پولوشرت چیست و از کجا آمده است؟ چطور می‌توان آن را همراه با لباس‌های دیگر پوشید؟ پیراهن هنلی چه ویژگی‌هایی دارد و چطور می‌توان از آن در استایل مردانه استفاده کرد؟ شاید پاسخ به این سوالات تا حدی ساده باشد اما در مقام مقایسه کار کمی دشوار می‌شود. آیا پولوشرت بهتر است یا پیراهن هنلی؟ این دو نوع پیراهن غیررسمی مردانه چه تفاوت‌هایی با هم دارند و مزایا و معایب هر کدام چیست؟  در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به دو نوع مهم پیراهن راحتی مردانه یعنی پولوشرت و هنلی خواهیم پرداخت و ویژگی‌ها و تفاوت‌های این دو را بیان خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که کدامیک از این دو نوع پیراهن برای شما مناسب‌تر است.

تاریخچه پولوشرت

قبل از این که بخواهیم پولوشرت و هنلی را با هم مقایسه کنیم لازم است که نگاهی به تاریخچه ان دو پیراهن مردانه بیندازیم تا ببینیم که این لباس‌ها از کجا آمده‌اند و چه کاربردی داشته‌اند. با شناخت این نکات می‌توان مقایسه بهتری داشت و انتخابی درست انجام داد. تاریخچه پولوشرت به سال ۱۹۲۶ بازمی‌گردد. رنه لاکوست در آن زمان یکی از معروف‌ترین بازیکنان تنیس بود که در مسابقات جهانی شرکت کرده بود و یک پیراهن مخصوص تنیس به تن داشت که خودش آن را طراحی کرده بود. در حالی که دیگر بازیکنان با پیراهن آستین بلند و کراوات یقه از گرما در حال عذاب کشیدن بودن رنه لاکوست با پیراهن آستین کوتاه سفید خود که از جنس پنبه بود و یقه نرمی داشت کاملا احساس راحتی می‌کرد. هفت سال بعد در سال ۱۹۳۳ رنه لاکوست از شرکت در مسابقات تنیس کناره گیری کرد و پیراهن‌های مخصوص خودش را به یک برند محبوب پوشاک تبدیل کرد که امروز به نام لاکوست می‌شناسیم.

 

این پیراهن‌ها در آن زمان بیشتر توسط بازیکنان چوگان مورد استفاده قرار می‌گرفتند (پولو در زبان انگلیسی به معنای چوگان است) اما با نام پیراهن تنیس شناخته می‌شدند. در سال ۱۹۷۲ رالف لورن طراح آمریکایی یک خط تولید پیراهن مخصوص پولو راه اندازی کرد و لباسی را که بازیکنان چوگان به تن می‌کردند کپی کرد، از آن زمان پیراهن تنیس با نام پولوشرت یعنی لباس چوگان شناخته شد. همزمان با این اتفاقات در دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ باشگاه‌های گلف از بازیکنان خود خواستند که لباس مخصوص گلف بپوشند، این لباس تا حد بسیار زیادی شبیه به پولوشرت بود و تنها تفاوت آن سفتی یقه و داشتن یک جیب در سمت چپ آن بود. به این ترتیب پولوشرت به یکی از پراستفاده‌ترین لباس‌ها در استایل ورزشی و راحتی مردانه تبدیل شد و اکنون به عنوان یک لباس کلاسیک مردانه شناخته می‌شود.

پولوشرت و هنلی

 

تاریخچه هنلی

اما پیراهن هنلی نسبت به پولوشرت تاریخچه قدیمی‌تری دارد و شروع آن به سال ۱۸۳۹ بازمی‌گردد. شهرک هنلی آن تیمز Henley-on-Thames واقع در منطقه هنلی رویا رگاتا یک شهرک ورزشی در بریتانیا است که از آن زمان تاکنون فعالیت‌های ورزشی مختلفی مثل قایق رانی در آن انجام می‌شود و قایق رانان موظف به پوشیدن نوع خاصی از لباس هستند که به آن پیراهن هنلی گفته می‌شود. این پیراهن بیشتر به عنوان یک لباس زیر شناخته می‌شد تا زمانی که رالف لورن به سراغ آن آمد. وقتی توجه رالف لورن به این پیراهن جلب شد از منشی خود خواست تا آن را برایش بخرد، منشی گفت این یک نوع زیرپیراهنی است اما رالف لورن گفت: “نه این لباس قرار است به یک مدل جدید پیراهن مردانه تبدیل شود.” به این ترتیب رالف لورن دو نوع آستین بلند و آستین کوتاه این پیراهن را تولید کرده و آن را به یکی از لباس‌های مردانه محبوب تبدیل کرد. پیراهن هنلی تا حد زیادی شبیه به تیشرت است با این تفاوت که هنلی دکمه یقه دارد و فرق اصلی آن با پولوشرت در نداشتن یقه برگردان است.

پولوشرت و هنلی

کدام شیک‌تر است؟

وقتی نوبت به استایل پولوشرت و هنلی می‌رسد پولوشرت بدون رقیب است. چون این لباس به مدت نزدیک به صد سال بر تن ستارگان تنیس، چوگان و گلف دیده شده است و پوشیدن آن به معنای نزدیک شدن به قهرمانان ورزشی است. از طرف دیگر پولوشرت یک لباس پرکاربرد مردانه است و در طول سال‌ها چشمان ما به دیدن این پیراهن عادت کرده است و همین مساله ریسک استایل بد با آن را به حداقل می‌رساند. پولو به خاطر نرم بودن یقه، جنس پارچه و آستین‌های کوتاه آن کاملا راحت است اما در عین حال داشتن یقه برگردان آن را از تیشرت و دیگر پیراهن‌های مردانه غیررسمی رسمی‌تر می‌کند و باعث شیک بودن آن می‌شود.

