داشتن آرایش چشم زیبا و بی‌نقص نیازمند استفاده از سایه چشم است. اگر سایه با رنگ مناسب انتخاب کنید و از آن به روش صحیح استفاده کنید آرایش چشمان شما کامل و زیبا خواهد شد. در کنار استفاده از سایه چشم باکیفیت و مناسب و ابزارهای مخصوص برای آن، شما باید متد استفاده از آن را نیز بدانید. روش‌های مختلفی برای سایه زدن وجود دارد مانند روش سه رنگ، روش گرد، روش موزی و روش دودی که هرکدام ترفندهای خاص خود را دارد و در این مقاله شما را با روش انتخاب سایه چشم مناسب، ابزار استفاده از آن و روش‌ها و ترفندهای سایه زدن آشنا می‌کنیم.

شروع کار

سایه مناسب انتخاب کنید: فاکتور موثر در انتخاب سایه چشم تنها رنگ آن نیست بلکه بافت مناسب، برند سایه و میزان تیرگی و روشنی آن نیز در انتخاب سایه نقش دارد. اجازه ندهید انتخاب‌های نامحدود شما را گیج کند بلکه به این گستردگی به چشم یک فرصت نگاه کنید و بهترین رنگ و بافت سایه را انتخاب کنید.

  • بافت و جنس سایه سه نوع است، پودری، فشرده و مایع. نوع پودری هرچند پررنگ‌تر است اما استفاده از آن مشکل است. نوع مایع سایه استفاده راحت‌تری دارد اما خیلی سریع‌تر از نوع پودری رگه رگه می‌شود. برای تازه کارها بهترین نوع سایه چشم سایه فشرده است که شناخته شده‌تر هم هست.
  • لازم نیست ده‌ها رنگ سایه داشته باشید تا آرایش چشمتان کامل شود اما داشتن حداقل سه رنگ سایه روشن، متوسط و تیره توصیه می‌شود.اگر می‌خواهید آرایش ملایمی داشته باشید این سه رنگ را از میان رنگ‌های خنثی (خانواده خاکستری، قهوه‌ای، بژ و صورتی) انتخاب کنید در غیر این صورت محدودیتی در انتخاب رنگ سایه وجود ندارد.

برس مناسب انتخاب کنید: هرچند سایه را می‌توان با انگشت هم زد اما در این صورت آرایش شما ظاهری حرفه‌ای نخواهد داشت و ترکیب شدن سایه با چربی دست کیفیت آن را کاهش خواهد داد. پس لازم است برای خرید چند برس سایه باکیفیت هزینه کنید تا سایه را به آسانی استفاده کرده و آرایشی حرفه‌ای و زیبا داشته باشید. برای سایه زدن از برس‌های اسفنجی استفاده نکنید چون کیفیت خوبی ندارند. برای پوشاندن پلک از برس‌های تخت زبر در سایز متوسط و برای زدن سایه در محل تاخوردگی پلک و محو کردن آن از برس زبر گرد استفاده کنید. داشتن یک برس کوچک مدادی برای کشیدن خطوط نازک و ظریف‌کاری با سایه توصیه می‌شود اما اجباری نیست.

روش استفاده از سایه چشم را یاد بگیرید: یکی از مهم‌ترین بخش‌ها سایه زدن، استفاده از حرکات صحیح برس و با سرعت مناسب است. عجله کردن در آرایش همیشه نتایج بدی به بار می‌آورد، سایه چشم هم استثنا نیست.

  • هنگام زدن سایه روی پلک آن را در حالی که برس با چشمان شما زاویه می‌سازد با حرکات ضربه‌ای بزنید تا بهتر روی آن بنشیند.
  • در محو کردن سایه به جای مالیدن سایه با حرکات رفت و برگشتی و سریع، از حرکات کوتاه و آهسته و هم جهت استفاده کنید و سایه را محو کنید.
  • به جز هنگامی که از هایلایت کننده استفاده می‌کنید هرگز نباید سایه را از پلک تا زیر ابرو امتداد دهید، در این صورت آرایش شما اغراق آمیز و نامناسب خواهد شد.

آرایش بقیه صورت را انجام دهید: آرایش چشم باید آخرین مرحله از آرایش شما باشد. ابتدا کانسیلر، کرم پودر، رژگونه، برنزه کننده و خط ابرو را استفاده کنید سپس سراغ سایه چشم بروید. استفاده از پرایمر سایه کمک می‌کند آرایش شما دوام بیشتری داشته باشد در غیراین صورت چربی طبیعی پوست سایه را در عرض چند ساعت پاک خواهد کرد. هرگز قبل از سایه زدن ریمل نزنید مگر این که آرایش دودی غلیظ برای چشمان خود انتخاب کرده باشید.

