برند لانکوم Lancôme یکی از معروف‌ترین برندها در زمینه تولید عطر و لوازم آرایشی است که قدمتی بیش از هشتاد سال دارد. این برند فرانسوی در سال ۱۹۳۵ توسط آرماند پتیژن تاجر فرانسوی تاسیس شده است اما اکنون تحت مالکیت برند لورآل فرانسه قرار دارد. برند لانکوم در زمینه تولید عطر، لوازم آرایشی و محصول مراقبتی پوست در سطح بالا فعالیت می‌کند و به خصوص عطرهای آن شهرتی جهانی دارند. در این مقاله نگاهی به تاریخچه این برند معروف و شناخته شده فرانسوی و چگونگی شکل گیری و سیر تحول آن در دهه‌های اخیر می‌اندازیم.

تاسیس برند لانکوم

در سال ۱۹۳۵ آرماند پتیژن Armand Petitjean با کمک همکار گیموم دورناندو Guillaume d’Ornando برند لانکوم را تاسیس کردند که در ابتدا یک خانه عطر بود. پتیژن قبل از تاسیس برند لانکوم تجربه زیادی در بازار لوازم آرایشی و عطر داشت و در پنجاه سال عمر خود در حرفه‌های زیادی فعالیت کرده بود، این تجارب به او کمک کرد تا بتواند در توسعه هویت برند عمل کند. در همین زمان او با یک شریک جدید به نام فرانسوا کوتی Francois Coty شروع به همکاری کرد. کوتی کسی است که به عنوان پدر صنعت عطرسازی مدرن شناخته می‌شود و در طول دوره فعالیت خود توانست عطرهایی کمیاب و اختصاصی تولید کند اما پتیژن به دنبال بازارهای گسترده و ایجاد پرستیژ برای برند خود بود و برای رسیدن به این هدف به کمک افراد بیشتری نیاز داشت در نتیجه از تعدادی شیمیدان و بازاریاب متخصص دیگر نیز در گروه خود دعوت به عمل آورد.

آرماند پتیژن و برند لانکوم

 نام لانکوم نیز از نام جنگل لانکوم Lancosme که جنگلی زیبا در قلب فرانسه است الهام گرفته شد، این نام را همسر گیموم، الیزابت دورناندو انتخاب کرد. لوگوی برند هم که یک گل رز ساده است از گل‌هایی که در این جنگل می‌روید اقتباس شد. برند لانکوم در اولین سال تاسیسش در نمایشگاه جهانی بروکسل پنج عطر به نام‌های Tendre Nuit, Bocages, Conquete, Kypre و  Tropiques معرفی کرد که با استقبال مشتریان روبرو شد. عطر‌های معرفی شده در بطری‌هایی زیبا و تزئین شده با طلا به سبک آرت دکو ارائه شده بودند که در آن زمان کمتر پیش می‌آمد که بطری عطر این چنین زیبا و شیک باشد. در دهه ۱۹۳۰ میلاوی معمولا بطری عطرها حالتی گرد یا مستطیلی و تخت داشتند و فرم‌های جدید عطر لانکوم برای مخاطبان جذابیت زیادی به وجود آورد.

مراقبت پوست برند لانکوم

پتیژن بعدها اذعان کرد هدفش از تاسیس برند لانکوم این بوده است که شاهد بود بازار عطر و لوازم آرایشی در انحصار دو برن آمریکایی قرار دارد و معتقد بود این انحصار باید توسط یک برند فرانسوی شکسته شود. او همچنان به دنبال توسعه برند و جهانی کردن آن بود و معتقد بود یک عطر وجود ندارد مگر این که بازار و شهرتی جهانی داشته باشد و در نظر داشت برای هر سلیقه‌ای عطر بسازد.

