چای رویبوس یک چای گیاهی است که از برگهای تخمیر شده بوته Aspalathus linearis بدست می‌آید. این گیاه بومی آفریقای جنوبی است. بسیاری از افراد از آن به عنوان جایگزین چای سبز یا سیاه لذت می‌برند. چای رویبوس سبز نیز وجود دارد.

چای رویبوس طعمی شیرین، دوست داشتنی و طبیعی دارد. این ماده حاوی چندین آنتی اکسیدان است که ممکن است دلیل بعضی از فواید سلامتی این چای باشد. در این مطلب ما فواید بالقوه سلامتی چای رویبوس را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فواید سلامتی چای رویبوس

تحقیقات در مورد اثرات چای رویبوس محدود است. البته بر اساس تحقیقات موجود فواید سلامتی آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

چای بدون کافئین

چای رویبوس بدون کافئین است که ممکن است گزینه خوبی برای زنان باردار، کودکان و آنهایی باشد که نسبت به کافئین حساس هستند. درست است که کافئین ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد اما هر کسی نمی‌تواند با خیال راحت آن را مصرف کند. این ماده ممکن است با خواب تداخل پیدا کند، اضطراب را بدتر کند و موجب اثرات جسمانی همانند عصبی شدن و تپش قلب شود.

کافئین در چای سیاه، سبز و قهوه موجود است. این چای جایگزینی خوب برای افرادی است که می‌خواهند جذب کافئین را کاهش دهند یا به طور کامل از آن اجتناب کنند.چای رویبوس

تانن پایین

چای رویبوس مقدار تانن بسیار پایینی دارد. تاننها بطور طبیعی ترکیبات موجود در بسیاری از غذاهای گیاهی از جمله چای سبز، سیاه و شراب قرمز هستند. تاننها با جذب آهن تداخل دارند بخصوص نوع غیر هِم که از غذاهای گیاهی بدست می‌آید. با توجه به نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۳، نوشیدن ۶ فنجان از این چای را در روز به مدت ۶ هفته هیچ اثری روی وضعیت آهن شرکت کنندگان نداشت.

سرشار از آنتی اکسیدان

چای رویبوس حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان است که نوع سبز آن مقدار بالاتری نسبت به قرمز دارد. مهمترین آنتی اکسیدانهای موجود  در چای، کوئرستین و آسپالاتین است. آنتی اکسیدانها برای سلامتی انسان مهم هستند به دلیل اینکه آنها رادیکال آزاد را از صدمه زدن به سلولهای بدن باز می‌دارند.

نتایج یک تحقیق حیوانی در مورد چای رویبوس نشان داد که این چای می‌تواند وضعیت آنتی اکسیدانهای کبد را تقویت کنند. تحقیقات در انسانها نشان می دهد که مصرف این چای میزان آنتی اکسیدانها در بدن را افزایش می‌دهد اما آن اثرات کم هستند و به سرعت از بین می‌روند. البته تحقیق دیگری نشان می‌دهد که این چای هیچ اثری بر سطح آنتی اکسیدانهای خون ندارد.

سلامت قلب

آنتی اکسیدانها برای سلامت قلب مهم هستند به همین دلیل است که چای رویبوس ممکن است اثرات مثبت روی قلب و عروق را تقویت کند. همچنین ممکن است کلسترول را در سطح کنترل نشان دهد. در یک تحقیق سال ۲۰۱۱، ۴۰ نفر از افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی عروقی بودند ۶ فنجان چای را هر روز به مدت ۶ هفته مصرف کردند. در انتهای این دوره، شرکت کنندگان به میزان چشمگیری لیپوپروتئین کم تراکم یا کلسترول بد را کاهش دادند و به شدت لیپوپروتئین تراکم بالا یا کلسترول خوب را در مقایسه با گروه کنترل، افزایش دادند.

