نمی‌توان انکار کرد که موهای تمیز، زیباتر، حجیم‌تر و خوش حالت‌تر هستند اما کارشناسان توصیه می‌کنند برای مراقبت از مو شستن موها را به حداقل برسانید و تا حد ممکن کمتر از شامپو استفاده کنید. اما چطور می‌توان با این تناقض کنار آمد؟ واضح است که شستن مکرر موها باعث خشکی و آسیب به ساقه مو می‌شود اما با چربی اضافه کف سر که باعث بدحالت شدن موها و کم حجم دیده شدن آن‌ها می‌شود چه باید کرد؟ برخی از افراد مثل ستارگان مد و اینفلوئنسرهای زیبایی ثابت کرده‌اند که شما برای داشتن موهای زیبا و خوش حالت نیاز به شستشوی مکرر ندارید بلکه باید مراقبت از مو و شستشوی آن را به روش اصولی و درست انجام دهید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز یک برنامه کامل مراقبت از مو به شمار معرفی خواهیم کرد که با رعایت آن نیاز کمتری به شستشوی موهای خواهید داشت.

این برنامه مراقبت از مو بر اساس توصیه‌های Jess Keys در مجله The Every Girl  به چاپ رسیده است. جس کیز یکی از وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرهای زیبایی است که سایت دختر طلایی The Golden Girl را مدیریت می کند و استایل و موهای زیبایش همیشه مورد توجه بوده و طرفداران زیادی برایش دست و پا کرده است. جس برنامه مشخصی برای مراقبت از موهای خود دارد و با رعایت این برنامه نه تنها موهایی سالم، زیبا و طبیعی داشته بلکه نیاز کمتری هم به شستن موهای خود پیدا کرده است و در نتیجه موهایش آسیب کمتری دیده‌اند. اما این برنامه مراقبت از مو چیست و چطور می توان آن را اجرا کرد؟ در ادامه شما مصاحبه‌ای را که با جس کیز ترتیب داده شده و نکات مهم برنامه مراقبت از مو ی او را مطالعه خواهید کرد.

یک برنامه کامل مراقبت از مو

موها چند وقت یک بار به شستشو نیاز دارند؟

من بین هر بار شستشوی موها سه روز فاصله می‌گذارم و در تلاش هستم که این فاصله را به چهار روز هم برسانم که البته این فاصله به شرایط و برنامه‌ای که در آن هفته دارم نیز بستگی دارد مثلا ممکن است مجبور باشم در یک مهمانی مهم حاضر شوم و به شستشو و حالت دادن به موها نیاز پیدا کنم اما به طور متوسط هر هفته دو بار این کار را انجام می‌دهم. پس از شستشوی موها نیز سعی می‌کنم آن‌ها را با جریان هوا خشک کنم و تنها زمانی از سشوار و ابزارهای حرارتی استفاده می‌کنم که قصد داشته باشم در یک فوتوشات یا مهمانی خاص و … حاضر شوم. در غیر این صورت نیازی به حرارت دادن و سشوار کشیدن موهای خود نمی‌بینم و سعی می‌کنم آن‌ها را در طبیعی‌ترین حالت ممکن نگه دارم.

یک برنامه کامل مراقبت از مو

توصیه‌های مهم برای مراقبت از مو هنگام شستشو و سشوار کشیدن

من در طول سال‌ها تمرین و تجربه و آزمون و خطا، ترفندهای زیادی را برای مراقبت از مو هنگام شستشو و سشوار کشیدن آموخته‌ام و بسیاری از این ترفندها را نیز از طرفداران و خوانندگان وبلاگم فرا گرفته‌ام. اما مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ترفندهایی که من در طول این سال‌ها آموخته‌ام این موارد هستند:

فقط ریشه‌ها را سشوار بکشید: پس از شستن موها سعی کنید تا حد ممکن از جریان هوا برای خشک کردن آن‌ها استفاده کنید اما شرایطی پیش می‌آید که شما نیاز به سشوار کشیدن پیدا می‌کنید مثل وجود هوای سرد که باعث سرما خوردگی می‌شود و یا نیاز دارید که سریع‌تر موها را خشک کنید تا  برای رفتن به جایی آماده شوید. در این شرایط سعی کنید به جای سشوار کشیدن تمام موها تنها ریشه موها را سشوار بکشید. چون سشوار باعث خشکی مو می‌شود و این خشکی در نوک موها آسیب زننده‌تر است و باعث ایجاد موخوره می‌شود. اما سشوار کشیدن ریشه موها این آسیب را به حداقل می رساند. سشوار را روی درجه دوم گرمای آن قرار دهید و تنها ریشه‌ها را سشوار بزنید، این کار چرب شدن موها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و نیاز به شامپو زدن را به حداقل می‌رساند.

