اصلاح کردن موهای صورت آقایان یک عادت روزانه است. بسیاری از آقایان هر روز صورت خود را اصلاح می‌کنند تا از شر موهای آن خلاص شوند اما بسیاری دیگر نیز به بلند کردن این موها علاقه دارند و دوست دارند ریش‌هایی به اشکال مختلف داشته باشند در هر صورت موهای صورت آقایان یک بخش جدا نشدنی از زندگی آن‌ها است اما جالب است بدانید که حقایق عجیب و خاصی در مورد این عادت وجود دارد که شاید بسیاری از افراد از آن‌ها آگاهی نداشته باشند. به همین دلیل در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما چند حقیقت عجیب و جالب تاریخی و زیستی درباره موهای صورت آقایان را برای شما بازگو خواهیم کرد که دانستن آن‌ها برای علاقمندان خالی از لطف نخواهد بود.

مالیات بر ریش!

در سال ۱۶۹۸ پتر کبیر امپراطور روسیه برای ریش مالیات تعیین کرد. ماموران مالیاتی خانه به خانه جستجو می‌کردند و از مردانی که ریش داشتند مالیات می‌گرفتند. افرادی هم که از دادن مالیات ریش سر باز می‌زدند به اجبار و در انظار عموم، موهای صورتشان اصلاح می‌شد! اما مردانی که مالیات ریش خود را پرداخت می‌کردند یک سکه مخصوص دریافت می‌کردند، این سکه از جنس مس بود و عکس ریش روی آن حک شده بود که نشانه پرداخت مالیات به شمار می‌رفت. گفته می‌شود هنری هشتم پادشاه انگلستان نیز برای موهای صورت آقایان مالیات وضع کرد اما خودش را از این قانون معاف کرد. دختر او الیزابت هم به اعمال این قانون ادامه داد و هر دو هفته یک بار از مردان ریشدار مالیات اخذ می‌کرد. واضح است که این دوران، زمان مناسبی برای ریش گذاشتن نبود!

اصلاح و موهای صورت آقایان

الکل باعث زیاد شدن موهای صورت آقایان می‌شود

تستسترون یا هورمون جنسی مردانه که در بدن آقایان وجود دارد نوعی هورمون به نام DHT تولید می‌کند که نقش مهمی در تولید موهای صورت آقایان و همچنین موهای بدن ایفا می‌کند. نوشیدن الکل تبدیل شدن DHT به ۳-Alpha-Diol را تسریع کرده و باعث می‌شود سرعت رشد و تعداد موهای بدن و صورت افزایش یابد. آبجو نیز حاوی سیلیکون است که رشد موهای صورت آقایان را تسریع می‌کند و باعث افزایش موهای بدن نیز می‌شود.

واقعیتی درباره ریش‌های فیدل کاسترو

فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا به عنوان یک قهرمان ملی شناخته می‌شد و دلایل زیادی برای این شهرت و محبوبیت داشت که یکی از این دلایل، ریش‌های بلند و ژولیده‌اش بود. البته فلسفه خاصی پشت این ریش وجود داشت و کاسترو خود گفته بود:

“اگر با اصلاح نکردن هر روز ۱۵ دقیقه در وقت خود صرفه جویی کنید در مجموعه ده روز وقت اضافی در عمر خود خواهید داشت که می‌توانید آن را برای کار، مطالعه یا ورزش و یا هر کاری که دوست دارید صرف کنید، علاوه بر این در مصرف آب و صابون و تیغ هم صرفه جویی خواهید کرد.”

اما باربارا والترز خبرنگار بعدها فاش کرد که دلیل اصلی فیدل کاسترو برای اصلاح نکردن این بود که تیغ‌های ژیلت آمریکایی در آن زمان در کوبا یافت نمی‌شد. جالب است بدانید در دوران ریاست جمهوری کندی، پروژه‌ای به نام پروژه کوبا کلید خورد که قرار بود در آن لباس‌های کاسترو با سم نمک تالیوم آلوده شود که این سم باعث ریختن موهای صورت می‌شود.

اصلاح و موهای صورت آقایان

تعداد فولیکول‌های مو در صورت آقایان و خانم‌ها یکسان است

فولیکول‌های موی موجود در صورت آقایان با هورمون DHT فعال می‌شوند و دلیل این که آقایان ریش دارند اما خانم‌ها ندارند همین هورمون است. در قسمت پوست فک و چانه و پشت لب هر مرد بین ۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ فولیکول مو وجود دارد که همین تعداد در خانم‌ها هم وجود دارد اما به دلیل کمبود هورمون تستسترون در بدن زنان این فولیکول ها فعال نمی‌شوند. یک حقیقت تکاملی در این مورد هم وجود دارد و آن این است که در گذشته زنان بیشتر جذب مردانی می‌شدند که ریش های پرپشت‌تری اشتند چون ریش پرپشت نشانه قدرت بیشتر و مردانگی بیشتر بود.

برخی از حیوانات هم ریش دارند

فقط انسان‌های مذکر نیستند که صاحب ریش می‌شوند بلکه ماکاک دم شیری، تامارین امپراطور و گاو اسکاچ هایلند هم از دیگر پستاندارانی هستند که ریش‌های جالب و شگفت انگیزی دارند. البته معروف‌ترین حیوان ریش دار شاید شیر آفریقایی باشد. شیرهای نر یال‌هایی بسیار زیبا دارند که در واقع ریش این حیوان هستند و رنگ این یال نشان دهنده سلامت و قدرت شیر است. هرچه یال شیر تیره‌تر و بلندتر و پرپشت‌تر باشد هورمون تستسترون بالاتری در بدن این شیر وجود دارد و شیرهای ماده بیشتر جذب وی می‌شوند. این شیرها معمولا نر آلفا هستند و دیگر شیرهای نر از آن‌ها تبعیت می‌کنند.

