فرض کنید مدیر یک شرکت معتبر هستید و برای چندمین بار متوالی مشاهده می‌کنید که کارکنان شرکت با لباسی راحت‌تر و خودمانی‌تر از آن چه که لازم است سر کار حاضر می‌شوند و لباس اداری مردانه مناسب ندارند. در این شرایط چه واکنشی نشان می‌دهید؟ احتمالا می‌خواهید کارمندان در محیط کاری راحت و بی‌دغدغه باشند اما تیپ آن‌ها در نمایش دادن کار شرکت تاثیرگذار است و ممکن است به وجهه شرکت صدمه بزند. پس چاره کار چیست؟ شما باید یک الگوی لباس اداری مردانه مناسب برای شرکت و محیط کاری خود تعیین کنید تا کارکنان آن را مد نظر قرار دهند و هماهنگ با آن لباس بپوشند. اما چطور می‌توان این الگو را تعیین کرد؟ در مجله فوربس شش نکته مهم برای تعیین این الگوی لباس اداری مردانه از زبان کارشناسان بیان شده که در ادامه می‌خوانید.

۱. فرهنگ و شرایط کاری را در لباس‌ها انعکاس دهید

قبل از هرچیز باید مشخص کنید که موضوع کاری شرکت شما چیست و سبک آن را به نحوی در لباس‌ها انعکاس دهید. مثلا اگر صاحب یک شرکت فناوری اطلاعات هستید لباس‌های کارکنان باید یک دست کت و شلوار ساده اداری باشد و نیازی به کراوات و چیزهایی از این دست که مخصوص بیزینس و تجارت است نمی‌باشند. علاوه بر این الگوی لباس اداری مردانه برای محیط کاری شما باید برای همه یکسان باشد. این که سلسله مراتب را در نظر بگیرید و لباس‌های مدیران را با کارمندان و سایر کارکنان متفاوت انتخاب کنید ایده درستی نیست و شما باید فرهنگ کلی و سبک شرکت را در همه لباس‌ها به یک شکل انعکاس دهید تا کارکنان آن را راحت‌تر پذیرند.

۲. همیشه برای موقعیت لباس بپوشید

فراموش نکنید که خودتان مهم‌ترین و موثرترین الگو برای کارکنان هستید. پس اگر برای محیط کار شلوار جین روشن بپوشید کارکنان هم تصور خواهند کرد که این مساله اشکالی ندارد و آن‌ها هم می‌توانند مانند شما و یا راحت‌تر از شما لباس بپوشند. حتی اگر مرتبه کاری شما طوری است که با مراجعان هم برخوردی ندارید ضرورت دارد که اصول لباس اداری مردانه را در پوشاک خود رعایت کنید چون شما الگوی کارکنان هستید. پس بهترین و رسمی‌ترین لباس خود را برای محیط کار انتخاب کنید طوری که در آن احساس مهم بودن و راحت بودن داشته باشید. اگر با مراجعان برخورد دارید پوشیدن کت و شلوار رسمی توصیه می‌شود اما در شرایط دیگر هم باید رسمی بودن را در پوشش خود رعایت کنید.

تعیین الگوی لباس اداری مردانه

۳. آیا واقعا به یک الگوی لباس اداری مردانه نیاز دارید؟

قبل از این که کارکنان را به پوشیدن نوع خاصی از  لباس مجبور کنید ابتدا مشخص کنید که چرا می‌خواهید یک الگوی اداری برای لباس‌های آن‌ها در نظر بگیرید. اگر با بازخوردهایی که از مراجعان و همکاران داشته‌اید به این نتیجه رسیده‌اید که سطح پوشش در شرکت شما پایین‌تر از حد معمول است و این مساله روی عملکرد و وجهه شرکت تاثیر منفی داشته است پس تعیین یک الگوی لباس اداری مردانه ضروری است. علاوه بر این تعیین این الگو می‌تواند به بهبود وضعیت همکاری در شرکت و اجرا کردن بهتر سیاست‌های جدید کمک کند. فراموش نکنید که در تعیین این الگو باید محدودیت‌های اجتماعی، مذهبی و فرهنگی اشخاص را هم مد نظر داشته باشید.

۴. یک نمونه کامل تهیه کنید

الگوی لباس اداری مردانه شما باید طوری باشد که به کارکنان آموزش دهد چطور لباس بپوشند تا موفق‌تر و حرفه‌ای‌تر به نظر برسند. به کارکنان خود یادآوری کنید که لباس‌های آن‌ها با مدلسازی و شبیه سازی یک فرد حرفه‌ای و موفق به بالا رفتن سطح کاری آن‌ها و شرکت شما کمک شایانی خواهد کرد. به قول ضرب‌المثل انگلیسی که می‌گوید: Fake it Until you make it تظاهر کنید تا این که بالاخره واقعا به آن برسید. برای این که کارکنان سردرگم نشوند بهتر است یک الگوی نوشتاری یا تصویری برای لباس اداری مردانه در شرکت خود در نظر بگیرید و در این مورد می‌توانید از یک طراح لباس یا استایلیست حرفه‌ای هم کمک بگیرید.

تعیین الگوی لباس اداری مردانه

۵. به نظرات کارکنان خود توجه کنید

فراموش نکنید که کارکنان شما زیردست شما نیستند بلکه همکاران شما و جزئی از تیم کاری شما هستند و شما نباید در مورد آن‌ها به تنهایی تصمیم بگیرید. برای تعیین یک الگوی لباس مناسب ضروری است که نظر کارکنان را هم جویا شوید و از آنان بخواهید تا پیشنهادات خود را در مورد این لباس‌ها بیان کنند و دلایل خود را در این مورد توضیح دهند. می‌توانید الگوی پیشنهادی خود را مطرح کنید و از کارکنان بخواهید انتقادات خود را نسبت به آن بیان کنند و بر این اساس الگو را اصلاح و بهینه سازی کنید. به این ترتیب شما می‌توانید برای انتخاب الگوی مناسب بر اساس نظرات اکثریت عمل کنید و رضایت آنان را جلب کنید تا آن‌ها بالاترین سطح همکاری را با شما داشته باشند.

۶. اجبار را از دستور کار حذف کنید

اگر الگوی لباس اداری خاصی در محل کار شما وجود نداشته باشد باعث هرج و مرج نمی‌شود و هیچ کس با لباس خواب سر کار نخواهد آمد. پس اگر شرایط پوشش در محیط کار شما چندان بغرنج نیست و یا سیاست‌های کاری شما طوری نیست که پوشش رسمی در آن اهمیتی داشته باشد (مانند شرکت‌های هنری و طراحی) ضرورتی به اجرای الگوی لباس اداری وجود ندارد. از طرف دیگر اگر تعیین این الگو ضرورت دارد باز هم شما نمی‌تواند کارکنان را به انجام کاری خاص مجبور کنید چون اجبار همیشه تقابل را در پی دارد و این تقابل ممکن است امنیت روانی محیط کار شما را بر هم بزند. پس تا حد ممکن راحتی کارکنان را در نظر بگیرید و به آن‌ها اجازه دهید در بهترین شرایط فعالیت کنند.

تعیین الگوی لباس اداری مردانه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Forbes (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)