از کلاه حمام استفاده کنید: اگرچه شستن موها تنها دو بار در هفته توصیه می‌شود اما این کار به معنای پرهیز از شستن بدن نیست. بدن شما ممکن است هر روز به شستشو نیاز داشته باشد به خصوص در فصل تابستان که تعریق بدن بیشتر است و هیچ کس نمی‌خواهد بوی بد عرق بدهد. پس لازم نیست دوش گرفتن روزانه را ترک کنید بلکه از کلاه حمام استفاده کنید تا موهایتان خشک باقی بمانند و نیازی به شامپو زدن و خشک کردن نداشته باشند. البته استفاده از کلاه‌های نایلونی برای حمام توصیه نمی‌شود چون این کلاه‌ها باعث تعریق موها شده و چربی را افزایش می‌دهند در عوض کلاه‌هایی که الیاف طبیعی و قابل تنفس دارند و مانع از تعریق موها می‌شوند.

شامپوی خشک استفاده کنید: یکی از بهترین روش‌ها برای مراقبت از مو بدون شامپو زدن استفاده از شامپوی خشک است. توصیه می‌کنم شامپوی خشک را هر شب قبل از خواب روی موها بزنید تا چربی اضافی تولید شده در کف سر را جذب کند و کمک کند که در طول روز موهایی تمیز و خوش حالت داشته باشید. البته برخی از انواع شامپوی خشک باعث کدر شدن مو می‌شوند و بهتر است از انواع بیرنگ و سبک استفاده کنید که با رنگ موی طبیعی شما هماهنگی بیشتری داشته باشد.

یک برنامه کامل مراقبت از مو

بهترین ترکیب شامپو و حالت دهنده برای مراقبت از مو چیست؟

شامپویی مناسب است که قدرت پاک کنندگی خوبی داشته باشد اما فاقد سولفات باشد. شامپوهای حاوی سولفات اگرچه موها را تمیز می‌کنند اما با خشک کردن کف سر، ترشح چربی را افزایش می‌دهند و به مرور زمان موها را چرب‌تر می‌کنند. مرطوب کننده مورد استفاده شما نیز به جای خاصیت چرب کنندگی باید خاصیت مرطوب کنندگی داشته باشد، سعی کنید مرطوب کننده را فقط روی نیمه پایینی موها که با کف سر تماس ندارد بزنید و همزمان با انگشتان خود موها را شانه کنید و پس از آن به موهایتان دست نزنید تا نرم کننده کار خود را انجام دهد و موها را مرطوب و خوش حالت کند. وقتی موهایتان خیس است آن‌ها را شانه نزنید و برس نکشید چون این کار باعث وز شدن مو می‌شود. وقتی از نرم کننده مناسب استفاده کرده باشید با کمک انگشتان خود به راحتی می‌توانید گره موها را باز کنید بدون آن که موها وز شوند و آسیب ببینند.

یک برنامه کامل مراقبت از مو

مراقبت از مو هنگام ورزش و پس از آن

قبل از ورزش کردن کمی شامپوی خشک روی ریشه موها اسپری کنید. این کار باعث می‌شود که چربی و عرق تولید شده هنگام ورزش جذب شود و پس از آن نیز موهای شما تمیز و خوش حالت باقی بمانند. استفاده از هدبندهای ظریف و مناسب هم می‌تواند از برخورد موها به صورت و کثیف شدن آن‌ها جلوگیری کند. پس از ورزش هم می‌توانید در صورت نیاز کمی دیگر شامپوی خشک روی  ریشه موها اسپری کنید تا تمیزی آن‌ها تا شستشوب بعدی حفظ شود.

بهترین محصولات و ابزارهای مراقبت از مو کدامند؟

اگرچه استفاده مکرر از ابزارهای حرارتی را توصیه نمی‌کنم اما خودم هر کاه نیاز به حالت دادن مو داشته باشم از فرکننده حرارتی با قطر دو و نیم سانتی متر استفاده می‌کنم چون این قطر باعث می‌شود موها سریع‌تر حالت بگیرند و حالت ماندگارتری هم داشته باشند. فرکننده‌ها سرامیکی بهترین گزینه برای این کار هستند و آسیب کمتری به مو وارد می‌کنند. همیشه تنظیمات دمای این ابزارها را در پایین‌ترین حالت ممکن قرار دهید تا موهایتان آسیب نبیند. سشوارهایی که از تکنولوژی یون منفی بهره می‌برند و تنظیمات دمای متنوع به همراه باد سرد دارند بهترین گزینه برای شما هستند.

یک برنامه کامل مراقبت از مو

یک تکنیک روزمره برای فر کردن موها بدون حرارت و آسیب

قبل از فر کردن موها حتما از اسپری محافظت کننده استفاده کنید و موها را تا فاصله ۴ سانتی‌متری از کف سر فر کنید. پس از فر کردن با کلیپس‌های مخصوص موها را نگه دارید و پس از خنک شدن آن‌ها را باز کنید. در این مرحله می‌توانید با انگشتان خود به فرها حالت بدهید و با اسپری حالت دهنده آن‌ها را تثبیت کنید.

موها هر چند وقت یک بار به کوتاه کردن نیاز دارند؟

این مدت زمان بستگی به مدل موهای شما دارد و من این کار را هر شش ماه یک بار انجام می‌دهم. اما به طور کلی توصیه می‌شود حداقل هر دو تا سه ماه یک بار این کار را انجام دهید و مقداری از نوک موها را کوتاه کنید. چون نوک موها نسبت به عوامل مختلف آسیب پذیر و شکننده است و نیاز به تقویت و احیا دارد.

یک برنامه کامل مراقبت از مو

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)