هیدروکسی زین؛ موارد مصرف، عوارض جانبی و نکات مهم


قرص هیدروکسی زین

در این مطلب، به بررسی داروی هیدروکسی زین پرداخته می‌شود. ابتدا به معرفی این دارو و اطلاعات مهم درباره‌ی آن می‌پردازیم و سپس نحوه‌ی مصرف و عوارض جانبی هیدروکسی زین را بیان می‌نمائیم.


معرفی قرص هیدروکسی زین

این دارو که با نام Vistaril نیز در بازار موجود است، فعالیت سیستم عصبی مرکزی را کاهش می‌دهد. هیدروکسی زین همچنین به عنوان یک آنتی هیستامین نیز عمل می‌کند به طوری که تاثیر هیستامین‌های طبیعی در بدن را کاهش می‌دهد. هیستامین باعث ایجاد علائمی مثل خارش یا کهیر روی پوست می‌شود.

این دارو به عنوان یک مسکّن یا آرام بخش برای درمان تنش و اضطراب به کار می‌رود. همچنین از هیدروکسی زین به همراه دارو‌‌های دیگر در طول مدت بیهوشی و بعد از بیهوشی عمومی، استفاده می‌گردد. از این دارو برای درمان واکنش‌های پوستی آلرژیکی، مثل کهیر یا التهابات پوستی نیز استفاده می‌شود.


اطلاعات مهم درباره هیدروکسی زین

– در صورتی که باردار هستید، بهتر است از این دارو استفاده ننمائید. خصوصا اگر در سه ماهه‌ی اول یا دوم بارداری می‌باشید.

– این دارو می‌تواند باعث ایحاد مشکلات قلبی جدی شود. به ویژه اگر شما دارو‌های مخصوص را همزمان استفاده می‌کنید. هر دارویی را که مصرف می‌کنید، یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.

هیدروکسی زین ممکن است باعث ایجاد اختلال در فکر کردن یا واکنش نشان دادن شما شود. بنابراین اگر قصد دارید رانندگی کنید یا هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد را انجام دهید، مراقب باشید.

– در صورتی که یک عارضه‌ی جانبی جدی – مثلا رعشه و لرزش، گیجی، تشنج یا حرکت بی قرارانه ی ماهیچه های چشم، زبان، فَک یا گردن را مشاهده کردید، مصرف این دارو را متوقف کرده و بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

– مصرف الکل می‌تواند باعث افزایش عوارض جانبی این دارو گردد.


قرص هیدروکسی زین برای چیست

نکات مهمی که قبل از مصرف هیدروکسی زین باید رعایت کرد

چنانچه به هیدروکسی زین حساسیت دارید، آن را مصرف نکنید و همچنین در صورتی که شامل موارد زیر می‌شوید، از مصرف این دارو اجتناب کنید:

  • اگر سندرم QT دارید؛
  • اگر به سیتریزین یا لِوو سیتریزین حساسیت دارید؛
  • اگر در سه ماهه ی اول بارداری خود به سر می‌برید؛
  • این دارو می‌تواند باعث ایجاد خطراتی برای جنین شود یا باعث شود نوزاد در هنگام تولد دچار نقص ها و عیوبی باشد. از داروهای ضد بارداری موثر برای جلوگیری از بارداری، در طول دوره ای که هیدروکسی زین را مصرف می‌کنید، استفاده نمایید.
  • برای اطمینان از این که این دارو برای شما خطراتی را در بر نخواهد داشت، در صورتی که موارد زیر درباره‌ی شما صدق می‌کند، به دکتر خود اطلاع دهید:
  • – انسداد دستگاه گوارش (شکم یا روده)
  • – انسداد مثانه، یا سایر مشکلات ادراری
  • – کوری تدریجی
  • – بیماری قلبی، ضربان قلب ضعیف
  • – سابقه‌ی سندرم QT در خود یا خانواده
  • – عدم تعادل الکترولیتی (مثلا سطح بالا یا پایینِ پتاسیم در خونتان)
  • – در صورتی که اخیرا حمله ی قلبی داشته اید

نفوذ کردن این دارو به شیر مادر، هنوز ناشناخته است و معلوم نیست که آیا مصرف این دارو می‌تواند باعث ایجاد خطراتی برای نوزاد شود یا خیر. بهتر است شما در دوران شیردهی، از این دارو استفاده نکنید.