رنگ سایه چشم

استفاده از سایه چشم به روش سه رنگ

روشن‌ترین رنگ (هایلایت کننده) را بزنید: این رنگ معمولا رنگ نخودی، کرم یا بژ روشن است که پایه مناسبی برای زدن سایه فراهم می‌کند. با برس تخت آن را روی همه قسمت‌های چشم از جمله گوشه‌های آن بزنید و تا زیر ابرو و پلک پایین هم امتداد دهید.

رنگ وسط را استفاده کنید: در میان سه رنگی که برای سایه چشم انتخاب کرده‌اید دومین رنگ را بردارید و با برس سایه تخت آن را روی پلک بالا (از خط مژه تا خط تای پلک) بزنید اما از این خطوط فراتر نروید و با گوشه چشم‌ها هم کاری نداشته باشید.

با تیره‌ترین رنگ به چشم‌ها عمق دهید: در میان سه رنگ سایه خود تیره‌ترین رنگ را بردارید و با برس گرد سایه از گوشه داخلی چشم شروع کنید و با ضربات کوتاه و قوی امتداد دهید تا به وسط بالای چشم برسید. در این نقطه حرکت را قوی‌تر کنید و تیره‌ترین خطوط را رسم کنید و به آرامی با خطوط محو شونده به سمت گوشه خارجی چشم حرکت کنید و طبق سلیقه خود گوشه آن را شکل دهید.

سایه چشم را محو کنید: با یک برس تمیز و نرم سایه‌ها را با ملایمت روی سطح پلک محو کنید تا به رنگ طبیعی پوست شما نزدیک‌تر شود و آرایش چشم شما طبیعی به نظر برسد.

استفاده از سایه چشم

استفاده از سایه چشم به سبک گرد

رنگ وسط را روی پلک بمالید: در این روش فقط به دو رنگ سایه نیاز دارید. با برس تخت رنگ وسط سایه را روی پلک بزنید، روی مرکز چشم بیشتر تاکید کنید.

با رنگ تیره روی چشم‌ها تاکید کنید: پلک را به سه قسمت تقسیم کنید و دو قسمت کناری را با رنگ تیره سایه بپوشانید تا وسط پلک روشن‌تر باشد و روی آن ایجاد حجم کند. زیاد به گوشه چشم‌ها سایه تیره نزنید چون چشمانتان خواب آلوده به نظر خواهد رسید.

سایه را محو کنید: با برس گرد و نرم تمیز سایه‌هارا روی پلک در هم ادغام کنید تا مرز آن‌ها مشخص نباشد اما مواطب باشید رنگ‌های تیره خیلی به مرکز پلک نزدیک نشوند و بیشتر روی لبه‌های خارجی محو کردن را انجام دهید.

استفاده از سایه چشم به سبک موزی

پلک بالا را با رنگ وسط سایه بپوشانید: با سایه متوسط روی پلک را بپوشانید. البته می‌توانید از مقدار کمی سایه روشن هم برای گوشه دخالی چشم استفاده کنید تا چهره شما روشن‌تر شود.

رنگ تیره را در محل تا شدن پلک بزنید: با برس مدادی نازک کمی از سایه تیره را بردارید و با حرکات رفت و برگشتی روی حط تای پلک بزنید تا چشم عمق پیدا کند و شکل موز پیدا کند!

سایه را محو کنید: برس تمیز را بردارید و گوشه‌ها و اطراف سایه را با آن محو کنید، اما در محو کرن زیاده‌روی نکنید چون سایه فرم خود را از دست خواهد داد.

آرایش دودی چشم به کمک سایه

هایلایت کننده بزنید: با برس تخت و زبر روشن‌ترین رنگ سایه را بردارید و روی گوشه داخلی چشم و زیر ابروها بکشید. این کار چهره را روشن‌تر و چشم‌ها را بازتر و درخشان‌تر خواهد کرد.

رنگ وسط را بزنید: با برس تخت زبر رنگ وسط را بردارید و روی همه جای پلک بکشید. از لبه مژه‌ها شروع کنید و و به سمت بالا و خط تای پلک ادامه دهید اما مواظب باشید با سایه روشن بالای پلک مخلوط نشود.

حالت دودی را در اطراف چشم ایجاد کنید: سایه تیره را بردارید و با برس در امتداد خط مژه‌ها بکشید و پخش کنید اما از یک سوم عرض پلک بالاتر نروید. یک لایه دیگر از سایه تیره را در لبه مژه بکشید تا حالت دودی ایجاد شود. سایه تیره را روی گوشه خارجی خط تای پلک هم بکشید. این کار را با خط مژه پایین هم انجام دهید، از گوشه خارجی چشم شروع کنید و تا وسط پلک پایین امتداد دهید.

سایه را محو کنید: برس گرد و نرم تمیز را بردارید و سایه‌های تیره و متوسط را روی پلک محو کنید اما با سایه روشن کاری نداشته باشید. چشم دودی شما آماده است!

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)