استفاده از عطر از ضروریات زندگی امروزی است اما بسیاری از افراد روش درست استفاده از این وسیله را نمی‌دانند یا این که راه استفاده آسان از عطر را نمی‌شناسند. استفاده از عطر ترفندهای خاصی دارد که کمک می‌کند ماندگاری بوی آن روی بدن شما بیشتر شود و به طور بهینه از عطرهای باارزش خود استفاده کنید. اگر جزو علاقمندان به عطر هستید و مجموعه زیبایی از عطرهای محبوب خود را گرد آورده‌اید باید روش درست استفاده از عطر را هم بشناسید و ترفندهای استفاده آسان از عطر را به کار ببرید تا حداکثر استفاده را از آن‌ها داشته باشید. در این مقاله ما نکات و ترفندهایی کاربردی برای استفاده آسان از عطر و ادکلن را به شما آموزش خواهیم داد.

زمان مناسبی را برای عطر زدن انتخاب کنید

وقتی صحبت از عطر زدن می‌شود زمان مناسب برای عطر زدن به اندازه انتخاب خود عطر اهمیت دارد. همیشه به خاطر داشته باشید که بهترین زمان برای عطرزدن پس از حمام کردن و قبل از پوشیدن لباس‌ها است. چون عطر به راحتی روی پوست تمیز جذب می‌شود علاوه بر این، رطوبتی که در سطح پوست شما پس از حمام وجود دارد باعث می‌شود که مولکول‌های عطر داخل این رطوبت گیر بیفتند و دیگر لازم نیست نگران لکه‌های عطر روی لباس‌های خود باشید. پس از حمام کردن و عطر زدن، چند دقیقه صبر کنید تا عطر خشک شود سپس لباس‌های خود را بپوشید. اگر بلافاصله لباس بپوشید این احتمال وجود دارد که عطر به لباس مالیده شود و ماندگاری آن کاهش یابد.

عطر را روی نقاط درستی از بدن خود استفاده کنید

در تصویر زیر می‌توانید بهترین نقاط برای اسپری کردن عطر را مشاهده کنید که اگر عطر را روی آن‌ها بزنید دوام بیشتر خواهد داشت و بوی آن بهتر و به مدت طولانی‌تری حس خواهد شد. روش‌های مختلفی برای استفاده آسان از عطر وجود دارد که روش “ابر عطر” یکی از آن‌ها است. در این روش شما عطر را در هوا اسپری می‌کنید سپس از داخل این ابر عطر عبور می‌کنید تا مقدار مناسبی از آن روی تن و لباس شما بنشیند. روش رایج‌تر و معمول‌تر اسپری کردن مستقیم روی بدن است که در این روش شما عطر را مستقیم روی نقاط نبض بدن یعنی مچ دست، مچ پا، گردن، داخل آرنج و پششت زانو می‌زنید. در این نقاط رگ‌های خونی متعددی وجود دارد که نزدیک به پوست هستند و گرما و حرکت را روی پوست انتقال می‌دهند و همین گرما و حرکت باعث آزاد شدن پیوسته و ممتد عطر در طول زمان می‌شود. یک روش دیگر برای استفاده آسان از عطر زدن عطر به موها است که بیشتر برای خانم‌ها توصیه می‌شود. این کار را می‌توانید با اسپری کردن مستقیم عطر روی مو یا اسپری کردن آن روی شانه و شانه کردن مو با آن انجام دهید (البته لازم است کمی صب کنید تا الکل موجود در عطر تبخیر شود سپس آن را به موها بزنید چون الکل باعث خشکی و شکننده شدن موها می‌شود) این روش عطر زدن باعث می‌شود موهای شما بوی عطر را به خود بگیرند و تا مدت طولانی آن را در خود نگه دارند.

استفاده آسان از عطر و ادکلن

برای استفاده آسان از عطر کمی از آن را داخل لوسیون بدون بوی خود بریزید

یک ترفند جالب و ساده برای استفاده آسان از عطر این است که کمی از عطر محبوب خود را داخل یک ظرف لوسیون بدن که فاقد بو است بریزید سپس این لوسیون را به بدن خود بمالید. البته لازم نیست ظرف را از عطر پر کنید، تنها دو یا سه قطره از عطر برای معطر کردن لوسیون کافی است، فراموش نکنید که حتما لوسیون شما باید بدون بو باشد در غیر این صورت ممکن است ترکیب ناخوشایندی به وجود آورید. حال اگر از این لوسیون استفاده کنید عطر به مقدار کم و ملایم روی پوست شما می نشیند و بافت لوسیون کمک می کند که ماندگاری آن روی پوست بیشتر شود. هنگام اسپری کردن عطر روی بدن یا استفاده از لوسیون همیشه از قسمت‌های پایین بدن شروع کنید و به سمت بالا بروید چون حرارت بدن در این جهت افزایش می‌یابد و باعث می‌شود عطر مدت بیشتری روی بدن باقی بماند.

