لیزرها از جدیدترین ابزارهای درمانی در پزشکی هستند که راه خود را به درمان‌های زیبایی نیز بازکرده‌اند و امروزه متخصصان کارهای مختلفی را با استفاده از انواع لیزرهای درمانی روی پوست انجام می‌دهند مانند حذف دائم موهای زائد، از بین بردن لک‌ها و مشکلاتی پوستی دیگر. یکی از انواع این لیزر، لیزر لایه برداری است که همان طور که از نامش پیداست برای لایه برداری پوست و از بین بردن لایه رویی پوست که دچار مشکل است و بیرون آوردن لایه زیرین پوست که سالم‌تر است استفاده می‌شود. اما لیزر لایه برداری را تحت چه شرایطی می‌توان انجام داد؟

آیا لیزر لایه برداری انتخاب مناسبی برای شماست؟

شرایط را بررسی کنید: در نظر داشته باشید که لیزر لایه برداری یک درمان دائمی برای مشکلات پوستی نیست و ممکن است این مشکلات دوباره عود کنند اما اثر آن تا سال‌ها باقی است. آمار نشان می‌دهد ۷۵ درصد از بیمارانی که تحت این درمان قرار گرفته‌اند از نتیجه رضایت داشته‌اند. البته اگثر درمان‌های لیزری روی پوست‌های تیره اثر مطلوبی ندارد و ممکن است باعث تاول یا تغییر رنگ در پوست شود. این درمان برای مشکلات خفیف پوستی مثل چروک و جای جوش مناسب است اما وجود جوش‌های فعال ممکن است فرآیند درمان را مختل کند. برخی مشکلات جدی‌تر مثل لکه‌های ناشی از مشکلات کبدی، آفتاب سوختگی، لک‌های پیری و ماه گرفتگی را نیز می‌توان با این فرآیند درمان کرد. اگر پوست شما طوری است که به راحتی جای زخم در آن باقی می‌ماند احتمالا شما کاندید مناسبی برای درمان‌های لایه برداری لیزری در سطح وسیع پوست نیستید.

سابقه پزشکی خود را در نظر بگیرید: افرادی که پوستشان چرب نیست با احتمال کمتری دچار جای زخم پس از درمان خواهند شد. اگر در حا حاضر دچار آکنه هستید بهتر است تا بهبودی کامل صبر کنید، هرچند درمان لیزری آکنه را بهبود می‌بخشد اما ممکن است باعث برخی عوارض جانبی شود. همچنین سیگار کشیدن نیز ممکن است فرآیند بهبودی پس از درمان را مختل کند. اگر داروی خاصی نیز مصرف می‌کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

با پزشک مشورت کنید: پزشکی را انتخاب کنید که دارای تخصص و تجربه در این زمینه باشد و قبل از تصمیم به انجام هر گونه درمان لیزری با او مشورت کنید. این پزشکان شما را به کلینیک‌های تخصصی درمانی معرفی خواهند کرد و آنجا توسط افراد متخصص تخت درمان قرار خواهید گرفت. هنگام مشورت با پزشک، همه سوابق بیماری‌ها، جراحی و آلرژی‌ها و کلیه درمان‌های پوستی که قبلا داشته اید با وی درمیان بگذارید. در مورد خطرات و عوارض احتمالی فرآیند درمان نیز از پزشک خود سوال کنید.

هزینه‌ها را بررسی کنید: طبیعتا بیمه‌های درمانی این خدمات را تحت پوشش قرار نمی‌دهد و بهتر است قبل از انجام درمان درباره هزینه‌ها و تعداد جلسات مورد نیاز از پزشک سوال کنید. فراموش نکنید که هزینه پایین همیشه به نفع شما نیست و گاهی به معنای کیفیت پایین خدمات و درمان است.

