این روزها به هر کجا که می‌نگری صحبت از سریال بازی تاج و تخت یا Game of Thrones و اتمام فصل ماقبل پایان آن است. حبابی که البته حداکثر تا یکی دو ماه دیگر به باد شدن ادامه می‌دهد و سپس خواهد ترکید تا حدود دو سال دیگر که فصل پایانی سریال بازی تاج و تخت آغاز گردد و جار و جنجال‌ها دوباره از سر گرفته شود. فارغ از این جار و جنجال‌های بی‌دوام اینترنتی خبر می‌رسد که دنیای بازی‌های کامپیوتری مدت‌ها پیش از آغاز سریال شبکه ی تلویزیونی HBO می‌توانست نام مجموعه کتاب‌های جورج مارتین یعنی نغمه‌ی یخ و آتش را بر سر زبان‌ها بیاندازد و این مجموعه‌ی ارزشمند را به مخاطبان کتاب نخوان صنعت سرگرمی بشناساند. اما اعضای استودیو Obsidian این شانس را به راحتی از دست دادند و فرصت مشهور شدن بیش از اندازه را به شبکه‌ی تلویزیونی HBO تقدیم کردند. برای آگاهی از جزئیات بیشتر در رابطه با این موضوع می‌توانید با مجله قرمز همراه باشید.

نخستین جلد از مجموعه کتاب‌های نغمه‌ای از یخ و آتش، یعنی بازی تاج و تخت، در سال ۱۹۹۶ میلادی به بازار آمد و تا زمان انتشار جلد پنجم این مجموعه یعنی رقصی با اژدهایان، بسیاری از کسانی که این روزها برای جان اسنو (اگان تارگرین) و دنریس تارگرین سر و دست می‌شکنند، از وجود این مجموعه کتاب چند هزار صفحه‌ای بی‌خبر بودند. تقریبا هم‌زمان با انتشار جلد پنجم این مجموعه، که تا امروز آخرین جلد منتشر شده از داستان جورج مارتین محسوب می‌شود، بود که پخش سریال شبکه‌ی تلویزیون HBO آغاز شد و نام مجموعه کتاب‌های جورج مارتین، به خصوص جلد نخست آن که هم نام با این سریال است، را سر زبان‌ها انداخت.

اما این اتفاق می‌توانست زودتر از این‌ها با ساخت یک بازی کامپیوتری رخ دهد و سرنوشت مجموعه کتاب‌های نغمه‌ای از یخ و آتش هم به سرنوشت مجموعه کتاب‌های ویچر پیوند بخورد. شانسی که به صورت تمام قد به اعضای استودیو Obsidian رو کرد و آن‌ها به راحتی آن را از دست دادند.

بازی استراتزی

بازی تاج و تخت که از بازی جا ماند

حدود شش سال پیش از آغاز پخش نخستین فصل از سریال بازی تاج و تخت پیشنهادی از سوی شرکت EA مبنی بر ساخت یک بازی کامپیوتری بر اساس داستان پر شاخ و برگ جورج مارتین به استودیو Obsidian ارائه شد، اما رئیس این استودیو یعنی فرگوس اکهارت این پیشنهاد را رد کرد. جالب این جا است که اکهارت در آن روزها کاملا با دنیای مجموعه کتاب‌های مارتین آشنا بود و از همان زمان انتشار نخستین جلد این مجموعه یعنی بازی تاج و تخت، یکی از خوانندگان پر و پا قرص این کتاب‌ها به شمار می‌رفت. با این حال او در آن زمان تشخیص داد که مجموعه کتاب‌های نغمه‌ای از یخ و آتش قابلیت تبدیل به یک بازی نقش آفرینی فانتزی را ندارند. در واقع اکهارت در آن زمان اعتقاد داشت که به دلیل وجود خاندان‌های فراوان در این کتاب‌ها و همچنین بار سیاسی بالای داستان این مجموعه، کتاب بازی تاج و تخت بیش از یک عنوان نقش آفرینی، به کار ساخت یک بازی استراتژی هم زمان می‌آید.

اکهارت معتقد است که در زمان دریافت این پیشنهاد، وضعیت آن سوی دیوار در کتاب‌های جورج مارتین چندان مشخص نبود و از طرفی نبود نژادهایی نظیر گابلین یا دورف در این کتاب‌ها کار آن‌ها را برای شخصیت‌پردازی داستان این بازی دشوار می‌کرد. در واقع می‌توان ادعا کرد که سران استودیو Obsidian با نگاهی کاملا سنتی و کلیشه‌ای به سراغ مجموعه‌ی فانتزی جورج مارتین رفتند و هیچ تلاشی برای ارائه‌ی روایت شخصی خود از دنیای این کتاب‌ها به خرج ندادند.

