌شود.

رازهای شیک پوشی در دوره‌های سنی مختلف

میوچیا پرادا وارث و طراح برند مشهور پرادا زمانی گفته بود که ” از این که گفته می‌شود شما پس از سن خاصی نباید بعضی از لباس‌ها را بپوشید متنفرم.” اگرچه ما هم با این گفته کاملا موافق هستیم و در این مقاله آن را تایید کرده‌ایم اما نمی‌توان انگار کرد که در هر دوره سنی شرایط متفاوتی وجود دارد و وقتی شما به دنبال منبع الهام برای شیک پوشی هستید بهتر است سراغ افرادی بروید که در دامنه سنی نزدیک به سن شما قرار دارند چون رازهای شیک پوشی را با این روش بهتر می‌توان کشف کرد.

رازهای شیک پوشی در بیست سالگی

بیست سالگی دوره‌ای است که محدودیت در آن هیچ معنایی ندارد و شما می‌توانید با اصل آزمون و خطا هر چیزی را که دوست دارید در این دوره امتحان کنید. از لباس‌های رنگارنگ و جسورانه گرفته تا حتی لباس‌های کلاسیک و سطح بالا. شما با امتحان کردن چیزهای مختلف در بیست سالگی می‌توانید به خود شناسی برسید و چیزی را که واقعا به آن علاقه دارید پیدا کنید. به این ترتیب می‌توانید گام بزرگی به سوی پیدا کردن استایل شخصی خود بردارید و در آینده همان چیزی باشید که واقعا می‌خواهید. در بیست سالگی شما می‌توانید پیرو مد باشید و هر طرح و رنگی را که به نظرتان جذاب است بپوشید چون اشتباه کردن در این دوره معنایی ندارد.

رازهای شیک پوشی در دوره‌های سنی مختلف رازهای شیک پوشی در دوره‌های سنی مختلف

رازهای شیک پوشی در سی سالگی

پس از ورود به دهه سی، شرایط کمی تغییر می‌کند. در این دوره شما تا حدی به ثبات رسیده‌اید و به اندازه بیست سالگی آزادی ندارید پس نمی‌توانید بی‌قید باشید و هر چیزی را که به نظرتان جالب است امتحان کنید. اگر در دهه قبلی به نتایج درستی در مور خودتان و استایل شخصیتان رسیده باشید در این دوره مشکلی نخواهید داشت و می‌دانید که چه چیزی می‌خواهید. به طور مثال در سی سالگی پوشیدن لباس‌های شیک و کلاسیک در کنار لباس‌های راحت و غیررسمی ایده خوبی است که شما را به تعادل و توازن کاملی میان مقید بودن و خلاق بودن می‌رساند اما فراموش نکنید که لباس‌های کلاسیک همیشه گزینه بهتری هستند.

رازهای شیک پوشی در دوره‌های سنی مختلف رازهای شیک پوشی در دوره‌های سنی مختلف

رازهای شیک پوشی در چهل سالگی

در چهل سالگی شرایط  نسبت به قبل باز هم محدودتر می‌شود. در این دوره بدن دچار تغییرات محسوسی شده است و لباس‌هایی که پیش از این اندازه بدن شما بوده‌اند ممکن است برایتان تنگ شده باشند. از طرف دیگر شرایط کاری و زندگی در دهه ۴۰ طوری است که خانم‌ها فرصت کمتری برای رسیدگی به خود و استایل خود دارند و در نتیجه این دوره زمان مناسبی برای آزمون و خطا نیست. شما در چهل سالگی به ثبات کاملی در زندگی خود رسیده‌اید و به احتمال زیاد صاحب یک کار مناسب، همسر و فرزند هستید و اولویت‌های زندگی شما تا حد زیادی دستخوش تغییر شده است پس استفاده از چیزهایی که قبلا امتحان خود را پس داده‌اند بهترین ایده است.

رازهای شیک پوشی در دوره‌های سنی مختلف رازهای شیک پوشی در دوره‌های سنی مختلف

رازهای شیک پوشی در پنجاه سالگی

با گذر از پنجاه سالگی شرایط نسبت به گذشته به شدت تغییر می‌کند. در این دوره ممکن است شما از نظر کاری، پرمشغله‌تر از قبل باشید و یا این که به دوران بازنشستگی برسید و ناگهان خود را فردی بدون مشغله ببینید. در هر صورت چیزی که اهمیت دارد شاد بودن است، شما نباید تسلیم پیری شوید و به بهانه بالا رفتن سن خودتان را از چیزهایی محروم کنید که هیچ لزومی برای آن وجود ندارد مثلا پوشیدن لباس‌های رنگی و روشن و آرایش کردن. پس خودتان را فراموش نکنید و به خاطر داشته باشید که همین پنجاه سالگی می‌تواند یک نقطه اوج و شروعی تازه در زندگی شما باشد.

رازهای شیک پوشی در دوره‌های سنی مختلف رازهای شیک پوشی در دوره‌های سنی مختلف

رازهای شیک پوشی شصت سالگی و پس از آن

همان طور که دیدید زنان بالای شصت سال مثل آنا وینتر، دایان کیتون، دایان وون فورستنبرگ حتی آیریس آپفل ۹۶ ساله جزو شیک پوش‌ترین زنان حال حاضر هستند پس می‌توان گفت که در این سنین هم هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد. اگرچه در گذشته‌هایی نه چندان دور زندگی برای زنان شصت ساله چیزی تمام شده تلقی می‌شد و تصور می‌شد که یک زن بالای شصت سال نباید به دنبال زیبا بودن و جذابیت باشد. اما اکنون شرایط نسبت به آن دوران بسیار متفاوت است و زنان امروزی در این سن بسیار پرانرژی و فعال هستند و می‌توانند شاد و زیبا و جذاب باشند.

رازهای شیک پوشی در دوره‌های سنی مختلف رازهای شیک پوشی در دوره‌های سنی مختلف

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)