اصلاح و موهای صورت آقایان

مسابقات ریش

بله مسابفات ریش و سبیل هم جزو مسابقاتی است که همه ساله در نقاط مختلف جهان با جدیت هر چه تمام‌تر برگزار می‌شود و رشد و بلندی موهای صورت آقایان در آن‌ها به رقابت گذاشته می‌شود. در سال ۲۰۱۷ این مسابقات در تگزاس آمریکا برگزار شد و ۷۳۸ نفر از ۳۳ کشور مختلف در آن به رقابت پرداختند. این مسابقات بخش‌های مختلفی دارد مثل بخش ریش کامل، سبیل کامل، ریش‌های پروفسوری و بخش آزاد. البته بیشتر شرکت کنندگان مسابقات ریش از کشور آمریکا هستند و سال آینده این مسابقات در آنتورپ بلژیک برگزار خواهد شد.

اصلاح موها ریشه تاریخی دارد

اصلاح موهای صورت آقایان یک پدیده مدرن نیست بلکه از ۳۰ هزار سال قبل از میلاد رواج داشته است. مصریان جزو اولین تمدن‌هایی بودند که به اصلا موها بسیار اهمیت می‌دادند و نه تنها موهای صورت و بدن بلکه موهای سر خود را نیز به طور کامل می‌تراشیدند و از کلاه گیس استفاده می‌کردند. پس از آن یونانیان و رومیان نیز در سال ۳۳۰ قبل از میلاد در دوران اسکندر مقدونی به این سنت روی آوردند. گفته می‌شود علت این اتفاق آن بود که یونانیان و رومیان می‌خواستند از بربرها که اقوامی پرمو بودند متمایز شوند. سربازان رومی نیز به اصلاح و زدن ریش تشویق می‌شدند تا دشمن در نبرد تن به تن نتواند ریش آن‌ها را بگیرد.

اصلاح و موهای صورت آقایان

ریش گذاشتن در ارتش و پلیس آمریکا ممنوع است

تا سال ۱۹۸۶ ریش گذاشتن در ارتش آمریکا مجاز بود اما در این زمان آدمیرال پل یوست آن را ممنوع اعلام کرد چون ریش مانع از آن می‌شود که ماسک‌های گاز کامل روی صورت سربازان بنشیند. البته ممنوعیت ریش برای پلیس‌ها در برخی ایالت‌های آمریکا اعمال می‌شود و در برخی از شهرها و ایالات ماموران پلیس مجاز هستند ریش داشته باشند.

اصلاح موها باعث ضخیم شدن آن‌ها نمی‌شود

یک باور غلط در مورد اصلاح موها وجود دارد و آن این است که تصور می‌شود تیغ زدن و اصلاح کردن موها باعث ضخیم شدن آن‌ها می‌شود. اما واقعیت این است که موها نوک مخروطی و تیز دارند و وقتی با تیغ بریده می‌شوند سطح مقطع آن‌ها صاف و استوانه‌ای شده و به همین شکل رشد می‌کند در نتیجه وقتی به سطح پوست دست می‌زنید موها ضخیم احساس می‌شوند و رنگ آن‌ها هم تیره‌تر به نظر می‌رسد اما در حقیقت تغییری در تعداد و ضخامت تارها به وجود نیامده است و همانند قبل است.

ماجرای ریش توماس مور

سر توماس مور (که فیلم مردی برای تمام فصول در دهه ۱۹۷۰ بر اساس زندگی وی ساخته شده است) یک وکیل، فیلسوف و انسان خیر انگلیسی بود که در سال ۱۵۳۳ در تاجگذاری ملکه آن بولین (همسر هنری هشتم) شرکت نکرد. همین مساله باعث خشم هنری هشتم شد و دستور دستگیری توماس مور را به جرم خیانت صادر کرد. دادگاه مور را گناهکار شناخت و به اعدام با شمشیر محکوم کرد. گفته می‌شود وقتی جلاد سر او را روی سنگ اعدام قرار داد ریش توماس مور زیر گردن وی قرار گرفت، توماس مور به جلاد گفت که ریش او جرمی مرتکب نشده و نباید مجازات شود. در نتیجه ریش‌های او سالم باقی ماند اما بهه هر حال سری که ریش‌ها به آن وصل بود قطع شده بود!

چند حقیقت کوچک درباره موهای صورت آقایان

  • موهای ابرو باعث تمیز ماندن و مراقبت از چشم‌های شما می‌شوند. ابروها از ریختن عرق و باران به داخل چشم و همچنین تابش مستقیم نور خورشید به چشم‌ها جلوگیری می‌کنند و کمک می کنند که شما بهتر بتوانید به چیزی که در مقابلتان است توجه کنید.
  • فر بودن یا صاف بودن موهای سر به بافت ساقه مو بستگی دارد. افرادی که سطح مقطع ساقه موهای آن‌ها گرد است موهای صافی دارند اما افرادی که سطح مقطع ساقه موهایشان بیضی یا عریض است موهای فر دارند.
  • موهای ریش به اندازه یک سانتی متر در ماه رشد می‌کند و در مجموع طول آن می‌تواند تا چهار برابر قد شما برسد.
  • تارهای موهای صورت آقایان چهار برابر ضخیم‌تر از موهای سر او هستند و هر مردی در طول عمر خود ده هزار بار به اصلاح کردن نیاز پیدا می‌کند.

اصلاح و موهای صورت آقایان

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)