انتخاب بهترین روش درمان لیزر لایه برداری

درمان لیزر کاهنده را بررسی کنید: لیزر کاهنده یا Ablative نوعی از درمان لیزر لایه برداری است که در این روش اشعه قوی نور به پوست تابانده می‌شود و لایه رویی پوست برداشته می‌شود. این روش یک روش تهاجمی درمانی است و تاثیر و دوام آن از روش‌های دیگر بیشتر است. این روش برای افراد مسن با چروک‌های عمیق و افرادی که دارای جای جوش عمیق هستند توصیه می‌شود. پس از این درمان پوست حالت زخم و درد خواهد داشت و به کمپرس یخ برای کاهش قرمزی و التهاب ناشی از آن نیاز خواهید داشت. حدود یک تا دو هفته زمان لازم است تا لایه جدید پوست شکل بگیرد و نواحی را پوشش دهد.

درمان لیزر غیرکاهنده را بررسی کنید: این روش نسبت به روش کاهنده کمتر تهاجمی است و حالت زخم روی پوست ایجاد نمی‌کند و البته تاثیر آن کمتر است. این روش برای مشکلات پوستی خفیف‌تر مثل کشیدگی‌های ناشی از بارداری و چروک سطحی پوست مناسب است. قرمزی و التهاب ناشی از این روش کمتر و موقتی است و ممکن است برای کاهش آن به یخ نیاز داشته باشید. اثر این درمان بلافاصله قابل مشاهده نیست اما پس از چند ماه و تکرار چند جلسه می‌توان تاثیر آن را مشاهده کرد. عوارض جانبی این روش قرمزی و التهاب و تیره شدن موقت نقاط تیره پوست است.

درمان لیزر فرکشنال را بررسی کنید: این روش حالتی بین روش کاهنده و غیرکاهنده است و بیشتر روی نقاط کوچک پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش هم روی لایه بیرونی پوست اثر می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد و هم لایه داخل پوست را به ترشح کلاژن تحریک می‌کند. مشکلاتی مثل چروک و لک پوستی در نواحی مختلف بدن از جمله صورت، گردن و دست با این روش قابل درمان است. در درمان با لیزر فرکشنال کمی درد طبیعی است و ممکن است پزشک شما بی حسی موضعی تجویز کند. عوارض این درمان می‌تواند ورم، پوسته پوسته شدن و احتمال عفونت باشد.

آشنایی با لیزر لایه برداری پوست، کاربردها و عوارض آن

انجام درمان لیزر لایه برداری

برای فرآیند درمان آماده شوید: بیشتر پزشکان این درمان را به عنوان یک جراحی نگاه می‌کنند که نیاز به آمادگی دارد و یک دوره بهبودی برای آن باید طی شود که این آمادگی و دوره بهبودی بستگی به نوع و روش درمان لیزر لایه برداری دارد. برای آمادگی معمولا توصیه می‌شود داروی خاصی مصرف نکنید، ویتامین E مصرف کنید، کرم‌های خاصی که پزشک تجویز کرده مصرف کنید، در معرض تابش آفتاب قرار نگیرید، حداقل از دو هفته قبل سیگار را کنار بگذارید و با یک همراه به کلینیک مراجعه کنید.

شرایط انجام درمان را بشناسید: در طول درمان پزشک به شما یک محافظ چشم خواهد داد و نقاط مورد نظر پوست را با داروی موضعی بی‌حس خواهد کرد. فرآیند درمان ۳۵ تا ۱۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد که بستگی به مساحت ناحیه تحت درمان پوست دارد.

مرحله بهبودی پس از درمان را بگذرانید: شما بلافاصله پس از انجام درمان می‌توانید از مطب خارج شده و تحت معاینه پزشک قرار بگیرید و مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی شما بستگی به نوع روش درمانی دارد. در روش درمانی غیرکاهنده شما به دوره بهبودی نیازی ندارید اما در لیزر فرکشنال پوست پس دو تا سه روز به حالت عادی بازمی‌گردد اما برای لیزر کاهنده حدود ۲ تا ۴ هفته زمان برای بهبودی نیاز است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)