توسعه برند لانکوم

پس از آن پتیژن سعی کرد وارد محصولات لاکچری مراقبت از پوست شود و اولین محصول برند را با عنوان “کرم بازسازی همه کاره” در سال ۱۹۳۶ معرفی کرد اما دو سال دیگر طول کشید تا بخش لوازم آرایشی برند لانکوم به طور رسمی معرفی شود و در سال ۱۹۳۸ زمانی که بازار لوازم آرایشی در سطح جهان وضع جالبی نداشت این اتفاق افتاد. در آن دهه رژ لب خانم‌ها از رنگ‌هایی ساخته می‌شد که به سرعت پاک می‌شدند و حالتی خشک داشتند، در نتیجه پتیژن تجربه خود را در این امر به کار گرفت و رژ لب Rose de France را که یک رژ لب صورتی کمرنگ با بافتی نرم و براق بود معرفی کردد. در ساخت این محصول از عطر گل رز هم استفاده شده بود که به محبوبیت آن اضافه کرد. محصول دیگری که در این سال معرفی شد پودر صورت Conquete بود که ۱۸ رنگ متنوع از قهوه‌ای طلایی تا سفید عاجی را شامل می‌شد و تا دو دهه بعد یکی از پرفروش‌ترین لوازم آرایشی در جهان بود. در این زمان برند لانکوم در سه شاخه فعالیت داشت و برای هر شاخه لوگوی مخصوص طراحی شده بود، گل رز برای عطر، فرشته برای لوازم آرایشی و گل نیلوفر برای محصولات مراقبت از پوست. در سال ۱۹۳۹ زمانی که تنها ۴ سال از تاسیس برند لانکوم می‌گذشت به یک برند مشهور بین‌المللی تبدیل شده بود و بازارهای جهانی را قبضه کرده بود. هر روز سفارشات بی‌شماری از شهرهای مختلف جهان مثل ایلو، بوگوتا، الجزیره، شانگهای و … می‌رسید تا این که شروع جنگ جهانی دوم همه چیز را عوض کرد.

لوازم آرایشی برند لانکوم

لانکوم در دوران جنگ و پس از آن

با شروع جنگ و کمبود مواد اولیه پتیژن تصمیم گرفت لیست محصولات خود را محدود کند و معتقد بود حال که تولید محدود و دچار مشکل شده است باید با هر چیزی که داریم کار کنیم و روی سطوح بالا تمرکز کنیم. خوشبختانه این سیاست جواب داد و نه تنها برند از نظر اقتصادی دچار مشکل نشد بلکه محصولات جدیدی را هم در بحبوحه جنگ معرفی کرد. در سال ۱۹۵۰ لانکوم عطر مگی Magie را به تولید رساند، عطری که پتیژن سال‌ها رویای آن را در سر می‌پروراند. این عطر از پس از تست و ترکیب هزاران نمونه از رایحه چوب و گل یاسمن ساخته شد. کار ساخت این عطر را جرج لپلی به عهده داشت که از وی به عنوان “بینی” برند لانکوم یاد می‌شود. شکل بطری این عطر از یک ریسمان و کریستال ترکیب شده بود و زیبایی خاصی داشت. از این عطر به عنوان یکی از شاخص‌ترین ابداعات دهه ۱۹۵۰ یاد می‌شود.

عطر مگی از برند لانکوم

وقتی در سال ۱۹۵۷ همسر پتیژن درگذشت و به دنبال آن نوه محبوبش ژان کلود نیز علاقه‌ای به همکاری با لانکوم نشان نداد او از نظر احساسی دچار مشکل شد. در این دوران او تصور می‌کرد کاخ آرزوهای خود را روی شن بنا کرده است و دیگر نتوانست مانند سال‌های قبل به مدیریت و توسعه برند ادامه دهد. در سال ۱۹۶۱ برند از نظر اقتصادی دچار مشکلات جدی شده بود و در معرض ورشکستگی قرار داشت تا این که سه سال بعد برند لورآل l’Oreal که یکی از موفق‌ترین برندهای فرانسوی در زمینه لوازم آرایش بوده و هست لانکوم را خریداری کرد و پس از آن یعنی از سال ۱۹۶۴ برند لانکوم تحت مالکیت لورآل به حیات خود ادامه می‌دهد. در سال ۱۹۶۶ آرماند پتیژن درگذشت اما میراث وی همچنان ماندگار است و به عنوان یکی از نام‌های شناخته شده در صنعت عطر، محصولات مراقبت پوست و لوازم آرایشی شناخته می‌شود.

لوازم آرایشی برند لانکوم

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Perfume Knowledge (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)