اشتباهات رایج در استفاده از عطر

یکی از اشتباهات رایج در مورد استفاده از عطر، عطر زدن بیش از اندازه است. استفاده بیش از اندازه از عطر هرگز توصیه نمی‌شود چون این کار به جای جذب مردم باعث دفع آن‌ها از شما خواهد شد اما تشخیص این که چه مقدار عطر کافی است و کم یا زیاد نیست ساده به نظر نمی‌رسد. اگر به میزان درستی از عطر استفاده کره باشید تنها کسی بوی آن را احساس خواهد کرد که با شما فاصله کمی دارد مثلا کسی که روبری شما نشسته و در حال گفتگو با شماست. اما کسی که آن سوی اتاق نشسته است نباید این بو را حس کند در این صورت شما بیش از حد از عطر استفاده کرده‌اید. اشتباهات رایج دیگر در استفاده از عطر عبارتند از:

  • هرگز پس از عطر زدن روی مچ دست، مچ‌ها را به هم نمالید. ایین کار حرارت زیادی ایجاد می‌کند که ساختار عطر را می‌شکند و ماندگاری آن به شدت کاهش می‌یابد.
  • هرگز عطر را روی همه نقاط نبض که در قسمت‌های قبلی بیان شد استفاده نکنید چون برای این کار به میزان زیادی عطر نیاز دارید، هر بار تنها یک یا دو نقطه را انتخاب کنید و عطر را روی آن‌ها بزنید.
  • اگر می‌خواهید عطر را مستقیما روی موهای خود بزنید اسپری را حداقل ده تا ۱۵ سانتیمتر از موهای خود دور کنید و از این فاصله اسپری کنید تا الکل کمتری روی موها بنشیند.

استفاده آسان از عطر و ادکلن

بوها را با هم مخلوط نکنید

احتمالا عطرها تنها محصولات آرایشی نیستند که شما استفاده می‌کنید، بسیاری از خانم‌ها و آقایان در کنار شامپو و نرم کننده از لوسیون و ماسک و محصولات دیگری استفاده می‌کنند که هرکدام حاوی عطر و رایحه خاصی هستند که استفاده از آن‌ها پس از عطر زدن می‌تواند بوی عطر محبوب شما را تحت‌الشعاع قرار دهد. به همین دلیل لازم است از محصولاتی استفاده کنید که فاقد عطر و بو باشند یا این که عطر و بوی آن‌ها مشابه عطری باشد که به صورت روزمره استفاده می کنید. این کار ماندگاری عطر شما را هم افزایش می‌دهد و باعث می‌شود همه بوی واقعی آن را حس کنند و از آن لذت ببرند.

قبل از عطر زدن کمی وازلین روی نقاط نبض خود بزنید

هرگونه رطوبت و چربی (از نوع تمیز آن) اثر نگهدارندگی عطر را دارد و باعث می شود عطر مدت بیشتری روی پوست باقی بماند. وازلین هم مانند یک پوشش عمل می‌کند که مانع از جذب شدن عطر داخل روزنه‌های پوست و دفع سریع آن می‌شود در نتیجه دوام عطر روی پوست شما بیشتر خواهد شد. پس برای ماندگاری بیشتر و استفاده آسان از عطر توصیه می‌کنیم مقدار کمی وازلین روی نقاط نبضی که می‌خواهید روی آن عطر بزنید بمالید تا دوام عطر شما بیشتر شود و در طول روز بوی خوبی بدهید.

استفاده آسان از عطر و ادکلن

استفاده از عطر روی لباس آری یا نه؟

هرگز عطر را مستقیما روی لباس‌های خود استفاده نکنید. بسیاری از افراد این اشتباه را مرتکب می‌شوند چون تصور می‌کنند در این صورت ماندگاری عطر آن‌ها افزایش می‌یابد. شما به چند لیل نباید این کار را انجام دهید، دلیل اول لک شدن لباس است، عطرها حاوی مواد چربی هستند که لباس را لک می‌کنند و تمیز کردن این لک‌ها ساده نیست. دلیل دوم این است که وقتی عطر را روی لباس بزنید دیگر نمی‌تواند به پوست بدن برسد بنابراین پس از چند دقیقه بوی آن از بین خواهد رفت. البته می‌توانید عطر را داخل کمد لباس خود اسپری کنید. یک دستمال کاغذی بردارید و عطر را مستقیما روی آن اسپری کنید و داخل کمد بگذارید. به این روش لباس‌ها بوی خوبی می‌گیرند و لک هم نمی‌شوند.

ارتباط عطرها و داروها

اگر پس از مدتی حس کردید عطر شما بوی متفاوتی دارد وحشت نکنید، این اتفاق ممکن است به خود شما مربوط باشد نه به عطر شما. اگر از داروی خاصی استفاده کرده باشید که باعث تغییرات هورمونی در بدن شود بوی عطر را به شکل متفاوتی حس خواهید کرد. به همین دلیل است که افراد مختلف بوی عطر را به شکل متفاوتی درک می‌کنند و الگوی درک بو در هیچ یک از افراد یکسان نیست. اگر به طور موقتی از دارویی استفاده می‌کنید تا پایان دوره درمان صبر کنید و پس از آن مجددا از عطر استفاده کنید.

استفاده آسان از عطر و ادکلن

هرگز بطری عطر را داخل کیف خود قرار ندهید

اگر می‌خواهید عطر محبوب خود را همیشه همراه داشته باشید لزومی ندارد بطری آن را داخل کیف خود قرار داده و همه جا با خود حمل کنید. این کار هرگز توصیه نمی‌شود چون این بطری‌ها سنگین هستند و جای زیادی را در کیف شما می‌گیرند از طرف دیگر جنس بیشتر بطری‌های عطر از شیشه است و احتمال شکستن و باز شدن بطری داخل کیف وجود دارد که اگر ای ن اتفاق بیفتد نه تنها کیف شما و وسایل داخل آن خراب می‌شوند بلکه عطر محبوب خود را نیز از دست می‌دهید بنابراین توصیه می‌کنیم کمی از عطر را روی یک تکه پنبه اسپری کنید و داخل یک کیسه پلاستیکی زیپ‌دار قرار دهید تا در موقع لزوم روی نقاط نبض خود مثل گردن یا مچ بمالید و بوی خوب بدن خود را تازه کنید.

استفاده آسان از عطر و ادکلن

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Fragrances.bg (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)