در واقع از دید آن‌ها برای ساخت یک بازی نقش آفرینی با تم قرون وسطایی حتما باید به سراغ کلیشه‌هایی نظیر اورک یا گابلین رفت و در صورت وجود موجوداتی نظیر وایت واکر یا دایرولف، که دقیقا در نخستین فصل از کتاب بازی تاج و تخت به آن‌ها اشاره می‌شود، باید وجود آن‌ها را نادیده گرفت و انکارشان کرد. در واقع اکهارت و همکارانش با مشاهده‌ی ناتوانی خود در استفاده از شخصیت‌های اصلی کتاب بازی تاج و تخت برای ساخت یک بازی کامپیوتری، پیشنهاد ساخت این بازی را به طور کامل رد کردند.

غافل از این که برای استفاده از پتانسیل‌های یک فرنچایز بزرگ هیچ نیازی به استفاده از شخصیت‌های اصلی آن نیست و می‌توان با پرداخت روایت شخصی خود از دنیای یک اثر بزرگ، به خلق اثری کاملا جدید پرداخت. فرضیه‌ای که طی سال‌های اخیر در بسیاری از آثار موفق و ناموفق ساخته شده بر اساس فرنچایزهای بزرگ، از جمله بازی‌هایی که بر اساس دنیای مجموعه کتاب‌های نغمه‌ای از یخ و آتش ساخته شده‌اند، به خوبی اثبات شده است.

نقش آفرینی

بازی‌های ساخته شده در رابطه با دنیای بازی تاج و تخت

تاکنون حداقل چهار بازی مختلف بر اساس دنیای خلق شده به دست جورج مارتین ساخته شده‌اند که همگی آن‌ها پس از پخش سریال بازی تاج و تخت به بازار آمده‌ و بدون استثنا تحت عنوان بازی تاج و تخت (Game of Thrones) به بازار عرضه شده‌اند.

نخستین آن‌ها بازی A Game of Thrones: Genesis بود که اثری با ساختار استراتژی به شمار می‌رفت و در نهایت نتوانست از قامت یک بازی کاملا متوسط فراتر رود. بازی بعد یعنی A Game of Thrones که حدود یک سال پس از این بازی یعنی در سال ۲۰۱۲ میلادی به بازار آمد نیز تقریبا به همان سرنوشت دچار شد. با این تفاوت که این بازی اثری نقش آفرینی محسوب می‌شد و توسط سازندگان مجموعه بازی‌های Styx یعنی اعضای استودیو Cyanide به بازار عرضه گردید.

پس از آن نوبت به بازی A Game of Thrones Ascent رسید که برای پلتفرم‌های موبایل و شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر شد و از همین رو نمی‌توان آن را چندان جدی تلقی کرد. در نهایت بازی‌دوستان شاهد روایت سریالی و ماجرایی شرکت Telltale از دنیای بازی تاج و تخت بودند که توانست از تمام آثار یاد شده موفق‌تر عمل کند. جالب این جا است که تمامی این آثار روایت اختصاصی خود را از دنیای جورج مارتین ارائه کردند و هیچ کدام از آن‌ها شخصیت‌های اصلی مجموعه‌ی نغمه‌ای از یخ و آتش یا سریال بازی تاج و تخت را به عنوان قهرمان اصلی داستان انتخاب نکردند. کاری که اعضای استودیو Obsidian از آنجام آن عاجز ماندند و این فرصت طلایی را به راحتی از دست دادند. در حالی که اعضای این استودیو در طول دوران فعالیت خود در صنعت بازی‌سازی از تمام سازندگان بازی‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، کارهای بهتر و باکیفت‌تری را به بازی‌دوستان ارائه کرده‌اند.

بازی ماجرایی

به هر حال با وجود گذشت چیزی بیش از دو دهه از انتشار کتاب بازی تاج و تخت، هنوز هیچ بازی کامپیوتری بزرگی که بتواند تمام پتانسیل‌های این کتاب و چهار جلد بعدی آن را به معرض تماشا بگذارد ساخته نشده است. ظرف روزهای اخیر شاهد انتشار شایعات پررنگی بودیم مبنی بر این که صاحب امتیاز اصلی مجموعه بازی‌هایFallout  و The Elder Scrolls یعنی شرکت Bethesda قصد ساخت بازی بزرگی بر اساس دنیای مجموعه کتاب‌های جرج مارتین را در سر می‌پروراند. شایعاتی که با وجود به هیجان آوردن هوادران پر و پا قرص مجموعه‌ی Game of Thrones و امیدوار ساختن آن‌ها به آینده، از سوی شرکت Bethesda به کلی رد شدند.

باید دید که در نهایت هواداران مجموعه‌ی پرطرفدار بازی تاج و تخت در چه زمانی خواهند توانست با بازی کامپیوتری بزرگی از این مجموعه دیدار کنند. اثری مانند بازی Middle Earth Shadow of Mordor که پس از سال‌ها انتظار توانست پتانسیل‌های فراوان موجود در داستان ارباب حلقه‌ها را به واقعیت تبدیل کند و مورد پسند هواداران اثر ماندگار استاد تالکین قرار گیرد. امیدواریم که این اتفاق برای سرزمین وستروس بسیار زودتر از سرزمین میانه به وقوع بپیوندد.

منبع: پی سی گیمز ان (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش بازی مجله قرمز یاری کنید.