مطالعات نشان داده است که دستان شما بیش از هر قسمت دیگری از بدن سن شما را بازگو می‌کنند بنابراین داشتن دستان جوان و زیبا می‌تواند نشانه جوانی و شادابی شما باشد. اما متاسفانه بیشتر خانم‌ها به بهداشت و مراقبت از پوست دست خود اهمیت زیادی نمی‌دهند و در نتیجه در سنین میانسالی و یا حتی جوانی دستانی پیر، چروکیده و لک با ناخن‌هایی نه چندان زیبا خواهند داشت. در این شرایط داشتن دستان جوان و زیبا تقریبا غیرممکن و با هزینه‌های بسیاری همراه خواهد بود. پس بهتر است تا زمانی که دستان جوان و سالمی دارید قدر آن‌ها را بدانید و از دستان خود درست مراقبت کنید تا زیبایی و جوانی آن‌ها به مدت طولانی‌تری حفظ شود. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز نکاتی را بیان خواهیم کرد که با رعایت آن‌ها همیشه دستان جوان و زیبایی خواهید داشت.

دستان جوان و زیبا

برای داشتن دستان جوان و زیبا کرم دست ضدپیری تهیه کنید

پوست بدن برای حفظ طراوت و الاستیسیته خود به رطوبت نیاز دارد. بخشی از این رطوبت از درون بدن تامین می‌شود و ما از طریق نوشیدن آب به مرطوب ماندن و شادابی پوست خود کمک می‌کنیم. اما لایه بیرونی پوست همیشه در معرض عوامل محیطی و تبخیر قرار دارد و وجود یک لایه محافظ برای حفظ این رطوبت ضروری است. به همین دلیل لازم است که از کرم مرطوب کننده برای حفظ رطوبت پوست استفاده شود و این ضرورت برای پوست دست به مراتب بیشتر از قسمت‌های دیگر بدن است. چون دستان ما در معرض عوامل محیطی متعددی قرار دارند، ما هر روز چندین بار آن‌ها را می‌شوییم، از صابون و دیگر شوینده‌ها روی آن‌ها استفاده می‌کنیم و با آن‌ها کارهای مختلفی انجام می‌دهیم که در مجموع باعث می‌شود پوست دست بیشتر مستعد خشکی و آسیب پذیری باشد بنابراین همه باید از کرم‌های مرطوب کننده مناسب برای حفظ سلامت و زیبایی دستان خود استفاده کنند.

دستان جوان و زیبا

اما اگر به دنبال یک کرم مناسب برای داشتن دستان جوان و زیبا و یا حفظ این جوانی و زیبایی هستید تنها مرطوب کننده کافی نیست، شما باید از کرمی استفاده کنید که علاوه بر خاصیت مرطوب کنندگی و حفظ این رطوبت، خاصیت روشن کنندگی و جوانسازی هم داشته باشد. چنین کرمی حتی اگر قیمت بالایی هم داشته باشد ارزش سرمایه گذاری را دارد چون باعث زیبایی و شادابی دستان شما خواهد شد. این کرم را هر شب روی دستان خود بمالید و اجازه دهید در طول شب جذب پوست شود تا تاثیر خود را به طور کامل نشان دهد.

برای انجام کارهای منزل حتما دستکش بپوشید

ما در طول روز با دستان خود کارهای مختلفی را انجام می‌دهیم مثل نظافت منزل، شستن لباس‌ها، شستن ظروف، سابیدن سطوح و کارهایی مانند این که به طرق مختلف به پوست دست آسیب می‌رسانند. مهم‌ترین عاملی که باعث خشکی و شکنندگی پوست دست می‌شود آب داغ است، بسیاری از ما عادت داریم دستان خود را با آب داغ بشوییم و یا برای شستن لباس‌ها و ظروف از آب داغ استفاده کنیم و همین مساله باعث آسیب پذیری پوست دست می‌شود. عامل دیگر شوینده‌ها و مواد شیمیایی مختلفی هستند که هر روز با آن‌ها سر و کار داریم، شوینده‌های لباس، مایع ظرفشویی و … حاوی موادی هستند که به شدت به پوست دست آسیب وارد می‌کنند و حتما باید از تماس پوست با آن‌ها اجتناب کنیم.

دستان جوان و زیبا

اما نمی‌توان این کارهای منزل را انجام نداد یا از آب داغ و شوینده برای نظافت استفاده نکرد، چاره کار بسیار ساده است. استفاده از دستکش برای انجام کارهای منزل دستان شما را از عوامل محیطی آسیب زا دور نگه می‌دارد و زیبایی و شادابی پوست دست شما را حفظ می‌کند. اگر پوست شما به دستکش‌های لاستیکی و لاتکس رایج حساس است بهتر است زیر آن‌ها یک جفت دستکش نخی بپوشید و یا از دستکش‌های چند لایه که آستر نخی دارند استفاده کنید اما در هیچ شرایطی پوشیدن دستکش را فراموش نکنید. بهتر است قبل از پوشیدن دستکش کمی لوسیون و مرطوب کننده روی دستان خود بزنید و سپس دستکش بپوشید تا مرطوب کننده به خوبی جذب پوست شود و تاثیر خود را به بهترین شکل اعمال کند.

