کلاه یکی از اکسسوری‌های مهمی است که معمولا کاربرد و اهمیت آن نادیده گرفته می‌شود. اما کلاه می‌تواند نقش مهمی در شیک پوشی شما داشته باشد و تیپ ساده و معمولی شما را به استایلی شیک و جذاب تبدیل کند. اگر از مدل موی خود راضی نیستید و یا می‌خواهید تا حد امکان از پوستتان در مقابل نور آفتاب حفاظت کنید و یا سرتان را گرم نگه دارید کلاه چاره کار شما خواهد بود. اما کدام کلاه؟ با چه شکل و فرمی؟ چطور؟ و با کدام لباس‌ها باید مورد استفاده قرار بگیرد تا تیپ شما را کامل کند؟ به هر حال این اکسسوری تطبیق پذیر و پرفایده هم نکات خاص خود را دارد و برای استفاده از آن باید به ترفندهایی متوصل شوید تا تیپ شما یکدست و هماهنگ به نظر برسد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم گفت که بهترین کلاه برای فرم صورت شما کدام است و چطور می‌توان این اکسسوری را همراه با سایر لباس‌ها استفاده کرد.

بهترین کلاه برای فرم صورت شما

انتخاب کلاه مناسب به موارد مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن فرم صورت است. کلاه شما ارتباط نزدیکی با صورت شما دارد و به شدت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حتما خودتان هم متوجه شده‌اید که برخی از کلاه‌ها به شما می‌آیند و برخی دیگر نه، علت این مساله فرم صورت شما است که تحت تاثر شکل کلاه قرار می‌گیرد. پس باید در انتخاب این اکسسوری قبل از هر چیزی فرم صورت خود را در نظر بگیرید. اگر دقیقا نمی‌دانید که فرم صورت شما چیست این مقاله از مجله قرمز را مطالعه کنید و فرم صورتتان را پیدا کنید.

چطور کلاه به سر بگذاریم؟

اگر صورت شما گرد است: اگر صورت شما فرم گردی دارد یعنی در حال تمام رخ، ارتفاع آن چندان از عرض آن بیشتر نیست بهتر است از کلاه‌هایی استفاده کنید که ارتفاع زیادی دارند. این مدل کلاه‌ها باعث می‌شوند که سر شما بلندتر و کشیده‌تر به نظر برسد و گردی صورت متعادل شود. کلاه‌هایی که فرم تختی دارند یعنی قسمت بالای آن‌ها به جای گرد بودن صاف است بهترین گزینه برای صورت گرد محسوب می‌شوند چون حالت گردی آن را خنثی و متعادل می‌کنند. کلاه‌های محکم و ساختاری مثل مدل فدورا، کلاه‌های مدل قایقی و کلاه‌های اسپانیایی این ویژگی‌ها را دارند و برای صورت‌های گرد کاملا مناسب هستند.

چطور کلاه به سر بگذاریم؟

اگر صورت شما بیضی شکل است: افرادی که صورت بیضی شکل دارند معمولا در انتخاب فرم عینک و کلاه و مدل مو و … دچار مشکل نمی‌شوند و بیشتر مدل‌ها با فرم صورت آن‌ها همخوانی دارد. اما اگر کشیدگی صورت از حد تعادل بیشتر باشد نیاز به متعادل شدن دارد و در این شرایط باید از کلاهی استفاده شود که صورت را کوتاه‌تر و گردتر نشان دهد. کلاه‌های مدل چراغی و سطلی که با حالتی شیب دار به سمت پایین متمایل شده‌اند بهترین انتخاب برای  صورت‌های کشیده هستند چون صورت شما را کوتاه‌تر نشان می‌دهند و آن را متعادل می‌کنند.

چطور کلاه به سر بگذاریم؟

اگر صورت شما مربعی است: همان طور که گفتیم فرم‌های زاویه‌دار و تخت برای صورت‌های گرد مناسب است و حالت برعکس آن نیز برای صورت‌های مربعی صادق است. یعنی اگر صورت شما زاویه‌دار است باید از فرم‌های گرد در کلاه‌های خود استفاده کنید تا این زوایا متعادل شود. کلاه‌هایی که قسمت بالای آن‌ها گرد است و یا حالت افتاده و بدون ساختار دارند می‌توانند فرم مربعی صورت را متعادل کنند و آن را زیباتر نشان دهند. اگر کلاه شما دوردوزی‌های بزرگ، ریش ریش و تزئینات دیگری هم روی خود داشته باشد ظریف‌تر و زیباتر شده و بیشتر مناسب صورت شما خواهد بود.

چطور کلاه به سر بگذاریم؟

اگر صورت شما قلبی شکل است: افرادی که صورت قلبی شکل دارند در انتخاب مدل کلاه مشکلی نخواهند داشت چون مدل‌های مختلف با این فرم صورت همخوانی دارد. البته صورت قلبی شکل با چانه کوچک و ظریفی همراه است و اگر از کلاه‌های خیلی بزرگ و عریض استفاده کنید چانه شما تحت الشعاع این بزرگی قرار خواهد گرفت. پس بهتر است سراغ کلاه‌هایی بروید که لبه کوتاه و کم عرضی دارند، کلاه‌های مدل مردانه این ویژگی‌ها را دارند و علاوه بر این که شما را از نور خورشید حفظ می‌کنند به متعادل ماندن و زیباتر دیده شدن فرم صورت شما نیز کمک می‌کنند.