از طرف دیگر هنلی فرم بسیار ساده‌ای دارد و همان طور که می‌دانید شیک بودن در سادگی خلاصه می‌شود. این نوع پیراهن ساختار خاصی دارد که باعث می‌شود فرم اندام به خوبی نمایان باشد و برای آقایانی که سینه ستبری دارند و روی عضلات خود کار کرده‌اند بهترین گزینه است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که هنلی یک انتخاب عالی برای پوشیدن لباس‌ها روی هم باشد، همان طور که در ابتدا به عنوان لباس زیر طراحی شده است. هنلی به دلیل سادگی خود باعث می‌شود که اکسسوری‌های شما جلوه بیشتری داشته باشند و از این نظر همراه با شال، ساعت مچی و دستبند زیبایی بیشتری خواهد داشت. هنلی به دلیل داشتن دکمه یقه توجه مخاطب را به سمت بالاتنه و سینه جلب می‌کند که می‌تواند یک نقطه قوت برای آن باشد. در برخی از مدل‌های هنلی این قسمت با رنگی متفاوت از رنگ پیراهن دوخته می‌شود که سادگی آن را بر هم می‌زند و فراموش نکنید که همیشه زیبایی و شیک بودن در سادگی است.

پولوشرت و هنلی

پارچه، طرح و اندازه پولوشرت و هنلی

برای بررسی این بخش لازم است که پولوشرت را به سه دسته مختلف تقسیم کنیم. اگرچه پولوشرت‌ها معمولا از جنس پنبه هستند اما میزان استفاده از الیاف کشی در آن‌ها متفاوت است. پولوشرت‌های مخصوص تنیس معمولا تنگ‌تر هستند و الیاف کشی در آن‌ها بیشتر است، علاوه بر این قسمت پشتی لباس‌های تنیس بلندتر است و معمولا دو یا سه دکمه در یقه آن‌ها وجود دارد. اما در پیراهن‌های گلف سه تا چهار دکمه وجود دارد و همان طور که گفتیم این پیراهن‌ها جیب هم دارند. پیراهن‌های گلف نسبت به پیراهن‌های تنیس گشادتر هستند و طبق اصول استایل گلف به راحتی می‌توان آن‌ها را داخل شلوار قرار داد. پیراهن‌های پولو یعنی پیراهن‌هایی که بازیگنان چوگان به تن می‌کنند نباید داخل شلوار قرار داده شوند و از طرف دیگر این پیراهن‌ها تنوع رنگ و طرح بالایی دارند تا بتوان از آن‌ها به عنوان لباس تیمی در بازی استفاده کرد.

پولوشرت و هنلی

پس از شناخت سه نوع اصلی پولوشرت نوبت به شناخت پیراهن هنلی می‌رسد. هنلی هم انواع مختلفی دارد که نوع آستین بلند آن رایج‌تر و شناخته شده‌تر است. این لباس از ترکیب الیاف پنبه با الیاف کشی ساخته می‌شود و آن را هم به تنهایی و هم زیر لباس‌های دیگر می‌توان پوشید. بیشتر پیراهن‌های هنلی ساده هستند و تنوع طرح و رنگبندی آن‌ها در حد تنوع و رنگبندی زیرپیراهن است! آستین‌های برخی پیراهن‌های هنلی از نوع رگلان است. رگلان به آستینی گفته می‌شود که به جای دوخته شدن به سرشانه به یقه متصل می‌شود و این نوع پیراهن معمولا در بازی بیسبال مورد استفاده قرار می‌گیرد چون راحت‌تر و حرکت کردن با آن ساده است.

پولوشرت و هنلی

کدام تطبیق پذیرتر است؟

به طور کلی می‌توان گفت پولوشرت یکی از تطبیق پذیرترین لباس‌های مردانه است. این پیراهن را می‌توان با هر لباسی پوشید مثلا با ترکیب آن همراه یک کت اسپورت می‌توان یک استایل رسمی‌تر ساخت و یا آن را همراه با شلوار جین پوشید و استایلی راحتی به وجود آورد. یکی از مزایای مهم پولوشرت تنوع رنگی آن است که باعث می‌شود دست شما در انتخاب رنگ لباس‌های دیگر باز باشد و همراه با آن از کفش‌های رسمی و نیمه رسمی هم می‌توانید استفاده کنید. اما وقتی نوبت به پیراهن هنلی می‌رسد شما با تنوع رنگی و گستردگی انتخاب مواجه نیستید. پیراهن هنلی معمولا یک پیراهن ساده در رنگ تیره است که از پارچه نخی-کشی تهیه شده است و یقه ندارد و از این نظر تفاوت زیادی با تیشرت مردانه ندارد. هنلی را می‌توان با شلوار جین و کفش نیمه رسمی پوشید اما ترکیب آن با شلوارهای رسمی چندان جالب نخواهد بود چون میزان رسمی بودن هنلی در حد یک لباس خانگی است. پس به طور کلی می‌توان گفت پولوشرت مزایای بیشتری نسبت به هنلی دارد اما این به معنای بی استفاده بودن هنلی نیست و داشتن یک پیراهن هنلی زیبا در کمد لباس مردانه شما می‌تواند انتخاب‌های شما را برای استایل روزمره متنوع‌تر کند.

پولوشرت و هنلی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)