آکنه از شایع‌ترین مشکلات پوستی است که تقریبا همه کم و بیش در زندگی خود به آن دچار می‌شوند. اما درمان آکنه‌ها ساده نیست و نیاز به صبر و حوصله و انتخاب یک روش صحیح و موثر دارد. خوشبختانه علم پزشکی روز به روز در حال پیشرفت است و هر روز روش‌های جدیدی برای درمان آکنه‌ها معرفی می‌شود که می‌تواند این فرآیند را بهتر و سریع‌تر به سرانجام برساند. دو روش موسوم به دستگاه‌های فرکانس بالا و مصرف پروبیوتیک‌ها از روش‌های جدیدی هستند که تاثیر آن‌ها در درمان آکنه‌ها اثبات شده است. ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز این دو روش جدید را که برای درمان آکنه‌ها توصیه می‌شوند معرفی خواهیم کرد و در مورد روش و تاثیر آن‌ها مطالبی را بیان خواهیم نمود.

استفاده از فرکانس بالا در درمان آکنه‌ها

دستگاه‌ها و ابزارهای الکترونیکی و … مدت‌ها است که جزو محبوب‌ترین روش‌ها برای درمان مشکلات پوستی به شمار می‌روند. این دستگاه‌ها سریع عمل می‌کنند و تاثیر بسیار چشمگیری دارند و به همین دلیل است که روز به روز رایج‌تر می‌شوند. دستگاه‌های فرکانس بالا هم یکی از این دستگاه‌ها هستند که برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها با از بین بردن باکتری‌ها و کاهش دادن التهاب، درمان آکنه‌ها را تسریع می‌کنند. علاوه بر این، استفاده از دستگاه‌های فرکانس بالا جریان خون و تولید کلاژن را در زیر پوست افزایش می‌دهد و در کنار درمان آکنه‌ها اثر ضدپیری و شاداب کننده نیز خواهد داشت. در گذشته این دستگاه‌ها تنها در کلینیک‌های پوست و زیبایی وجود داشتند اما امروزه دستگاه‌های فرکانس بالای خانگی هم وجود دارند که شما می‌توانید در منزل آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید. اما قبل از این که سراغ چنین دستگاه‌هایی بروید باید همه اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشید.

دو روش جدید درمان آکنه‌ها

این ابزار شبیه به یک دسته است که یک بخش حبابی شکل در نوک آن قرار گرفته است و نقش الکترود را ایفا می‌کند. این الکترود گاز آرگون تولید می‌کند (که برای پوست مفید است) و مقادیر بسیار کمی از جریان الکتریسته را به پوست می‌رساند. این اکلترسیته باعث تولید اکسیژن در پوست شده، باکتری‌ها را از بین می‌برد و پوست ملتهب را التیام می‌بخشد. اما روش استفاده از این دستگاه چیست؟ کارشناسان اعلام کرده‌اند که استفاده روزمره از این دستگاه هیچ مشکلی ندارد و بسته به شدت جوش‌ها می‌توان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در روز از آن استفاده کرد. اگر در قسمت‌های کوچکی از پوست دچار جوش‌های سطحی هستید ۵ دقیقه زمان برای آن‌ها کافی خواهد بود. برای استفاده از دستگاه فرکانس بالا برای درمان آکنه‌ها این مراحل را دنبال کنید:

دو روش جدید درمان آکنه‌ها

۱- ابتدا پوست را کاملا بشویید و خشک کنید. سپس از یک سرم که دارای فاکتور رشد اپیدرمی باشد روی پوست استفاده کنید، این سرم باعث تقویت التیام پوستی خواهد شد.

۲- یک تکه کوچک از گاز استریل را برش دهید و روی صورت خود بگذارید.

۳- الکترود را داخل دسته قرار دهید و روی گاز بگذارید و دستگاه را روشن کنید.

۴- درجه روی دسته را بالا ببرید، نوعی گزش خفیف روی پوست خواهید داشت که باید احساس شود اما نباید دردناک باشد. درجه را خیلی بالا نبرید چون باعث خشک شدن بیش از حد جوش خواهد شد.

۵- دسته را با حرکات دورانی روی قسمت مبتلا حرکت دهید، هر قسمت باید حداقل ۳ تا ۵ دقیقه تحت فرکانس بالا قرار بگیرد. اگر جوش بزرگ و برجسته‌ای دارید می‌توانید دستگاه را چند دقیقه روی آن قرار دهید.

۶- وقتی همه قسمت‌ها را تحت پوشش قرار دادید دستگاه را خاموش کنید و از مرطوب کننده روی پوست خود استفاده کنید.

دو روش جدید درمان آکنه‌ها

تاثیر مصرف پروبیوتیک‌ها در درمان آکنه‌ها

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر علم پزشکی، علل بروز آکنه به طور کامل شناخته شده نیست و این مشکل را می‌توان جزو مرموزترین اما شایع‌ترین مشکلات پوستی برشمرد. در واقع آکنه بسته به علت و ریشه آن راه درمان متفاوتی هم دارد و نمی‌توان برای همه یک درمان قطعی تجویز کرد. به طور مثال افرادی که بیشتر در ناحیه چانه و اطراف دهان به آکنه دچار می‌شوند معمولا از مشکلات هورمونی رنج می‌برند و روش درمان آکنه برای آن‌ها نسبت به افرادی که دچار یکی دو جوش التهابی در قسمت‌های مختلف صورت می‌شوند متفاوت است. اما پروبیوتیک‌ها یکی از روش‌های  جدیدی هستند که اثر آن‌ها در درمان انواع مختلف آکنه اثبات شده است. این مواد مفید را هم می‌توان از طریق خوراکی و هم از طریق موضعی مورد استفاده قرار داد و از فواید آن بهره مند شد.