نکاتی برای استفاده از کلاه همراه با سایر لباس‌ها

پس از این که کلاه مناسب فرم صورت خود را انتخاب کردید نوبت به استایل آن می‌رسد. اگرچه کلاه‌ها اکسسوری‌هایی کاربردی و تطبیق پذیر هستند اما اضافه کردن آن‌ها به لباس‌های روزمره کار ساده‌ای نیست و احتمال اشتباه و ناهماهنگی همیشه وجود دارد. اما با چند تکنیک و ترفند ساده می‌توان کلاه‌ها را به بخش‌های جدایی ناپذیر استایل روزمره و مجلسی و راحتی و … تبدیل کرد. البته در این مورد، استایل خود کلاه هم اهمیت زیادی دارد مثلا برخی از کلاه‌ها استایل ورزشی دارند و برخی دیگر حالت روزمره یا مجلسی، کلاه‌های بافتنی هم که آشناترین مدل هستند و همه ما تعدادی از آن‌ها را در کمد لباس‌های خود داریم.

چطور کلاه به سر بگذاریم؟

با یک استایل ساده شروع کنید: راز موفقیت در هر استایلی، سادگی است و تا زمانی که لباس‌های اصلی شما ساده باشند هر اکسسوری و مخلفات دیگری روی آن به زیباترین شکل دیده خواهد شد. پس اولین قدم برای هماهنگ کردن کلاه با سایر لباس‌ها، انتخاب لباس‌های ساده است. اگر کلاه شما هم رنگ و استایلی هماهنگ با این لباس‌ها داشته باشد نتیجه کار قطعا موفقیت آمیز خواهد بود. به طور مثال یک لباس مجلسی سرمه‌ای تابستانی را می‌توان با یک کلاه بزرگ افتاده (که از مدل‌های تطبیق پذیر است و تقریبا به همه می‌آید) در رنگ مشابه لباس مورد استفاده قرار داد.

چطور کلاه به سر بگذاریم؟

همه شکل‌ها و اندازه‌ها را امتحان کنید: بسیاری از افراد در پیدا کردن کلاه مناسب خود دچار مشکل هستند و از امتحان کردن مدل‌های معمول و رایج نتیجه دلخواهی نمی‌گیرند. اما شما همیشه لازم نیست که در چارچوب عمل کنید بلکه می‌توانید در انتخاب کلاه‌های خود جسورتر باشید و سراغ مدل‌هایی بروید که چندان رایج نیستند اما با فرم صورت، شخصیت، استایل و ظاهر کلی شما هماهنگی کاملی دارند. برای هر کسی یک مدل کلاه مناسب وجود دارد و کلاه‌های بره، کلاه‌های مدل عمامه‌ای، کلاه‌های بولینگ و … مدل‌هایی هستند که می‌توانید سراغ آن‌ها بروید و تیپ دلخواه خود را با آن‌ها بسازید.

چطور کلاه به سر بگذاریم؟

به جای کلاه بافتنی از کلاه‌های شیک‌تر استفاده کنید: با شروع زمستان و سرد شدن هوا همه ما سراغ کلاه‌های بافتنی می‌رویم تا سر و گوش‌های خود را از سوز سرما محافظت کنیم. اما اگر شیک پوشی در فصل زمستان برای شما اهمیت دارد بهتر است کلاه‌های بافتنی را کنار بگذارید و به جای آن‌ها از کلاه‌های شیک‌تری استفاده کنید که به همان اندازه هم اثر گرم کنندگی دارند. کلاه‌های پشمی لبه داری که با فرم صورت شما هماهنگ است و به پالتو و بوت و کیف شیک شما هم می‌آید بهترین گزینه برای شیک پوشی در روزهای سرد زمستان است.

چطور کلاه به سر بگذاریم؟

از استایل اصلی کلاه فاصله نگیرید: هر کلاهی استایل خاصی دارد و نام کلاه معمولا نشان دهنده این استایل است. به طور مثال کلاه‌های بیسبال استایلی ورزشی دارند و لازم است که حتما با لباس‌هایی مورد استفاده قرار گیرند که استایل ورزشی و اسپورت دارند. در مورد انواع دیگر کلاه‌ها هم این مساله صادق است مثلا کلاه‌های حصیری استایلی تفریحی و تابستانی دارند و باید با لباس‌های مناسب و هماهنگ خود استفاده شوند. پس اگر می‌خواهید دچار اشتباه استایل نشوید قبل از هر چیز مدل و استایل کلاهی را که انتخاب کرده‌اید به خوبی بشناسید و بقیه لباس‌های خود را نیز متناسب با آن انتخاب کنید.

چطور کلاه به سر بگذاریم؟

با کلاه تفریح کنید: استفاده از کلاه برای اولین بار ممکن است ترسناک باشد و سوالات زیادی را در ذهن شما پدید آورد مثل این که “آیا آن را درست پوشیده‌ام؟” “آیا زیاده روی نکرده‌ام؟” “آیا مسخره به نظر می‌رسم؟” تا زمانی که اعتماد به نفس کافی نداشته باشید و خودتان خودتان را نپذیرید در استایل صحیح با کلاه موفق نخواهید بود. پس سعی کنید از این اکسسوری لذت ببرید و با آن تفریح کنید و به آن به چشم یک کامل کننده و زیبا کننده استایل که اتفاقا کاربردی هم هست بنگرید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)