همیشه گفته می‌شود لباسی بخرید که کاملا اندازه تن شما باشد چون در غیر این صورت تیپ زیبایی نخواهید داشت اما در مورد کفش‌ها حساسیت این مساله از جنبه دیگری مطرح است، کفشی که اندازه نباشد شاید روی تیپ و استایل شما اثری نداشته باشد اما باعث ناراحتی و مشکلات جدی در ناحیه پا خواهد شد. پیدا کردن یک کفش اندازه از نوع رسمی به اندازه پیدا کردن کت و شلواری که همه قسمت‌های آن به تن شما اندازه باشد دشوار است و به همین دلیل بیشتر آقایان فکر می‌کنند کفش رسمی لزوما نباید به اندازه کفش غیررسمی یا اسپورت، راحت باشد. جالب است بدانید که طبق آمار، هشتاد درصد از مردان کفش اندازه پای خودشان را نمی‌پوشند اما اندازه بودن اولین اصل در شیکپوشی است و پوشیدن کفش اندازه نیز برای سلامت پا و بدن شما ضروری است. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز نکاتی را فراخواهید گرفت که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید کفش اندازه پای خودتان را به راحتی پیدا کرده و بخرید.

کفش اندازه پا

اندازه گرفتن سایز کفش رسمی مردانه

همان طور که می دانید کفش‌های رسمی مردانه فرم طبیعی پا را دنبال می‌کنند و نسبت به کفش‌های دیگر در فاصله کمتری از پوست قرار می‌گیرند یعنی به اصطلاح فیت‌تر و تنگ‌تر هستند. از این جهت، اندازه بودن کفش‌های رسمی اهمیت بیشتری دارد و اگر به آن توجه نکنید ممکن است کفش شما دچار پارگی و ترک‌های ناخوشایندی شود که دیگر قابل استفاده نباشد. علاوه بر آن بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مشکلات و دردهای رایج در پا، مچ پا، زانو و حتی کمر ناشی از پوشیدن کفش‌هایی است که اندازه پای شما نیستند.

کفش اندازه پا

پا عضو پیچیده‌ای است که در ابعاد مختلف دارای اندازه است و تنها با اندازه گرفتن طول آن نمی‌توانید سایز پای خود را به دست آورید. پس بعد عرض هم باید در کنار طول اندازه گیری شود اما این دو اندازه هم برای پیدا کردن سایز کفش کافی نیستند. علاوه بر طول پا (از انتهای پاشنه تا نوک پنجه) و عرض پا، شما به اندازه گیری قوس پا هم نیاز دارید، این قوس از پاشنه تا برجستگی پایین شست پا امتداد دارد و طول آن در سایز کفش رسمی مردانه اهمیت زیادی دارد. کفش‌های رسمی مردانه طوری طراحی شده‌اند که در قسمت برجستگی پایین شست پا انعطاف پذیری کافی داشته باشند و اگر این برجستگی در محل مناسب خود قرار نگیرد در کفش خود احساس راحتی نخواهید کرد و در درازمدت هم پا و هم کفش شما آسیب خواهند دید.

کفش اندازه پا

استفاده از ابزارهای مخصوص برای اندازه گیری

ساده‌ترین راه برای پیدا کردن سایز کفش اندازه گرفتن ابعاد پا است. با ابزارهای معمول مثل خط کش و متر هم می‌توان ابعاد پا را اندازه گرفت اما نتیجه کار چندان دقیق نخواهد بود. یک ابزار دقیق برای این کار وجود دارد که نام آن Brannock است، این ابزار به سادگی می‌تواند هر سه اندازه پای شما را با بالاترین دقت اندازه بگیرد و سایز کفش شما را مشخص کند. این ابزار را نمی‌توان در هر مغازه‌ای پیدا کرد و جزو ابزارهای تخصصی کفاشان حرفه‌ای به شمار می‌رود. اما اگر روزی به این ابزار دست پیدا کردید بهتر است روش استفاده از آن را بدانید.