رویبوس همچنین ممکن است سلامت قلب را بوسیله بازداشتن آنزیم تبدیل کننده آنژیوتنسین (ACE) را که فشارخون را بالا می‌برد، تقویت کند. یک تحقیق کوچک گزارش داد که چای رویبوس از فعالیت ACE 30 تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف، ممانعت می‌کند.چای رویبوس

کنترل دیابت

چای رویبوس ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند قند خونشان را در حد زیر کنترل نگه دارند و به عبارت بهتر خطر اختلالات را کاهش می‌دهد. تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان آسپالاتین که در چای رویبوس است، خواص بالقوه ضد دیابتی دارد. آسپالاتین همچنین ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند خطر التهاب عروق و سفتی رگها را کاهش دهند. هر دوی اینها عواملی هستند که در بروز بیماریهای قلبی نقش بازی می‌کند.

به گفته سازمان قلب آمریکا افرادی که دیابت دارند نسبت به افرادی که دیابت ندارند دو تا چهار بیشتر احتمال مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که آسپالاتین التهاب عروقی را که ناشی از قند خون بالاست، سرکوب می‌کند. سطح آسپالاتین در چای رویبوس قرمز پایین است اما مقدار آن در چای سبز تخمیر نشده خیلی بیشتر است.

کنترل وزن

رویبوس بدون کالری است بنابراین ممکن است نوشیدنی خوبی برای افرادی باشد که سعی دارند وزنشان را کاهش دهند یا آن را در وضعیتی سالم نگه دارند. با توجه به نتایج یک پژوهش در سال ۲۰۱۴، چای رویبوس مزیت کنترل وزن با افزایش سطح لپتین را دارد. لپتین هورمونی ست که به تنظیم جذب غذا کمک می‌کند و پیامهایی را به بدن می‌فرسد که می‌گوید غذای کافی جذب شده است. این چای همچنین تشکیل سلولهای چربی جدید را متوقف کرده و سوخت و ساز چربی را سریعتر تشویق می‌کند.چای رویبوس سبز

کاهش چروکها

اگر شخصی چای رویبوس را بطور موضعی استفاده کند، با توجه به بعضی از تحقیقات ظاهر پوست را بوسیله کاهش چروکها، بهبود دهد. یک پژوهش ترکیبی از لوازم مراقبت پوستی ساخته شده از عصاره‌های گیاهی در یک ژل پایه مقایسه شد. این عصاره‌ها ژینگو، سویا و مخلوطی از چای و رویبوس بودند. این پژوهشها نشان داد که ترکیب آن چای و رویبوس در کاهش چروکها موثرتر بودند در حالی که ژینگو برای مرطوب کنندگی پوست بهتر بود. البته متاسفانه نوشیدن آن هیچ فواید قابل توجهی برای پوست ندارد.

فواید دیگر چای رویبوس

بعضی از افراد دمنوش رویبوس را مصرف می‌کنند تا به درمان موارد زیر کمک کنند:

  • آلرژی
  • کولیک
  • مشکلات گوارشی
  • بی خوابی
  • مشکلات قلبی روانی
  • اشتهای پایین

البته هنوز هیچ شواهد علمی در مورد اثرات این چای بر این اختلالات وجود ندارد.

درست کردن چای رویبوس

می‌توانید از چای رویبوس به صورت گرم یا سرد با روشی مشابه چای سیاه لذت ببرید. برای نتایج بهتر، آن را با توجه به دستورالعملهای روی پاکت دم کنید. یک قانون کلی برای این کار، استفاده از یک چهارم لیتر آب جوش برای هر چای کیسه‌ای یا کمی برگ چای رویبوس است. بگذارید چای به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. چای را به صورت ساده بنوشید یا به آن شیر لبنی، شیر گیاهی، عسل یا شکر برای شیرینی اضافه کنید.چای رویبوس سبز

سخن پایانی

چای رویبوس گزینه خوبی برای چای سبز یا سیاه است بخصوص برای افرادی که می‌خواهند از کافئین یا تانن اجتناب کنند. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که ممکن است خواصی برای سلامت قلب و کبد فراهم آورد. البته تحقیقات در مورد فواید دمنوش رویبوس خیلی محدود است و بسیاری از تحقیقات موجود در مورد حیوانات و سلولهای انسانی انجام شده است. اگر چه چگونگی اثر چای رویبوس برای بیماریهای انسانی، مشخص نیست اما می‌توانید بدون هیچ خطری از نوشیدن آن لذت ببرید. فواید سلامتی آن هم پاداش نوشیدن این چای گوارا هستند.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday