اگر تا حدی با مفاهیم مد و فشن آشنا باشید حتما کلمه استایل شخصی را شنیده‌اید. استایل شخصی سبک خاص هر فردی برای لباس پوشیدن است که بر اساس ویژگی‌های ظاهری، شخصیتی، اجتماعی، فرهنگی، شغلی و … انتخاب می‌شود. از نشانه‌های یک فرد خوش‌لباس و شیک‌پوش این است که استایل شخصی خود را دارد و به آن وفادار است. اما چطور استایل شخصی خود را انتخاب کنیم و به آن وفادار باشیم؟ در این مقاله ۸ گام را برای پیدا کردن این استایل بیان کرده‌ایم.

فرم بدن خود را بشناسید

مهم‌ترین و اصلی‌ترین گام برای پیدا کردن استایل خاص شما، پیدا کردن فرم اندام است. شما باید فرم اندام خود را بشناسید و محاسن و معایب ان را تشخیص دهید سپس لباس‌های خود را به نحوی انتخاب کنید که روی این زیبایی‌ها تاکید کرده و معایب را بپوشانید. این یک شروع بزرگ و مهم برای یافتن استایل اختصاصی و شخصی شما است. در این گام می‌توانید از دوستان مورد اعتماد و متخصص خود نیز کمک بگیرید. همه چیز درباره شناخت فرم اندام و لباس مناسب آن را در این مقاله بخوانید

لباس‌های مخصوص خود را پیدا کنید

هر چهره مشهوری در شاخه مد یا هنر یک لباس مخصوص به خود را دارد که اگر به تصاویر مختلف آن‌ها در موقعیت‌های مختلف نگاه کنید متوجه این نکته مشترک در همه آن‌ها خواهید شد. این لباس می‌تواند یک نوع خاص از مانتو، روسری و یا اکسسوری‌ها و زیورآلات خاص مثل دستبند، کیف و کفش و حتی رژ لب و یا مدل مو است. این لباس یا اکسسوری می‌تواند یک نوع از لباس‌های محبوب شما باشد که همیشه از آن استفاده می‌کنید و می‌توانید آن را به نماد استایل خود تبدیل کنید تا همه با دیدن آن به یاد شما بیفتند.

لباس های مخصوص خود را برای استایل شخصی پیدا کنید

لباس‌هایی بخرید که می‌دانید بارها خواهید پوشید

یک استایل شخصی موفق تاریخ مصرف ندارد و همیشه و در همه زمان‌ها مناسب و به روز است. تفاوت لباس‌های کلیدی با بقیه لباس‌ها به این ترتیب مشخص می‌شود، لباس‌هایی که بخشی از استایل شاخص شما هستند و لباس‌هایی که تاریخ مصرف دارند و پس از مدتی باید آن‌ها را کنار بگذارید. استایل شاخص شما باید از لباس‌های دسته اول تشکیل شود و خرید‌های خود را به نحوی سازمان‌دهی کنید که بیشتر از لباس‌های دسته اول خرید کنید تا در انتخاب لباس برای استایل خود محدودیتی نداشته باشید.

مانند طراحان حرفه‌ای عمل کنید

استایلیست‌های حرفه‌ای از مفهومی به نام بورد ایده‌پردازی استفاده می‌کنند و چیزهایی را که دوست دارند و به آن‌ها ایده می‌دهد در این صفحه جمع‌آوری می‌کنند. به این ترتیب زمانی که به دنبال ایده برای طراحی هستند کمتر به مشکل برمی‌خورند. شما نیز در شکل دادن به استایل شخصی خود می‌توانید به این روش عمل کنید، یک دفتر بردارید و تصاویری از تیپ‌های زیبا و جذابی که پسندیده‌اید در آن بچسبانید و برای خود ایده بگیرید. البته در حال حاضر با وجود سایت‌هایی مثل Pinterest نیازی به کاغذ و چسب نیست و کافی است تصوایر مورد پسند خود را در بوردهای این سایت گردآوری کرده و در هنگام نیاز به آن مراجعه کنید.

چیزهایی که دوست ندارید بشناسید

هرکسی مجموعه لباس‌هایی را دوست دارد و در مقابل لباس‌ها یا اکسسوری‌هایی را دوست ندارد. شما هم در مقابل چیزهایی که دوست دارید باید چیزهایی را که دوست ندارید و در آن احساس خوبی ندارید بشناسید و آن را از مجموعه‌های خود حذف کنید تا دامنه انتخاب‌های شما محدودتر شود. بنابراین هرچیزی که دیگران به شما توصیه می‌کنند را نپذیرید و مقلد بی‌چون و چرا نباشید تا بتوانید استایل شخصی خود را شکل دهید.

مناسب‌ترین رنگ‌ها برای خود را بشناسید

استایل شخصی شما باید رنگ‌های شاخصی هم داشته باشد و تعداد این رنگ‌ها محدود باشد. این رنگ‌ها را باید بر اساس معیارهای ظاهری و شخصیتی خود انتخاب کنید، یعنی رنگ‌هایی که بیش از بقیه رنگ‌ها به شما می‌آیند و در آن زیباتر دیده می‌شوید و از طرف دیگر از نظر شرایط اجتماعی و شخصیتی بیشترین هماهنگی را با شما دارد. در مقالات قبلی درباره انتخاب رنگ لباس بر اساس ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی به تفضیل توضیح داده شد.

از چهره‌های مشهور محبوب خود الهام بگیرید

داشتن یک الگوی مناسب برای انتخاب استایل شخصی می‌تواند کار شما را برای ایده گرفتن و انتخاب لباس ساده‌تر کند اما فراموش نکنید که شما نباید تقلیدکننده صرف باشید در این صورت استایل شما شخصی نخواهد بود بلکه یک کپی بدون خلاقیت خواهد بود که چیزی در مورد شما نمی‌گوید. در انتخاب الگوی خود نیز دقت کافی داشته باشید، فردی را انتخاب کنید که بیشترین شباهت ظاهری و شخصیتی را با شما داشته باشد و پوشش و استایل وی قابلیت تطبیق با فرهنگ ایرانی را داشته باشد.

الگوی خود را در استایل شخصی بشناسید

کمد لباس‌های خود را بازبینی کنید

پس از این که ایده‌های لازم را گرفتید و فهمیدید که چه لباس‌هایی مناسب شما است و چه لباس‌هایی مناسب شما نیست نوبت به بازبینی کمد لباس‌ها می‌رسد. همه لباس‌های موجود در کمد لباس را بیرون بریزید و یک به یک بررسی کنید. لباس‌ها را بر اساس معیارهای جدید دسته بندی کنید، لباس‌هایی که می‌توانند بخشی از استایل شخصی شما باشند، لباس‌هایی که کاربرد دارند ولی هماهنگی کاملی با استایل شما ندارند و لباس‌هایی که هیچ کاربردی ندارند. دسته سوم را کنار بگذارید، دسته اول را نگه دارید و بسته به این که می‌خواهید تعداد لباس‌های محدودی داشته باشید در مورد دسته دوم تصمیم بگیرید.

اگر این مقاله را پسندیدید می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک بانوان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)