آیا با ساعت کرونوگراف آشنایی دارید؟ اگر تاکنون از ساعت‌های زمان نگهدار استفاده کرده‌اید باید بدانید که ساعت مچی کرونوگراف هم مانند همان تایمرها عمل می‌کند با این تفاوت که آن‌ها ساعت مچی نیستند و عملکرد آنالوگ دارند. ساعت‌های کرونوگراف بسیار شیک، مفید و حتی میان جوانان محبوب هستند و نباید تصور کنید که این نوع ساعت‌ها دیگر مد روز نیستند. اما مطالعات نشان داده است که بیشتر آقایان حتی نمی‌دانند که ساعت مچی آن‌ها چنین قابلیتی دارد و یا به ندرت از این قابلیت استفاده می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم درباره ساعت کرونوگراف یا زمان سنج و نحوه استفاده از آن‌ها مطالبی را مطرح کنیم.

تاریخچه ساعت کرونوگراف

کلمه کرونوگراف ریشه یونانی دارد و از ترکیب دو کلمه “کرونوس” به معنای زمان و “گراف” به معنای نوشتن تشکیل شده است و یک کلمه سطح بالا و باکلاس برای معنای سنجیدن زمان است، یعنی همان Stopwatch که در اپلیکیشن‌های تلفن همراه خود دارید. البته در گذشته واقعا از نوشتن استفاده می‌شد و عقربه‌ها مدادهای کوچکی داشتند که موقعیت را ثبت می‌کردند. در سال ۱۸۱۵ لویی موانه اولین ابزار کرونوگرافی جهان را ابداع کرد که برای ستاره شناسی طراحی شده بود. اما در سال ۱۸۲۱ ساعت ساز پادشاه فرانسه نیکلا متیو ریوسه اولین ساعت کرونوگراف تجاری را برای لویی هجدهم ساخت چون لویی هجدهم علاقه زیادی به مسابقات اسب دوانی داشت و دوست داشت سرعت دویدن اسب‌ها را اندازه‌گیری کند که این کار با استفاده از ساعت کرونوگراف امکانپذیر شد.

آشنایی با ساعت کرونوگراف

در قرن بیستم ساعت‌های کرونوگراف آنالوگ روز به روز محبوب‌تر می‌شدند و برندهای مختلف مثل تگ هیوئر به ساعت این ساعت‌ها روی آوردند و گرونوگراف‌های خودکار با نام کرنوماتیک (ترکیب کرونوگراف و اتوماتیک) در این دوره ابداع شد. در سال ۱۹۷۰ این ساعت‌های کرونوماتیک بودند که جان مسافران آپولو ۱۳ را از مرگ نجات دادند. از آن زمان تاکنون ساعت‌های کرونوگراف در زمینه‌های مختلف کاربرد دارند مانند مسابقات اسب دوانی و اتومبیل رانی برای محاسبه سرعت، غواصی برای در نظر گرفتن زمان زیر آب و جلوگیری از کاهش گازهای بدن، فعالیت‌های نظامی و تبلیغاتی، زیردریایی‌ها و کشتی‌های ناوبری و کارهای دیگری که نیاز به زمان‌بندی و اندازه‌گیری سرعت دارند.

چطور از ساعت کرونوگراف استفاده کنیم؟

استفاده از این قابلیت در ساعت‌ها بسیار ساده است و قبل از هرچیز باید مطمئن شوید که ساعت مچی شما چنین قابلیتی دارد. از آنجایی که ساعت‌های کرونوگراف با استاپ واچ در صفحه ساعت یکی شده است کلید درک روش استفاده آن این است که بدانید دو مجموعه از سه عقربه روی صفحه ساعت شما وجود دارد، عقربه دوم، عقربه دقیقه شمار و عقربه ساعت شمار. اجزای کوچک‌تر در سه دایره کوچک روی صفحه ساعت قرار گرفته‌اند و زمانی فعال می‌شوند که شما دکمه کنار ساعت را فشار دهید. برخی ساعت‌ها ممکن است طراحی پیچیده‌تر و تعداد دکمه‌ها و عقربه‌های بیشتری داشته باشند تا بتوانند تا یک دهم ثانیه را هم اندازه بگیرند اما در برخی از این ساعت‌ها رکورد مخصوص ساعت وجود ندارد.

همان طور که در این تصویر می‌بینید این ساعت کرونوگراف چند دکمه فشاری دارد که با فشار دادن آن کرونوگراف فعال می‌شود، متوقف و یا ریست می‌شود اما خود ساعت به عملکرد خود ادامه می‌دهد.

