دوخت کیف آرایش شخصی را چطور می‌توان انجام داد؟ خانم‌ها همیشه تعدادی لوازم آرایشی روزمره در کیف خود دارند که هر لحظه احتمال دارد درب آن‌ها باز شده و محتویات این لوازم داخل کیف آن‌ها بریزد، به همین دلیل است که استفاده از کیف لوازم آرایش یک ضرورت است. پیدا کردن لوازم مختلف نیز داخل این کیف بسیار ساده‌تر از آن است که بخواهید هر وسیله را در جایی قرار دهید. اما اگر نگاهی به قیمت کیف‌های آرایش معمولی بیندازید احتمالا متوجه خواهید شد که دوخت کیف آرایش می‌تواند یک روش اقتصادی باشد. کیف آرایش وسیله پیچیده‌ای نیست و با کمی پارچه و آشنایی اولیه با اصول خیاطی می‌توان آن را دوخت. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز روش دوخت کیف آرایش را به شما آموزش خواهیم داد که به سادگی و با پارچه‌های اضافی بدون نیاز به مهارت خیاطی می‌توانید آن را در منزل انجام دهید.

وسایل لازم برای دوخت کیف آرایش

  • حدود چهل سانتی‌متر پارچه که در این مدل کیف از دو رنگ پارچه استفاده شده است
  • زیپ همرنگ با اندازه مناسب سایز کیف شما که در این نمونه ۲۳ سانتی‌متر است
  • نخ همرنگ پارچه‌ها
  • چرخ خیاطی یا سوزن برای زمانی که می‌خواهید با دست بدوزید
  • قیچی
  • سنجاق ته گرد به تعداد لازم
  • اتو

راهنمای برش پارچه

برای دوخت کیف آرایش شما به چند تکه پارچه نیاز دارید که باید آن‌ها را به این شکل برش بزنید:

  • دو مستطیل به ابعاد ۲۴ در ۱۵ سانتی‌متر از پارچه اصلی
  • دو مستطیل به ابعاد ۲۴ در ۱۰ سانتی‌متر از پارچه دوم
  • دو مستطیل به ابعاد ۲۴ در ۲۵ سانتی متر از هر پارچه برای داخل کیف

روش دوخت کیف آرایش

برای شروع دوخت کیف آرایش ابتدا یک قطعه ۲۴ در ۱۵ سانتی از پارچه اصلی و یک قطعه ۲۴ در ۱۰ سانتی از پارچه دوم را بردارید و از قسمت عریض‌تر به هم بدوزید. سپس این دوخت را اتو کنید تا صاف و تمیز شود. دو قطعه مشابه دیگر را نیز به همین روش به هم بدوزید و اتو کنید.

آموزش دوخت کیف آرایش ساده آموزش دوخت کیف آرایش ساده

حال یکی از این قطعات را که همین الان آماده کردید بردارید و زیپ را روی آن قرار دهید. یک قطعه ۲۴ در ۲۵ سانتی‌متری را که برای داخل کیف برش دادید روی این زیپ قرار دهید و هر سه را با سنجاق به هم متصل کنید. این قسمت را با چرخ خیاطی بدوزید تا یک طرف زیپ به آن‌ها متصل شود.

آموزش دوخت کیف آرایش ساده

طرف دیگر زیپ را نیز به قطعه دیگری که در مرحله اول آماده کردید و یک قطعه ۲۴ در ۲۵ سانتی دیگر سنجاق بزنید و بدوزید. با این کار دو طرف زیپ شما کاملا متقارن خواهد شد. هنگام دوخت زیپ را نیمه باز بگذارید و پس از هر مرحله دوخت نیز اتو کردن را فراموش نکنید.

آموزش دوخت کیف آرایش ساده

کار را روی یک سطح صاف قرار دهید طوری که داخل کیف به سمت پایین و رویه کیف به سمت بالا باشد و زیپ بین آن‌ها قرار گرفته باشد.  حال دور تا دور این مستطیل را به هم بدوزید. این کار را از وسط پایین پارچه داخل کیف شروع کنید و از روی زیپ‌ها نیز عبور کنید و مراقب باشید که سوزن چرخ خیاطی با پلاستیک زیپ تماس پیدا نکند. ۸ سانتی‌متر مانده با پایان دوخت آن را تمام کنید تا فضای کافی برای پشت و رو کردن کیف وجود داشته باشد.

آموزش دوخت کیف آرایش ساده

حال باید گوشه‌های کیف را بدوزید. برای این کار مانند تصویر عمل کنید و به دو گوشه پایین کیف زاویه بدهید. این قسمت‌ها را با چرخ خیاطی بدوزید و اضافات آن را قیچی کنید. در این مرحله کار دوخت کیف آرایش به پایان رسیده و فقط باید آن را پشت و رو کنید.

آموزش دوخت کیف آرایش ساده

پس از پشت و رو کردن کیف آرایش شکاف باقیمانده در داخل کیف را با دست یا با چرخ خیاطی بدوزید و از کیف جدیدتان برای حمل لوازم آرایش روزمره استفاده کنید. شما می‌توانید این کیف را با یک رنگ پارچه هم بدوزید و فقط آستر آن را از رنگ متفاوت انتخاب کنید که این کار به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

آموزش دوخت کیف آرایش ساده

ابعاد کیف نیز اختیاری است و کیف شما می‌تواند کوچک‌تر یا بزرگ‌تر باشد. در این نمونه، عرض کیف حدود ۲۴ سانتی‌متر است که برای لوازم آرایشی روزمره ابعاد مناسبی است اما شما می‌توانید با انتخاب عرضی متفاوت برای پارچه‌ها (مثلا ۲۰ در ۱۰ و ۲۰ در ۲۵ و … ) سایز آن را تغییر دهید و از زیپ کوتاه‌تری نیز استفاده کنید.

آموزش دوخت کیف آرایش ساده

نکته مهم دیگر جنس پارچه انتخابی است که بهتر است به اندازه کافی ضخیم باشد. البته دو لایه بودن این کیف استحکام کافی به آن می‌دهد و می‌توان از پارچه‌های معمولی مثل چیت نیز برای این کار استفاده کرد، در صورت نازک بودن پارچه می‌توانید از لایی چسبی هم استفاده کنید. فقط دقت داشته باشید که کیف آرایش شما باید قابل شستشو باشد پس حتما پارچه‌ای انتخاب کنید که قابل شستن است و رنگ ثابتی دارد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فرهنگ و هنر در مجله قرمز شاخه هنر در خانه مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Crazy Little Projects (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)