کفش اندازه پا

 برای این کار ابتدا قسمت عرض ابزار را در بیشترین عرض ممکن تنظیم کنید و تیغه مربوط به اندازه گیری قوس پا را به سمت عقب برگردانید. سپس کفش و جوراب خود را خارج کرده و پاشنه پای راست را در محل مورد نظر قرار داده و طول پای راست را که تا نوک بلندترین انگشت پا است یادداشت کنید. در مرحله بعد پاشنه چپ را در طرف مقابل قرار داده و طول پای چپ را ثبت کنید. برای اندازه گرفتن قوس پا انگشت شست پا را در محل مشخص شده قرار دهید و طول قوس را برای هر پا به دست آورید. در مرحله آخر عرض پا را نیز با قسمت مشخص شده ابزار اندازه بگیرید. حال، اندازه‌های به دست آمده را با چارت سایز کفش مقایسه کنید و سایز بزرگ‌تری را که نزدیک به اندازه‌های شما است انتخاب کنید. البته اگر به این ابزار دسترسی ندارید می‌توانید با ابزارهای معمول هم این کار را انجام دهید که در مقالات بعدی مجله قرمز در این مورد توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

چطور می‌توان گفت کفشی که خریده‌اید اندازه است یا خیر؟

ابزار Brannock برای اندازه گرفتن سایز پا طراحی شده است و وقتی که واقعا می‌خواهید کفشی را امتحان کنید کاربردی ندارد. هر برند و تولید کننده کفش رسمی مردانه از سایزبندی متفاوتی برای کفش‌های خود استفاده می‌کنند و شما تا زمانی که کفش را به پاهای خود امتحان نکنید و نپوشید نمی‌توانید از اندازه بودن آن مطمئن شوید. اگر کفش دلخواه خود را در فروشگاه پیدا کرده‌اید آن را بپوشید و با آن راه بروید و همزمان نکات زیر را مد نظر داشته باشید. کفشی که این شرایط را برآورده کند اگر کیفیت ساخت و جنس خوبی هم داشته باشد می‌تواند تا چند سال و حتی چندین دهه کفش محبوب و مورد استفاده شما باشد و با آن هرگز احساس ناراحتی نخواهید داشت:

  • کفش را بعدازظهر امتحان کنید: صبح‌ها پاهای شما در کوچک‌ترین سایز خود هستند و با نزدیک شدن به اواخر روز با تجمع امیعات سایز آن‌ها بزرگ تر می‌شود بنابراین اگر کفش را در اواخر روز یعنی بعدازظهر یا عصر امتحان کنید مطمئن خواهید بود که بعدا کفش به پایتان تنگ نخواهد شد.
  • حتما از پاشنه کش استفاده کنید: هنگام پوشیدن کفش مواظب باشید که به قسمت لبه پاشنه آسیب نزنید چون این آسیب می‌تواند بعدا به پای شما فشار آورد. قبل از پوشیدن کفش حتما بندهای آن را باز کنید و با کمک پاشنه کش پاهای خود را وارد آن کنید.
  • حتما روی فرش و موکت راه بروید: پس از پوشیدن کفش حتما روی یک سطح نرم مثل فرش یا موکت آن را امتحان کنید چون پوشیدن کفش روی سطوح سفت مثل چوب و سیمان باعث ساییده شدن کفی آن می‌شود، چون اگر به کفش صدمه بزنید چاره‌ای جز خریدن آن را ندارید.
  • مطمئن شوید که کفش در قسمت میانی پا کاملا راحت است: اگر کفش شما در قسمت توپی انگشتان پا کمی تنگ است نگران نباشید، تنگ بودن این (تا حدی) قسمت بهتر از گشاد بودن آن است و چرم طبیعی پس از مدتی تغییر شکل داده و فرم پای شما را به خود می‌گیرد. پس مساله مهم قسمت میانی کفش است که باید راحت و انعطاف پذیر باشد.
  • مطمئن شوید که پنجه پا فضای کافی و راحت برای انگشتان شما دارد: این فضا باید طوری باشد که نوک انگشتان شما بتواند قسمت داخلی نوک کفش را لمس کند. البته برخی از مدل‌های کفش رسمی پنجه بلندتری دارند و در این مدل‌ها نباید انگشتان پای شما به انتهای کفش برسد.
  • مطمئن شوید که پاشنه کفش اندازه است و پا از آن سر نمی‌خورد: گشاد بودن کفش هم به اندازه تنگ بودن آن آزار دهنده است و اگر پاشنه پای شما موقع راه رفتن از کفش خارج می‌شود نباید آن را انتخاب کنید چون چنین کفشی باعث ساییده شدن و تاول در پشت پاهای شما خواهد شد.

کفش اندازه پا

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)