آشنایی با ساعت کرونوگراف

اگر دکمه نخست را که دکمه شروع است فشار دهید (این دکمه معمولا در امتداد عدد ساعت ۲ قرار دارد) همه شمارشگر‌ها فعال می‌شوند و بلافاصله روع به ثبت زمان بر اساس یک پنجم ثانیه، ثانیه، دقیقه و ساعت می‌کنند. برای متوقف کردن تایمر و همه عقربه‌های کوچک کافی است دکمه شروع را مجددا فشار دهید.

آشنایی با ساعت کرونوگراف

عقربه دوم ساعت کرونوگراف بسیار منعطف و کار کردن با آن ساده است. شما می‌توانید با فشار دادن دکمه صحیح آن را متوقف کنید یا به صفر برگردانید.

آشنایی با ساعت کرونوگراف

شما می‌توانید عقربه کرونوگراف را با فشار دادن دکمه پایین که در امتداد عدد ۴ ساعت قرار دارد ریست کنید و به صفر برگردانید.

آشنایی با ساعت کرونوگراف

عقربه دقیقه شمار کرونوگراف که دایره بالا در صفحه ساعت شما است از لحظه‌ای که شما دکمه استارت را فشار داده‌اید بر حسب دقیقه اندازه می‌گیرد.

آشنایی با ساعت کرونوگراف

عقربه ساعت شمار کرونوگراف که دومین دایره در صفحه ساعت است از لحظه‌ای که شما دکمه استارت را فشار داده‌اید بر حسب ساعت اندازه می‌گیرد.

آشنایی با ساعت کرونوگراف

عقربه کوچک ثانیه شمار که در قسمت پایین صفحه ساعت قرار دارد از لحظه‌ای که شما دکمه استارت را فشار داده‌اید بر حسب ثانیه اندازه می‌گیرد.

آشنایی با ساعت کرونوگراف

به این ترتیب شما می‌توانید زمان را بر حسب، ساعت، دقیقه و ثانیه اندازه بگیرید. البته محدوده زمان برای ساعت‌های مختلف متفاوت است و برخی ساعت‌ها تا ۱۲ ساعت را بدون وقفه اندازه می گیرند اما برخی ساعت‌های کرونوگراف تنها ۳۰ دقیقه زمان را ثبت می‌کنند.

چند نکته در مورد انتخاب و استفاده از ساعت‌های کرونوگراف

حسن ساعت‌های زمان سنج در این است که شما می‌توانید زمان را هر وقت که بخواهید اندازه بگیرید که این کارکرد برای موارد مختلفی قابل استفاده است مثل زمان خنک شدن چای و قهوه، زمانی که برای رسیدن به محل کار در صبح لازم دارید، مدت زمان مکالمات تلفنی و یا زمانی که روزانه به ورزش و پیاده‌روی اختصاص می‌دهید. شاید فکر کنید این کار را با اپلیکیشن تلفن همراه خود به سادگی می‌توانید انجام دهید اما حتی اگر دستتان بند نباشد هم تا بخواهید گوشی را از حالت قفل خارج کنید و اپلیکیشن را باز کنید چندین ثانیه زمان از دست رفته است. در حالی که ساعت مچی شما به دست شما بسته شده است و در دسترس‌ترین وسیله  در کنار شما است و بلافاصله می‌توانید کرونومتر آن را فعال کرده و با تلفن همراه خود کارهای دیگری انجام دهید. در استفاده از کرونومتر ساعت بهتر است این نکات را مد نظر داشته باشید:

  • ساعتی بخرید که به کار بردن قابلیت زمان سنجی آن ساده باشد و خواندن صفحه ساعت مشکل نباشد.
  • ساعت مچی باید راحت و اندازه باشد و در دستان شما سنگینی و ناراحتی ایجاد نکند.
  • محدوده زمانی قابل رکورد برای ساعت مچی شما باید بیش از مدت زمانی باشد که معمولا نیاز دارید مثلا اگر زمان‌های چندین ساعتی را اندازه می‌گیرید ساعت مچی با محدوده سی دقیقه مناسب شما نیست.
  • بهتر است ساعت مچی شما شبرنگ باشد تا در تاریکی هم بتوانید اعداد و عقربه‌ها را بخوانید.
  • دکمه‌های تایمر باید کیفیت خوبی داشته باشند تا اتفاقی فشار داده نشوند.
  • اگر اهل شنا و ورزش هستید حتما ساعتی بخرید که در مقابل خیس شدن و ضربه مقاوم باشد تا مدت بیشتری بتوانید از آن استفاده کنید.
  • اگر ساعت مچی که می‌خواهید بخرید باتری اضافی داشته باشد انتخاب بسیار بهتری است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)