از لاک ناخن مناسب استفاده کنید تا دستان جوان و سالمی داشته باشید

همه خانم‌ها لاک زدن را دوست دارند، لاک ناخن با رنگ‌های زیبا  و متنوع خود جذابیت خاصی به دستان شما می‌دهد و کامل کننده هر مانیکوری است. اما افرادی که تجربه استفاده طولانی مدت از لاک ناخن را دارند پس از مدتی دچار خشکی و تغییر رنگ بافت ناخن می‌شوند و پوست اطراف ناخن‌های آن‌ها نیز شکننده و آسیب پذیر می‌شود. علت این مساله مواد شیمیایی متعددی است که در ترکیب لاک ناخن وجود دارد و به بافت ناخن و پوست اطراف آن صدمه می‌زند. این ترکیبات شیمیایی مضر در برخی  از لاک‌ها به خصوص لاک‌های ارزان قیمت بیشتر هستند در حالی که اخیرا بسیاری از برندهای معتبر لاک ناخن اقدام به حذف مواد شیمیایی از ترکیب لاک‌های خود کرده‌اند و آن را با روغن‌های گیاهی مفید که اثر مثبتی روی پوست دارند جایگزین کرده‌اند. با استفاده از این نوع لاک‌های ناخن نه تنها می‌توانید مطمئن باشید که آسیبی به بافت ناخن و پوست دست شما نخواهد رسید بلکه باعث تقویت ناخن‌ها شده و زیبایی و طراوات پوست دست را نیز افزایش خواهد داد. فراموش نکنید که لاک‌های ارزان قیمت بدون دلیل ارزان نیستند و همین قیمت ارزان ممکن است به بهای از دست دادن زیبایی و شادابی پوست دست و ناخن‌های شما تمام شود پس لازم نیست لاک زدن را کنار بگذارید و فقط کافی است پول خود را پس انداز کرده و برای خرید لاک‌های باکیفیت‌تر هزینه کنید.

دستان جوان و زیبا

 

به پایه ناخن‌های خود بیشتر توجه و رسیدگی کنید

بسیاری از خانم‌ها و آقایان موقع رسیدگی به دستان خود کرم مرطوب کننده و جوان کننده را تنها روی پوست دست می‌زنند و به بافت ناخن و اطراف آن توجهی ندارند. به همین دلیل است که کوتیکول و بافت اطراف ناخن زودتر از قسمت‌های دیگر دچار آسیب می‌شود و بیشتر افراد شاهد پوسته پوسته شدن و ریش ریش شدن بافت این قسمت‌ها هستند. این بخش از پوست دست محلی است که بافت ناخن در آن ساخته می‌شود و اگر سالم و قوی نباشد بافت ناخن‌های شما شکننده و ضعیف خواهند شد. پس لازم است که به این قسمت‌ها یعنی پوست اطراف ناخن و پایه ناخن توجه بیشتری داشته باشید و هنگام استفاده از کرم مرطوب کننده و جوان کننده مقداری بیشتری از کرم را روی این قسمت‌ها استفاده کنید. البته در این مورد ممکن است تنها استفاده از مرطوب کننده کافی نباشد، روغن‌هایی در بازار وجود دارند که به روغن کوتیکول معروف هستند و استفاده از آن‌ها روی پایه ناخن و پوست اطراف آن باعث تقویت و محکم شدن بافت ناخن شده و از آسیب‌های جدی به این قسمت جلوگیری می‌کند. پس بهتر است برای تهیه این روغن‌ها اقدام کنید تا دستان جوان و زیباتری داشته باشید.

دستان جوان و زیبا

برای داشتن دستان جوان و سالم ضدآفتاب را فراموش نکنید

آفتاب یکی از عوامل مهم در پیری پوست است و تا زمانی که پوست شما در مقابل اشعه‌های مضر خورشید محافظت نشود مستعد آسیب، پیری، چروک و حتی سرطان خواهد بود. پوست دست هم مثل هر قسمت دیگری به مراقبت در مقابل این اشعه‌های مضر نیاز دارد و از آن‌جایی که پوست دست معمولا هیچ پوششی ندارد این مراقبت بسیار ضروری‌تر هم هست. اما متاسفانه بیشتر افراد این ضرورت را جدی نمی‌گیرند و ضدآفتاب را فقط روی صورت استفاده می‌کنند و همین مساله باعث می‌شود که پوست دست بسیار سریع‌تر از قسمت‌های دیگر پیر شود. بنابراین لازم است که استفاده از ضدآفتاب را روی پوست دست خود فراموش نکنید و هر بار که قصد خروج از منزل دارید مقداری از آن را روی دستان خود نیز بمالید. البته فراموش نکنید که ضدآفتاب حداکثر ۲ تا ۴ ساعت اثر و ماندگاری دارد و در مقابل شستشو و تعریق هم مقاوم نیست پس نیاز به تجدید دارد.

دستان جوان و زیبا

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)