 

دو روش جدید درمان آکنه‌ها

اما پروبیوتیک چیست؟ قبل از هر چیزی باید تعریف صحیحی از پروبیوتیک‌ها و تاثیر آن‌ها روی سلامتی ارائه دهیم. پروبیوتیک‌ها موادی هستند که رشد باکتری‌های مفید را در بدن ما تقویت می‌کنند. پروبیوتیک‌ها ارگانیسم‌هایی هستند که در ماست و برخی مکمل‌ها وجود دارند و مصرف آن‌ها به طور خوراکی به نرمال شدن تعداد باکتری‌های موجود در روده منجر می‌شود، در نتیجه عملکرد دستگاه گوارش بهبود پیدا می‌کند و به دنبال آن التهاب بدن کاهش یافته و تاثیر آن قبل از هر چیزی دیگری روی پوست شما خود را نشان می‌دهد.

پس اساسا، پروبیوتیک‌ها باکتری‌هایی مفید هستند که در روده زندگی می‌کنند و با بهبود فرآیند گوارش، دفع عوامل بیماری‌زا و آسیب‌های محیطی و تقویت کردن سیستم ایمنی به بدن ما کمک می‌کنند. در واقع بیش از ۸۰ درصد از سیستم ایمنی بدن ما در روده‌ها سکونت دارند. در مورد پوست هم شرایط به همین شکل است و بیش از یک تریلیون باکتری از هزار گونه مختلف روی پوست ساکن هستند. البته هنوز دقیقا نمی‌دانیم که کدام گونه‌های آکنه پاسخ بهتری به پروبیوتیک‌ها می‌دهند اما این طور که دانشمندان حدس می‌زنند و از یافته‌ها مشاهده می‌کنند، آکنه‌های التهابی را بهتر از هر نوع آکنه دیگری می‌توان با پروبیوتیک‌ها درمان کرد.

دو روش جدید درمان آکنه‌ها

اختلالات پوستی مرتبط با التهاب مثل آکنه، رزاسه و اگزما زمانی بدتر می‌شوند که تعادل سیستم گوارش به هم می‌خورد و باکتری‌های بیمازی‌زا در روده‌ها افزایش پیدا می‌کنند. در واقع داشتن یک روده نامتعادل باعث می‌شود که مواد مضر و تحریک کننده به طور کامل از بدن دفع نشوند و به جریان خون راه پیدا کنند. در این واکنش زنجیره‌ای سیستم ایمنی بدن وارد عمل می‌شود و التهاب در قسمت‌های مختلف خود را نشان می‌دهد از جمله حساسیت و قرمزی پوست که در نهایت به آکنه منجر می‌شود. اما پروبیوتیک‌ها مثل آنتی بیوتیک عمل می‌کنند و می‌توانند باکتری‌های مضر را از بین ببرند. در نتیجه مواد مضر از بدن دفع می‌شوند و واکنش زنجیره‌ای سیستم ایمنی به این مواد هم متوقف می‌شود و التهاب موجود در بدن از بین می‌رود.

دو روش جدید درمان آکنه‌ها

علاوه بر این، مراقبت بیش از حد از پوست مثل شستن و لایه برداری و … می‌تواند باکتری‌های مفید روی سطح پوست را از بین ببرد و به التهابات پوستی منجر شود. به همین دلیل افرادی که مدام از شوینده‌های قوی و محصولات مراقبتی متعدد استفاده می‌کنند پوستی حساس‌تر دارند و بیشتر دچار مشکلات مختلف از جمله آکنه می‌شوند. حالا که درک بهتری از پروبیوتیک‌ها به دست آوردید بهتر می‌توانید از این مواد برای مراقبت پوست خود استفاده کنید، اما چطور؟ یک راه ساده استفاده از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک است، استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک هم می‌تواند به بهبود تعادل باکتری‌ها در بدن منجر شود. استفاده خوراکی از پروبیوتیک‌ها به صورت غیرمستقیم می‌تواند شرایط پوستی را بهتر کرده و آکنه‌ها را درمان کند. این روش روی سلامت کل بدن تاثیر مثبتی خواهد داشت و التهابات را تا حد زیادی کاهش دهد به شرطی که در کنار استفاده از این مکمل‌ها، مصرف شکر و غذاهای فرآوری شده و لبنیات را نیز به حداقل برسانید.

دو روش جدید درمان آکنه‌ها

اما آیا محصولات مراقبتی حاوی پروبیوتیک هم می‌توانند آکنه‌ها را درمان کند؟ این محصولات به جای پروبیوتیک واقعی، حاوی عصاره پروبیوتیک هستند و به تنهایی نمی‌توانند تاثیر چشمگیری در بهبود شرایط پوست شما داشته باشند. در صورتی که از مکمل‌های غذایی پروبیوتیک استفاده کنید مشکل پوستی شما از درون و بیرون درمان خواهد شد و استفاده از محصولات مراقبتی حاوی پروبیوتیک هم شرایط پوستی شما را با تقویت لایه بیرونی پوست، رطوبت رسانی و افزایش مقاومت به عفونت‌های پوستی، التهاب و آکنه، بهبود خواهد داد. پس بهتر است این دو روش به صورت مکمل و در کنار هم استفاده شوند تا بهترین تاثیر را مشاهده کنید. البته مصرف خوراکی پروبیوتیک‌ها هم به تنهایی می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در بهبود وضعیت کلی بدن از جمله پوست داشته باشد اما مراقبت صحیح از پوست و آسیب نرساندن به آن را نباید فراموش کنید.

دو روش جدید درمان آکنه‌ها

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)