شکستن ناخن آن هم درست قبل از یک مهمانی مهم که از مدت‌ها پیش خود را برای آن آماده کرده بودید می‌تواند دردناک و ناراحت کننده باشد. ناخن شکسته علاوه بر این که زیبایی و نظم دستان و ناخن‌های بلند شما را بر هم می‌زند ممکن است باعث زخم و آسیب به قسمت صدف ناخن‌ها هم بشود. شکستن ناخن به علل مختلفی اتفاق می‌افتد که برخی از آن‌ها قابل پیشگیری نیست اما نگران نباشید هر مشکلی راه حلی دارد و ترمیم ناخن شکسته هم امکان پذیر است و شما می‌توانید بدون آن که نیاز به استفاده از ناخن مصنوعی داشته باشید و کسی متوجه آن بشود ناخن شکسته خود را مانند روز اول ترمیم کنید. در این مقاله روش انجام این کار را با جزئیات کامل برای شما شرح خواهیم داد.

آماده کردن وسایل لازم برای درست کردن ناخن شکسته

لاک ناخن را پاک کنید: روشی که در این مقاله آموزش داده می‌شود تنها روی ناخن تمیز قابل انجام است و لازم است که قبل از شروع کار لاک ناخن شکسته خود را پاک کنید. لزومی به پاک کردن لاک همه ناخن‌ها نیست اما اگر بخواهید می‌توانید این کار را انجام دهید. پنبه را به لاک پاک کن آغشته کنید و به آرامی روی تمامی قسمت‌های ناخن شکسته بکشید تا تمیز شود مراقب باشید که پرزهای پنبه به شکستگی ناخن گیر نکند چون این پرزها و تکه‌های پنبه ممکن است داخل شکستگی باق بماند و ناخن درست رشد نکند. برخی مواقع وقتی شکستگی ناخن خیلی عمیق باشد ممکن است باعث ایجاد زخم در پایه ناخن شود که در این شرایط باید بیشتر مراقب باشید و چند روی صبر کنید تا زخم بهبود یابد سپس به ترمیم ناخن بپردازید.

کاغذچای کیسه‌ای را برش دهید: شما قرار است با کاغذی که در بسته بندی چای کیسه‌ای استفاده می‌شود ناخن خود را ترمیم کنید. یک عدد چای کیسه‌ای معمولی را بردارید و قسمت بالای آن را که معمولا نخی به آن وصل است با قیچی برش دهید. کاغذ چای را جدا کنید و محتویات آن را که دیگر قابل استفاده نیست داخل سطح زباله بیندازید. علت استفاده از این نوع کاغذ این است که کاغذ چای کیسه‌ای هم به اندازه کافی محکم و جاذب است و هم چندان ضخیم نیست و به راحتی روی ناخن فرم می‌گیرد.

کاغذ چای کیسه‌ای را به فرم ناخن ببرید: این مورد بستگی به سلیقه شما دارد و این که می‌خواهید ناخن شما به صورت یکست ترمیم شود یا فقط یک بخش از آن که شکسته است با کاغذ پوشیده شود. بر این اساس کاغذ را به فرم مستطیلی که کل ناخن را پوشش دهد یا به اندازه‌ای که تنها قسمت شکسته شده را ترمیم کند برش دهید. مطمئن شوید که عرض کاغذ به اندازه‌ای هست که کناره‌های ناخن را هم بپوشاند و از آن فراتر نرود. اگر کاغذ از قسمت نوک ناخن بلندتر است نگران نباشید بعدا می‌توانید اضافات آن را قیچی و جدا کنید.

ناخن شکسته

روش تعمیر ناخن شکسته

بیس کوت بزنید: حالا نوبت به چسباندن کاغذ چای کیسه‌ای روی ناخن می‌رسد. برای این کار شما به بیس کوت معمولی که به عنوان پایه لاک به کار می‌برید نیاز دارید. با بیس کوت تمام قسمت‌های ناخن از جمله قسمت شکسته شده را پوشش دهید، این بیس کوت در واقع نقش چسب کار را به عهده دارد و قرار است کاغذ را به چایه ناخن شما بچسباند. البته برای این کار می‌‌تواند از چسب ناخن هم استفاده کنید اما چسب ناخن ماده‌ای شیمیایی و قوی است که بعدا جدا کردن آن نیاز به زحمت بیشتری دارد و چندان توصیه  نمی‌شود.

تکه کاغذ چای کیسه‌ای را روی ناخن بگذارید: قبل از آن که بیس کوت خشک شود بلافاصله قطعه کاغذی را که قبلا برش داده‌اید بردارید و روی ناخن و در محل صحیح طوری بگذارید که شکستگی را کاملا پوشش دهید و آن را فشار دهید تا روی ناخن بچسبد. مطمئن شوید که حباب هوایی زیر کاغذ ناخن باقی نمانده باشد. سپس پنج دقیقه صبر کنید تا بیس کوت کاملا خشک شود و کاغذ به ناخن بچسبد.

اضافات کاغذ را برش دهید: وقتی مطمئن شدید که بیس کوت کاملا خشک شده و کاغذ چای کیسه‌ای به ناخن چسبیده است می‌توانید اصلاحات لازم را روی آن انجام دهید. ناخن را از لحاظ قرینه بودن و داشتن لبه‌های ناصاف و و نامرتب بررسی کنید و اضافات ناخن را با قیچی ببرید. اگر کاغذ چای کیسه‌ای کمی بلندتر از بقیه ناخن‌های شما بود مشکلی نیست، شما بعدا می‌توانید با سوهان ناخن آن را درست و مرتب کنید.

ترمیم ناخن شکسته

یک لایه دیگر بیس کوت بزنید: حال که کاغذ چای کیسه‌ای روی ناخن محکم شده  و شکل گرفته است بیس کوت را بردارید و روی ناخن را با یک لایه دیگر از آن پوشش دهید. مطمئن شوید که لایه لاک به خوبی جذب کاغذ چای شده باشد. در این مرحله کاغذ چای کیسه‌ای شفاف شده است و آن سوی آن دیده می‌شود. ده تا پانزده دقیقه صبر کنید تا لایه دوم بیس کوت هم خشک شود.

ناخن را سوهان بکشید: در این مرحله می‌توانید ناخن را فرم دهید. سوهان ناخن را بردارید و زوائد و ناضافی‌های لبه کاغذ چای فرم گرفته را صاف کنید. سوهان را در یک جهت بکشید تا بافت ناخن آسیب نبیند. این کار کمک می‌کند تا بافت زبر کاغذ از بین برود و برآمدگی آن روی سطح ناخن مشخص نباشد. هنگام سوهان زدن مراقب باشید فشار بیش از حدی روی ناخن و کاغذ وارد نکنید.

یک لایه دیگر بیس کوت بزنید: برای این که نتیجه کار بی‌نقص و طبیعی به نظر برسد بهتر است که یک لایه دیگر بیس کوت روی سطح صاف شده ناخن بزنید. ده دقیقه دیگر صبر کنید تا این لایه لاک هم خشک شود و ناخن شما آماده لاک زدن بشود.

مثل همیشه لاک بزنید: حال که ناخن شکسته شما کاملا ترمیم شد و فرمی طبیعی به خود گرفته است و بیس کوت روی ان هم کاملا خشک شده است می‌توانید مثل همیشه لاک بزنید. البته دقت داشته باشید که شما یک لایه کاغد و سه لایه بیس کوت روی ناخن خود دارید و لاک را باید تا حد ممکن نازک و فقط در دولایه بزنید و زمان بیشتری برای خشک شدن آن در نظر بگیرید.

ترمیم ناخن شکسته

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)