نحوه ی مصرف هیدروکسی زین

هیدروکسی زین را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. دکتر شما ممکن است بنا به تشخیص خود، در بازه های زمانی مختلف، دوز مصرفی شما را تغییر دهد.

قبل از مصرف، مایع خوراکی این دارو را به خوبی تکان دهید.

این دارو را فقط در کوتاه مدت باید مصرف کرد.

داروی مورد نظر را بیشتر از ۴ ماه نگهداری نکنید.

در صورتی که علائم اضطراب شما بهبود پیدا نکرد، یا حتی بدتر شد، با دکتر خود در میان گذارید.

داروی مورد نظر را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، هیدروکسی زین را مصرف کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. نشانه های مصرف بیش از حد این دارو ممکن است شامل خواب آلودگی شدید، حالت تهوع، استفراغ، حرکات غیر قابل کنترل ماهیچه ها، یا تشنج باشد.


عوارض جانبی هیدروکسی زین

مصرف این دارو ممکن است باعث اختلال اندیشیدن یا واکنش نشان دادن شما شود. بنابراین اگر قصد دارید رانندگی کنید یا کاری که نیاز به هوشیاری بالایی دارد انجام دهید، این دارو را مصرف ننمایید. همچنین الکل را به همراه این دارو مصرف نکنید؛ چرا که ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی شود.

اگر نشانه هایی از واکنش آلرژیکی نسبت به این دارو – مثلا کهیر، تنفس دشوار، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، با پزشک فورا در میان گذارید.

در موارد نادری، هیدروکسی زین ممکن است باعث ایجاد واکنش های پوستی شدید شود. اگر قرمزی پوست ناگهانی یا ایجاد تاول یا پوست انداختن، یا جوش هایی که به مرور گسترده می‌شوند و به زردی یا سفیدی می‌گرایند، را مشاهده کردید، فورا مصرف این دارو را متوقف کرده و با دکتر خود تماس بگیرید.

در صورتی که موارد زیر را مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید:

  • ضربان قلب شدید و تند
  • سردرد به همراه درد قفسه ی سینه
  • گیجی شدید، غش کردن
  • تشنج

لازم است ذکر شود که عارضه‌ی جانبی خواب آلودگی و گیجی، در بزرگسالان بیشتر رخ می‌دهد.

عوارض جانبی متداول داروی هیدروکسی زین عبارت است از:

  • خواب آلودگی
  • سردرد
  • دهان خشک
  • جوش های پوستی

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد که بسیار نادر است.

قرص هیدروکسی زین برای جوش

تاثیر داروهای دیگر بر هیدروکسی زین

مصرف این دارو به همراه دارو هایی که باعث خواب آلودگی شما می‌شوند، می‌تواند باعث تشدید خواب آلودگی گردد. قبل از مصرف قرص های خواب، دارو های ضد درد مخدر، شل کننده ی عضلات، یا دارو های اضطراب، افسردگی و تشنج، با دکتر خود درباره‌ی مصرف هیدروکسی زین مشورت کنید.

این دارو ممکن است باعث ایجاد مشکلات قلبی شدید گردد. به ویژه اگر شما از دارو های خاصی به طور همزمان – شامل آنتی بیوتیک ها، داروهای مخصوص ضربان قلب، دارو های آنتی سایکوتیک، دارو های سرطان، مالاریا و یا ایدز- استفاده می‌کنید. درباره‌ی هر گونه دارویی که مصرف می‌کنید، یا قصد شروع یا توقف مصرف آن را در طول دوره‌ی استفاده از هیدروکسی زین دارید، به دکتر خود توضیحات لازم را بگویید.

دارو های دیگری نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند. مثلا دارو های بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی. همه‌ی تداخلات دارویی ممکن در این مطلب آورده نشده است. در مورد هر دارویی که مصرف می‌کنید، یا قصد شروع مصرف یا قطع مصرف آن را دارید، پزشک خود را مطلع نمایید.

ترجمه‌ی اختصاصی سایت مجله قرمز

منبع : drugs.com

  • اگر این مطلب مورد پسند شما بود، پیشنهاد می‌شود قسمت معرفی دارو ها را مطالعه کنید.